EK gerelateerde berichten

Alle info m.b.t. EK en WK voetbal
Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Polenmeldpunt plat na Poolse satire

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo mar 28, 2012 6:30 am

Foto: ANP
wo 28 mrt 2012, 07:40

Polenmeldpunt plat na Poolse satire

AMSTERDAM - Dankzij een tv-oproep van de Poolse presentator Szymon Majewski is het Polenmeldpunt van de PVV maandagavond geruime tijd platgelegd.

Dat schrijft het AD. Majewski speelde in zijn populaire tv-show Geert Wilders na. De presentator vroeg zijn 2,5 miljoen kijkers vervolgens om in te loggen op het PVV-meldpunt en een nepreactie achter te laten.

Vrijwel meteen na de oproep ging het meldpunt plat. Inmiddels werkt de site weer.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1179 ... ire__.html

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Omroepster 'scoort' in Polen

Bericht door Lech » wo apr 25, 2012 3:22 pm

http://www.telegraaf.nl/s/11996339

VIDEO - Omroepster 'scoort' in Polen Van onze Telesportredactie
AMSTERDAM/WARSCHAU - De Poolse televisie verwacht komende zomer veel kijkers aan zich te binden. En dat betreft dan vooral de sportuitzendingen. Dat is niet zo logisch als het lijkt. Door het EK zullen er ongetwijfeld veel voetbalsupporters op de Poolse sportuitzendingen afstemmen. Maar dat heeft meer te maken met Karolina Szostak. De presentatrice van Wydarzenia Sport toonde onlangs namelijk een wel heel diep uitgevallen decolleté.

6qq

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Creatief zoeken naar slaapplek in Oekraïne KIEV/CHARKOV - W

Bericht door bertvaneck » za mei 05, 2012 4:30 pm

Creatief zoeken naar slaapplek in Oekraïne KIEV/CHARKOV - Wie ruim een maand voor het begin van het Europees kampioenschap voetbal nog een hotelkamer of appartement zoekt in de Oekraïense speelsteden moet diep in de buidel tasten. Of goed zoeken, creatief zijn en niet te kieskeurig.


Foto: AFP

In Charkov zijn reguliere hotelkamers volgens sommige boekingssites niet meer te krijgen. Volgens andere sites als booking.com zijn er nog wel kamers. Maar een tweepersoonskamer in juni kost meer dan 1000 euro per nacht.

Een aantal hotels en hostels gokt op late beslissers die genoeg geld over hebben voor een slaapplaats in het centrum. Een medewerker van een hostel in het centrum van Kiev liet weten dat een bed in een achtpersoonskamer in juni 90 euro per nacht kost, tien keer zoveel als nu. Andere hostels in Kiev vragen 'slechts' vijf keer de normale prijs. Aan de rand van de stad op zeker een uur reizen naar het stadion zijn nog enkele zeer eenvoudige appartementen en bed and breakfasts te vinden voor enkele tientjes per nacht.

Goedkopere opties dichterbij de stad zijn er echter ook: op campings of bij mensen thuis. Ingrid van de Leemput uit Nijmegen en haar vriend zochten enkele maanden geleden al via de website www.couchsurfing.org naar een slaapplek in Charkov. Ze troffen de Oekraïner Gennadi die een tweede appartement heeft waar ze gratis mogen logeren.

Via de site rooms4free.org.ua bieden Oekraïners eveneens gratis slaapplaatsen aan in hun huis om de Oekraïense gastvrijheid te tonen en uit protest tegen de enorme prijzen die hotels rekenen. De site waarschuwt dat het de mensen die woonruimte aanbieden, niet screent.

Op het plein voor het centraal station van Kiev worden ook appartementen aangeboden. Een vrouw biedt haar woning voor omgerekend 25 euro per nacht aan. Op de vraag wat ze per nacht in juni rekent, antwoordt ze: „Het dubbele”. De woning ligt ver buiten het centrum in een wijk die niet heel goed bekendstaat.

In de vier speelsteden zijn hotels bijgebouwd om alle fans te kunnen huisvesten. Dat bleek niet genoeg. Daarom worden studentenflats ingericht als hostel, waar fans voor rond de 50 euro per nacht terechtkunnen. Dat is meer dan studenten in Charkov per maand aan huur betalen.

