Aankoop onroerend goed in Polen.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Aankoop onroerend goed in Polen.

Bericht door JanTorun » vr apr 09, 2021 4:06 pm

Prijzen: dus ook van woningen is net zo veranderlijk als het weer, niets houdt u tegen om nu (april 2021) stevig op de prijs te onderhandelen. De laatste 10 jaar zijn de prijzen 2 tot 3 keer over de kop gegaan, iets wat in mijn ogen absurd is. De woningen/flats staan dichter op elkaar dan ooit bij een hogere prijs, het is raadzaam om de prijsontwikkeling goed in de gaten houdt. Bepaal eerst welke plaats uw voorkeur heeft, aan de Baltische kust of de grote steden zoals Gdansk en Sopót om er een maar paar te noemen liggen de prijzen doorgaans hoger, maar bedenk ook dat in vakantieperiodes de wegen overvol zijn.

Kraków en Zakopane in het zuiden en de bergen is ook zeer geliefd bij kopers wat ook in de prijs tot uiting komt. Het is dus verstandig om van te voren met elkaar te overleggen wat, waar en hoe, maar ook in de toekomst! De huidige trend in Polen is dat men de randen van de stad opzoekt, b.v. omdat de voorkeur naar een vrijstaande woning uitgaat en de grond-prijzen lager zijn. De Polen zelf hebben momenteel een voorkeur voor kleinere flat-woningen vanwege de kosten en de hypotheek, die trend is momenteel sterk en maakt grote woningen moeilijk verkoopbaar. Iets om voor later in het achterhoofd te hebben!

Belangrijk is de omgeving van de woning te bepalen en de omliggende wegen, of snelle aansluiting op de snelwegen. Zelf geef ik voor ouderen altijd het advies om eerst goed naar het openbaar vervoer in de directe omgeving te kijken, zijn er in de directe omgeving huisartsposten of ziekenhuizen. Belangrijk voor mensen die regelmatig een arts dienen te bezoeken, denk niet ik heb een auto maar bedenk ook dat meer mensen dit bedenken! Is zijn algemeenheid is de regel: hoe dichter bij het Centrum van een stad hoe hoger de prijs per M-2 en weinig mogelijkheid tot parkeren. Die prijs wordt medebepaald door de afwerking, is de uitvoering casco of afgewerkt!!

Bij het laatste kunt u in overleg met de bouwonderneming e.e.a. tegen een vooraf overeengekomen prijs alles laten uitvoeren, waarschuw maar vast: alle waar is naar zijn geld! In overleg met de uitvoerder kunt u zelf aangeven wat u voor ogen heeft. Doorgaans is een flatwoning casco, maar afhankelijk van het voorgaande. Bekijk de servicekosten p.m. en wat is daar allemaal inbegrepen. Bij casco zijn alle van kraan tot toilet voor uw rekening, net als de betegeling van het balkon en het plaatsen van deuren.

Bij een casco woning goed kijken of alle deuropening op gelijk hoogte zijn gebouwd.

U ziet dat een paar goede ogen bij aankoop en oplevering niet overbodig zijn, en bekijk niet alleen de tekeningen maar ook het deel wat in uitvoering is, of deels klaar! Bekijk de bouwgrond en wat er nog meer gebouwd gaat worden, wat vandaag bos is kan morgen een flat zijn. Overdreven ... heb in Gydnia flats gezien die zo geplaatst waren dat een deel daarvan bijna bij de buren aan tafel kon. Informeer altijd bij de gemeente wat de plannen zijn voor de toekomst en voor aankoop, en of die er al zijn. Worden er later doorgaande wegen aangelegd, is zoiets wat uw woonplezier kan bederven!

Is er een afgeschermde box in de flat die overeenkomt met uw opbergbehoefte, niet om complete huisraad op te slaan , maar wel ruimte voor fietsen en gewone opslag. Komt steeds vaker voor dat deze er niet is of apart aangekocht moet worden. De bouwer heeft ontdekt dat een garage onder de flat meer opbrengt. Allemaal zaken die u in de hectiek van aankoop over het hoofd kunt zien! Neem de tijd en de rust. Bij aankoop gelijk aan laten geven wat uw box wordt met de maten!

Laat altijd in de overeenkomst opnemen dat "afgewerkte" maten van de tekening maatgevend zijn en wijzigingen je het recht geven om zonder kosten de overeenkomst te ontbinden. Denk hierbij aan de maten van de bouwer, vaak zijn dit onafgewerkte bouwmaten, belangrijk als u iets in gedachte heeft wat mooi in de salon zou staan wat niet meer kan als de muren gepleisterd zijn.

