Gladiolen telen in Polen.

Kees1221
Berichten: 84
Lid geworden op: wo okt 12, 2011 10:50 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Kees1221 » vr feb 03, 2012 8:25 pm

Dat er nog vele hoofdstukken moge volgen :D


Maar pietje Bell, hebben ze in Polen jou nooit eens in het pijpje laten blazen?

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » vr feb 03, 2012 8:33 pm

Kees 1221,
ja zeker heb ik in het pijpje moeten blazen,maar dat komt nog wel eens aanbod,dat is een heel ander hoofdstuk.

3qq

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door kees » zo feb 05, 2012 10:05 am

Heb ik in Oekraine ook altijd, kom je bij schoonmoeder, wil je koffie? da, komt ze met koffie maar ook met brood met kaas een half varken ernaast, komt Semjon met de wodka, want als je eet in Oekraine moet daar altijd wodka bij. En aanhouden pak nog wat. Het eerste jaar dat ik er kwam was ik 10 kg gegroeit. Kom je bij mensen om snel te kijken hoe het gaat, of om iets af te geven, meteen moet je meeeten, wodka etc... Kom ik midden in de nacht aan in oost-polen, moet er absoluut eerst gegeten worden, wodka, bier, moeder uit bed om te koken. Lig je helemaal afgeladen op bed, hun bed en zij liggen op een matras. Ik zeg altijd, nee ik hoef je bed niet, maar daar kom je niet mee weg. Lig ik net op bed begint alweer de haan te kraaien, en bloedheet in huis, ik naar buiten om lucht happen, is het daar min 25. Ik heb er nog fotoos van, maar hoe krijg ik die hier?

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Wilhelmus Johannes » zo feb 05, 2012 10:15 am

Ik heb er nog fotoos van, maar hoe krijg ik die hier?


Stuur ze naar Plievo en het komt goed.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » di feb 07, 2012 5:49 pm