Om de studentenwoningen nog te kunnen opknappen, moeten de studenten ruimte maken. De Oekraïense regering verkortte het academisch jaar en verzocht studenten hun kamer te verlaten, en liever ook de stad, vertellen enkele studenten. Alleen wie zich als vrijwilliger wil inzetten tijdens het EK, bijvoorbeeld als tolk, mag in zijn kamer blijven.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Creatief zoeken naar slaapplek in Oekraïne KIEV/CHARKOV

Bericht door Lech » zo mei 06, 2012 7:04 am

Daarom gaan velen naar een wedstrijd zonder overnachting

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Creatief zoeken naar slaapplek in Oekraïne KIEV/CHARKOV

Bericht door bertvaneck » zo mei 06, 2012 7:11 am

daarom blijf ik maar lekker thuis hier in Polen en kijk wel via de tv 5qw

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Zes Poolse voetballers geschorst omwille van beledigende lie

Bericht door bertvaneck » zo mei 20, 2012 7:42 am

Zes Poolse voetballers geschorst omwille van beledigende liederen

18/05/12 - 17u40 Bron: afp
Zes voetballers van Slask Wroclaw, de nieuwe kampioen van Polen, zijn geschorst voor vijf wedstrijden, omdat ze liederen zongen waarin ze hun tegenstanders van Legia Warschau uitlachten. Dat meldde de Poolse voetbalfederatie.

Wroclaw was al eens Pools kampioen in 1977 en werd op 6 mei voor de tweede keer kampioen, na een spannende finale. Ruch Chorzow eindigde op de tweede plaats en Legia Warszawa werd pas derde.

Sebastian Mila, de kapitein, en zijn ploeggenoten Lukasz Gikiewicz, Rafal Gikiewicz, Patrik Mraz, Mariusz Pawelec en Dalibor Stevanovic zijn gestraft omdat ze tijdens de viering van hun overwinning liederen zongen die beledigend werden bevonden ten opzichte van Legia .

Omdat het seizoen 2011-2012 afgelopen is, zullen de spelers geschorst zijn in het begin van volgend seizoen.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Polen en Oekraïners zijn racistisch'

Bericht door bertvaneck » wo mei 30, 2012 6:05 pm

Polen en Oekraïners zijn racistisch'
Internationaal • Voetbal • Geschreven door Mick (Philosocles) op 29-05-2012 @ 00:30


Sol Campbell, oud-aanvoerder van Engeland, waarschuwt voetbalfans om niet naar het EK voetbal te gaan, als ze niet blootgesteld willen worden aan 'diepgeworteld racisme' in de gastlanden. Volgens de BBC is de Hitlergroet niet ongebruikelijk bij lokale voetbalfans.

"Blijf thuis, kijk de wedstrijden op tv. Gewoon geen risco nemen", stelt Campbell in het BBC-programma Panorama. Journalisten van dat programma zijn in beide landen geweest en hebben de Hitlergroet veelvuldig geobserveerd, evenals apengeroep tegen zwarte voetballers, antisemitisme en geweld tegen Aziaten. Volgens de UEFA is het toernooi een uitgelezen kans voor de landen om af te rekenen met 'sociale problemen zoals racisme.'

Campbell is het oneens met de Europese voetbalbond, en stelt dat het hem duidelijk is geworden dat de landen niet klaar waren voor de toekenning van het toernooi. "Ze hadden eerst vast moeten stellen dat de problemen waren opgelost", vindt hij. De UEFA meent echter dat wat de BBC heeft gefilmd, lokale wedstrijden zijn die niet representatief zijn. In het programma gaven voetbalfans nochtans te kennen met Hitler te dwepen omdat die 'joden en zwarten haatte'.

De lokale politie vindt evenwel dat de massale Hitlergroeten vanaf de tribunes niet serieus genomen moeten worden. Fans zouden zo slechts naar de tegenstander wijzen. Aziatische studenten in het publiek bij een wedstrijd in Oekraïne kregen echter klappen, van mensen die voor hetzelfde team waren.

