TdP 2021

Plaats reactie
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

TdP 2021

Bericht door Lech » di nov 17, 2020 6:01 am

RONDE VAN POLEN 2021
Land: Polen
Datum: 09 augustus 2021
Tot: 15 augustus 2021

Niveau: 2.UWT

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: TdP 2021

Bericht door Lech » do dec 24, 2020 9:15 am

FABIO JAKOBSEN OVER DOODSANGST EN RENTREE: “AUGUSTUS IS REALISTISCHER”
DONDERDAG 24 DECEMBER 2020 OM 09:02
Afbeelding
Fabio Jakobsen over doodsangst en rentree: “Augustus is realistischer”foto: Cor Vos
Fabio Jakobsen hoopt in 2021 weer onderdeel uit te maken van het peloton. In een uitgebreid interview met het AD doet hij zijn verhaal over de zware crash in de Ronde van Polen, de dagen erna en zijn herstel. Maar dus ook over de toekomst op de fiets. “Stiekem hoop ik zelf dat ik erbij ben als er in maart gekoerst wordt, maar het is realistischer dat het augustus wordt”, zegt hij daarover.


De zware valpartij in Polen was op 5 augustus, maar pas enkele dagen later in het ziekenhuis werd Jakobsen wakker. “Ik ben twee dagen kwijt. Ze hebben me die eerste nacht vijf uur lang geopereerd en ik ben aan de beademing gelegd. Maar mijn eerste herinnering na de val is die drie doktoren aan mijn bed. Alles was toen nog vaag en wazig. Een dag later kwamen Delore (zijn vriendin, red.) en mijn vader op bezoek, in een beschermend pak en met een mondkapje op vanwege corona. Ze zijn, samen met mijn moeder, mijn zusje en de psycholoog van Deceuninck-Quick-Step door de ploeg naar Polen gevlogen. Dat ze in zo’n pak voor me stonden is eigenlijk het eerste moment dat ik me bewust werd van de situatie”, vertelt Jakobsen.

“Ik tikte op mijn pols omdat ik wilde weten hoe laat het was. Zeiden ze: het is vier uur op zaterdag. Toen pas besefte ik dat het drie dagen na de val was. En dat ik op de intensive care van een Pools ziekenhuis lag. Daar leggen ze je niet omdat je je scheenbeen gebroken hebt”, aldus de sprinter van Deceuninck-Quick-Step.
Afbeelding
Het moment van de valpartij in Polen – foto: Cor Vos
Doodsangst
Dat hij bang was om te stikken, vertelt hij. “Door die canule, een soort buis in mijn keel, maar ook door mijn gekneusde longen. Ik kreeg allerlei soorten medicatie. Daardoor viel ik steeds weg. Dan werden mijn voeten doof, dat trok op naar mijn bekken, daarna begon het in mijn handen en schouders tot onder mijn nek – en dan zakte ik weg. Elke keer dacht ik: daar ga ik. Dit is het, ik ga dood. Was niet zo, maar zo voelde het wel. Dat is een keer of vijftig, misschien wel honderd gebeurd. Ik had doodsangst. Ik lag te knokken, ik ging extremer ademhalen, ik voelde paniek. Dat werkte averechts, want daardoor kreeg ik nog meer medicatie om me rustig te houden, waardoor ik nog vaker wegviel. Het waren de langste dagen uit mijn leven.”

Het uiterlijk van Jakobsen is door de crash en de ingrepen wat veranderd. “Ik heb een soort hazenlip op de plek waar ik het reclamebord heb geraakt en mijn neus ziet eruit alsof ik heb gebokst met Mike Tyson. Maar de schade zit vooral van binnen. Er zijn stukken bot verdwenen, het is één groot litteken. Alleen in mijn gehemelte zaten al tachtig hechtingen. Ze hebben een stuk bot uit mijn bekkenkam genomen en die in mijn kaak gezet. In februari word ik opnieuw geopereerd, dan zetten ze er een implantaten in waarop straks mijn tanden worden geplaatst”, geeft hij aan. Dat gebeurt waarschijnlijk pas in het najaar van 2021.

Rentree
Al vrij snel na de crash werd duidelijk dat Jakobsen weer terug zou kunnen keren in het peloton. Samen met de ploeg is daar een traject voor uitgestippeld. “De volgorde is: eerst herstellen, dan weer een normaal mens worden, dan kijken of ik weer wielrenner kan zijn”, zegt hij. “Ik ben nu zover dat ik om de dag twee uurtjes fiets. Rustig hoor, op koffierondjestempo. Ik heb nog geen sprintje getrokken. Maar ik heb wel weer een schema en ik ben mee geweest op trainingskamp met de ploeg.”