Hoofdstuk 7
Na alles afgedekt en verzorgd weg gezet tehebben.Ging ik naar binnen om even te douchen en onder de wol tekruipen.Ik had er al een dag en een nacht op zitten.Na de douche keek ik nog even in de kamer,mijnmaat zat natuurlijk aan een biertje,en zei dat ik er bij moest komen zitten.En ja om dit nou afteslaan was natuurlijk ook niet hoe het hoort.We dronken een paar biertjes,kletste over van alles en nog wat,kwam natuurlijk weer de beroemde brood maaltijd om half acht.Maar de sfeer was goed,en na het eten werd het voor gezet,tot ik om 2 uur even op de thermometer keek,en het ding op 7 onder nul zag staan[RON]. Kreeg ik het een beetje benauwd,ik naar buiten om nog een paar kleden om en over de kisten teleggen.Het was gelukkig windstil en dit scheelde.Na nog een biertje op aan dringen van mijn maat,en dacht waarom ook niet,is toch al laat,en hangen is erger.Ging ik toch echt koning kasper,en kroop tussen de lakens,en was ook in een paar seconden weg.De volgende morgen was ik om 7 uur weer wakker,want we zouden naar de cooperatie,om het kunstmest strooien teregelen.Dit zouden zij voor mij doen,uiteraard tegen betaling,en ook de kunstmest regelen.We aten ons ochtenmaal op,en gingen op pad.We reden na een 15 min het erf van de cooperatie op,de direkteur die het zou regelen,was eral.
We schudden elkaar de hand,en volgde hem naar zijn kamer.Na alles uitgelegd hoe ik het wou hebben,en waar hij ook aandachtig luisterde en notities van nam.En vervolgens vroeg waarom zo veel kunstmest,waarop ik zei dat dit gewoon was in de bollenwereld.Na alles afgesproken en berekend tehebben,wat een paar uur inbeslag nam,kwam natuurlijk het wereld beroemde flesje weer tevoorschijn,zodat we weer aan een neut zaten.
De bodem kwam al snel inzicht,want als je met zijn drieen aan een flesje zit te lurken,gaat het snel.
We namen afscheid van de beste man,en hij beloofde dat maandagochten iedereen daar om 7 uur zou zijn.Behalve de chauffeur met de rotereg,die zou een uurtje later komen,want eerst moesten de anderen opgang zijn.
Deze rotereg had ik de herft er voor al bestelt,deze moet de grond voldoende los maken zodat ik met de plantmachine een goed rug kon opbouwen.We reden naar mijn maat zijn huis,en besteede de dag aan wat drinken en gezellig kletsend en t.v kijken.De volgende ochtend zou ik mijn neef van het station ophalen in Poznan,deze zou mij helpen,met diverse dingen[planten e.d].Hij was waarempel optijd,en we relaxte de hele zondag maar wat.We waren maandag ochtend op tijd,en reden naar het perceel,alles stond er al,en ik maatte de chauffeur duidelijk wat er van hem verlangt werd.De man een lekkere gemoedelijke dikzak,met een paar heldere knikkers in zijn hoofd snapte alles.Ook dat hij 5 km verderop moest naar een ander perceel,n.l van Janusz de poolse boer[deze man vergeet