Gladiolen telen in Polen.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Lech » ma mar 25, 2013 5:44 pm

Hoi pietje Bell,

Ben je al begonnen met hoofdstuk 26?

Lech

Houtstoker
Berichten: 304
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 4:39 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Houtstoker » ma mar 25, 2013 8:07 pm

Ik klikte al meteen hoopvol op dit topic, maar helaas. Wanneer gaat het verder?

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Plievo » di mar 26, 2013 6:29 am

Houtstoker,

Ook ik hoopte dat dit pareltje weer een nieuw hoofdstuk had, pietje Bell laat ons zweten...

Plievo

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » vr jun 14, 2013 2:05 pm

Hoofdstuk 26.
Hier is het dan uit eindelijk,jongens ik had het druk,sorry.
Het pellen van de gladiolen verliep gestaag door,er heerste een gezellige sfeer.
Toen in die tijd was er geen radio,hij was er wel,maar er werd de hele dag van die fidelharmonische muziek gespeeld,Beethoven en consorte en ga zo maar door.
En dan nog in de avond het politiek geleuter en de beoogde resultaten die de nep regering toen der tijd wel niet maakte.
Maar al gauw was daar wat op gevonden,het was net als eeuwen terug in de slaventijd in Amerika die op de katoenplantage's aan het werk waren.Er was een Pool die echt goed kon zingen,dit werd de voorzanger,en de dames haakten daar op in.Dit was wel zo mooi,dat je met niets iets kan en kon maken.
Daar kunnen ze vandaag de dag alleen maar van dromen,nu kan men op eens niets meer,en zou er een gaan zingen,dan wordt hij of zij aan gekeken,en rijp voor een of ander gesticht bedacht.
Maar goed,dit even ter zijde.
We werkte van s'morgens vroeg tot s'avonds laat.En dan met een koor van mensen,die allemaal volksliedjes zongen brak de eentonigheid wel.
Zo ook weer eens een dag,zoals ik al eerder schreef ,mijn neef kon moeilijk naar de w.c.
Ten eerst al,dat er geen haakje op de w.c zat,hij kon er niet tegen,ik vertelde hem regelmatig als het licht brand zit er iemand op.Maar hij kon en accepteerde het niet.Met het gevolg dat hij de grote boodschap maar liep op te houden :lol:Hij at ook totaal geen komkommer of tomaat bij de harde witte bolletjes.Nou een ieder die deze dingen kent,weet wat ik bedoel,werkt net als stopverf.
Dit probleem deed zich al een tijd voor,met het gevolg dat hij verstopt raakte,en een op gezette buik kreeg.Zo toen weer op die ochtend,waar op ik hem adviseerde,om achter de schuur in de struiken zijn sigaar kon deponeren,waarop hij mij aan keek en vroeg en die honden dan?
Nou dat is toch niet erg zei ik,je hoeft dan in ieder geval geen closet mee te nemen. :lol:
Hij keek me zuur aan,maar kreeg toch wel de indruk dat het toch maar moest,wou hij van de pijn afkomen.Hij stond op,en zei ik laat de deur op een kier,als je me 4 x om de schuur ziet rennen,dan is het gelukt.Het duurde nog geen 10 minuten,toen was hij al terug,niet gelukt natuurlijk.
Waarop ik zei,ik vraag wel aan mijn kennis,die is arts,die heeft wel een of andere borrel,dan ben je er zo vanaf.En inderdaad,hij was daarna van het probleem af.
Zo dat was weer eens een echt stront verhaal.
Maar goed,het werd ook tijd om eens een paar vrachten gladiolen terug naar Holland te sturen.
Ik weer eens naar de stad om te bellen,dit deed ik altijd in Poznan,maar het koste mij een godvermogen.Ik werd natuurlijk wat prijs betreft bedonderd,maar had geen keus.
Mobieltje waren er toen amper,ik kreeg een vrachtwagen toe gewezen,alleen moest ik wachten tot hij gelost had in Poznan.Deze wagen was geladen met sinaasappelen ,en stond op het douane terrein.
En zou binnen 2 dagen bij mij zijn.Maar alleen na 2 dagen was hij er nog niet.
Na 4 dagen ging ik eens kijken op het douane terrein.En ik vond de wagen inderdaad op het terrein.
