Waarom plukken ’onze’ werklozen geen fruit in Betuwe?

Plaats reactie
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Waarom plukken ’onze’ werklozen geen fruit in Betuwe?

Bericht door bertvaneck » za sep 14, 2013 11:07 am

Waarom plukken ’onze’ werklozen geen fruit in Betuwe?

Toffe peren, die Polen
Marie Thérese Roosendaal



AMSTERDAM -
Maandag begint in de Betuwe de appel- en perenpluk. Toet! Daar komen de busjes vol Polen al aan. Moeten we ons niet doodschamen, in een land met 700.000 werklozen? Zijn we te belazerd om voor iets meer dan de uitkering de handen uit de mouwen te steken? Of willen ondernemers alles op een koopje? Reageer.



Aan de kapstok in de kantine van Wim van Eldik hangen de waterdichte jacks op rij, daaronder staat een batterij groene regenlaarzen. Voor ’zijn’ achttien Polen. Maandag begint de pluk. „Ik heb al achttien jaar Polen als plukkers”, zegt de fruitteler. „Dezelfde, ja. Twee weken voor we beginnen mail ik ze, en dan komen ze. Veel stelletjes die vrij nemen van hun werk. Als je thuis 2 euro per uur krijgt en hier verdien je 7,5 euro, dan wil je wel. Dan pak je er in een paar weken een half jaarsalaris bij

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Waarom plukken ’onze’ werklozen geen fruit in Betuwe?

Bericht door Wilhelmus Johannes » za sep 14, 2013 12:50 pm

Waarom plukken ’onze’ werklozen geen fruit in Betuwe?

Daar worden ze moe van. 5qw

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Waarom plukken ’onze’ werklozen geen fruit in Betuwe?

Bericht door kees » ma sep 16, 2013 8:42 pm

Zijn Nederlanders niet ook veel te duur door allerlei premies en belastingen? Ik denk dat dat ook een rol speelt, de regering maakt het zelf onmogelijk. Nou heb ik mijn hele leven nog nooit een cent uitkering gekregen dus het zal ook wel aan de persoon liggen.

Houtstoker
Berichten: 304
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 4:39 pm

Re: Waarom plukken ’onze’ werklozen geen fruit in Betuwe?

Bericht door Houtstoker » di sep 17, 2013 6:19 am

Tijdelijk kortdurend werk word voor een werkzoekende ook niet makkelijk gemaakt in NL. Een uitkering loopt door, als je van het enen naar het andere werk gaat en er worden een paar dagen niet betaald (overgang naar andere werkgever/inlener) dan wordt (telkens 1 week) dit niet meer betaald. Dit is een van de zaken die het voor werkzoekende moeilijker maken om kordurende baantjes aan te nemen.

De wia (vroeger wao) is dusdanig aangescherpt dat laagbetaalden er geen gebruik meer van kunnen maken (ook een besparingsmaatregel) Mensen die door beperkingen niet meer worden aangenomen door bedrijven en geen gebruik kunnen maken van de wia belanden dus in de bijstand (of als de partner werkt, verliezen ze hun uitkering) Deze mensen mogen wél ingeschreven staan als werkzoekende! Bij een wia keuring geeft een arbeidsdeskundige aan welk werk je in theorie nog zou kunnen doen, en wat het inkomensplaatje dan zou zijn. Haal je zo 70% van je oude inkomen, dan volgt er geen wia! Hiervoor is een database met functies opgericht, waarin alle functies gelist staan waarin in NL minstens 3 personen werkzaam zijn.

Domweg roepen dat mensen met een uitkering werkschuw zijn en liever geld op een presenteerblaadje krijgen, getuigt mi in het blijven hangen van de situatie in de jaren 80-90-00, waarin de WAO misbruikt werd door werkgevers om mensen te lozen! Die tijd is voorbij, waar het toen te makkelijk was om een uitkering te krijgen, is het nu doorgeschoten in het uitkleden van de regelingen. Ik heb e.a. zelf ondervonden, en heb schouder nek en beenklachten. Hoewel ik werkzoekende ben (Wia lukt niet) zul je mij niet (meer) tussen de aspergebedden en in fruitbomen vinden. Begeleiding naar werk is overigens ook wegbezuinigd!