ik mijn leven niet mee :lol: ]Onder tussen gingen wij de plantmachine en een wagen met knollen halen,dit was niet zoveel,omdat er in een kist een half miljoen knolletjes zaten maat 3-4,en er op een ha 750.000 stuks gingen,hadden we aan een paar kisten genoeg voor een hele dag.We kwamen terug,de chauffeur met de eg was er ook al.Alleen die schatte ik anders in,een met een ongeschoren hoofd,hangsnor,een blauwe broek evenals jas en pet,laarzen waarvan de kappen omgeslagen waren.En een paar smerige handen,of hij de hele nacht in het kolen hok geslapen had,en niet bij zijn vrouw[arm mens].Maar goed als de man zijn werk goed deed moet je hier maar door heen kijken.Ik legde hem uit dat hij langs de rand van het perceel moest beginnen en om de zwerfkeien moest denken,en aan het eind weer netjes moest omdraaien en aan sluiten.De eg waarvan ik nog gevraagd had of de tanden lang genoeg waren,en zij mijn hadden belooft van wel.Had alleen nog maar een paar stompjes,waarmee je nog niet eens het haar van de chauffeur mee kon kammen.Maar toch maar proberen,de man begon aan de rand,maar alleen weer op zijn pools veels tesnel.Ik sommeerde hem rustig terijden,en zo diep mogelijk.
Hij reed naar het eind,maar zie mtot mijn stomme verbazing dat hij zomaar een 20 mter verder in het perceel inzetten,en weer deze kant opkwam.Aan het eind gekomen sprong ik op zijn trekker,en legede hem uit dat dit niet de bedoeling was,ansluiten vertelde ik hem.Hij begreep het,nou ik kon het net zo goed tegen een varken zeggen,want aan het eind deed hij het weer.Waarna ik het zat was,en hem uit de cabine trok,en het hem uitlegde met door met een stok in en zand uit tetekenen hoe ik het wou hebben.Maar het heerschap was pissig geworden,en keek mij onder die pet vandaan aan,met niet al tevrolijke gedachten.Ik dacht dat het hem nu wel duidelijk was,en hij starte het ding en ging aan het werk,hij reed nog een 150 meter,we hoorden een gerommel .
Was hij dus wel over een joekel van een zwerfkei gereden,met het gevolg dat hij het hele zooitje krom reed wat maar krom kon.Ik stuurde hem naar de werkplaats,waar hij hem als de sodemieter moest maken.Hij ging op pad.
En we dachten dat het met een paar uurtjes weer opgelost zou zijn.Maar wat naief natuurlijk,we vergaten even dat we in polen zaten.Hoe dit weer afliep komt in een ander hoofdstuk. 3qq

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door ron » di feb 07, 2012 7:03 pm

pietje Bell schreef:Hij reed naar het eind,maar zie mtot mijn stomme verbazing dat hij zomaar een 20 mter verder in het perceel inzetten,en weer deze kant opkwam.Aan het eind gekomen sprong ik op zijn trekker,en legede hem uit dat dit niet de bedoeling was,ansluiten vertelde ik hem.Hij begreep het,nou ik kon het net zo goed tegen een varken zeggen,want aan het eind deed hij het weer.