Sprak de jongens,2 tukkers op klompen,met een kapsel,die me even aan Bennie Joling deed denken van de popgroep Normaal.Nou heb ik beslist niks tegen dit soort mensen,ik vind ze geweldig,dat dialect en de nuchterheid waar ze mee geboren zijn.De jongens mopperde wel,want er was een probleem,ik was in de veronderstelling dat ze er een week stonden.
Maar ze stonden er al 4 weken,op nieuwe papieren te wachten uit Spanje.
Hun geld raakte op,hier kom ik straks op terug.Maar ook de diesel die het koelsysteem aandreef.
Met het gevolg dat de lading al aardig aan het bederven was.Later na een week konden ze als nog de lading ergens stortten,ook met veel problemen.Maar in ieder geval ze waren er vanaf.
Hoe hun geld op raakte,was weer iets anders,ze aten en dronken er goed van,in de veronderstelling dat ze toch zo weg waren.De een verteld ,dat ze op een avond weer in hun auto zaten,de ander zei wacht maar even,kom zo terug met 2 warme wursten[op zijn twents].
De ander zijn ogen rolde zo wat toen uit zijn hoofd,vertelde hij,toen de ander terug kwam met 2 dames van lichte zeden.Maar ondanks hadden de twee zich best vermaakt.
Uit eindelijk kwam dan de auto,en kon er geladen worden,de jongens vroegen aan me of ze na al die tijd eens douchen mochten.Nou dat regelde ik voor ze.En na een uurtje kwamen ze uit het huis,als twee op gepoetste heilighart beeldjes.En liepen op klompen de schuur in,onder grootte hyliariteit van de dames,want die hadden nog nooit klompen gezien.
En vroegen direct aan mij of iedereen zo in Holland liep.Ik vertelde natuurlijk,dat dit zo was,je had klompen voor het werk,voor op zondag enz.Dit vonden ze maar vreemd,maar tegelijkertijd ook wel apart.Later toen er weer eens over gepraat werd op het feestje,toen het werk afgelopen was,vertelde ik dat ik een geintje maakt.
Maar goed de auto was vol,ik gooide hem ook nog vol met diesel,en nog wat geld voor de terug reis,wat ik toch verrekende met de vracht.
En reed ze voor naar het douane terrein in Poznan,en zei dat ze de wagen aan de buitenkant moesten zetten.Om niet door collega's te worden op tevallen.Ik nam de papieren mee ,en liep via de achterdeur het gebouw in,en liep naar het kantoor van de douanier,die mij als eerste op mijn vingers tikten,toen ik begin van het jaar niet naar Poznan op het douane terrein was geweest,om de knollen in te klaren.Ik klopte op de deur,hij zei witam[binnen of welkom].En keek verheugt op toen hij me zag,ik gaf hem de papieren en een hand,waarop hij deze een deur verder afgaf .en sommeerde de papieren te maken voor de grens bij Swiecko.We dronken nog wat thee,en praten over alles en nog wat,in ons gebrekkig Duits,maar we begrepen elkaar.Hij had het ook nog voor mij geregeld,in dien hij er om wat voor redenen er niet zou wezen,hij een collega had in geschakelt,en waar ik mij dan moest melden.De papieren waren in 20 minuten klaar.Ik bedankte hem hartelijk,hij wenste mij succes,en tot de volgende keer.Ik gaf de papieren aan de jongens,die had ik natuurlijk onder mijn jas zitten,liep daar niet mee te koop,alleen dan zou je wrevel kunnen krijgen met de andere chauffeurs.
Sommeerde om achter mij aan te rijden,en zo de indruk wekken dat we ergens anders naar toe moesten,uit het zicht wenste ik de mannen nog een goede reis.Ze stonden te te springen om naar Holland te gaan,na 5 weken in Polen vast te hebben gezeten.
Tot zo ver weer een hoofdstuk van een van mijn belevenissen in Polen.
Hoe het verder gaat komt natuurlijk weer in een ander hoofdstuk. 3qq

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door kees » zo jun 16, 2013 8:43 am

Prachtig verhaal, dankjewel Piet.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Lech » zo jun 16, 2013 9:47 am

Piet, wederom een bloemrijk hoofdstuk aan jouw epistel :D

Het verhaal met het toilet zie ik beeldend voor mij zz4

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door kees » zo jun 16, 2013 11:37 am

Pietje,hoe is het met trucker Ad, heeft die alweer wat meegemaakt?

