Ron's werk

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Ron's werk

Bericht door bertvaneck » ma apr 01, 2013 9:04 am

Daar zijn ze ook prima voor ron ik had toen ik in Doornspijk woonde en hobby boer was een Zetor waar ik het land mee maaiden en een bak er achter kon hangen als ik de Paarden stront er uit wou halen ik had een oude maaiblak en een cyclomaaier ik vond dat prachtig werk ik hebt het bijna 25 jaar mogen doen maar toen werd het allemaal te zwaar om het zelf te doen en hebt ik besloten om de boel te verkopen wij hadden bijna 4 hectaren dus werk zat

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » zo mei 26, 2013 8:54 am

Nog maar weer een kleine update.

ron schreef: Motor is defect, daarom besloot de vorige eigenaar hem te verkopen.


Als die man even de moeite had genomen om de olievuldop van de kleppendeksel eraf te halen en naar binnen te kijken had hij kunnen zien wat er met de motor aan de hand was. Hier heb ik de kleppendeksel eraf gehaald om het beter te kunnen laten zien.

Afbeelding

Jullie zien het al, precies onder de olievuldop was de contramoer van de stelschroef voor de kleppenspeling was losgegaan en uiteindelijk kwam er zoveel speling dat de stoterstang ernaast viel. Gevolg was dat deze cilinder het opeens zonder uitlaatklep moest doen. Vorige eigenaar dacht natuurlijk dat op elk moment de motor helemaal aan diggels kon lopen, reed er alleen mee naar huis en heeft er nooit meer naar gekeken. Hij had nog wel plannen om de motor te maken, maar hij dacht dat het heel veel werk zou worden en daarom besloot hij de trekker te verkopen. Al met al, enkele minuutjes werk en de motor van m'n Fordson deed het weer 6qq

Ik vermoed dat de trekker in z'n eerste jaren in Nederland heeft gereden en daarna naar Denemarken was vertrokken. Er zit nog een plaatje van het nederlandse motorenrevisiebedrijfbedrijf VEGE op het motorblok.

Afbeelding


Als sommige mensen in het voorjaar de sloten schoonbranden gaat er ook wel eens een boompje mee.
Afbeelding

Ze gaan er niet van dood hoor, ze lopen wel weer uit.

Bietenland zaaiklaar maken met m'n 'nieuwe' zaaibedcombinatie :D Dubbellucht op de trekker is ex-Rijksdienst, dus van het door hun eigen ontworpen toenmalige Rijksdienst-systeem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


M'n volgende aanwinst, een Boxer sleuvenfrees. Hier frees ik geultjes op het bietenland op plaatsen waar ik zeker weet dat we problemen kunnen verwachten bij plensbuien. Foto's zijn genomen door een van m'n werknemers omdat ik zelf op de trekker zit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Een niet alledaags verschijnsel, een werknemer van mij aan de gang met z'n oude russische kettingzaag (of motorzaag).
Ze hebben niet zo'n hoog toerental als die moderne zagen, maar beetje bij beetje gaan de stammen wel door.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze zagen hebben een afneembare startinrichting :)

Afbeelding

Voorop het motortje zetten,
Afbeelding

en een flinke ruk geven.
Afbeelding

Met behulp van een hendeltje kan je het zaagblad draaien om horizontaal te zagen.
Afbeelding

En natuurlijk klein hakken zodat het in het keukenfornuis past.
Afbeelding

Van het erf af de weg op met een paar wagens kunstmest.
Afbeelding

Aangekomen bij het land.
Afbeelding

Tijdens het strooien zag ik al enkele keren deze vos, maar telkens vluchtte hij op het laatste moment weg als ik een foto wilde maken. Uiteindelijk had ik hem dan toch te pakken bij de slootkant waar hij wat zat te wroeten :)
Afbeelding


Fordson een wasbeurt gegeven, dat sleutelt wat fijner.

Afbeelding

Als je ernaast gaat staan lijkt de trekker opeens veel kleiner :)

Afbeelding

Kijk, zoveel Fordsons hebben dit niet, een frontaftakas!

Afbeelding


Elk jaar weer met de kraan een dam in de sloot gooien om te voorkomen dat ze leeg blijven lopen, een enige vorm van grondwaterbeheer zou je kunnen zeggen.