Haha, een echte poolse trekkerchauffeur. Zo hoeven ze aan het eind van het perceel de eg niet op te tillen, keren, enz. (moeten ze teveel nadenken), gewoon en grote bocht maken en daarna grote rondjes blijven gaan rijden. Hij zal wel gedacht hebben dat het voor het uiteindelijk resultaat toch geen verschil maakt.

Kees1221
Berichten: 84
Lid geworden op: wo okt 12, 2011 10:50 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Kees1221 » do feb 09, 2012 7:24 am

Wederom een heerlijk smulbaar verhaal :D
Ik krijg er wel dorst van......

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » di feb 14, 2012 4:45 pm

Hoofdstuk 8.
Nadat wij gezien hadden dat het kunstmest strooien goed verliep,en dit ook al een paar uurtjes in beslag had genomen.
En het heerschap van de rotereg nog niet met zijn gerepareerde eg terug was gekomen.Leek het ons beter om maar eens richting werkplaats van de cooperatie tegaan.Daar aan gekomen,eerst maar een in het rond kijken waar deze zich bevond.Er liep een oud omaatje met een rood hoofd doekje rond op het terrein.
Ik met mijn handen en benen vragend waar de werkplaats was,mijn neef al lachend,en er gelijk bij zeggend,dat hij er niets van begreep hoe ik dit aan dat mensje vroeg,en omaatje er natuurlijk helemaal niets van snapte wat die gekke hollander nu bedoelde.Toen schoot het mijn bekende duitse woord werkstad tebinnen.En dat snapte ze direkt,ik moest de hoek om,en daar was het gebouw.Zo gezegd zo gedaan.Daar aan gekomen,en naar binnen tezijn gestapt,rolde mijn ogen zowat uit mijn hoofd.Zie ik daar de bron van alle ellende,gewoon rustig zitten te roken aan zijn stinkende sigaret,in een of ander wit pakje[dit rookte zowat iedereen toen der tijd]van een kwaliteit of er bermgras in de brand werd gestoken.Ik loop naar hem toe,en begon hem weer met handen en benen tevragen,waarom hij niet het ding gerepareerd had.
Na lang gedebatteerd tehebben,kwam ik er achter dat dit niet zijn werk was,hij was immers chauffer.Ik vroeg hem of hij het wel gemeld had,dat had hij gelukkig wel gedaan.Maar verteld dat de monteur eerst de aardappelrooier moest afmaken en dit duurde nog wel een paar dagen.De mond van mijn neef zakte open van verbazing toen ik het hem vertelde,en zei in wat voor land zijn we?Ik naar de monteur die aan de aardappelrooier bezig was,en hem vertelde dat de aardappels nog niet eens gepoot waren,en hij aan de rotereg moest beginnen.
Alleen dat dacht ik,hij had opdracht gekregen van de chef,aardappelrooier en geen rotereg.Maar goed je kon kwaad worden,maar dat had geen zin.Het was het systeem waar deze mensen in leefden.
Voor ons zat er niks anders op,om naar de chef tegaan.Ik vertelde mijn neef snel nog even van de plaatselijke regels als je bij de direkteur op zijn kantoor kwam.Waarbij mijn neef ogen opzette,en zei wodka drinken?
Tja jongen zo gaat het hier nu eenmaal,jij bent vandaag de sigaar,ik zeg wel dat ik vanavond nog naar Pozan moet.
We kwamen bij de direkteur,en dezelfde slapstyk kwam weer op gang.Koffie thee,koek en de bekende fles.Nadat ik het hele verhaal aan hem had uitgelegd.Dit was geen probleem zei hij,en gaf door aan de monteur dat hij direkt aan de rotereg moest beginnen.Het was onderhand al een uur of twee en we hadden nog niets gedaan.Mijn arme neef keek me eens aan,ik zag hem denken,maar gaf een knippoog van ff volhouden jongen.
