Weg met de Fiat

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Weg met de Fiat

Bericht door bertvaneck » wo jan 23, 2013 4:34 pm

Weg met de Fiat



23 januari 2013

Een montagelijn van de Fiat Panda in de fabriek van Tychy in 2009
AFP

De moderne en productieve fabriek in het Poolse Tychy was het paradepaardje van Fiat. Maar vanwege de crisis heeft de Italiaanse autofabrikant besloten om de productie van de populaire Panda naar Napels over te hevelen. Eind januari vindt een golf van ontslagen plaats. De Poolse arbeiders zien het somber in.

Tygodnik Powszechny

Franciszek Gierot, leider van de vrije vakbond Augustus 80, had toch echt gehoopt dat dit scenario voorkomen had kunnen worden. We zitten in het restaurant van hotel Corona, op een steenworp afstand van de fabriek, waar het personeel thee drinkt. Het weer weerspiegelt de stemming: er staat een harde wind, sneeuw en regen geselen de ramen en de wolken hangen zo laag dat je ze bijna aan kunt raken. Dit jaar begint echt bijzonder slecht.

De witte envelop die Franciszek Gierot van de directie in Bielsko-Biała ontving, heeft hij in zijn auto (een zwarte Lancia Delta) laten liggen. Deze bevat een lijst met leden van zijn vakbond die ontslagen zullen worden. De leidinggevenden van alle andere vakbondsorganisaties van de Fiatfabriek in Tychy hebben vergelijkbare lijsten gekregen. Franciszek Gierot weet nu wat er gaat gebeuren.

De cijfers spreken voor zich: kort geleden produceerde de fabriek nog dagelijks 2300 auto’s, dat wil zeggen dat er elke 37 seconden een nieuwe auto van de band rolde. In 2012 waren het er nog maar 1600 en in 2013 zullen dat er nog maar zo’n 1000 zijn. Dat betekent dat er een montagelijn moet worden opgeheven en dat 1450 van de 4900 werknemers hun baan zullen verliezen.

Gouden tijdperk

Silezië gaat al meer dan twintig jaar systematisch gebukt onder werkloosheid en alle grillen van de economische conjunctuur, dus dergelijke gebeurtenissen zouden geen verbazing mogen wekken. Maar in 2009, het gouden tijdperk van de fabriek Fiat Auto Poland S.A., verlieten 6 goederentreinen en 350 vrachtwagens dagelijks de fabriek om auto’s naar alle uithoeken van de wereld te vervoeren. De productie lag toen twintig procent hoger ten opzichte van het voorgaande jaar en de fabriek van Tychy produceerde alleen al het equivalent van vijf Italiaanse fabrieken. Bijna de helft van de geproduceerde auto’s waren Panda’s.

Het naburige hotel Corona, waar wij thee drinken, zat altijd stampvol met bezoekers uit het buitenland. Kok Pietro uit Verona kwam naar het land van rode kool en vleesballetjes en introduceerde hier zijn aardappelgnocchi en spaghetti frutti di mare.

De werknemers kregen voortdurend te horen dat Tychy het paradepaardje van de groep was met de beste organisatie en de hoogste productiviteit in heel Europa. Met drie ploegendiensten en door veel overuren te maken kon hier aardig wat geld verdiend worden. De fabriek bood werk aan ongeveer 6000 mensen en aan zo’n 30 tot 40 duizend onderaannemers.

Sabotage

De vakbonden konden natuurlijk wel vermoeden dat dit gouden tijdperk niet eeuwig zou duren. Begin 2010 stuurde Augustus 80 een brief naar Waldemar Pawlak, destijds minister van Economische Zaken, waarin de vakbond de regering erop wees dat de economische crisis op elk moment aan de deur van de fabriek kon kloppen en dat de directie van de groep overwoog om de productie van de Panda’s naar Italië over te hevelen. De regering antwoordde dat de fabriek eigendom was van een particuliere onderneming en dat de staat dus geen enkele invloed op haar besluiten had.

In die periode hebben de Italiaanse autoriteiten met de autofabrikant onderhandeld. Uiteindelijk was de kogel door de kerk: de nieuwe Panda zou in Italië worden geproduceerd. De leiders van de groep staken niet onder stoelen of banken dat zij liever hadden gezien dat de productie in Tychy in stand was gehouden, maar dat zij waren gezwicht voor nationale solidariteit in tijden van crisis.