Voor senioren is het verstandig om een flat te kopen, geen hoofdpijn als het dak lekt en andere onplezierige zaken die u de woning beter leert kennen. Een goede vakman, die u eerst moet zien te vinden, werkt niet gratis, dat heeft u zelf ook niet gedaan! Kijk altijd goed of er een lift naar UW flat aanwezig is, en niet alleen voor een deel van de flat. Watermeters dienen elk 5 jaar vervangen te worden, staat nergens maar is wel zo.

Koop niets waar geen garage onder de flat of aangekochte plaats buiten is, beste is een garage met elektra voor opladen accu in het geval dat u elektrische auto heeft, niet onbelangrijk. Polen heeft de auto ontdekt en zeker in de strenge winters is een garage niet onverstandig. De prijs die men momenteel vraagt is tussen de 25.000 en 30.000 zl, deze prijs zal m.i.z. met toename elektrisch rijden opwaarts bewegen! Iets anders is of (al) er voldoende winkels op loopafstand zijn, of een galerie met voldoende parkeergelegenheid op de doordeweekse koopuren. Trap niet in advertenties met de tekst van dennenbossen bij de flat, kan u verzekeren dat ze voor de bouw van de flat een deel hebben omgehakt.

Voorlopig is dit om u even aan het denken te zetten, u kunt uw vragen even op het Forum plaatsen. Ook als u zich nog aan het oriënteren bent, de koopmarkt in Polen verschilt niet zo veel met die in Nederland, maar net als in Nederland is goede raad niet duur. Geloof niet alles wat ze toezeggen en laat het schriftelijk vastleggen. Kom ik voorlopig even terug op de M-2 prijzen van woningen, onderaan deze van Monej.pl die in doorsnee vergelijkbaar is met andere websites.

https://www.money.pl/gospodarka/ceny-mi ... 8289a.html

U zal van mij best willen weten of de prijzen gaan dalen, ondanks de lovende statistieken is een dalende trend waar te nemen. Vergeet niet dat het even duurt door de woningen die al zijn aanbetaald! zijn voor de Corona uitbraak, dit werkt in de statistieken nog een tijd door. Maar laat u niet in de war brengen door al die ronkende advertenties, de koopmarkt is in beweging en dit werkt in uw voordeel door de bewegingsvrijheid die het u biedt door b.v. voor de koopprijs afspraken zonder kosten te maken voor uitvoeren van bepaalde werkzaamheden.

Ik kan net als u in koffiedik kijken, maar meer ook niet. Mijn opinie is mede gebaseerd op toenemende werkloosheid waardoor mensen zich voorzichtig opstellen en bouwers met de woningen blijven zitten, naast de stijgende kosten van levensonderhoud zal dit toch een prijsdruk geven op de bouwmarkt. Mensen gaan in Polen net als in Nederland op hun geld zitten, dit zal bouwers er toe bewegen zich coulanter vraagprijs op te stellen.

Heeft u vragen stel ze op dit deel van het Forum!

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Aankoop onroerend goed in Polen.

Bericht door Plievo » vr apr 09, 2021 5:23 pm

Jan,

Als ik het goed begrijp valt er te praten over de prijs van nieuwbouw.
Heb je enig idee hoeveel procent er afgepraat kan worden als er contant betaald word?

Plievo

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Aankoop onroerend goed in Polen.

Bericht door ron » za apr 10, 2021 3:12 am

Bij die projectontwikkelaars wordt er zoveel mogelijk grond van het bouwblok besteed aan bebouwing (wat natuurlijk begrijpelijk is). Met het aantal parkeerplaatsen is het meestal erg magertjes gesteld. Als je bezoekers krijgt die met de auto komen is het niet uitgesloten dat die een straatje verderop zullen moeten parkeren :|

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Aankoop onroerend goed in Polen.

Bericht door JanTorun » za apr 10, 2021 6:06 am

Plievo,
Kan wel een mooi verhaal ophangen, maar het is echt een kwestie van aftasten. Als ze gelijk met kortingen komen dan zou ik er eerst eens goed over nadenken, is de nood bij de bouwer zo hoog, of raakt hij de woningen niet kwijt! Je moet niet te snel in geld denken, want als hij het bij jou doet wil de rest het ook. Iedereen die langer dan een dag in Polen is geweest weet dat het vaak een kwestie van "gunnen" is, staat je kop aan of niet.