We zaten er ong een uurtje,tot de monteur aan het kantoor kwam,en hem vertelde dat het binnenwerk van de eg ook finaal kapot was,en dit voorlopig niet temaken was,omdat alleen de tebestellen onderdelen dagen op zich zouden laten wachten.Nou en toen was er een probleem,mijn neef keek al wat loenser na een half flesje met de direkteur en maakte zich ook al niet zo druk meer.Ik dacht even snel na,en ik vroeg de wel door gevoede direkteur of hij een triltandcultivator had met een verkruimelrol daarachter.Althans zo dacht ik het hem tevertellen.
De man snapte geen snars wat ik bedoelde,waarop ik een stuk papier van zijn bureau pakte,en het ding uittekende.
Dit begreep hij snel,maar een moment we gaan er zo naar toe,eerst nog een borrel.
Na deze er in gekiept tehebben,deed hij zijn dikke bont jas aan,want het was aardig fris nog buiten in het voorjaar.gingen we het terrein op.Wij waren al een tijdje buiten geweest,en waren aaardig roozig geworden in het warme kantoor,zodat de rillengen over onze ruggen vlogen.Vooral bij mijn neef,die had er zelfs rode wangentjes bij gekregen,en liep maar wat temompellen,van wat een land,dit gelooft niemand als ik terug ben in Holland.
Onderhand waren we bij een andere loods aangekomen,en daar liet de direkteur trots zijn cultivator zien.
Mijn arme neef zakte zowat door zijn knieen,wat de man ons liet zien was een woelpoot met drie tanden van een 60-70 cm daaraan.Dit was het hem ook niet,we gingen terug naar het kantoor.
Ik nog eens het ding beter voor getekend op papier,en waarrempel hij snapte wat ik bedoelde.
En vertelde dat we ons niet druk hoefden temaken,alles komt goed[nu weet ik wel beter,want uit eindelijk,komt alles wel weer op het laatste moment goed in Polen,alleen wist ik dat toen niet.
De beste man liet eten komen,en dat hield in dat we die dag toch niet meer aan het werk kwamen.
Alles werd voor gezet,en hij pleegde onder het eten een telefoontje,naar een cooperatie verderop.
En waarempel deze hadden een cultivator met verkruimelrol.En hij mocht dat ding gebruiken,zodat wij het ding weer van hem konden gebruiken[alleen dat zei hij niet tegen zijn collega].Wij stonden natuurlijk weer op zijn hollands op scherp,maar dat zakte al snel,nadat de man vertelde dat het ding 70 km verderop stond.Onderhand kwam mijn poolse maat ook eens kijken waar wij zo lang bleven,maar dat zag hij al snel genoeg,nadat deze nog wat koffie had gedronken,ging hij weg.Nadat ik hem had gevraagd om de plantmachine en de knollen naar huis tehalen.Hij zou ddit regelen.We vroegen aan de direkteur wanneer de kuul er zo snel mogelijk kon zijn?De man vroeg hoelaat wij het ding nodig hadden,waarop ik zei morgenochtend 7 uur,was geen probleem volgens de man.En belde naar het bedrijf om dit teregelen.Wij zouden morgen ochtend om 7 uur een kultivator hebben.
Nou daar hielden we het dan bij,de fles was onderhand ook leeg,mijn neef keek me aan of hij een of andere ziekte onder zijn leden had,en zijn tongval klopte ook niet meer zo goed.Maar hij snapte nog wel,dat wij morgen om 7 weer aan de bak konden.Althans dat dachten wij,alleen liep het weer anders af.Alleen dit komt weer in een ander hoof 3qq dstuk

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Plievo » di feb 14, 2012 7:17 pm

in een of ander wit pakje[dit rookte zowat iedereen toen der tijd]van een kwaliteit of er bermgras in de brand werd gestoken


Ik weet dat er in de 80-er jaren daar cigaretten waren, die als je er even niet aan trok, uitging. Zo dik en stevig was de tabak in elkaar gedraaid in de cigaret. Menig Hollander kwam door die cigaretten in ademnood :D .