“De dokters en mijn trainer willen geen datum op mijn rentree plakken. Die zeggen: rustig aan, stapje voor stapje”, aldus de Nederlands kampioen van 2019. “Stiekem hoop ik zelf dat ik erbij ben als er in maart gekoerst wordt, maar het is realistischer dat het augustus wordt. Hoe mooi zou het zijn als ik een jaar na de val weer in staat ben om écht mee te doen in de finale?”

Fabio Jakobsen tijdens een van zijn fietsritjes met vriendin Delore – foto: Instagram
Bij een sprinter die hard gevallen is, is het de vraag of hij daarna nog durft te sprinten. Daar twijfelt Jakobsen niet aan. “Ja, maar dat weet ik pas als ik weer middenin een massasprint zit. Het is een voordeel dat ik me niks herinner van de crash zelf. Ik droom er niet over, ik ben niet bang om te vallen. Ik hou me ook voor dat het niet vaak gebeurt dat het zó erg is, dat het statistisch ook weer niet zoveel voorkomt. Ik win niet twee keer de loterij, toch? Als ik wil terugkomen, moet ik durven om in een gat te duiken. Een sprinter die te veel remt, die wint niet.”

Dylan Groenewegen
De rol van Dylan Groenewegen in het verhaal is al breed uitgemeten. De sprinter van Jumbo-Visma is door zijn actie voor negen maanden geschorst. Jakobsen neemt het zijn landgenoot ‘ergens wel kwalijk’. “Hij wist ook dat het een snelle aankomst was, wat de risico’s waren. Voor mij is sprinten meer dan het bordje 200 zien en dan aangaan. Het is niet als kip zonder kop rammen op de pedalen. Hij had moeten nadenken over de gevolgen. We zijn mensen, geen beesten. Dit is sport, geen oorlog waarin alles geoorloofd is”, legt de renner uit Heukelum uit.

De twee hebben inmiddels contact gehad, maar aan een afspraak is Jakobsen nog niet toe. “Ik wil eerst iets meer weten hoe ik eraan toe ben, qua herstelproces. Hoe beter het met mij gaat, hoe beter het ook voor hem is. Hij heeft dit ook niet gewild. En hij krijgt een hoop stront over zich heen van anonieme mensen achter hun toetsenbordje, dat is belachelijk. Ik hoop oprecht dat hij straks weer in de sprints kan doen waar hij goed in is, dat dit straks achter ons ligt”, aldus Jakobsen.



https://www.wielerflits.nl/nieuws/fabio ... istischer/

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: TdP 2021

Bericht door Lech » di aug 10, 2021 5:25 am

PHIL BAUHAUS WINT OPENINGSRIT RONDE VAN POLEN, DAVID DEKKER VIJFDE
Afbeelding

Phil Bauhaus heeft de openingsetappe van de Ronde van Polen 2021 gewonnen. De Duitse sprinter van Bahrain Victorious was na een lange etappe van 216 kilometer als eerste aan de lastige aankomst in Chełm en is ook de eerste leider in het klassement. Bauhaus wist in extemis nog Álvaro José Hodeg te passeren. Edward Theuns eindigde als vierde, David Dekker als vijfde.


Vroege vlucht
Sean Bennett (Qhubeka NextHash), Eugeny Fedorov (Astana-Premier Tech) en Michal Paluta (Poolse selectie) waren de drie dappere vluchters die vroeg in de etappe wegreden. Zij kregen van het peloton zo’n zes minuten voorsprong cadeau. Daar waren het Deceuninck-Quick-Step, Bahrain Victorious en UAE Emirates die de controle in handen hadden.

Vijftig kilometer voor het einde was het gat gezakt tot onder de minuut, wat op de glooiende wegen richting finishplaats Chełm voor enkele ploegen het teken was om de aanval te openen in het peloton. De vroege vlucht werd door die schermutselingen al vroeg ingerekend. De tussensprint op veertig kilometer van de meet was daardoor heel waardevol: Michal Kwiaktkowski sprokkelde er drie seconden, voor Matej Mohoric en Emils Liepins.
Afbeelding
Jos van Emden in de aanval
Het was de inleiding van een onrustige fase. Jos van Emden, die voor het eerst sinds zijn zware val in de Giro weer koerste, wist samen met Tom Scully en Antoine Duchesne weg te rijden. Zij pakten 45 seconden voorsprong, maar die was net zo snel ook weer verdwenen. Toch liet het peloton de drie nog even spartelen in de heuvelachtige finale, maar met nog vijftien kilometer was het peloton weer compleet.