Eerder lieten familieleden van Engelse voetballers al weten niet naar het EK te gaan vanwege angst voor racistische aanvallen, na waarschuwingen van mensenrechten-organisaties. Nederlanders lijken zich tot dusver niet ongerust te make

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Huis versieren ivm Euro 2012

Bericht door Przyrodnik » vr jun 01, 2012 6:14 am

Wie op dit forum versiert zijn woning met vlaggen, ballonnen of ander materiaal voor Euro 2012 in Polen en Oekraine?

Afbeelding

Misschien niemand, maar indien wel, zou het leuk zijn om er wat van te horen, of nog leuker: een paar foto's.

Vanmorgen had ik zo een idee, drie vlaggen aan mijn balkon. Polen, Nederland (of Oranje) en Oekraine gebroederlijk naast elkaar.

Fijne dag en denk eraan:

't is weer bijna weekend 10qq

(en nu nog voetbalvrij!) 5qw

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Huis versieren ivm Euro 2012

Bericht door Plievo » di jun 05, 2012 7:09 pm

Bij ons in de straat is het zoeken naar 1 vlaggetje, laat staan vele vlaggetjes.

Maar......
Bij de voorpoort van het industrieterrein waar ik werk staan nog een 10-tal blokken "ENKA-woningen".
Deze woningen zijn in de jaren 50 en 60 gebouwd voor degene die bij de ENKA ging werken.
Bij elk voetbalfeest is het hier uitbundig oranje + de straat die ernaast loopt. Op dit moment zijn ze nog niet klaar, ik verwacht eind van de week veel oranje en weinig andere kleuren :D .

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Ook de Poolse vlag wordt niet vergeten 17qw


Afbeelding

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Huis versieren ivm Euro 2012

Bericht door Przyrodnik » wo jun 06, 2012 10:38 am

Ik heb een mail gestuurd naar een vlaggenverkoper met de vraag of hij zowel Nederland, Polen als Oekraine heeft. Zo ja, lijkt het mij wel aardig, hang ik die mooi gebroederlijk naast elkaar op mijn balkon. Ik zal hier een foto plaatsen.

Als hij ze heeft kan ik ook meerdere sets kopen, vijf euro per vlag 100x150 cm. Dus wie dat wil, stuur me maar een PM. Verzenden kost ook vijf euro, dus de drie incl versturen 20 euro.

Leukste foto van Plievo was natuurlijk de derde, met Poolse vlag erbij.

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Huis versieren ivm Euro 2012

Bericht door lief milieu » vr jun 08, 2012 6:56 pm

Oei, oei, Plievo, je schendt de wet op de privacy! De nummerplaten zijn goed leesbaar!
4qq

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polen en Oekraïners zijn racistisch'

Bericht door bertvaneck » vr jun 08, 2012 10:25 pm

UEFA bevestigt racistische spreekkoren Oranje
Uitgegeven: 8 juni 2012 12:43
Laatst gewijzigd: 8 juni 2012 14:22

AMSTERDAM - De UEFA bevestigt dat er racistische spreekkoren zijn geweest bij de open training van het Nederlands elftal woensdag in Krakau.
Oranje zou gereageerd hebben door aan de andere kant van het stadion verder te trainen. Het Nederlands elftal besloot echter geen klacht in te dienen bij de Europese voetbalbond.

''De UEFA is wel op de hoogte dat er tijdens de open training van het Nederlands elftal enkele racistische geluiden waren te horen'', stelde de UEFA in een verklaring.

''Mocht dit bij andere trainingssessies weer gebeuren, dan overweegt de UEFA maatregelen te nemen om de spelers hiertegen te beschermen.''


Van Bommel

Mark van Bommel liet weten dat Oranje oerwoudgeluiden tijdens de EK-duels niet accepteert. "We zullen de scheidsrechter er direct op wijzen als deze geluiden opnieuw te horen zijn en hem verzoeken in te grijpen", laat de aanvoerder van Oranje weten tegenover de BBC.

"Zeker omdat we vlak daarvoor een heel indrukwekkend bezoek aan Auschwitz hadden gebracht en zagen hoe relatief voetbal eigenlijk is."


Speelstad

Veel Poolse supporters beweren dat de oerwoudgeluiden en het boegeroep niets met het Nederlands elftal te maken heeft. De fanatieke aanhang van Wisla Krakow zou alleen boos zijn op de UEFA omdat Krakau niet als speelstad voor het EK is verkozen.