De sfeer in de fabriek verslechterde. Een lasser vertelt ons anoniem dat iemand twee jaar geleden meerdere auto’s had beschadigd: de carrosserie was bekrast en de lampen waren eruit gerukt. Er zou zelfs iemand in een auto zijn behoefte hebben gedaan met daarbij de volgende boodschap: “Jullie betalen ons shit, dan krijgen jullie ook shit.”

In 2012 heeft het bedrijf arbeiders per groepje van 29 personen ontslagen om een ontslagplan te voorkomen, dat verplicht is vanaf 30 ontslagen.

Kilometers door de modder

Op het moment waarop Franciszek Gierot zijn thee op heeft, komt een man zich bij onze tafel voorstellen als Andrzej (alleen een voornaam, want “Silezië is zo klein”, zegt hij). Hij heeft er net een werkdag in de mijn op zitten. Enige tijd geleden is hij weggegaan bij Fiat en heeft toen werk gevonden in een van de grootste mijnen van Silezië. De salarissen zijn er fatsoenlijk, maar je moet het niet erg vinden om de benen uit je lijf te lopen, want op bepaalde dagen moet hij soms wel zes kilometer ondergronds door de modder ploegen.

Andrzej, die meerdere jaren in Tychy heeft gewerkt, vertelt dat “het er gedurende een bepaalde periode heel leefbaar was. Er werden feesten georganiseerd voor de werknemers en de directie gedroeg zich altijd zeer correct. Maar daarna begonnen ze de duimschroeven aan te draaien. Productiviteitspremies werden verlaagd en werknemers werden verplicht om periodes van technische werkloosheid als vakantiedagen op te nemen. Ik ben er weggegaan omdat ik het gevoel kreeg in een werkkamp te werken en niet meer in een normale fabriek. Werken in de mijnen is minder vermoeiend en minder stressvol.”

Mosterd na de maaltijd

Uiteraard wordt er in de fabriek rondgebazuind dat de vakbonden hun oren teveel naar de fabriek hebben laten hangen, dat ze hun poot stijver hadden moeten houden, dat ze de directie meer voor het blok hadden moeten zetten en dat ze hadden moeten dreigen de fabriek te bezetten. Als Franciszek Gierot wordt gevraagd wat zijn reactie hierop is, zegt hij dat hij zich afvraagt of het wel de taak van de vakbonden is om potentiële klanten ervan te overtuigen een nieuwe Fiat te kopen en hun oude auto naar de sloop te brengen.

“Drie jaar lang hebben we het onderste uit de kan gehaald. We zijn erin geslaagd om heel wat concessies af te dwingen. We hebben het aantal ontslagen met vijftig terug weten te brengen. Degenen die eind januari hun baan kwijt zullen raken, krijgen 9 tot 18 maanden salaris mee, afhankelijk van hoe lang ze er gewerkt hebben. Arbeiders die vlak voor hun pensioen zitten en alleenstaande ouders mogen niet de laan uit gestuurd worden. Ook twee echtgenoten die allebei in de fabriek werken niet. En als de productie weer aantrekt, krijgen de oude werknemers voorrang. Er zijn wel ontslagen, maar de fabriek blijft draaien.”

Maar welk lot is de onderaannemers beschoren? Degenen die hoofdzakelijk voor Fiat werkten, zullen op hun beurt mensen moeten ontslaan. Wat zegt de regering hierover? De minister van Arbeid en Sociale Zaken, Władysław Kosiniak-Kamysz, heeft beloofd een gedeelte van het Werkgelegenheidsfonds toe te kennen aan de regionale arbeidsbureaus in Silezië en heeft zich bereid verklaard om de stad Tychy te helpen. Maar het zou kunnen dat de hulp als mosterd na de maaltijd komt en dat de algemene staking die voor februari is voorzien, heel Silezië plat zal leggen.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Weg met de Fiat

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo jan 23, 2013 5:33 pm

En Komorowski en Tusk maar liegen,dat het allemaal wel meevalt en deze mensen ook nog eens in het Euro geweld willen storten.
Ook in Polen hebben de regenten net als elders in Europa schijt aan het volk.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Weg met de Fiat

Bericht door bertvaneck » wo jan 23, 2013 5:44 pm

Hans jij weet mij gedachten over de euro en de eu ik ben fervent voorstander van alle twee klein voorbeeld geld wisselen bij de bank het verschil tussen inkoop en verkoop per 100 euro 33 zloty wat het je kost :evil: en zullen de regeringsleiders dan allemaal gestoord zijn ????