Afbeelding

Deze mevrouw of meneer kwam ik tegen bij een andere dam.

Afbeelding


Tot slot twee foto'tjes gemaakt door een werknemer tijdens het kunstmest strooien op de wintertarwe.

Afbeelding

Afbeelding

Groet

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Ron's werk

Bericht door bertvaneck » zo mei 26, 2013 9:46 am

Ron heel hartelijk bedankt voor deze mooie repotage groeten Bert 7qq 6qq
Laatst gewijzigd door bertvaneck op zo mei 26, 2013 9:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Wilhelmus Johannes » zo mei 26, 2013 9:56 am

Prachtige beelden Ron. 6qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Plievo » ma mei 27, 2013 8:59 pm

Hoi Ron,

Dank je voor de prachtige rapportage. :D

Ik zie dat er over een deel van jouw land electriciteitsdraden lopen, merk je ook verschil in groei van de gewassen onder de draden t.o.v. gewassen meter verderop?


Dat je Boxer sleuvenfrees genruikt, zoiets heb ik hier nog niet eerder gezien.
Elk jaar zie ik de boeren met hun schop het land op gaan en sleufjes spitten :o

Groet,
Plievo

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » di mei 28, 2013 7:42 pm

Plievo schreef:merk je ook verschil in groei van de gewassen onder de draden t.o.v. gewassen meter verderop?


Nee hoor, daar is helemaal niets van te merken. Alleen staan die palen wel een beetje in de weg met trekkerwerk op het land :evil:



Plievo schreef:Dat je Boxer sleuvenfrees genruikt, zoiets heb ik hier nog niet eerder gezien.


Zo'n machine in deze vorm is ook nog niet zolang op de markt. Ik zag die machine ook pas in het echt met eigen ogen toen de vrachtwagen bij mij werd gelost. Greppelfrezen, die zijn er al wel heel lang, maar zoals het woord al zegt die maken greppels. Greppels zijn lastig met trekkerwerk op het land, die sleufjes zijn veel makkelijker te overbruggen en ze blijven aardig open staan als je erover heen rijdt met spuiten en kunstmest strooien. Steeds meer boeren in nederland maken gebruik van zo'n machine om wateroverlast voor te blijven of om voor waterafvoer te zorgen van land waar plassen op staan.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Ron's werk

Bericht door bertvaneck » di mei 28, 2013 8:08 pm

Ron groot respect hoe jij alles oppakt wat was jou de reden dat jij bent gaan boeren in Polen ???vrg Bert rainbow

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » do mei 30, 2013 9:42 am

Bert, ik zal het even kort proberen te beschrijven.
In Nederland heeft mijn broer de boerderij van m'n ouders overgenomen. Dit was altijd al een vanzelfsprekende zaak dat hij dat zou doen, en ik was ook nooit van plan om hier tussen te gaan zitten. Prijzen van boerderijen zijn in Nederland zo gigantisch hoog dat het vrijwel onmogelijk was om met weinig iets te beginnen. Tijdens m'n studie aan de hogere landbouwschool heb ik een klein beetje in de voormalige DDR rondgezworven, vervolgens ben ik een paar jaar later nog een grensje oostelijker gaan kijken. In Polen beviel het mij wel en tenslotte ben ik hier gebleven. Ik heb geen uitgebreide vergelijkingen gemaakt tussen emigratielanden. M'n vader zei dat ik beter naar Frankrijk had kunnen gaan of Venezuela, daar is het in de winter tenminste heel wat beter uit te houden :) De buurman van m'n voormalige studentenhuis vond het maar vreemd dat in zo'n grote wereld ik weer een plaatsje had opgezocht dat onder zeeniveau ligt :twisted: Als ik antwoorden had gekregen op een paar faxen die ik naar Rusland distrikt Kaliningrad had gestuurd (via een Rus die ik nederland had ontmoet), was het niet uitgesloten dat ik daar terecht gekomen zou zijn. Distrikt Kaliningrad is maar zo'n 60 kilometer rijden van de plaats waar ik nu zit, maar het is daar blijkbaar een totaal andere wereld. Boeren in dat deel van het voormalige Oost-Pruissen spreekt mij nog steeds een beetje tot mijn verbeelding :)
Tenslotte, misschien zijn de omstandigheden hier niet perfect (het bekende 'het gras bij de buurman is altijd groener'), maar volgens mij heb ik het ook enorm getroffen met de mensen in m'n buurt, iets waar ik in het dagelijks leven erg veel plezier in beleef. Ik hoor van nederlanders die in andere delen van Polen zitten dat ze daar wat minder tolerant kunnen zijn als dat wat ik hier ervaar.
En naar mijn gevoel begon Nederland toch wel een beetje vol te worden...