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » wo feb 15, 2012 9:18 am

Ja ik denk van het merk Cararro of zo iets in die trend.Ik zelf rookte altijd zware shag toen der tijd.In de Polen hun ogen was de Cararro zo wat de zwaarste tabak op de wereld.Ik gaf ze dan wel eens een zwaar shaggie,en gelijk er bij vertelde ,diep inhalen!!Dan zag je die gezichten weg trekken,en dan stoer door blijven trekken.Maar na een tijdje vong ik in het gesprek op,dat de een zowat sterretjes zag,en de kleur van hun gezicht bleker werd.En het volgende shaggie ook niet aannamen. 3qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo feb 15, 2012 3:19 pm

Hier zijn de Caro`s al Piet,geen boxje maar zo`n zacht pakje.
Hoesten en koppijn waren meestal de verschijnselen na enkele pafjes.
Ik dacht omgerekend toen der tijd 22 of 23 cent per pakje.

Afbeelding

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » wo feb 15, 2012 4:19 pm

Ja W.J deze bedoelde ik,je had ze in een rood pakje en in het wit.Er zat nog verschil in ook.Wat weet ik niet,misschien de stank. 3qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo feb 15, 2012 4:20 pm

Deze was meer voor de elite:
Afbeelding

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door ron » wo feb 15, 2012 7:46 pm

pietje Bell schreef:Ik gaf ze dan wel eens een zwaar shaggie,en gelijk er bij vertelde ,diep inhalen!!Dan zag je die gezichten weg trekken,en dan stoer door blijven trekken.Maar na een tijdje vong ik in het gesprek op,dat de een zowat sterretjes zag,en de kleur van hun gezicht bleker werd.En het volgende shaggie ook niet aannamen. 3qq


Iemand die bij m'n werkt rookt al vanaf z'n jeugd, zolang ik kan herinneren altijd sigaretten die via een ..... (je weet wel) manier het land binnenkomen. Hij toonde dezelfde verschijnselen die Piet omschreef toen hij de halfzware shag van m'n vader probeerde :)

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door Plievo » wo feb 15, 2012 7:48 pm

ron schreef:
pietje Bell schreef:Ik gaf ze dan wel eens een zwaar shaggie,en gelijk er bij vertelde ,diep inhalen!!Dan zag je die gezichten weg trekken,en dan stoer door blijven trekken.Maar na een tijdje vong ik in het gesprek op,dat de een zowat sterretjes zag,en de kleur van hun gezicht bleker werd.En het volgende shaggie ook niet aannamen. 3qq


Iemand die bij m'n werkt rookt al vanaf z'n jeugd, zolang ik kan herinneren altijd sigaretten die via een ..... (je weet wel) manier het land binnenkomen. Hij toonde dezelfde verschijnselen die Piet omschreef toen hij de halfzware shag van m'n vader probeerde :)

Toen ik met mijn ouders begin jaren 80 in Polen kwamen had met nog nooit gezien dat je zelf cigaretten kon draaien.
Mijn vader wat gedraaid en uitgedeeld, ze vroegen niet om een 2e 5qw

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door ron » wo feb 15, 2012 8:26 pm

Het meest kon je lachen als je ze zelf een vloetje en tabak gaf om een shaggie te draaien. Daar kwam helemaal niets van terecht :lol:

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » wo feb 15, 2012 8:51 pm

Ja dit was altijd hylarisch,zaten ze te prutsen,het plakrandje verkeerd,dan rolde de peuk weer uit elkaar,of hij was veel te slap.Maar heel in het begin,keken de jongere polen altijd heel vreemd als je in de stad je baal shag uit je zak haalde,en een peuk ging draaien.Ze dachten eerst aan drugs of iets dergelijks,ook de politie keek naar je,maar zag dat je natuurlijk buitenlander was,en durfde toen in die tijd je niet aan te spreken.Alleen al omdat ze geen woord engels of duits konden.De hele oudjes herinneerde zich het shag draaien wel.Dit vertelde toen de oma van mijn poolse maat,het mensje was toen al ver in de 80,en had ook veel in de oorlog mee gemaakt,o.a hadden de nazi,s haar nagels van al haar vingers er uit getrokken met een tang.Toen zij mij haar vingers liet zien,zat er geen nagel meer op,helemaal weg,de vorm zat er nog enigszin.Voor de rest niets,evenals haar duimen.Alleen omdat ze in het verzet zat,en overhoord werd ,door middel van martelen,alleen heeft ze niets verteld.Had heel veel respekt voor dat mensje,en kon het ook altijd goed met haar vinden.Ze rookte toen zelfs ook nog,alleen geen zware shag uit holland,maar ze wou wel altijd even ruiken in de baal.De jongeren vonden wel altijd het lekker ruiken als je een peuk rookte.En zelf vond ik het ook lekker,elke 15 miin wel een peuk.Kan het me nu niet meer voorstellen,ben al 18 jaar van die stink troep af. 3qq