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Weg met de Fiat

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo jan 23, 2013 5:58 pm

Bert,Regeringsleiders die hun land en soevereiniteit verpatsen aan een Dictatuur als de EU,zijn inderdaad zwaar gestoord.
Lees momenteel alle berichtgeving over hoe al die regeringsleiders met toe geknepen billen reageren op de speech van Cameron,ze weten van gekkigheid niet hoe ze de bevolking moeten voorliegen de één nog erger dan de ander,uiteraard met Frau Merkel en Aartsleugenaar Marcos Ruttos voorop.
Volledige paniek maakt zich van hun meester.
Ik heb niets met Fransen,maar heb wel respect voor de mening van Hollande over dit onderwerp.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Weg met de Fiat

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo jan 23, 2013 6:41 pm

wo 23 jan 2013, 18:47
Regering Slovenië gevallen.

Het kleine land is lid van de EU en heeft sinds 2007 de euro als munteenheid. Het is iets groter dan de helft van ons land en telt ruim 2 miljoen inwoners. Slovenië heeft sinds de toetreding tot de euro de begrotingstekorten en de werkloosheid sterk zien oplopen.

Lang leve de EU en de Euro.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Weg met de Fiat

Bericht door bertvaneck » wo jan 23, 2013 6:45 pm

Ik ben het niet met jou eens over de dictatuur van de Europese unie maar dat moet kunnen ik hebt een andere denkwijze over dit onderwerp wat hebt het jou persoonlijk dan voor slechts gebracht ???zo dat graag willen horen zo zie ik graag onze samen leving

https://www.google.com/search?q=art+upl ... ww.lize.nl de onderste pdf die gaat over slovenië
Laatst gewijzigd door bertvaneck op wo jan 23, 2013 7:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Weg met de Fiat

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo jan 23, 2013 7:05 pm

Bert ga even stevig op de stoel zitten voor het geval de achterover valt,door dit soort struikrovers.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/m ... /1.1378862

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Weg met de Fiat

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo jan 23, 2013 7:06 pm

Bert jouw link werkt niet,krijg steeds foutmelding.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Weg met de Fiat

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo jan 23, 2013 7:09 pm

Ook HIER laten de struikrovers zich van hun "beste kant" zien.

http://dotsub.com/view/01ad2718-073c-47 ... a72e199d55

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Weg met de Fiat

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo jan 23, 2013 7:13 pm

En hier nog een verhaaltje van een aartsleugenaar.
Laat vooral die laatste zin even goed op je inwerken,die man denkt werkelijk dat het volk van Europa gestoord is.

do 20 dec 2012, 08:44
5,5% meer loon voor EU-ambtenaren
AMSTERDAM -

45.000 EU-ambtenaren krijgen ruim 5,5% meer salaris uitbetaald.

Omdat de lidstaten het niet eens konden worden over de verlenging van solidariteitsbelasting (in 2004 ingevoerd) valt deze per 1 januari weg. Dat betekent honderden euro's extra per maand voor een EU-ambtenaar. De maandelijkse lonen liggen tussen de 2.600 en 18.000 euro. Daarnaast ontvangen ze nog extra onkostenvergoedingen die op kunnen lopen tot honderden euro's.



Anthony Gravili, de woordvoerder van Maroš Šefčovič, die verantwoordelijk is voor de Europese Administratie, zegt dat het niet om een netto loonsverhoging van 5,5% gaat, maar dat de eurocraten volgend jaar wel 5,5% minder belasting betalen op hun salaris.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/2117 ... ren__.html

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Weg met de Fiat

Bericht door bertvaneck » wo jan 23, 2013 7:24 pm

Wilhelmus Johannes schreef:Ook HIER laten de struikrovers zich van hun "beste kant" zien.

http://dotsub.com/view/01ad2718-073c-47 ... a72e199d55
Hans jij bent een muggenzifter overal lopen er boeven rond maar jij generaliseert dat iedereen zo is en wat hebt dit met Polen te maken niks jij haalt overal de EU bij 5qw

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Weg met de Fiat

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo jan 23, 2013 7:56 pm

Bert,dit heeft NOG niets met Polen te maken,maar DE POLEN krijgen er vanzelf mee te maken.
En vind jij het maar niets 45.000 lieden die zichzelf zitten te verrijken van ONZE centen terwijl de voedselbanken als paddenstoelen de grond uitreizen.
Zelfs Odrama die zijn eigen land nog niet eens kan besturen bemoeid zich ermee.