De UEFA maakte eerder bekend dat scheidsrechters EK-duels mogen stilleggen en zelfs voortijdig staken als er sprake is van racistische spreekkoren.

Het thema staat internationaal op de kaart na een BBC-documentaire over racisme en neonazisme bij Poolse en Oekraïense voetbalfans

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Etten-Leur: Poolse kerkdienst in teken van het voetbal

Bericht door bertvaneck » di jun 12, 2012 11:20 am

Etten-Leur: Poolse kerkdienst in teken van het voetbal
Auteur: door Wim van den Broek | zondag 10 juni 2012 | 21:03 | Laatst bijgewerkt op: maandag 11 juni 2012 | 07:35

Poolse kerkdienst in Etten-Leur. FOTO Cahrlotte Akkermans/het fotoburo.
ETTEN-LEUR - Pastor Ton van Balveren kikkerde de moreel aan het eind van de kerkdienst een beetje op. In de Petruskerk waren naast de trouwe Leurse parochianen ook zeker zestig Poolse mensen tesamen. "Ik wens ons beiden alle goeds voor de komende voetbalwedstrijden." Voor het eerst hield de Maria-parochie van Etten-Leur een Poolse eucharistieviering.

Of, beter gezegd, een Pools-Nederlandse. De pastoor ging voor in de gebeden en preek, een Poolse vrouw vertaalde hem. Het kerkkoor waagde zich wel aan de Poolse taal. Dirigent Leo van der Meij zegt dat eerst voorzichtig een Pools kerstliedje is ingestudeerd. "Dat werkte aanstekelijk, mijn koor kreeg er energie van. Daarom probeerden we het Abba Ojcze onder de knie te krijgen, een in Polen zeer bekend offerandelied. Als slotstuk vonden we Alle Menschen werden Brüder met coupletten in het Nederlands, Pools én Duits wel toepasselijk."

Helma Dielemans die langs allerlei kanalen Poolse mensen in West-Brabant attendeerde op de bijzondere kerkdienst, is tevreden. "Ik wist niet wat ik kon verwachten, maar de kerk was lekker gevuld en bij de koffie na afloop sprak ik louter tevreden mensen."

Voetbal

Ulla Wadek is met zijn 55 jaren al een wat oudere arbeidsmigrant. "In Nederland ben ik pas drie maanden werkzaam bij een boer. Daarvoor heb ik jaren in Duitsland gewerkt. Naar de kerk op zondag is voor mij vanzelfsprekend. Het is wel prettig er nu wat meer van te verstaan. Soms ga ik naar Breda, daar is een Poolse pastoor. Ik ben wel gelovig, maar nu praat ik net zo goed l over voetbal."

De dienst is gewijd aan het hoogfeest van het Heilig Sacrament, waar de pastor in zijn preek aan refereert. De in Polen geboren Agnieszka Grabowski woont samen met Eduard van den Hout. Ze spreekt beide talen goed. "Zo wil ik wel weer iedere week naar de kerk gaan. Eerlijk gezegd komt dat er niet meer van, sinds ik in Nederland woon." Dat was in haar Poolse jeugdtijd wel anders. "Zondagse kleren aan en na de kerk met zijn allen thuis kippensoep en glusky. Vandaag ruik ik die geur weer." Video op bndestem.nl/ettenleur

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Dick Advocaat eert omgekomen president Polen

Bericht door bertvaneck » di jun 12, 2012 11:22 am

Dick Advocaat eert omgekomen president Polen
zondag 10 juni 2012 | 17:19 | Laatst bijgewerkt op: zondag 10 juni 2012 | 21:51

De Russische bondscoach Dick Advocaat. EPA
WARSCHAU - De Russische bondscoach Dick Advocaat heeft zondag de vorige president van EK-gastland Polen geëerd. Met bondsvoorzitter Sergej Foersenko legde hij bloemen bij een monument voor Lech Kaczynski. Die kwam in 2010 om toen zijn vliegtuig neerstortte in Rusland.