Ik kan geen procenten geven want vaak willen ze wel extra werkzaamheden voor je doen, dit zie je nergens terug. Ik heb zelf in onze flat tegen een zeer schappelijke prijs aanpassingen in het tweede toilet laten doen zodat de wasautomaat beter bereikbaar was. Gasleiding laten verwijderen want we koken elektrisch, gedaan voor de veiligheid bij ouder worden. Dit was een nieuwe woning, deels nog in afbouw,

Eén ding moet je wel voor ogen houden, we moeten allemaal leven en voor wat hoort wat. Als je de verkoper uitperst heb je wel voordeel, maar werkt de verkoper later mee als er problemen opduiken? Zag van de week een adv. van een vrijstaand huis met 25% korting op de vraagprijs!!! Zoiets moet mensen aan het denken zetten van het hoe en waarom, en niet blindelings op het aanbod ingaan!

De tijd van aankoop is zeer sterk van invloed op de prijs, en vooral is je vrouw blij met een donkere keuken door een flat voor je neus. Al deze zaken wegen mee in de uiteindelijke beslissing. Je kan altijd een bod uitbrengen en kijken wat er uitkomt, soms lukt het, vaker niet.

Bijkomend is dat mensen vast houden aan de prijs, gewoon voor de schulden, stijfkoppigheid en geen idee hebben van de wereld om hen heen. Misschien hebben mensen hierdoor weinig onderhandelingsruimte, belangrijk is wel dit:

Kijk goed uit bij aankoop of er uitstaande schulden op de woning rusten, dit kan krediet van de bank zijn tot achterstaand in aflossingen hypotheek!! Begin er niet aan want de schuldeisers laten jou de rest betalen! Neem een goed makelaarskantoor die weet wat de markt beweegt, zie dit:

Neem een goede makelaar, gaat het om een goed verkoopbare woning (aan/verkoop) dan kan je gerust een gesprek openen met de vraag of de makelaarscourtage niet iets minder kan. Ook hier kan je aan kostenbeperking doen! Gewoon netjes, zonder blabla op tafel leggen

Staar je niet blind op de vraagprijs maar meer wat je er voor kunt kopen, het laatste is veel belangrijker dan de vraagprijs. Slim onderhandelen is de "worst" voorhouden dat je gelijk de vraagprijs kunt betalen, mensen hebben zonder gedoe gelijk hun geld. Bij ouder worden is het belangrijk dat je op 'loopafstand' naar de huisarts/apotheek/winkels of zieken huis kunt, niemand heeft het eeuwige leven.

Tot slot van dit deel: vraag altijd naar de servicekosten p.m., is deze hoog kan het wijzen op achterstallig onderhoud en andere oorzaken, is deze laag dan is het helemaal oppassen geblazen. Waarom: het kan zijn dat de bewonerscommissie de kosten bewust laag houden omdat de bewoners dit willen, dit betekend wel dat je later voor hoge kosten komt te staan. Ook hier moet je goed naar kijken.

Vraag ook naar het energiegebruik, dit zegt iets over de isolatie van de woning/huis. Neem geen genoegen met dat het laag is maar vraag om de energierekening die ze elke maand krijgen. Doen ze hier moeilijk over dan gelijk afhaken, een goed geïsoleerde woning is wel hoger in vraagprijs!

Lieve vriendjes van me, je ziet dat de aankoop niet iets van A.B.C is maar dat het echt werken is, bekijk de prijs en wat je er voor krijgt en betrek de ander hierboven genoemde zaken erbij. Kijk op internet wat de door jou gekozen makelaar voor beoordelingen heeft, ook nooit mis!

Kom met vragen en aarzel niet!

NB:
Ik zal nog een item aanmaken over hoe met respect voor de ander je het beste in Polen kunt onderhandelen, even geduld a.u.b.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Aankoop onroerend goed in Polen.

Bericht door JanTorun » za apr 10, 2021 6:38 am

Ron,
Niets op de wereld is eeuwig, ook een parkeerplaats niet. Buiten parkeren is niet verstandig, zeker niet als je elektrisch rijdt en de accu moet opladen!
Wat vandaag een parkeerplaats is kan in Polen morgen een plek voor een flat zijn, is je woning zonder garage dan nog zoveel waard?

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Aankoop onroerend goed in Polen.

Bericht door Plievo » za apr 10, 2021 10:46 am

Zelf kijken wij naar een apartement met berging voor fietsen.
In Poznan willen wij gebruik maken van fietsen en openbaar vervoer, vandaar dat wij ook kijken naar de liggen van de appartementen.