Zo is het wel weer genoeg,jij bent voor,ik ben tegen zoals 62% van het Nederlandse volk TEGEN is. 5qw 9qq

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Weg met de Fiat

Bericht door kees » do jan 31, 2013 8:54 pm

Ze hadden het niet moeten doen met die euro, en ze zullen er zelf welspijt vanhebben en niemand weet hoe het nu echt moet. Ondertussen laaien de heren wel even hun zakken vol. Het is gewoon een late herstelbetaling die de duitsers nog betalen vanwege de oorlog. Dit mocht van Amerika niet maar nu doet Frankrijk het op deze manier, de arrogante gladjanussen.

Alexander
Berichten: 169
Lid geworden op: za mar 31, 2012 2:07 pm

Re: Weg met de Fiat

Bericht door Alexander » za feb 09, 2013 12:20 pm

Van mijn Poolse familie begrijp ik dat de Polen steeds meer door beginnen te krijgen dat de EU eigenlijk EUSSR moet heten.

Hoewel de euro zeker voordelen heeft voor de Polen, ondervinden ze ook steeds meer nadelen.
Bijv. Polen was vroeger een suiker exporteur, na regels vanuit Brussel over productiespreiding zijn veel suikerfabrieken nu dicht, en is Polen een suiker importeur geworden.

Ook is de verkrijgbaarheid en betaalbaarheid van GOED vlees in minder dan 10 jaar verviervoudigd. Door de EU kopen de Duitsers het vlees op.
polędwica wołowa ( biefstuk ) was 10 jaar geleden zo'n 25 Zwoty per kilo, nu 100 Zwoty.
En de kwaliteit is ook niet echt goed.
Dan de verkrijgbaarheid, de slager wil het wel bestellen natuurlijk, maar heeft het dus zelf niet.

En op bevel van de EU zetten we in Nederland polders onder water...

Maar misschien mogen we ons nog een keer uitspreken over de EU:

http://www.burgerforumeu.nl/

Groeten, Alexander

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Weg met de Fiat

Bericht door bertvaneck » za feb 09, 2013 12:34 pm

Alexander schreef:Van mijn Poolse familie begrijp ik dat de Polen steeds meer door beginnen te krijgen dat de EU eigenlijk EUSSR moet heten.

Hoewel de euro zeker voordelen heeft voor de Polen, ondervinden ze ook steeds meer nadelen.
Bijv. Polen was vroeger een suiker exporteur, na regels vanuit Brussel over productiespreiding zijn veel suikerfabrieken nu dicht, en is Polen een suiker importeur geworden.

Ook is de verkrijgbaarheid en betaalbaarheid van GOED vlees in minder dan 10 jaar verviervoudigd. Door de EU kopen de Duitsers het vlees op.
polędwica wołowa ( biefstuk ) was 10 jaar geleden zo'n 25 Zwoty per kilo, nu 100 Zwoty.
En de kwaliteit is ook niet echt goed.
Dan de verkrijgbaarheid, de slager wil het wel bestellen natuurlijk, maar heeft het dus zelf niet.

En op bevel van de EU zetten we in Nederland polders onder water...

Maar misschien mogen we ons nog een keer uitspreken over de EU:

http://www.burgerforumeu.nl/

Groeten, Alexander
Ik weet niet in welk deel van Polen jullie leven ik hebt nog van de week bij Carrefour rosbief gekocht super kwaliteit en betaalde 26 zloty per kilo en voor varkens haasje 27 zloty de kilo en karkoka wieprzowa super mooi11.99 per kilo en gebraden kip per stuk 8.99 gewicht 1200 gram en laat Polen nu maar blij zijn ze hebben de afgelopen jaren 72 miljard euro gehad uit de EU

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Weg met de Fiat

Bericht door Wilhelmus Johannes » zo feb 10, 2013 9:57 am

www.burgerforumeu.nl

Reeds ingevuld door de hele familie - buren en honderden dorpsgenoten.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Weg met de Fiat