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » ma jun 17, 2013 6:22 pm

Moet je even op zijn site kijken Kees.

www.truckerslatijn.nl

3qq

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door kees » di jun 18, 2013 5:13 pm

Ja, er is weer nieuws van het Oekraine-avontuur. Zondag eens doorlezen, want nu is tijd geld. Die site van Ad zal ik eens aan de favorieten toevoegen. Ja, dat weet ik nu wel hoe het in Oekraine is, voor jonge mensen met werk is het niet echt slecht, ben je oud of invalide is het een klote-land. Mannen zonder benen op een houten schot met 4 zwenkwielen heb ik er zat gezien. En bedelende oude vrouwtjes ook. We mogen hier nogal wat belasting betalen, maar dar soort taferelen zien we hier gelukkig niet.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door bertvaneck » za jul 13, 2013 8:15 pm

Pietje Bel bedankt voor deze bijdrage wanneer komt de volgende 6qq 3q

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » wo nov 18, 2015 6:19 pm

Hoofdstuk 27.

Toen de wagen met de tukkers vertrokken was,en het werk gestaag voortging.En er onderhand na een paar weken weer een vrachtwagen klaar waren voor vertrek.
En ik wederom weer naar het hotel ging om te bellen,om een paar auto's te regelen.Ik belde naar Holland en wel naar de firma Besseling.Deze firma reed veel op Polen,reed onderhand met die grote daf met aan twee kanten een portret van de leiders van de USA en Rusland nl Ronald Regan en Corbatzstof.Deze wagen had altijd veel bekijk aan de grens alle lui van de douane moesten er altijd even naar kijken.Was toen der tijd geen open grens.Na contact te hebben kreeg ik de planner van de firma Besseling,ik vertelde hem dat ik twee wagens nog nodig had,nu een en net voor kerst nog een.Was geen probleem vertelde hij mij,zo geregeld worden.Ik wenst hem goedendag en hing op.Maar na een week gewacht te hebben en er nog geen vrachtwagen richting Polen kwam van de firma.Ging ik toch maar weer eens richting Poznan om weer eens te bellen.Had wel weer direct contact ,en vroeg waar de auto bleef.De beste man zei weer dat het goed kwam,maar ik begon aardig pissig te worden ,van dat gedraai van hem.En begon met stem verheffing[zeg maar een beetje grof te schelden]hem wijs te maken dat ik mij niet voor de gek liet houden,immers de man had a gezegd moest hij ook b zeggen.De man pikte dit niet en gooide de hoorn er op,ik weer direct terug gebeld en een kannonade van verwensingen naar zijn hoofd slingerde.En dit aan hoorde[ik denk dat hij het wel eens meer bij de hand had gehad]maar wel bij draaide en beloofde alles in het werk te stellen dat er een wagen kwam.Ik moest hem in de avond nog eens terug bellen dan wist hij meer.Gelukkig dit was geregeld,alleen had ik weer een nieuw probleem,doordat ik stond te bulderen aan de telefoon,maakte de receptie me duidelijk dat ik niet meer mocht bellen in het hotel.O dat was me ook weer wat,was nog wel zo slim om te vragen waar ik eventueel nog meer kon bellen.Nou dit was in het postkantoor.Zei maakte me een beetje duidelijk waar het was.Ik alvast rijden en kijken waar het ongeveer was,maar kon niets vinden.Ik verstond toen der tijd geen woord pools en sprak het ook niet.Het begon alweer donker te worden om een uur of half vier.En ik besloot naar huis te gaan en de vrouw van mijn poolse maat te vragen om mee te gaan de andere dag.Ook al zou ik in de avond terug bellen.Kwam nu op die paar uur ook niet meer aan.De vrouw ging de andere dag mee naar Poznan en we hadden het postkantoor snel gevonden,want zij wist immers de weg.Ik belde naar Holland en had direct geen contact dit duurde even na een paar keer.De planner vertelde mij dat er een Belg onderweg was uit Rusland en deze zou aan het eind van de week bij mij zijn.Nou ik kreeg weer vertrouwen,en regelde ook nog twee andere wagens die ik net voor de kerst moest hebben.En dan een nog voor de bollen en een voor het materiaal,wat voor het eind van het jaar er uit moest anders moest ik belasting betalen.Hij zei dit is geen probleem er zouden twee