Nu zitten wij te denken wat te doen, kijkend naar nieuwbouw die eind volgend jaar / begin 2023 gereed is en ons daar op richten.
Of wachten tot het eind volgend jaar is, kijken welke apartementen vrij zijn in de nieuwbouwsector en daar eentje uitzoeken en onderhandelen over de prijs...

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Aankoop onroerend goed in Polen.

Bericht door JanTorun » za apr 10, 2021 1:25 pm

Plievo,
De fietsberging is een hekel punt, net als de bereikbaarheid daarvan. Als het er al is dan bestaat het uit een beetje gaaswerk, heb je ook weinig aan!
Waar je op met letten is of de nieuwe flat goed bereikbaar is voor invaliden, wettelijk moet dit zo zijn. Op die manier is ook voor jullie de box makkelijker te bereiken, het zal een zoektocht worden. Je kan ook kijken of er een verkoop-beurs van woningen is en daar je licht opsteken, vaak wordt dit gedaan om in de voorfase alvast kopers aan te trekken.

Ik zou eens kijken waar veel gebouwd wordt en voor jullie aantrekkelijk is, dicht bij OV en fietspaden. Andere mogelijkheid is bij de gemeente, afd. Planning en Uitvoering, te informeren. Wordt het mooi weer dan zou ik de fiets pakken en eens de omgeving verkennen, kijken of er gebouwd wordt. Het zal vaker aan de randen van Poznan zijn waar voor de bouwers nog ruimte is.

Voorlopig krijg je alleen korting als de bouwer zijn banklening moet aflossen, tot die tijd zal het beperkt zijn! Poznan ken ik in zoverre als de weg naar Torun, en een paar omleidingen dwars door de stad! Bouwers werken met geld van de bank, ze hebben geen baat bij kortingen omdat dit financieel pijn gaat doen. Je kan wel extra werk tegen een schappelijke prijs vragen, dan blijft de prijs voor het oog hetzelfde!

Je moet echt niet alleen naar de prijs kijken, maar vooral wat je er voor krijgt, ziekenhuis, huisartsen, ov en polikliniek. Als je ouder wordt dan is het toch wel fijn dat genoemde vlakbij is. Hier in Torun gaat veel via overdracht door vrienden of kennissen, of dit bij jullie ook zo is?!. De box moet inbraakbestendig zijn, en van een stopcontact voor de oplader voorzien zijn. Dit zijn zaken die je bespreekbaar kunt maken of een garage onder de flat kopen!!

Mijn voorkeur zou vanwege de fietsen naar nieuwbouw uitgaan, daar is iets te winnen wat tijdens de bouw meegenomen kan worden.
Succes.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Aankoop onroerend goed in Polen.

Bericht door JanTorun » za apr 10, 2021 1:55 pm

Aanvulling op het voorgaande:

Plievo,
Iets vergeten, kijk hier eens naar https://echo-esencja.pl/?gclid=EAIaIQob ... gJjfvD_BwE deze heeft wel iets voor fietsberging, of het iets is weet ik niet maar misschien om verder op door te proberen! Op een gegeven moment zal je toch moeten beslissen, als het fout gaat heb je ook veel "vrienden" c028 .

Waar we nu wonen is ook bij toeval tot stand gekomen in een tijd van een koopstaking in de woningbouw, nu is de prijs bijna 3x (Als je het krijgt!) Er is bijna geen ruimte over rond het Centrum van Torun wat ook de prijs bepaald. Je ziet bij de link dat er laadmogelijkheid is voor elektrische auto's, heb je geen auto dan mag je wel mee betalen. Zo is er altijd wel iets!

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Aankoop onroerend goed in Polen.

Bericht door Plievo » za apr 10, 2021 6:14 pm

Jan,

Dank voor de info.
Bij Echo zijn wij aangemeld en we hebben onze wensen daar neergelegd.
Hopelijk beginnen ze binnenkort een nieuw project, het bestaande project is al bijna volledig uitverkocht.
Wat ik soms zie is dat ze volledige bergingen hebben maar soms ook een "fietsenstalling", het gaaswerk denk ik waar je over sprak.

Wat ik mij afvraag is of de bedrijven geld krijgen als je via hun een hypotheek regelt, ik zie het her en der op de websites staan.
Zelf gaan wij voor cash betalen, geen hypotheek of lening.

Plievo

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Aankoop onroerend goed in Polen.