Bericht door bertvaneck » zo feb 10, 2013 1:22 pm

daar doen wij niet aan mee Hans

Alexander
Berichten: 169
Lid geworden op: za mar 31, 2012 2:07 pm

Re: Weg met de Fiat

Bericht door Alexander » za feb 23, 2013 12:38 pm

Ik weet niet in welk deel van Polen jullie leven ik hebt nog van de week bij Carrefour rosbief gekocht super kwaliteit en betaalde 26 zloty per kilo en voor varkens haasje 27 zloty de kilo en karkoka wieprzowa super mooi11.99 per kilo en gebraden kip per stuk 8.99 gewicht 1200 gram en laat Polen nu maar blij zijn ze hebben de afgelopen jaren 72 miljard euro gehad uit de EU[/quote]

De goede kwaliteit kwam van Boni in Warschau. Biefstuk van Carrefour is goedkoper, maar de kwaliteit is er ook naar: je kan er beter schoenen van maken.

En Polen "krijgt" geen 72 miljard. Die moet via Europese aanbestedingen uitgegeven worden. En dan komt het merendeel van het geld dus in Duitsland en Frankrijk terecht als leveranciers van grondstoffen, materiaal en directievoering.
Zo was de Poolse vrachtwagen fabriek Star een paar jaar gelden overgenomen door MAN. later kregen MAN trucks een Star merk. En nu is het merk Star weg, en is het nog een onderdelenleverancier voor MAN in Duitsland. En zo zijn er veel meer voorbeelden van Europese voordelen voor mn Duitsland, en dat flikken ze ook bij Nederland.
In Tilburg stond een grote onderhoudswerkplaats voor de spoorwegen. Nu gesloten, na overname van het goederenvervoer door de Duitsers: diesel naar Cottbus (tegen de grens met Polen), electrische loks naar Munchen en Nurnberg. Betuwe route: nieuwe Europees beveiligingssyteem op ontwikkelt, met jaren vertraging en oplopende kosten. En waar eindigd de Betuwe route? In duitsland tussen de stoptreinen, aan Duitse deel is en wordt nog niet begonnen. En de toeleveranciers voor het Europese beveiligingssyteem ? Duitsland: Siemens en Bombardier. Frankrijk: Alstom. En nee, andere landen beginnen er pas aan als het werkt, en goedkoper is. enzo kan ik nog wel even door gaan.

Groeten, Alexander

Alexander
Berichten: 169
Lid geworden op: za mar 31, 2012 2:07 pm

Re: Weg met de Fiat

Bericht door Alexander » za feb 23, 2013 12:44 pm

bertvaneck schreef:daar doen wij niet aan mee Hans


Is natuurlijk een zwakte bod: als je zo gelijk denkt te hebben in een discussie: je kan immers ook voor de EU stemmen.

En tegenstanders als ik gaan het moeilijk krijgen in de toekomst. Leest u maar wat Neelie met de persvrijheid van plan is als het gaat over kritiek op de EU:

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/ ... lists.html

Gaat steeds meer de kant op van het vierde reich / EUSSR, niet waar ?
Andere vraag natuurlijk, waarom mogen wij dit soort dingen niet weten van de Nederlandse pers, die grotendeels links / eurofiel is ?

Groeten, Alexander

Alexander
Berichten: 169
Lid geworden op: za mar 31, 2012 2:07 pm

Re: Weg met de Fiat

Bericht door Alexander » za feb 23, 2013 12:55 pm

[quote="Wilhelmus Johannes"]En hier nog een verhaaltje van een aartsleugenaar.

Ben ik het helemaal mee eens:
Geen enkele accountant heeft ooit een jaarrekening van de EU goedgekeurd. Dus heel veel geld is verdwenen zonder dat de elite zich daar druk over maakt.
Als je in Polen of Nederland je belastingaangifte niet in orde hebt weten de overheden je te vinden ja.

En dat eurofiel Marx Rutte liegt en bedriegt staat als een huis.

Andere voorbeelden:

http://www.elsevier.nl/Algemeen/blogs/2 ... ER031968W/

http://www.nujij.nl/politiek/de-grave-% ... 3012.lynkx

Groeten, Alexander

Plaats reactie