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » di feb 21, 2012 12:22 pm

Hoofdstuk 9.
Na al de drukte om niets,begon de nieuwe dag.met in de veronderstelling dat de cultivator om 7 uur op het perceel gebracht zou worden.
Mijn neef stond al vroeg op,en adviseerde mij omdat ook maar tedoen.Hij wou nu wel eens aan de gang!
Ik draaide mij nog eens om,en vertelde hem dat hij hier niet zo makkelijk over moest denken.En keek mij aan,maar dat is toch afgesproken!Ja dat is zo ,maar dat wil nog niet zeggen dat hij er is.En als hij er niet is ,wat dan vroeg mij neef.Waarop ik hem lachend aan keek,en hem verwees naar de direkteur,dit meen je niet,ik moet vandaag geen drup drank,ze zijn hier gek!!Joy het is nog niet zo ver,we gaan eten en naar het perceel.We aten ons broodje en stapte in de auto,dit was een oude citroen B.X deze gebruikte ik in nederland altijd voor op het land terijden,voor wiel aan drijving,en je kon hem op 3 standen zetten,dit was makkelijk voor in de modder.
Wij kwamen om half 7 op het perceel van boer Janusz,en parkeerde de auto langs het pad,en wachtte tot 7 uur.We stonden er een 5 min toen kwam de plaatselijke jeugd aan gelopen,deze gingen naar school.
Allemaal met een rugzakje op,blauwe,rode en groene jasjes,en een gebreid mutsje met diverse kleuren.Ze kwamen steeds dichter bij de auto,en je kon zien dat ze het over de auto hadden.Ten eerste het gele kenteken,en ten tweede ze hadden nog nooit een citroen gezien.Ik had het raam open en rookte een sigaret.Toe ze langs liepen zei ik gewoon dzien dobry,en toen ik dat zei,dachten ze gelijk dat er een paar polen in de wagen zaten,direkt kwamen ze voor het raam staan tekletsen,ik begreep dat ze iets over de auto vroegen,van wat hij koste en natuurlijk hoe snel hij kon.Na dat ik dat een beetje uit gelegd had,van ong een 160 km per uur.Was dit in de ogen van de kinderen natuurlijk snel,als je niet anders als een maluch gewend was.Maar ik vertelde ook nog dat de wagen kon vliegen,ik maakte met mijn armen vlieg gebaren,daar moesten ze natuurlijk hard om lachen,want dat geloofde ze in geen honderd jaar.
Ik zei ,moment,en vroeg ze om een paar stappen achteruit te gaan.En zei gelijk tegen mijn neef let op.Ik starte de auto,en zette hem gelijk in de derde stap.hij stond al een tijdje geparkeerd,dan zakte hij helemaal naar zijn laagste punt.Ik gaf een beetje gas,en de jongens natuurlijk kijken,en die zien tot hun stomme verbazing[wat ze nog nooit gezien hadden]de citroen op hoog komen.Die gezichten met open mond,wat gierde het uit van het lachen.
Stopte de auto weer,en liet hem gelijk weer zakken,ze snapte er niets van.En natuurlijk weer nieuwschierig voor het raam staan,en proberen in de auto tekijken.En zei tegen mijn neef let op!We gaan nog meer lachen,ik pakte een pakje stumerol[kauwgom]en nam er een uit en gaf mijn neef er ook een.De pooltjes zagen dat,en omdat wij er ook op kauwde was het voor hun vertrouwd,en ik maakte met gebaren,of ze er ook een wilden.Natuurlijk wilde ze dat,een kinderhand is gauw gevuld.Gaf er elk een ,en ze stopte de kauwgom in hun mond,maar toen ze er op kauwde,trokken de gezichten een grimas of ze vergiftigd werden.Die hete stumerol waren ze niet gewend,en stonden te blazen en te kwatten,of al het gif er uit moest.Ik had op een gegeven moment pijn in mijn buik van het lachen.Maar de kindertjes moesten toch naar school,en vervolgde hun weg daar naar toe.Het was onderhand al over zevenen,maar nog geen traktor met eg.Mijn neef pruttelde en mopperde maar in het rond,zo kan je toch niet werken enz,enz.Hij had wel gelijk maar wat konden wij er aandoen,we waren over geleverd aan de polen.Het werd 8 het werd 9 en nog niets.Ik keek mijn neef aan en zei wat denk je?Maar naar de direkteur gaan?
Ja en weer aan de drank zeker!Ik niet en vast niet brulde mijn neef haast in doodsangst.Ik zei rustig maar we zullen zien.Als het in de soep loopt,dan is het nu mijn beurt,ik zeg wel dat je last van je maag hebt.Ik starte de auto en draaide de weg op ,richting cooperatie.We reden het terein op ,en het was daar ook altijd druk.En parkeerde de wagen voor het bureau van de beste man.Klopten op zijn deur nadat de secratesse ons had door verwezen,en vertelde dat hij in zijn kantoor zat.We kwamen binnen,en hij keek verbaasd en vroeg wat er aan de hand was.
Ik vertelde dat de eg met tractor er nog niet was.Hij gebaarde ons tegaan zitten,en greep direkt de telefoon tot onze verbazing,en met zijn hand gebarend,van rustig jongens het komt wel goed.We hoorden hem praten ,en dat kon hij,wel vijf kwartier in een uur.En met het hoofd schudden,waaruit we direkt begrepen dat er nog niets onderweg was.Hij lag de hoorn er weer op,en vertelde dat er aan de andere kant problemen waren met het transport,de wagen die het spul moest brengen,moest eerst hun werk doen,en als dat gebeurt was,kwam hij met het spul deze kant op,vanmiddag nog en anders zeker morgen ochtend.En vanmiddag was aan het eind van de dag,we begrepen toe wel dat ook deze dag niks meer werd.En het bekende toneel stuk met de zelfde figuranten[behalve mijn neef] werd weer voor gedragen,en was om 1 uur afgelopen.Waar na we met de staart tussen de benen weer naar het huis van mijn poolse maat afdropen,om dan maar de volgende morgen af tewachten.
En hoe de volgende dag verliep,komt in een volgen hoofdstuk,aan het eind van de horizon hoopt glorie. 3qq