De crash leidde tot spanningen tussen Polen en Rusland. De twee landen gaven elkaar enige tijd de schuld van het ongeval. Boze tongen beweren dat Rusland de president heeft vermoord. Een officieel onderzoek wees naar een fout van de piloten.

Goed gebaar
Polen was blij met het gebaar van Advocaat. "Het is erg goed. De Russen hebben zich gedragen zoals het hoort'', zei Adam Hofman van Kaczynski’s rechtse partij Recht en Gerechtigheid (PiS). Vicepremier Waldemar Pawlak sprak van "een zeer goed gebaar, een goed teken voor dinsdag''.

Polen en Rusland spelen dinsdag tegen elkaar in Warschau.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Polen-Rusland dreigt een veldslag te worden - Volg het hier

Bericht door bertvaneck » di jun 12, 2012 4:41 pm

Polen-Rusland dreigt een veldslag te worden - Volg het hier LIVE vanaf 20u45
dinsdag 12 juni 2012, 03u00Auteur: kvu 10 Reageer op dit artikel Mail Print


Indrukwekkende politiemacht in aanloop naar Polen - Rusland
12/06/12 Politiehonden mikken op testikels


Europees Kampioenschap
Euro 2012 - Polen
Euro 2012 - RuslandWarschau siddert en beeft. Geen enkele wedstrijd wordt zo omgeven door angst voor rellen als Polen-Rusland. Poolse hooligans schuwen de grove middelen niet, zo bleek bij een kleine speurtocht in Krakau naar de plaats waar vorig jaar een hooliganleider werd afgemaakt. Met machetes nog wel.
Volg het hier LIVE vanaf 20u45

Racisme, antisemitisme, buitensporig geweld: er is een waslijst aan incidenten van zwarte spelers die werden uitgejouwd, onschuldige fans die in elkaar werden getimmerd of botweg werden neergestoken omdat ze toevallig de verkeerde sjaal hadden. Poolse hooligans zijn geen doetjes. Ze dragen hun reputatie als een van de meest te vrezen clans van Europa met trots. De Wisla Sharks van Wisla Krakow zou een van een van de meest gewelddadige moeten zijn, iets waar ze in Warschau of Poznan ongetwijfeld anders over denken.

In Kurdwanow, een district iets buiten Krakau, werd het bewijs geleverd. De appartementsblokken geven niet meteen de meest sexy aanblik, maar een desolate wijk is dit allerminst. Hier werd in januari vorig jaar de nummer twee van de hooligans van Cracovia - de Jude Gang - brutaal afgeslacht in de stijl die niet moet onderdoen voor een gruwelijke Hollywood-film.

De 30-jarige Tomasz C., bijgenaamd 'Czlowiek', waande zich veilig op eigen territorium, maar liep 's ochtends om tien uur in een hinderlaag toen een jeep zijn Audi ramde en er plots drie gestolen auto's arriveerden met vijftien gemaskerde mannen. Czlowiek, die een kickboksschool runde, rende 500 meter voor zijn leven, probeerde zich te verschuilen in een vuilniscontainer, maar werd finaal afgemaakt met machetes, bijlen en messen. Voor de ogen van ontzette passanten. Met meer dan vijftig steekwonden was zijn lichaam nog nauwelijks te herkennen. Eén van de hoofdverdachten bleek het kopstuk van de ultra's van Wisla Krakow, de zogenaamde Haaien.

Drugshandel

Toen een collega van La Dernière Heure deze week de plaats van de moord zocht en zijn Poolse taxichauffeur om de weg vroeg, kreeg die een klap in zijn gezicht van een woedende tiener: 'Fuck het EK, fuck journalisten, door jullie draaien we de lik in.' Gelukkig passeerde er net op dat moment een combi. 'Maar als de politie iets had gevraagd, had ik gezegd dat het om te spelen was', zei de verschrikte chauffeur.

Uit dezelfde angst voor represailles wenste hij anoniem te blijven toen hij met ons sprak. 'Ik ken zeker tien jongens die gestorven zijn omdat ze hooligan zijn', aldus de chauffeur die zichzelf als een fanatieke abonnee zou omschrijven van Wisla Krakow, maar geen hooligan. 'Vaak laat de politie uitschijnen dat de moorden niet aan voetbal maar aan drugs gerelateerd zijn.'