Bericht door Plievo » za apr 10, 2021 6:28 pm

Waar ik inmiddels wel heb ontdekt is:
- vaak geen binnendeuren in nieuwe appartementen, alleen de buitendeuren
- stuckwerk, soms wel maar ook regelmatig niet aanwezig bij aankoop van nieuw appartement
- 4% over de koopprijs voor de notaris + ruim 1000 zloty (makkelijk verdienen)
- afstand tot openbaar vervoer word makkelijk ingekort

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Aankoop onroerend goed in Polen.

Bericht door JanTorun » zo apr 11, 2021 5:58 am

Plievo,
Even het rijtje af, en dank voor uw inzendingen. 7qq
- Geen deuren en waarschijnlijk ook geen betegeling, in feite een casco woning met uiteraard een 'buitendeur'.
- Geen stuckwerk is een bezuiniging van de bouwer, zal wel een plaatselijke 'crimineel' gebeuren zijn!
- De bouwprijzen (2021) rijzen momenteel het dak uit, dit is één van de vele trucs die een bouwer gebruikt om de koopprijs laag te houden.
- Bij een grote woning zal het wel als 'gratis' worden aangeboden, grote woningen raakt men momenteel moeilijk aan de mens.
- Notaris is gebruikelijk, maar je kunt indien je dit zou willen ook door je 'eigen' notaris laten passeren.
- Is mij overkomen dat de bouwer-notaris een blunder maakte door de gegevens van de bouwer onvoldoende te controleren, vandaar 'voorkeur'.
- De akte is voor de notaris type van 12 in een dozijn, de notaris is vaak één die bekend is met het bedrijf!
- De fietsenberging is een punt van aandacht net als de box. In Torun kwam ik het tegen dat de deur van de box alleen open kon als er geen auto stond!
- Vroeger was dit allemaal 'inbegrepen', politiek mag zich wel eens warm maken voor een verplichte fietsberging.
- Een dichte fietsparking heeft mijn voorkeur i.v.m. de dure fietsaccu's.
- Om tijdens de onderhandelingen te jennen kan je dit aanroeren, dat het vanwege het milieu 'gratis' zou moeten zijn.
- Begrijp niet dat het niet bij wet verplicht is dat er een fietsenberging moet zijn, ze praten elke dag een krant vol over het milieu!!
- Box en flatgarage is bij elke bouwer anders, heeft ook te maken met de beschikbare M-2 grond die de bouwer gekocht heeft.
- Hypotheek, ik zit er niet bij maar ik ga er vanuit dat het zo is. Een bank rekent ook kosten, en namens de bank provisie.
- Bedenk dat elke verfraaiing aan het pand zoals fonteinen, zwembad, sportfaciliteiten en een bar je elke maand in je servicekosten terug ziet. Stap er neutraal in en laat je niet 'misleiden' door prachtige foto's waarvan je maar moet afwachten of dit allemaal gelijk met de hoofdbouw klaar is.
- Laat in de koopakte opnemen dat de folder leidend is, en de volledige service pas betaald wordt als alles is aangelegd of uitgevoerd!
- Daarom is een eigen notaris beter, die van de bouwer doet alles om bouwer als klant te behouden!

Enne, zet nergens je handtekening of paraaf onder voordat de koop gesloten is. Polen zijn prima mensen maar tussen afspraak en uitvoering zit net als in Nederland weleens 'ruimte'.
Laatst gewijzigd door JanTorun op wo apr 14, 2021 10:02 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Aankoop onroerend goed in Polen.

Bericht door Plievo » ma apr 12, 2021 6:12 pm

Jan,

Ik kwam het volgende tegen op rynekpierwotny:
Czym jest cena ofertowa?
Cena to ilość pieniędzy jaką musi przekazać kupujący sprzedającemu za nabycie danego dobra. Wychodząc od tej ekonomicznej definicji – cena ofertowa to ilość pieniędzy jaką życzyłby sobie otrzymać sprzedający. W przypadku transakcji kupna-sprzedaży nieruchomości - taka, za którą deweloper chciałby sprzedać mieszkanie – możemy ją znaleźć w broszurach czy na stronach internetowych. Każdy deweloper wypuszczająć na rynek nowe mieszkania, obserwuje reakcje potencjalnych nabywców. Cena wyjściowa jest z reguły dość wysoka i dopiero wielkość popytu ją weryfikuje. Jeżeli zainteresowanie inwestycją jest małe, sprzedający zmniejsza cenę wystawianych mieszkań.