wagens tegen de kerst met bloemen naar Polen te komen.Zo gezegd zo gedaan,ik zou hem aan de afspraak houden anders had hij echt een probleem,maar het kwam goed zei hij.Ik reed weer naar huis en ging weer aan het werk,en warempel de volgende middag kwam er een Belg met zijn bijrijder aan rijden.Ik gaf de mannen een hand en stelde mij voor.De man was een beer van een kerel[kon het me niet voorstellen dat dit van friet eten kwam ;) .Hij was wel to the point,en begon gelijk te vragen of ik de papieren klaar had,en ik hem geruststelde dat die klaar waren[waren helemaal niet klaar maar moest toch wat] .Anders zou hij direct om keren en naar huis rijden,hij was al 2 maanden aan het zwerven door het oostblok en Rusland.Hij kon het mooi verwoorden,had nog geen douche gezien in 2 weken en stonk zijn hals uit zoals hij het vertelde.Ik zei hem dat hij zijn trailer voor de deur kon zetten en zijn truck los kon koppelen.Dan zouden wij de trailer laden,en hij kon douchen en nog een paar uur kon slapen.Hij ging akkoord,waarschuwde mij nog dat de papieren er moesten zijn.Wij begonnen te laden,maar dit duurde natuurlijk een paar uur stapel voor stapel,de Belg snurkte rustig door.En de wagen was om een uur of tien vol,en ik met een noodgang naar Poznan.Maar kreeg gelijk een groot probleem de douane die mij altijd hielp was er niet en ook de reserve douane die hij voor mij geregeld hadden was er niet.Dus er werden geen papieren gemaakt.Ik ging nog naar een paar andere loketten maar deze wezen me allemaal weer door naar de eerste.Krabbelde mij eens achter het oor,en moest toch wat verzinnen,als ik maar een typmachine had.Wist niet dat mijn Poolse maat er een had.Stapte in de auto,en reed de stad door,en zag een kerk,dacht met gods hulp moet het toch voor elkaar komen,want immers deze man had de hele wereld geschapen niet waar.Ik bij de kerk aan gebeld,kwam er een nonnetje aan de deur,en deze probeerde ik wijs te maken dat ik een typmachine nodig had.Nou het lukte voor geen meter,ze keek me aan of ik Chopin was want ik maakte gebaren met mijn vingers en zij gedacht moest hebben dat ik piano speelde.
Hier werd ik niks wijzer en ging weg,met een verbaasde non achterlatend.Reed met een noodgang weer richting waar ik aan het werk was.De Belg snurkte nog lekker,en zolang hij nog in zijn mandje lag had ik nog tijd.In wezen moest ik alleen het T 2 formulier intypen,het fitosanitaire papier had ik al,daar had ik een voorraadje van voorzien van stempel en handtekening,moest alleen het aantal en de datum invullen.Ik liep het huis binnen en lag het probleem uit,mijn maat was er niet maar wel zijn vrouw.
Deze begreep gelijk wat ik nodig had,en kwam met dat ding aanlopen.Ik keek of hij werkte,en hij deed het ook nog
Had alleen nog nooit getypt,dus dit duurde wel weer een half uur en onderhand was het al een uur of half een in de nacht.
Maar uit eindelijk was het klaar,ik direct naar buiten om de Belg wakker te maken.Hij was er direct uit,en koppelde zijn trailer er weer achter,en vroeg de papieren,deze gaf ik hij bekeek ze en fronste zijn wenkbrouwen zo hoog dat ik het ergste al begon te vrezen.
Er zit geen douane stempel op zei de man,en begon even wat vloeken.Maar ik stelde hem gerust ik zou met mijn auto voor hem uit rijden naar Slubice ,en daar de papieren verder te regelen.Daar had hij totaal geen vertrouwen in,en stond te mopperen en vloeken,dit komt nooit goed kom nooit naar huis.Waarop ik zei je wilt toch naar huis,ja natuurlijk schreeuwde de Belg,ik kon het me voorstellen na 2 maanden rond zwerven.Ik stapte in mijn wagen mijn neef ging mee en we reden het erf af,en de Belg koos toch eieren voor zijn geld en kwam snel achter ons aan.De man had een verschrikkelijke haast en reed waar het kon wel veel sneller als wat toe gestaan was.Hij dacht zo snel mogelijk naar huis,hij had toen net als ik nog niet het besef wat er nog te wachten stond.
Alleen dit komt in het volgende hoodstuk. 3qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Plievo » wo nov 18, 2015 6:26 pm