Niet ten onrechte. 'De lijn tussen georganiseerde misdaad en hooliganisme wordt steeds dunner', zegt ook de Poolse criminoloog Piotr Chlebowicz. 'Ze zijn betrokken in drugshandel en vechten voortdurend.'



Samen sterk tegen de Russen

Vandaag strijken de Russen namelijk neer in de hoofdstad. Hoewel hooligans van Legia Warschau de pest hebben aan hun soortgenoten uit Krakau, worden voor een keer de handen in elkaar geslagen. Toen twee jaar geleden de Poolse hooliganhoofden een conventie hielden, weigerden de clanleiders van Wisla en Cracovia als enigen om voortaan te vechten zonder wapens. Hun traditionele kit bestaat uit messen, bijlen en knuppels. Vandaar dat hooligans uit Warschau niet happig zijn om hun leven te riskeren als Legia speelt, maar nu verheugd zijn met hun komst.

'Ik heb tickets voor die wedstrijd, maar ik twijfel of ik ga', zegt de Wisla-fanaticus. 'Ik vrees een veldslag. Russische hooligans hebben al aangekondigd dat ze door de stad zullen marcheren en niet uit de weg zullen gaan voor Polen. Zowel de Poolse als Russische hooligans zien deze dag als een examen.'

In Polen zijn ze zich daar gelukkig van bewust. 'Voor de wedstrijd Polen-Rusland zijn we uitermate op onze hoede', zegt Jacek Zalewski van het ministerie van Binnenlandse Zaken ons. 'Er zullen mensen afzakken naar Warschau die hun versie van vertier willen beleven, maar de Poolse hooligans zullen worden geïsoleerd van het stadion. We werken ook samen met de autoriteiten in Groot-Brittannië, Duitsland en Rusland en zij zullen ervoor zorgen dat de meest agressieve onder hen thuis gehouden worden', maakt Zalewski zich sterk.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Polen siddert voor mars Russen Van onze Telesportredactie

Bericht door bertvaneck » di jun 12, 2012 4:46 pm

Polen siddert voor mars Russen Van onze Telesportredactie
WARSCHAU - De EK-organisatie en de Poolse politie houden ernstig rekening met grotere hooliganproblemen tijdens EURO 2012. Voor de wedstrijd Polen-Rusland (vanavond 20.45 uur) worden duizenden agenten en ME’ers ingezet. Van de 50.000 Russische fans in Polen hebben enkele duizenden aangekondigd een mars te houden richting het stadion om de ’dag van Rusland’ te vieren. Na de gruwelijke vechtpartijen in Wroclaw en Poznan, waar stewards gewond raakten en de ME in het nauw kwam, zijn alle alarmbellen afgegaan.


Het onderwerp veiligheid is mede op last van de UEFA naar een hoog niveau getild. Toernooidirecteur Adam Olkowicz bevestigt dat Polen-Rusland de grootste uitdaging voor de EK-organisatie wordt tot nu toe.

De toernooidirecteur vertelt dat voor alle Russen 12 juni een speciale dag is. De nationalisten onder de Russische aanhang zullen voorop gaan en behalve een provocatie ook een target vormen voor de hooligans van gastland Polen. De EK-organisatie en de Poolse bond houden het hart vast.

Mars Russen
Polen weet sinds gisteren dat er een mars van duizenden fans is georganiseerd die vanaf de rechteroever van de Wisla-rivier naar het nationale stadion wil. Volgens de Poolse wet is die mars geen officiële bijeenkomst van supporters. De UEFA heeft Polen gesommeerd de veiligheid in orde te brengen na de uitbarstingen in Poznan en Wroclaw. Maar Russische hooligans blijken nergens voor terug te deinzen.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Politie schiet bij EK-geweld Warschau

Bericht door bertvaneck » di jun 12, 2012 5:19 pm

Politie schiet bij EK-geweld Warschau WARSCHAU - In Warschau is het dinsdagavond tot ernstige ongeregeldheden gekomen tussen Poolse en Russische voetbalfans. Grote groepen supporters gingen in de binnenstad met elkaar op de vuist. De Poolse politie loste waarschuwingsschoten om de menigte uit elkaar te drijven.