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Ron's werk

Bericht door bertvaneck » do mei 30, 2013 9:54 am

Ron gelijk hebt er is nog volop ruimte in Polen het is dat onze kinderen wonen in Nederland en de kleinkinderen anders was als het aan mij lag allang voorgoed naar Polen gegaan en nu neem ik genoegen met 22 weken per jaar dat wij daar zijn ik hou van dat land en van de mensen groeten Bert en bedankt voor jou reactie

Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Lech » za jun 01, 2013 7:57 am

Hallo Ron,

M..t.het vosje mag je ervan uitgaan dat zijn hol in de buurt is.
Een vos is nieuwsgierig maar ook angstig, het gedrag wat je beschrijft lijkt erop dat zijn hol daar vlakbij is.

Uit jouw bericht begrijp ik dat je niet blij bent met de electriciteitsmasten.
Van een boer uit mijn omgeving weet ik dat hij een meer dan royale vergoeding krijgt voor die masten op zijn land, het enige wat hoeft te doen is de grond netjes houden.
Van hem mogen er wel meer masten op zijn land komen, de opbrengst is vele malen hoger dan van de gewassen.

Krijg jij er ook nog een vergoeding voor of ben je gewoon verplicht die masten op jouw land te hebben?

Lech.


P.s. een schitterende fotocollectie deze keer 7qq

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » za jun 01, 2013 7:46 pm

Ja Lech, ik weet dat er een holletje ongeveer zo'n 50 meter verderop zit :) 's Zomers lopen die vossen 's avonds vaak rond op het land bij het dorsen, dan zoeken ze muizen. Dan komen ze ook aardig dichtbij in de buurt.
Buren met kippen hebben al heel wat vossenavonturen meegemaakt. Regelmatig verdween er wel eens wat, achteraf bleek het vaak een vos geweest te zijn. Sluwe beesten zijn het. Als ik wel eens over het land loop, dan zie ik soms in een droge sloot een bult met kippeveren liggen.
Toen ik zo'n 15 jaar geleden hier begon zag ik vrijwel nooit een haas, volgens mij omdat er zoveel vossen rondliepen. Vossen zijn er nog steeds, maar er lopen nu wel al weer heel wat hazen rond.


Tsja, die electriciteitsmasten. Toendertijd, of de boer wilde of niet, die masten werden gewoon neergekwakt daar waar het voor het elektriciteitsbedrijf het best uitkwam.
M'n buurman heeft een procedure lopen tegen die bedrijven, hij wil ook een schadevergoeding. Het is al een paar jaartjes aan de gang maar hij weet nog niets. Via via had hij een adres van zo'n advocatenkantoortje gehad die zeiden dat zij al heel veel successen achter de rug hadden met dergelijke zaakjes. Ja ja, dat zal wel. Ik wacht eerst wel af hoe zijn zaakjes worden afgehandeld.
Bij de koop van het land van het Agentschap wordt er bij taxeren rekening gehouden met zulk soort obstakels op het land. Taxatierapport krijg je als koper niet in te zien (dan zeggen ze dat het een 'intern' rapport is :? ), dus je moet er maar van uit gaan dat er met kopen rekening mee wordt gehouden. Zucht... :|