Czym jest cena transakcyjna?
Cena transakcyjna - to cena przedmiotu transakcji zawieranej przez podmioty, które są powiązane w rozumieniu podatkowym. Czyli innymi słowy, cena transakcyjna to rzeczywista suma, którą uiścimy za zakup - to ona widnieje na akcie notarialnym kupna-sprzedaży nieruchomości. Zazwyczaj rzeczywisty koszt jest niższy od ceny sugerowanej przez dewelopera - ceny transakcyjne są zwykle o 7% - 10% niższe od ofertowych.
Begrijp ik het juist dat de offerte prijs de prijs is die de verkoper graag wil ontvangen, maar dat wij zeker een tegenbod kunnen doen om tot de uiteindelijke transactieprijs te komen die ook bij de notaris afgegeven word?

met vriendelijke groet,
Plievo

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Aankoop onroerend goed in Polen.

Bericht door JanTorun » di apr 13, 2021 4:57 am

Hoi Plievo,
Eerst even naar het Nederlands vertalen zodat iedereen het kan lezen!
Wat is de aanbiedingsprijs?
De prijs is het bedrag dat de koper aan de verkoper moet overmaken voor de aankoop van het goed. Uitgaande van deze economische definitie - de vraagprijs is het bedrag dat de verkoper zou willen ontvangen. In het geval van aankoop- en verkooptransacties van onroerend goed - een waarvoor de ontwikkelaar de flat wil verkopen - kunnen we deze vinden in brochures of op websites. Elke ontwikkelaar brengt nieuwe appartementen op de markt, observeert de reacties van potentiële kopers. De startprijs is meestal vrij hoog en alleen de omvang van de vraag bevestigt dit. Als de interesse in de investering laag is, verlaagt de verkoper de prijs van de getoonde appartementen.

Wat is de transactieprijs?
Transactieprijs - is de prijs van het onderwerp van de transactie die wordt afgesloten door entiteiten die op het gebied van belastingen verwant zijn. Met andere woorden, de transactieprijs is het werkelijke bedrag dat we voor de aankoop betalen - het staat op de notariële akte van aan- en verkoop van onroerend goed. Gewoonlijk liggen de werkelijke kosten onder de door de ontwikkelaar voorgestelde prijs - transactieprijzen zijn doorgaans 7% - 10% onder de aanbiedingsprijzen.
Is mij onbekend, maar in deze tijd kan je alles verwachten. Komt op mij over als de ontwikkelaar het maximale wilt binnenhalen in een onzekere huizenmarkt, die zoals je weet ook in Nederland is waar te nemen. Ik zou het iemand afraden, bevat te veel onzekerheden voor de koper. Woon zelf in een flat die gebouwd werd in een financieel onzekere markt, maar desondanks op één grote flat na bijna gelijk was uitverkocht. Daar spelen uiteraard ligging en prijsstelling een rol bij. De deweloper had dit niet verwacht, terwijl ze gezien de locatie die dicht tegen het Centrum aanligt eigenlijk de woningen te laag in prijs verkochten. Alles draait om locatie en locatie.

Het volgende blok ging dan ook voor een hogere M-2 in de aanbieding, dit is het zoals het doorgaans werkt. Nederlanders houden niet van onzekerheden als het ok geld gaat, de vraag is dan ook of je bod blijft staan of wordt deze omlaag bijgesteld bij bij te weinig animo? Komt op mij over als een openbare veiling, werd vroeger ook nog wel eens gebruikt maar na die tijd nooit meer tegengekomen.

De hoogste bieder kan van woning als eerste het beste uitkiezen, de bouwer schermt dan met de prijs van deze bieder terwijl je niet de keuzemogelijkheid krijgt als de hoogste bieder!! Meestal is dit garantie voor heibel in de flat, al weet je nooit wat wat er in de aktes van anderen staat! Is een beetje de 'stijl' van potentiële kopers tegen elkaar op laten bieden.

Ik zou er zelf niet aan beginnen, gewoon omdat het mij te veel onzekerheden biedt en een ingebouwde garantie op verstoorde verhoudingen in een flat als dit in een later stadium boven water komt. Ik ken de bouwer niet, en wat daar weer achter zit, kan net zo goed een groep investeerders zijn, die geld willen harken!!

Kan het zo met te weinig informatie slecht beoordelen, en daar zal u het mee moeten doen!

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Aankoop onroerend goed in Polen.

Bericht door Lech » di apr 13, 2021 5:47 am

Zover ik van mijn zwager begrijp kun je zelfs over de aanschaf van nieuwe woningen onderhandelen over de prijs, dit in tegenstelling tot in Nederland.
In dit geval is de aanbiedingsprijs de vraagprijs en de transactieprijs de uiteindelijk afgesproken prijs.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Aankoop onroerend goed in Polen.