Over 2 weken mag ik beginnen bij de NLW via de WSW (sociale werkplaats) maar ook plaatsing bij een dergelijke instelling is onzeker door bezuinigingen.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Waarom plukken ’onze’ werklozen geen fruit in Betuwe?

Bericht door bertvaneck » di sep 17, 2013 6:44 am

Houtstoker dan breek er voor jou een onzekere tijd aan sterkte groet Bert ik hebt geen weet van al die wetten van tegenwoordig

Houtstoker
Berichten: 304
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 4:39 pm

Re: Waarom plukken ’onze’ werklozen geen fruit in Betuwe?

Bericht door Houtstoker » di sep 17, 2013 8:23 am

Die onzekere tijd is er al wat langer Bert
Zie ook viewtopic.php?f=35&t=2583&p=9606

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Waarom plukken ’onze’ werklozen geen fruit in Betuwe?

Bericht door Przyrodnik » di sep 17, 2013 9:38 am

Het is duidelijk dat 7,50 per uur voor een Pool vele malen aantrekkelijker is als voor een Nederlander. En een Pool kan in Polen veel meer met zijn euro. Dit werk is voor een werkloze Nederlander vaak dus niet interessant, het levert hem te weinig extra op in relatie tot de inspanning die wordt gevraagd.

En ook in Polen is er werkloosheid - zo lang dat zo is maakt het dan ook niet veel uit wie het werk doet. En door het wegvallen van de grenzen neemt de werklustige Pool zijn kans.

En ook in Polen zullen er best wel wat mensen zijn, die liever niet te veel doen. Dus die zitten daar op een houtje te bijten.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Waarom plukken ’onze’ werklozen geen fruit in Betuwe?

Bericht door Wilhelmus Johannes » di sep 17, 2013 9:45 am

Dit werk is voor een werkloze Nederlander vaak dus niet interessant, het levert hem te weinig extra op in relatie tot de inspanning die wordt gevraagd.


Mentaliteit van 0,0 dus???

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Waarom plukken ’onze’ werklozen geen fruit in Betuwe?

Bericht door Przyrodnik » di sep 17, 2013 9:54 am

Zie onder andere Houtstoker.

En voor onderbetaald werk zou ik ook passen.

Verder heeft het geen zin om te stigmatiseren, want Polen ligt om de hoek.

Waar natuurlijk net zo vele mensen zijn, die zich niet uit willen laten buiten.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Waarom plukken ’onze’ werklozen geen fruit in Betuwe?

Bericht door Wilhelmus Johannes » di sep 17, 2013 11:00 am

Dit werk is voor een werkloze Nederlander vaak dus niet interessant, het levert hem te weinig extra op in relatie tot de inspanning die wordt gevraagd.


Welke inspanning?

Afbeelding

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Waarom plukken ’onze’ werklozen geen fruit in Betuwe?

Bericht door kees » di sep 17, 2013 6:42 pm

Het is natuurlijk wel zo dat je afgespannen bent als de gezondheid het af laat weten, dan ben je echt genaaid. Wat betreft versleten gewrichten, heb ik ook, en ik heb sinds 4 maanden pernol, dat is olie van de groenlipmossel, fantastisch spul, ik kan alles weer en heb ook geen last meer van mijn knie en ook niet meer van mijn nek. Tis maar een tip.

Alexander
Berichten: 169
Lid geworden op: za mar 31, 2012 2:07 pm

Re: Waarom plukken ’onze’ werklozen geen fruit in Betuwe?

Bericht door Alexander » di sep 17, 2013 10:18 pm

@ Hans,

Kijk zelf eens op het internet. daar zie je dat er geen vacatures zijn voor banen als plukkers of in de kassen.

En voor de werkgevers is een buitenlander die de taal niet machtig is, makkelijker om te misbruiken.
Wat kan een Pool doen in Nederland ?
Een afspraak maken om aangifte te doen, als hij een politie bureau kan vinden dat open is ?

Als er iemand een vacature als plukker, of in een kas, in de regio Rotterdam kan vinden geef de link aub aan mij door.
Nee, niet voor mij, maar een blonde Nederlandse van 30 jaar, die aan het werk wil.
Administratief lukt niet, en werk in bv de kassen in het Westland kan ze niet vinden.

Alvast bedankt.

Groeten, Alexander

Plaats reactie