Geweldig geschreven :D, ik zie het zo voor mij gebeuren.

doordat ik stond te bulderen aan de telefoon, maakte de receptie me duidelijk dat ik niet meer mocht bellen in het hotel

Dan ben je goed bezig geweest, de Polen zijn anders wel wat gewend. :o

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Lech » vr nov 20, 2015 6:27 am

pietje Bell,

Hoe deed je dat in die tijd met de visa?
Ik kan mij herinneren dat het wel een week of langer kon duren in die tijd voordat ik een visum kon krijgen (ambassadegedoe).

Lech

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Lech » vr nov 11, 2016 6:11 am

Hopelijk komt er nog een aflevering van dit verhaal.
Net alsof je een spannend boek leest, maar de laatste hoofdstukken zijn eruit gescheurd.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » vr dec 09, 2016 2:59 pm

Hoofdstuk 28.
Nou daar is hij eindelijk ,alweer zowat een jaar terug.
Maar goed ,de Belg had aangekoppeld en reed mopperend voor mij uit richting slubice.
Nu zou dit allemaal sneller gaan ,maar toen in de tijd moest ik van Swierkowkie [ ligt even van Orboniki af aan de S11] Richting Szamutoly dan door naar Pniewi en zo de oude A2 op richting de grens ,nergens een lantaarnpaal en goed donker.
Maar ik was dit al gewend,maar kan mij voorstellen voor mensen die dit nooit gezien of mee gemaakt hebben ,dit zowat niet is voor te stellen . 8-) .
Maar de Belg was ook al wat gewend en trapte aardig door ,na ong anderhalf uur zagen we de afslag Slubice ,en ik had al gezegd dat hij deze moest nemen en niet door rijden tot aan een 10 km voor de grens,anders kwam hij geheid in de file van vrachtwagens die voor de grens stonden te wachten. Maar dit had de goed man wel in zijn kleine Belgische oortjes geknoopt.Hij nam netjes de afslag en ik haalde hem in omdat hij de plaats van de douane niet wist.
We naderde de douane plaats en het was er rustig ,maar zoals iemand weet die veel in Polen kwam en komt ,dan is er meestal iets aan de hand.
We reden het terrein op,was eigenlijk niet meer dan een vervallen straat met aan beide kanten douane en expediteurs.
Er stonde een stuk of 5 wagens uit Rusland,en dat zat mij eigenlijk al niet lekker ,maar goed we stapten uit,de Belg nog steeds mopperen ,Zijn collega bleef slapen.
De Belg mijn neef en ik liepen het kantoor binnen,nou daar zat een dronken piloot van de douane.
De man keek ons aan of we van een andere planeet kwamen,en begon te schelden wat wij hier wel niet kwamen doen.De Belg zei hier heb je de papieren ik ga slapen ik hoor het wel wanneer ze klaar zijn.Ik vond het een goed idee.Want moest eerst de dronken douane man helder zien te krijgen,doorgaans lukte het mij wel om iets te regelen,maar dit was een apart geval.
Hij keek mij aan met dikke lodder ogen en met dat grote hoofd wat heen en weer te schudden.
Maar mij accepteerde mij,maar toen hij mijn neef aankeek was het even anders,begon wat teshcelden over germaan en kurwa en nog wat.
Mijn neef trok al wit weg,en begon hem te knijpen ,maar hij was zo blond als Marlyn Monroe en de dronken douane zag hem aan als een Duitser.Nou ik zei ga jij ook maar in de auto liggen want dit wordt hem ook niet.Mijn neef vertrok en de man werd al rustiger.
Ik probeerde hem alles uit leggen,maar hij begreep er of hij wou er niets van snappen.Maar ja dan kon hij mij nog niet.Hij lag met zijn kop op tafel,en ik zat tegenover hem ook lekker met mijn kop op mijn handen naar hem te kijken en te kletsen.Hij werd langzaam een beetje nuchter ,en stak een sigaret op,ik rookte toen ook nog,en draaide een sigaretje voor hem zwarre van nelle.Dat vond interessant zat er naar te kijken of ik een goochelaar was,gaf hem het ding en stak er zelf ook en op.Het ijs was langzaam gebroken,in ieder geval tussen ons.Maar ik kreeg hem nog steeds niet zover dat hij de papieren in orde maakte.
Op een gegeven moment gaat de deur open,komt er een douane binnen ook zo dronken als een gieter[want de heren hadden met de Russen zitten te zuipen]. Deze man begint te schelden gooit het raam open pakt de asbak en smijt hem het raam uit.Begint tegen de andere man waar ik een peuk mee rookte te schelden en nog wat.
Ik begreep onderhand dat dit het hoofd was ,en hij had een hekel aan roken.En vroeg wat ik hier kwam doen.