Bericht door JanTorun » di apr 13, 2021 6:56 am

Geef je zwager maar een bier, het is net als in Nederland "Wat de gek er voor geeft, of over heeft". Indien zo dan heeft je zwager gelijk, of je het kan kopen is iets anders! De bouwer tast ook elke dag de markt af en volgt/vlogt het nieuws, als hij ziet dat de prijzen een dalende trend vertonen is hij ieder geneigd iets meer te doen. Dit moet je eerder zien als extra werkzaamheden voor de koper, en in het uiterste geval sleutelen aan de verkoopprijs.

De bouwer tast ook elke dag de markt af, als men daar denkt voor een hogere prijs op de markt te kunnen zetten dan kan je de bomen in! Alles is onderhandelbaar maar de koper moet ook zijn huiswerk doen en aftasten of er iets van de prijs af kan. Dit is gewoon onderhandelen, naast de bouwer die de bank op tijd moet betalen! Bouwers werken met geleend geld, als je met contant komt dan kan hij eerder aflossen, maar dit is ook bij mensen die een hypotheek afsluiten.

Het is een krachtenveld waar je je in begeeft , als je niet kunt onderhandelen is het ook niet erg. Je hebt voor de rest van je leven een vriend in de bouwer. zz5

Er zijn zoveel andere zaken die wel of niet kopen een rol spelen, kan je overal lopend heen of moet je met de auto of ov. Dit speelt naast de alle kleine dingen allemaal mee, want parkeren is ook niet meer gratis en als je 2x p.w naar het ziekenhuis moet dan heb je het drukker met klein geld verzamelen dan met sparen! Maar waar is dit niet!

Niet alle zaken zijn in geld uit te drukken, fijne buren, kleine winkels voor dagelijkse boodschappen, rustige buurt in een groene omgeving zijn zaken die belangrijker zijn dan de koopprijs!

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Aankoop onroerend goed in Polen.

Bericht door JanTorun » di apr 13, 2021 7:24 am

Een ander groot punt van aandacht is dat je bij aankoop bedingt of gesprek aangaat dat woningen in de flat niet onderverhuurd mogen worden, laat dit bij overdracht bij de notaris in de akte meenemen. Woningen worden soms gekocht (via Airbnb) voor verhuur aan vakantiegangers ,kan de waarde van uw woning doen verlagen.

Ook een punt van aandacht bij aankoop woning van oudere datum! Of vraag er tijdens de onderhandelingen naar of dit al het geval is.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Aankoop onroerend goed in Polen.

Bericht door Lech » wo apr 14, 2021 5:43 am

Er zijn zoveel andere zaken die wel of niet kopen een rol spelen, kan je overal lopend heen of moet je met de auto of ov.
Lokatie, lokatie, lokatie.

Dit bepaald voornamelijk de prijs, het duurste is toch vaak de grondprijs.
Plekje in de stad of aan de rand? Scheelt een paar duizend zloty per m2.
Wel of geen openbaar vervoer in de buurt? Kan zo een paar honderd zloty per m2 schelen.
Zijn er scholen, winkels, supermarkten in de buurt? Kassa.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Aankoop onroerend goed in Polen.

Bericht door JanTorun » wo apr 14, 2021 8:44 am

Lech,
Je kijkt teveel naar wat het kost, begrijpelijk maar niet verstandig. Je moet allereerst naar de lange termijn kijken, meestal is dit deel voor rekening van een gemeente. Kan je vast voorspellen dat menige gemeente in Polen zich nu al zorgen maakt over balans rond te maken, niemand heeft de Corona aan zien komen maar een gemeente moet wel openbare werken als bestrating van te voren aanbesteden of nog vaker plannen met grote kans op uitstel.

Indien mogelijk worden deze projecten even 'opgeschoven' en mag je in de nieuwe wijk voor je deur een jaartje in het zand spelen, uitbreiding van het ov-net gaat die zelfde kant op! Is dit erg en onoverkomelijk, voor mij niet, op zijn tijd pionieren is best leuk! Wie nu een huis of woning in een pas ontgonnen gebied koopt kan het bovenstaande tegenkomen. Winkels net zo, een eigenaar moet winst maken en in een nieuwe wijk waar iedereen een auto heeft is dit moeilijk.

Het is geen een ABC'tje, hoe dichter bij het Centrum hoe hoger de prijs van woningen, een gemeente verkoopt zijn huid zo duur mogelijk en ziet ook via andere gemeentelijke diensten wat er voor die woningen betaald is. Meeste kopers kijken niet of er scholen in de buurt zijn, de meeste bouwers gebruiken het ook niet als verkoopargument.

