Weg met de Fiat

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Weg met de Fiat

Bericht door bertvaneck » wo okt 16, 2013 5:38 am

Mij vrouw heeft in zo auto de rijbewijs gehaald in Polen ik stond doods angsten uit als les had 5qw

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Weg met de Fiat

Bericht door Lech » zo jun 21, 2015 1:42 pm

Mensen worden er vrolijk van, kinderen zwaaien naar je

Afbeelding
Ron en Judith Glasbergen met hun Fiat 126. Foto: ©maartenheijenk.nl

BIDDINGHUIZEN/SWIFTERBANT – In zijn Fiat 126 heeft Ron Glasbergen zojuist een tourrit van 170 kilometer door de regio gemaakt. ,,Zeker als je met meerdere van deze auto’s langsrijdt, word je voortdurend nagewezen. Mensen worden er vrolijk van, kinderen zwaaien naar je”, vertelt hij.

Ron Glasbergen uit Biddinghuizen is een liefhebber van auto’s en van de Fiat 126 in het bijzonder. Dit weekeinde hield de Fiat 126 Club Nederland haar jaarlijkse kampeerweekeinde in Swifterbant. Omdat Ron als enige uit de buurt kwam, mocht hij de rondrit uitstippelen.

Niet te koop

Hij heeft z’n Fiatje al 18 jaar. In het begin heeft hij ‘m helemaal opgeknapt en laten spuiten. De vorige eigenaar kwam zaterdag even kijken op camping De Abelen en vergaapte zich eraan. ,,Als hij ‘m wil terugkopen… hij is niet te koop”, laat Ron weten, ,,Al zijn ze tegenwoordig alweer rond de 5.000 euro waard. Zelfs in Polen gaan ze ‘m weer waarderen.”

De Fiat 126 is namelijk een Poolse auto. Hij werd in Italië ontworpen, maar de productie werd al snel verplaatst naar Polen. ,,De meeste Fiat’s 126 zijn nog nooit in Italië geweest”, legt Ron uit, ,,Indertijd had bijna iedereen in Polen zo’n Polski Fiat”

Het bolletje

,,De auto heeft het onderstel van de Fiat 500 ofwel het ‘bolletje’. Vanaf 1972 hebben ze er een vierkante carrosserie bovenop gezet. Dat werd de Fiat 126.”

In augustus 2000 bezocht Ron Glasbergen de fabriek in Polen. ,,We waren de eerste buitenlandse club die daar op bezoek kwam. Man, je wilt niet weten hoeveel interviews we hebben moeten geven.” Kort daarna stopte Fiat de productie.

Het heeft iets koddigs

Waarom is Ron uitgerekend over dit koekblik zo enthousiast. ,,Het heeft iets koddigs”, lacht hij, ,,En het is allemaal zó simpel gemaakt. Het is een tweecilindermotortje. Neem de koppakking, die kun je zo op straat vervangen. Moet je eens horen hoe mooi-ie klinkt. Het lijkt wel een BMW-motorfiets.”

,,Ik vind het leuk om ‘m te hebben, ik probeer hem in stand te houden en bij mooi weer ga ik er een stukje in rijden. Op vakantie nemen we ‘m mee achter ons VW-busje. Alleen in Nederland hoor, in het buitenland rij ik er niet mee. En verder? Vooral veel aaien!”

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Weg met de Fiat

Bericht door bertvaneck » zo jun 21, 2015 1:50 pm

Lech een mooi verhaal Iwona heeft haar rijbewijs gehaald in zo auto en ik stond doods angsten uit als ze rijles kreeg 5qw 5qw

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Weg met de Fiat

Bericht door Lech » ma jun 22, 2015 6:55 pm

Ik heb er ook wel eens in gereden, met angst en beven :o

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Weg met de Fiat

Bericht door Plievo » za apr 23, 2016 6:18 am

Poolse auto’s in Hongarije en omstreken

Tijdens mijn oost-Europa-rondreis in april 2011 kwam ik opvallend veel auto’s tegen die in Polen gebouwd waren. In deze blog vind je de leukste.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


http://www.alexmiedema.nl/2016/04/22/po ... omstreken/

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Weg met de Fiat

Bericht door bertvaneck » za apr 23, 2016 6:26 am

Morgen Johan er stonden ook twee Russen bij want volgens mijn waren dat Wolga of zoiets groet Bert bedankt voor het door sturen 6qq

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Weg met de Fiat

Bericht door Lech » ma apr 25, 2016 5:04 am

Nu weet ik waar die auto`s gebleven zijn :D

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Weg met de Fiat

Bericht door bertvaneck » ma apr 25, 2016 5:13 am

Niet naar Polen Lech maar naar Hongarije een kennis van ons moest 3 jaar op een wacht lijst voor een auto plus dat de auto veel duurder werd door de hipper inflatie groet Bert 5qw 5qw

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Weg met de Fiat

Bericht door Plievo » ma apr 25, 2016 7:22 pm

Nu ben ik met mijn 1 meter 87 niet de grootste of de kleinste, maar ik heb in die oude fiats dubbel gelegen om erin te komen.
Mijn rug doet nog pijn als ik eraan denk....

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Weg met de Fiat

Bericht door bertvaneck » ma apr 25, 2016 10:16 pm

dat klop mijn schoonvader had een fiat 850 Iwona heeft in zo auto de rijbewijs gehaald ik stond doodsangsten uit als zei les had . 5qw 5qw

Plaats reactie