Waarop ik half in het Pools en Duits vertelde dat ik mijn papieren wilde laten maken voor Holland.
Nou dat begreep hij,gaf opdracht aan de eerst dronken lor,dus de man waar ik een peuk mee rookte,dat hij die moest gaan maken, en ging door rustig in een stoel zitten,en ronkte na een minuut zo hard dat ik dacht dat hij droomde dat hij een varken was.
Maar goed ik de papieren onder die ander zijn neus ,en hij bekeek ze.Ik had natuurlijk ook mijn lijst mee,waarop ik elke vracht van het totaal van ingevoerde knollen moest aftrekken.Alleen ze snapte nooit dat er altijd wel een paar kapot gingen of verrotte .Maar dat maakt daar niets uit als het totaal aantal maar klopte. 13.miljoen Polen in en 13 miljoen er uit.
Hij bekeek de totaal lijst en zag dat er al vrachten naar Holland waren gebracht,zo ook de laatste met de beroemde Tukkers.Allen zag ik ook dat dat daar geen datum bij stond,en dat zag de dronken lor nou net wel.
Hij keek mij aan met zijn lodder ogen [ en toch was het wel een goede vent,want ik zou hem een paar jaar later weer treffen,en toen herkende hij mijn ,toch en maakte alles voor elkaar]
en zei jij kan toch nooit binnen 24 uur hier weer een vracht wegbrengen nadat je deze ook al hebt weg gebracht[de vracht van de tukkers].
Ik hem uit leggen dat dit al een paar weken eerder gebeurt was,en ik niet reed en nu ook niet rij,immers de Belg reed nu.Ik zei kom mee naar buiten dan kan je mijn personenwagen zien en de Belg met zijn vracht wagen.
Nou dat vond hij een goed idee,wist natuurlijk allang dat hij weer roken wilde.
Hij achter mij aan te zwalken,en naar buiten.
Wees hem mijn wagen en de Belg aan,nou toen zag hij eindelijk het licht.
Gaf me een klap op mijn schouder ,en begon te lachen,en Holland good Holland good.
En natuurlijk bedelen om een sigater,ik draaide hem met een rotgang ,dacht alleen maar deze drol tevreden houden,we rookte de sigaret op ,dit duurde in mijn ogen nog veel te lang.
Maar uit eindelijk liepen wij naar binnen,hij bekeek weer de papieren en nog eens en nog eens,keek mij nog een paar maal aan.Mompelde iets,en warempel hij ging een typmachine halen.
Liep naar de kamer er naast ,ik zag dat er wel 20 op dat rek stonden,hij pakte er een met die grote kolen schoppen van hem.
Maar dit liep ook verkeerd af,had de machine vast bij dat ronde ding aan de bovenkant waar het papier in moest,
kwam de kamer binnen ,althans hij probeerde,waggelde heen en weer ,stootte met de machine tegen de deurstijl,en de hele boven kant stond er scheef op.
Ik zei er wat van,maar dat was geen probleem volgens hem.
Pakte het papier stopte het er in ,maar kwam er toch achter dat dit niet lukte.
Probeerde het papier er uit te halen ,maar scheurde het met die kolenschoppen door midden.
Keek mij aan en zei sorry,waarop ik antwoorden zal ik er een halen ,en dat hij kon blijven zitten. Daar stemde hij mee in.Onder tussen zaagde zijn chef een heel bos om met zijn gesnurk [je kunt dit nu niet meer voor stellen ,maar het was echt zo,leek net een Hollywoodfilm :lol: ]
Hij het papier aan elkaar plakken,en ik hem duidelijk maakte dat hij er wel een paar stempels op moest zetten,anders had de Belg bij de grens weer een probleem. Maar dat kwam goed,hij prutste net zolang dat alles er netjes op stond ,en telkens vroeg of het goed ging.Maar het lukte uiteindelijk.Hij trok ook deze vracht van de totaal hoeveelheid af. Het was onderhand al halfzes geworden,en net op tijd had ik het rond,want om 7 uur is het wisselen van de wacht.Ik gaf hem een hand en gaf hem het pakje zware tabak,dit vond hij natuurlijk prachtig en wenste me goed reis.Ik wist alleen niet dat ik hem jaren later nog eens tegen zou komen
Nog niet in de gaten dat ik niet naar Holland ging ,maar weer terug in Polen,de Belg reed naar Holland.
Ik riep de Belg,die kwam met kleine oogjes achter zijn gordijntje van zijn truck vandaan,en zei dat hij naar de grens kon.Eerst naar de Polen en dan naar de Duitse expeditie en dan Duitse douane en dan naar Holland.
De man keek mij aan en zei ,an man hoe heb je dit voor elkaar gekregen,er was niets met die dronken gasten te beginnen.Jo het maakt niet uit jij kan naar Holland,wenste hem goede reis,en heb hem ook nooit meer gezien.
Maakte mijn neef wakker,stapte achter het stuur en reed richting Orboniki.
Dit is op een na laatste verhaal het laatste volgt binnen kort.