Onze woning zijn we tegen 'aangelopen' zonder zoeken, puur toeval. Toeval bestaan nog steeds, alleen je moet samen van te voren weten of je wilt verhuizen, en dan gaan zoeken. Wij waren er al uit dat het verhuizen zou worden, de ommezwaai was al gemaakt en konden ons volledig richten op iets anders. Blabla, toch niet, want je kan al je energie aanwenden voor het 'anderen' scheelt beslissingstijd op een cruciaal moment!

Als je iets ziet wat je belangstelling opwekt moet je gelijk kunnen handelen, want anders grijp je er net naast. Ik maakte het mee, dat een compleet woonblok-ken al verkocht was voordat er ook maar iets van bekend was gemaakt. Kijk elke dag tegen die blokken aan en kan me er nog elke dag over verwonderen. Het bovenstaande leert je gewoon dat niet alles zo gaat als je denkt, dit vergt voor mensen die pas in Polen zijn komen wonen vaak een geestelijke omschakeling.

Je moet als je ergens wilt gaan wonen je 'verlanglijstje' bij je hebben maar ook in je hoofd. Heb flats gezien waar ik nog niet gratis wil wonen, vanwege de onderlinge afstand van de flats. Daarom is het ook van belang om te vragen en te controleren, o.a. bij de gemeente, wat de plannen zijn voor het nog braakliggende stuk grond bij de flat.

Mensen moeten ook de betrekkelijkheid van hun wensenlijst inzien als ze een woning in b.v. Kołobrzeg willen kopen, die grond is duur en alles wat gebouwd wordt staat niet op een kilometer afstand. Wil maar aangeven dat je niet voor de hoofdprijs kan gaan in populaire delen van Polen waar de Baltische kust er één van, dan is het slikken of niet!!

Overleg goed met je vrouw of jullie het er voor over hebben om precies daar te wonen, de rest is geschiedenis. Daarom tot slot van dit item de volgende tip:
Is je vrouw gezegend met de hobby van balkonschrobben kijk dan even of het balkon een afvoer heeft, of koop voor je buren een regenpak. rainbow

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Aankoop onroerend goed in Polen.

Bericht door Plievo » wo apr 14, 2021 9:53 am

Zo zijn mijn vrouw en ik nu aan het kijken naar een nieuwbouw apartement aan de rand van Poznan.
De prijzen zijn lager per m2 dan elders, tot wel 2500 zloty per m2.

Wij hebben een bedrag in gedachten die wij max willen uitgeven, en wij hebben in gedachten hoeveel m2 ons apartement minimaal behoort te zijn.
O.b.v. deze gegevens zijn wij aan het zoeken in Poznan, en komen er een aantal resultaten naar boven.
Vervolgens kijken wij waar deze nieuwbouw gelokaliseerd is:
- wel / geen drukke weg
- tramhalte
- voorzieningen
- groen
- reputatie bouwbedrijf

Met ons wensenlijst komen wij niet in de buurt van het centrum uit, prima.
Tramhalte is er niet, maar de bouw van de tramlijn loopt al en de halte komt op 500 meter van het apartement die wij voor ogen hebben. Aangezien wij graag wandelen vinden wij die afstand geen probleem.
De plek is lekker rustig, de flats staan op een leuke afstand van elkaar, je kijkt niet in elkaars ramen zonder verrekijker :lol: .

De keus die wij maken hoeft niet de keus te zijn van anderen, eenieder heeft zijn eigen wensenlijst, kijk er goed naar, bepaal wat een must is en welke items nice zijn en doe hier geen geweld aan.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Aankoop onroerend goed in Polen.

Bericht door JanTorun » wo apr 14, 2021 10:11 am

Plievo,
Van mij moet je niets aantrekken, ik speel gewoon voor de 'duivel' om mensen tot denken aan te zetten, voordat ze met geld uitgeven beginnen. Is verstandig om eerst te kijken wat jullie er max. voor over hebben, een leven met krediet is vaak verdriet! Reputatie bouwbedrijf is erg belangrijk, doe je goed aan om dit te controleren.

Hoe vaak kom je per jaar in het Centrum, waar het haast onmogelijk is om te parkeren, los van dat het elk jaar omhoog gaat! Mensen hebben allemaal andere persoonlijk wensen, daarom geef ik altijd de zaken waar je mee te maken krijgt globaal aan. En verder is het gewoon zo: als jullie gelukkig zijn zijn wij het ook. 16qq

Plaats reactie