Volgens eerste berichten zijn ten minste drie mensen gewond geraakt.

Polen en Rusland spelen vanavond tegen elkaar in groep A. Omdat het vandaag een Russische feestdag is, had een grote groep Russische fans toestemming gekregen van het stadsbestuur om een mars te houden. Hoewel de politie met zo'n 6000 agenten aanwezig is, wisten tientallen Poolse hooligans de Russische fans toch aan te vallen.

De supporters van beide landen kennen een verleden met rellen en geweld. Bovendien is er van oudsher animositeit tussen beide landen, onder meer door de dominantie van de Sovjet-Unie na de Tweede Wereldoorlog.

Eerder dit EK waren er in Poznan ook al diverse supportersrellen, waarbij onder meer de politie met vuurwerk werd bekogeld. En na afloop van Rusland - Tsjechië (4-1) reageerden Russische supporters vorige week extreem agressief richting stewards

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

De Russen komen, met 55 privéjets WARSCHAU

Bericht door bertvaneck » wo jun 13, 2012 5:40 am

De Russen komen, met 55 privéjets WARSCHAU - Het personeel van het vliegveld in Warschau keek dinsdag de ogen uit. Vanuit Rusland landde het ene na het andere privévliegtuig op de Poolse luchthaven. De exclusieve toestellen zaten vol met rijke Russen die voor het EK-duel dinsdagavond met Polen in Warschau een bliksembezoek brachten aan het buurland.



Op een normale dag landen gemiddeld 10 tot 12 privéjets in Warschau. Dinsdag waren dat er 55, een record voor de Poolse hoofdstad. Chelsea-eigenaar Roman Abramovitsj had de grootste: de schatrijke Rus had voor het uitstapje zijn Boeing 767 uit de hangar gehaald.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Politie schiet bij EK-geweld Warschau

Bericht door bertvaneck » wo jun 13, 2012 6:16 am

Poolse en Russische hooligans slaags in Warschau




(Novum/AP) - WARSCHAU - Poolse en Russische hooligans zijn dinsdag in de Poolse hoofdstad Warschau slaags geraakt. Zo'n vijfduizend Russen liepen in een optocht richting het stadion waar Polen en Rusland dinsdagavond tegen elkaar spelen toen ze werden aangevallen door de Poolse hooligans.


Enkele tientallen Russen reageerden gewelddadig en de twee groepen sloegen en trapten elkaar in het gezicht. Diverse mensen lagen bloedend op de grond. Een van hen leek ernstig gewond te zijn. Het geweld leek voorbij te gaan aan de meeste Russen die in de optocht meeliepen.

Ook elders in de Poolse hoofdstad ging het mis. Bij het Nationaal Stadion in de stad raakten Russische en Poolse voetbalfans slaags en bekogelden ze elkaar met stenen. Op een brug nabij het stadion kwam het tot een treffen tussen Russische hooligans en Poolse agenten.

Dronken Poolse supporters gingen ook elkaar te lijf. Enkelen lagen al bloedend op de grond toen de politie ingreep en nog eens twee van hen tegen de grond werkte. Volgens een verslaggever van persbureau AP werden drie dronkelappen gearresteerd.


wat een rot tuig :evil: ze mogen ze van mij afschieten

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Politie schiet bij EK-geweld Warschau

Bericht door bertvaneck » wo jun 13, 2012 6:20 am

buitenland
Traangas en rubberkogels voor Poolse hooligans




(Novum/AP) - WARSCHAU - De Poolse politie heeft dinsdag traangas en rubberkogels afgeschoten om zich een groep jonge Poolse hooligans van het lijf te houden die de agenten met flessen bekogelden tijdens de voetbalwedstrijd Polen-Rusland in Warschau.


De botsingen deden zich dinsdagavond voor in de buurt van een fanzone in het stadscentrum waar duizenden mensen de wedstrijd op grote beeldschermen volgden. Het geweld leek los te staan van de vechtpartijen tussen Poolse en Russische supporters voorafgaand aan de wedstrijd.

Een AP-verslaggevers was getuige van de ongeregeldheden. Een van de relschoppers riep dat hij de politie aanviel omdat hij ze haatte.

Plaats reactie