Aankoop woning in Polen en onderhandelen.

Plaats reactie
JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Aankoop woning in Polen en onderhandelen.

Bericht door JanTorun » za apr 10, 2021 7:39 am

Het is best mogelijk op een correcte wijze en met respect voor de verkoper over de vraagprijs te onderhandelen, Daarom even de volgende tips!
Maar allereerst deze, niet onbelangrijk:
Vertel nooit wat u betaald heeft, of een poot heeft uitgedraaid. In PL stelt men dit niet op prijs, zeker niet in een dorp.
- Bij oudere mensen moet je in Polen niet aankomen met een afgetrapte jeans met gaten voor betere ventilatie!!
- Ook is het voor mij niet handig om tijdens aankoop de etalage van de juwelier om je nek te hangen!
- Kleed u 'bedekt', de ander kan wel een borstoperatie achter de rug hebben!
- Ik heb zelf een intermediair te pakken genomen die met zijn dikke auto kwam aanrijden, daar kon wel iets van af.
- Begin niet met het verhaal dat in NL alles beter is, is niet zo en wekt irritatie op.
- Mensen leggen hun ziel en zaligheid in hun 'kasteel' maak er dan geen krot van om de prijs te drukken.
- Een beetje coulance van je kant doet wonderen, ook als je de pest aan honden en katten hebt!
- Houdt onderhandelingen correct met respect naar de ander toe, misschien kom je ze nog tegen.
- In de dorpen of kleine steden werkt de dorpstrom beter dan de telefoon, verpest het niet gelijk door even je auto te laten zien!
- Kom je in een kleine stad koop dan wat bij de plaatselijke kruidenier en begin een gesprek.
- Verdiep je in de verkoper en niet alleen in de prijs, brengt die 1000 zl extra kosten je gelijk naar de armoedegrens?
- In een kleine gemeenschap wordt je tot de grond afgebrand als ze je door horkgedrag de pest aan je krijgen.
- Help je buren, zonder er geld voor te vragen. Toon je gemeenschapszin Hollander!
- Ik heb liever prima buren dan 1000 zl van de prijs af.
- Ik heb vrouwen om 's morgens 5:00 langs de weg door ruim een halve meter sneeuw naar de bus en werk zien lopen.
- Bedenk dat zo'n vrouw haar woning wil verkopen! Daarom is het belangrijk je in de historie van PL te verdiepen.
- Zorg dat u altijd bereikbaar bent.
- Doet u de aankoop via de makelaar ga dan niet zelf 'rommelen', die gaat altijd naar de rechtbank om zijn recht op te eisen.
- Enig besef van de historie van PL helpt u verder, of hou je mond dicht!
- Doe niet arrogant en zeg gewoon dat de maten kleiner uitvallen dan u op internet gezien heeft!
- Kom op tijd als u een tijd afgesproken heeft, kan zijn dat de verkoper vrij heeft moeten nemen.
- Vraag beleefd naar de reden van verkoop.
- Vraag beleefd of je nog een keer met de makelaar terug mag komen.
- Blijf altijd correct, het blijft in PL altijd een kwestie van 'kwestie' van gunnen.
- Breng bij de tweede keer een bloemetje mee, bloemen houden van verkopers!
- Kom altijd uw afspraken na, u wordt anders, zeker in een dorp, compleet afgebrand als onbetrouwbaar!
- Kopers willen vaak hun eigen notaris bij verkoop, weiger dit als u zelf een goede notaris heeft.
- U weet toch wat K.K. is? En dat u daar eventueel over kunt onderhandelen!
- Foto's laten zien, of verhalen over dure vakanties helpen ook niet echt bij over de prijs onderhandelen.
- Indien u of uw partner deels-invalide is, geef dit in de onderhandelingen duidelijk aan en laat het ook door de bouwer/verkoper bevestigen.
- Er zijn voor invaliden in Polen wettelijke voorschriften waar zeker nieuwbouw woningen aan moeten voldoen.
- In oude flats is dit begrijpelijkerwijs meestal niet aanwezig, maar in nieuwbouw moet er rekening mee gehouden worden.
- Informeer eerst bij de gemeente voordat u tot koop overgaat.
Kan op een later tijdstip aangevuld worden, maar laat u niet tegenhouden om vast vragen te stellen.

Tijd voor verhaaltje 1:
Jaren geleden mijn vorige woning verkocht in een zeer moeilijke tijd om je woning te verkopen, vraag genoeg maar bij mij wordt er niet onderhandeld over prijs. Inderdaad, bij geboren onderhandelaars als Polen zijn was dit een schok. De woning was het waard en had al een andere flatwoning gekocht, dus hoefde niet onder de brug te slapen. Uiteindelijk bleven er twee kopers over, nou opleiding zegt ook niet alles, lees maar:

Dochter en vader beide advocaat, dochter wou korting, kreeg ze niet! Vader de wijste van de twee vroeg of hij later terug mocht komen, prima. Of er iets beweging in de vraagprijs zat, nee, ga nog liever het gips in. Twee weken later deed de vader een bod die 5000 zl hoger!! was dan de vraagprijs, want de dochter wou nu wel de woning.

Bod afgewezen daar ik al bezig was met een koper die uiteindelijk de woning kocht, en de vader uitgelegd dat een toezegging voor mij een toezegging is, en wacht tot de koper de hypotheek rond kan krijgen. Daarna kunnen we praten, niet eerder. Voor mij is afspraak een afspraak, geld kan ik toch niet in mijn graf meenemen.

Kom ik aan verhaaltje 2:
Jarenlang een kleine vakantieflat gehad en later verkocht, de koopster werkte met moeilijke opvoedbare en gehandicapte kinderen, en om mijn respect weer te geven voor het werk wat ze doet de verkoopprijs scherp gesteld. Zo kwam ze met haar hypotheekkosten onder de huur van haar huidige woning uit. Ben ik Gandi, nee, maar gun een ander ook de kans op een betere toekomst. Mag u zelf bepalen wat u zou doen. ;)
Laatst gewijzigd door JanTorun op wo apr 14, 2021 9:32 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Aankoop woning in Polen en onderhandelen.

Bericht door Plievo » za apr 10, 2021 10:49 am

Een extra tip, laat de contacten over aan de Pool(se), in dit geval mijn vrouw.
De reden is dat Polen de prijs direct hoger inschalen als ze weten dat ze met een westerling te maken hebben..

Plaats reactie