Acht kilometer voor de daadwerkelijk finish konden de renners de aankomst, met de laatste 500 meter (eerste aan 8,1%, daarna aan 5,9%) oplopend en over keitjes tot aan de eindstreep, al een keer verkennen. Een paar renners probeerden er weg te rijden, maar die poging van onder meer Ian Garrisson liep op niets uit. Deceuninck-Quick-Step en INEOS Grenadiers hielden de boel daarna bij elkaar tot in de laatste twee kilometer.

Bauhaus klopt Hodeg
Vooral Rémi Cavagna deed beulswerk in de technische finale. Hij zette zijn trein af in de laatste kilometer, waarna het aankwam op de omhooglopende sprint. Matej Mohoric ging die sprint als eerste aan, maar werd overvleugeld door Álvaro Hodeg die vanuit het zadel wist te versnellen. De Colombiaan sloeg een gat en leek het vol te houden, maar werd in extremis nog gepasseerd door Phil Bauhaus. De Duitser van Bahrain Victorious drukte zijn wiel vlak voor die van Hodeg over de meet.

Achter Bauhaus en Hodeg wist Hugo Hofstetter naar de derde plaats te sprinten, voor Edward Theuns en David Dekker. Met Jonas Rickaert (zevende) eindigde er nog een tweede Belg in de top-10 van de daguitslag.



https://www.wielerflits.nl/nieuws/phil- ... van-polen/

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: TdP 2021

Bericht door Plievo » di aug 10, 2021 6:45 pm


Almeida slaat dubbelslag op lastig klimmetje in tweede etappe Ronde van Polen


10-08-21 18:56Update: een uur geleden

0 reacties

João Almeida heeft dinsdag een dubbelslag geslagen in de tweede etappe van de Ronde van Polen. De Portugees kwam als eerste boven op een lastig klimmetje en nam de leiderstrui over van de Duitser Phil Bauhaus.

Almeida bleef de Italiaan Diego Ulissi (tweede) en de Sloveen Matej Mohoric (derde) voor. De 23-jarige renner van Deceuninck-Quick-Step, die volgend jaar naar UAE Emirates verkast, boekte zijn tweede zege in twee maanden. In juni werd hij Portugees kampioen tijdrijden.

De tweede rit in Polen werd gekleurd door een ontsnapping van acht renners, onder wie Sebastian Langeveld en Taco van der Hoorn. Het gezelschap reed lang vooruit, maar op zo'n 25 kilometer van de finish werd Lukas Pöstlberger als laatste vluchter ingerekend.

Vervolgens werden verschillende demarrages tenietgedaan door het peloton. Pas op het 1,5 kilometer lange slotklimmetje met een gemiddelde stijging van 8 procent slaagden er renners in om weg te komen. Almeida sprong vrij vroeg weg en werd niet meer achterhaald door de concurrentie.

In het algemeen klassement heeft Almeida vier seconden voorsprong op Mohoric en Ulissi. Pascal Eenkhoorn is op de 22e plaats de beste Nederlander en heeft 45 seconden achterstand.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: TdP 2021

Bericht door Lech » do aug 12, 2021 5:06 am

FERNANDO GAVIRIA KLOPT OLAV KOOIJ IN RONDE VAN POLEN
Afbeelding

De derde etappe in de Ronde van Polen is gewonnen door Fernando Gaviria. De renner van UAE-Emirates was na een 226 kilometer lange rit tussen Sanok en Rzeszów de snelste in de massasprint. Hij klopte Olav Kooij (Team Jumbo-Visma).


Tien renners op avontuur
De etappe werd gekleurd door een ontsnapping van tien renners. Łukasz Owsian (Poolse nationale ploeg), Lionel Taminiaux (Alpecin-Fenix), Taco van der Hoorn (Intermarché – Wanty – Gobert), Alexander Konychev (Team BikeExchange), Norman Vahtra (Israel Start-Up Nation), Tom Bohli (Cofidis), Simon Clarke (Qhubeka NextHash), Niklas Märkl (Team DSM), Filippo Conca (Lotto Soudal) en Daniel Arroyave (EF Education – Nippo) reden een maximale voorsprong van meer dan drie minuten bij elkaar en zouden het grootste gedeelte van de koers voorop rijden.

Late hergroepering
Het tiental slaagde er echter niet in om het tot het einde vol te houden. Bahrain – Victorious en UAE-Team Emirates bepaalden gedurende de wedstrijd het tempo aan kop van het peloton, waardoor de vluchters hun voorsprong steeds verder af zagen nemen. Bij het ingaan van de slotronde op een kleine zes kilometer van het einde vochten Taminaux, Van der Hoorn en Clarke als laatste overlevers van de vroege vlucht voor hun kansen, maar de twintig seconden tellende voorsprong bleek niet genoeg. Op twee kilometer van het einde volgde de onvermijdelijke hergroepering.