3qq Groetjes piet Bell

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Plievo » vr dec 09, 2016 8:24 pm

1qq Wederom een geweldig verhaal pietje Bell.
Dat stuk van de tiepmachien, ik zie het zo voor mij :D

In de 80-er jaren was het soms erg roerig bij de douane, maar zo zout als jij het maakte heb ik nog niet gegeten 3qq

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Lech » zo dec 11, 2016 10:58 am

Hoi pietje Bell,

Wederom een prachtig geschreven hoofstuk met jouw persoonlijke kleurrijk leven 16qq
Van een collega die in die tijd vrachtwagenchauffeur was weet ik dat er ook wel eens Duitse marken naar de Poolse douaniers geschoven, heb jij daar ook ervaring mee?

Groet,
Lech

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Plievo » do dec 15, 2016 6:16 pm

pietje Bell,

je krijgt complimenten voor jouw prachtig verhaal van 2 mensen van een ander forum. Ze vroegen mij of ik het wilde doorgeven. Bij deze :D

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » vr dec 16, 2016 9:53 pm

Lech schreef:pietje Bell,

Hoe deed je dat in die tijd met de visa?
Ik kan mij herinneren dat het wel een week of langer kon duren in die tijd voordat ik een visum kon krijgen (ambassadegedoe).

Lech

Heb ik 1989 een paar maal een visa moeten halen,in 1990 hoefde dit niet meer.
Was al om 8 uur in de morgen op de ambassade en kon hem om 11.00 0ngeveer weer ophalen,dit was zo voor elkaar.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » di apr 11, 2017 5:19 pm

Lech de eerste paar malen moest ik naar Den Haag en dan naar de Poolse ambassade om een visa te halen,net als jij schrijft vroeg er heen en om een uur of elf had je de visa.
Maar later was dit over en kon je vrij reizen.

Plaats reactie