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » zo jun 16, 2013 6:53 pm

Elk jaar zo rond half juni, dit jaar voor de twintigste keer, was de regionale landbouwtentoonstelling. Dit speelt zich altijd af op het terrein van de regionale landbouwvoorlichting.
De eerste keer dat ik deze beurs bezocht was in 1997. Het stond toen boordevol met machines, het meest van poolse producenten. Het was toen bijvoorbeeld opmerkelijk dat je bij heel wat poolse ploegen kon zien dat al ze krom uit de fabriek kwamen :) Sommige jaren werden er kleine grondbewerkingsdemo's georganiseerd. Langzamerhand werden er steeds minder machines tentoon gesteld.
Ik vond het altijd leuk om naar die beurs te gaan, tot zo'n vier jaar terug. Behalve het landbouwgebeuren werd er toen steeds meer de nadruk gelegd op het trekken van zoveel mogelijk dagjesmensen. Toen er nog meer landbouwmachines verdwenen en het bijna niet meer mogelijk werd om normaal ergens te kunnen lopen, stopte ik voorlopig met het bezoeken van deze beurs. Tot vandaag, vandaag was ik maar weer eens gegaan om te kijken of er wat te beleven viel. Hier een beknopte impressie:


De oude Ursus bij de ingang, half behangen met plastic folie. Voor de trekker stond een viskweker z'n handelswaar aan te prijzen.

Afbeelding

Het voorterrein van de beurs, hier staan traditiegetrouw de leveranciers van kachels, septic tanks en vruchtenbomen en -struiken.

Afbeelding

Het is nog vroeg in de ochtend, er lopen nog niet zoveel mensen.

Afbeelding

Nu de machines. Ik heb her en der een paar foto's genomen om jullie een beetje de indruk geven het erbij stond.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het vee natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Koeien moeten natuurlijk gemolken worden ;)

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot de oude replica van de recordkoe van vroeger.

Afbeelding


Groet

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Ron's werk

Bericht door bertvaneck » zo jun 16, 2013 7:54 pm

Ron echt op zijn pools net een Poolse landdag 5qw bedankt voor deze mooie foto,s en voor deze informatie vrg Bert 6qq 7qq

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Ron's werk

Bericht door kees » ma jun 17, 2013 4:29 am

Dit lijkt veel op Liempde vroeger.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Ron's werk

Bericht door pietje Bell » ma jun 17, 2013 6:39 pm

Eens per jaar is in Pozan ook een beurs met alles en nog wat op gebied van land-en tuinbouw.Ik dacht van Polagra of zo iets.
Misschien ook wel een leuke site,van een mooi bedrijf waar men alles in eigen beheer doet.
Veel respect voor deze jongens. www.maliepaardbloembollen.nl


3qq

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Ron's werk

Bericht door ron » ma jun 17, 2013 7:15 pm

Op die Polagra ben ik ook enkele keren geweest. Daar stond het ook vol met alle mogelijke machines voor de levensmiddelenindustrie. Omdat het terrein in Poznan een beetje krap (of duur) was, was later de Agroshow van start gegaan waar de grotere landbouwmachines en -tractoren ten toon werden gesteld. Dit is elk jaar in Bednary, in de buurt van Poznan.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Plievo » zo jun 23, 2013 9:09 am

ron schreef:Op die Polagra ben ik ook enkele keren geweest. Daar stond het ook vol met alle mogelijke machines voor de levensmiddelenindustrie. Omdat het terrein in Poznan een beetje krap (of duur) was, was later de Agroshow van start gegaan waar de grotere landbouwmachines en -tractoren ten toon werden gesteld. Dit is elk jaar in Bednary, in de buurt van Poznan.

Een jaar of 10 geleden ben ik er ook eens geweest.
Enorm indrukwekkend.

Ron, ook jouw foto`s laten wederom de verscheidenheid aan tractoren zien, zelfs met rupsbanden.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Ron's werk

Bericht door bertvaneck » zo jun 23, 2013 9:21 am

Morgen Johan wat moeten wij blij zijn met deze mooie reportages van Ron die hij er elke keer neer zet 6qq 7qq

Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Ron's werk

Bericht door Lech » do jul 25, 2013 5:39 pm

Hallo Ron,

Ben jij ook druk de gewassen aan het sproeien?

Lech

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Ron's werk

Bericht door bertvaneck » do jul 25, 2013 5:45 pm

Nou Lech ik hebt er op gelet maar op dit moment zie ik weinig boeren hier in Polen sproeien

Plaats reactie