Gaviria snelt Kooij voorbij
Een massasprint zou de beslissing brengen. Mohoric trok de sprint aan voor Bauhaus, maar het was de 19-jarige Kooij die brutaal de sprint van ver aanging. Gaviria bleek echter over de snelste benen te beschikken en kwam nog langszij. Voor de 26-jarige Colombiaan is het zijn eerste zege sinds september vorig jaar, toen hij een etappe won in de Ronde van Toscane.

De Portugees João Almeida van Deceuninck – Quick Step blijft aan de leiding van het algemeen klassement. Morgen gaat de Ronde van Polen verder met een bergetappe met aankomst bergop in Bukovina. De meerdaagse WorldTour-koers duurt nog tot en met zondag.
https://www.wielerflits.nl/nieuws/ferna ... van-polen/

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: TdP 2021

Bericht door Lech » za aug 14, 2021 7:50 am


Wielrennen: Duitser Nikias Arndt wint 5e etappe Tour de Pologne



De Duitser Nikias Arndt (Team DSM) heeft de vijfde etappe van de wielerwedstrijd Tour de Pologne in Bielsko-Biała in Zuid-Polen gewonnen. De Portugees Joao Almeida (Deceuninck-Quick Step), vierde in de finish, behield de leiderstrui. De Pool Michał Kwiatkowski (Ineos Grenadiers) eindigde op de 11e plaats.

In het algemeen klassement heeft Almeida slechts twee seconden voorsprong op Mohoric. De Italiaan Diego Ulissi (UAE Team Emirates) verloor met 14 seconden. Kwiatkowski staat nog steeds vierde en heeft een verlies van 21 seconden op Almeida.

Łukasz Owsian zegevierde in het bergklassement na een gevecht met de Let Emils Liepins (Trek-Segafredo). In de eerste delen, op de Krowiarki- en Kocierz-passen, was de Let de eerste en de Pool de tweede. De paal was echter succesvol in het laatste dubbel gescoorde bonusdeel in Przegibek, het hoogste punt op het parcours van de hele race (1010 m boven zeeniveau). Owsian won en verzekerde zich van de beste klimtrui.

De finish was nerveus want er waren twee valpartijen, die de renners uit de kop van het algemeen klassement vermeden. Bij de finish kon Kwiatkowski, geblokkeerd door zijn rivalen, niet doorbreken; daarom herhaalde hij het succes van 2018 niet, toen hij de snelste finishte in deze stad.

De 29-jarige Arndt heeft ritzeges op zijn naam staan ​​in de Giro d'Italia en de Vuelta a Espana. In Bielsko-Biała behaalde hij zijn eerste succes in twee jaar, Mohorić haalde bij de finish een kwart cirkel in. De Sloveen scoorde echter een bonus van zes seconden en is heel dicht bij Almeida.

Op zaterdag vindt de ultieme etappe van de race plaats - een individuele tijdrit in Katowice over een afstand van 19,1 km. Dit zal het bepalende deel zijn. Almeida heeft slechts een kleine voorsprong op zijn rivalen, maar als kampioen van Portugal in deze competitie heeft hij een kans om te winnen.

https://polandin.com/55354588/cycling-g ... de-pologne

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: TdP 2021

Bericht door Lech » ma aug 16, 2021 4:50 am

Almeida volgt Evenepoel op als eindwinnaar in Polen, Van den Berg wint slotrit
Prima weekendje voor Deceuninck-Quick Step. Nadat Remco Evenepoel gisteren de Ronde van Denemarken won, schreef Joao Almeida vandaag de Ronde van Polen op zijn naam. De Nederlander Julius van den Berg vierde in de slotrit.

Als afsluiter kregen de renners zondag een rit van 145,1 kilometer van Zabrze tot Krakow voor de kiezen. Van den Berg haalde het in de sprint voor de Fransman Alexis Renard (Israel Start-Up Nation) en Amerikaan Matteo Jorgenson (Movistar).

Almeida volgt op de erelijst ploegmaat Remco Evenepoel op. De renner van Deceuninck - Quick Step won vorig jaar in Polen, maar gaf dit seizoen de voorkeur aan de Ronde van Denemarken, waar hij zaterdag de eindwinst greep.
Afbeelding




https://sporza.be/nl/matches/wielrennen ... 722021016/

Plaats reactie