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door pietje Bell » vr mar 02, 2012 10:54 am

Hoofdstuk 10.
En waarempel de volgende dag was eindelijk de tractor met cultivator aangekomen.
Ik legde hem uit dat hij gewoon op en neer met de tractor met plantmachine mee moest rijden,en de grond 15 cm diep los moest maken.De man snapte het ,en ik liet hem een tijdje zijn gang gaan,om niet helemaal op zijn lip te werken.
Anders zou hij nog nerveus worden :P ,want het planten van gladiolen knolletjes gaat aardig snel,omdat er een grote hoeveelheid in de machine mee kan worden genomen.We planten er ong 45-50 stuks op een meter,en 25 cm breed.Daarna werkt de machine gelijk de grond over de knolletjes heen,en wordt een rug gevormd.Deze top van de rug wordt [alleen bij gladiolen]weer aangedrukt d.m.v een rol,zodat de grond goed steun geeft aan de planten,en niet snel omwaaien.We gebruikten maat 4-6 en op een droger stuk maat 6-8,deze maten je hebt dan ook nog 3-4,komen van telers die alleen maar gladiolen telen voor plantmatriaal voor andere kwekers.Ze zaaien of planten hier voor de kralen van dikke knollen maat 12-14 of 14 op.De kralen zijn hele kleine gladiolen pitjes die aan een grote knol zitten.En waarom gebruiken ze die alleen van grote knollen,nou omdat deze goed zijn te selekteren op kleur echtheid en virus.De knollen van op geplant 3-4,4-6,6-8 worden aan tuincentra's en bloemtelers in binnen en buitenland verkocht.Met deze teelt hield ik mij dus bezig.Het planten ging voorspoedig, we deden er twee en een halve dag over,evenals land plant klaar maken.En de man was veel eerder klaar op het perceel dan mijn neef en ik.Ik had vertrouwen in de man,hij had alles netjes gedaan,en vertelde hem dat hij alvast naar het perceel van boer Janusz [mijn onvergetelijke poolse boer].Ik tekende het hem uit hoe hij er komen kon,en waar hij op het perceel moet beginnen.Had ik dat nou maar niet gedaan,maar ja ik was weer even vergeten dat ik in Polen zat.Het ging daar om een zes ha,en wij hadden nog werk op dit perceel tot 14.00 de andere dag en het was nu 10 in de morgen,dus liet ik hem er heen gaan.Wij maakte het perceel de volgende dag af,en gingen naar boer Janusz,met zijn vrolijke rondborstige vrouw[ja die mocht er wezen] :lol: .Reden met een hollandse tractor door de dorpjes,nou had de tractor [renault]ook een oranje gele kleur,wat leek op de oude Ursus tractor in Polen.Dus alle boertjes over hun hek heen kijken,en dachten dat het nieuwe model Ursus voorbij reed.Met het gevolg dat er binnen een mum van tijd er een complete dorps verhuizing bij boer Janusz op zijn erf rond liep.Maar het zou geen echte Pool geweest zijn,om zo trots als een jonge hond met 7 piemeltjes rond te lopen,en met veel gebaren alles uit legde hoe het in elkaar stak.Nou kon ik mij daar natuurlijk wel iets bij begrijpen,de mensjes hadden vanaf de oorlog geen buitenlander[behalve Iwan uit Rusland] gezien.Laat staan een ander merk tractor en dan nog een plant machine daar achter,waar mee je elke gewenste hoeveelheid kon planten per meter.Maar goed wij moesten door,de man van de cultivator was in geen velden en wegen te bekennen .Het land liep wel veraf in de verte,zodat ik maar op de tractor ging staan of hij daar reed,maar ook niet.Het land lag er voor het oog netjes bij.Dus wij de plantmachine met tractor voor de eerste gaan op het perceel gezet,en rijden.
Ik zag al gauw dat er iets niet klopte De machine wou niet op diepte,waar op ik mijn neef adviseerde om de hefinrichting beter te laten zakken,waarop hij zei die staat op de zelfde stand als het vorige perceel.We stopten en stapte van de machine af,toen voelde ik al dat de grond niet los was :evil: ,had die hufter misschien hooguit 4 cm diep gewoeld.Dacht even dat hij bietenland zaai klaar aan het maken was.En nu zei mijn neef,ik wat dacht je,maar naar de directeur van de cooperatie denk!O mijn god hoorde ik mijn neef zeggen,nee toch zeker!!Als we mazzel hadden was de tractor daar nog,en in het ergste geval al op transport.Ik moet geen druppel schreeuwde mijn neef,ben je nou gek,dit hou je toch niet voor mogelijk,wat een land wat een land.Ik zei blijf jij maar in de auto zitten,we reden eerst alles bij boer Janusz in de schuur,en hup naar de directeur.Gelukkig stond de tractor nog op het erf,alleen zonder sleutel,en de cabine op slot.Ik naar de beste man,en hij vroeg wat ik kwam doen,legde hem uit wat er aan de hand was.Waarop hij vertelde dat de chauffeur de avond er voor al klaar was,en naar zijn woonplaats was vertrokken.Hij belde gelijk naar de andere cooperatie,en die verzekerde dat hij de andere morgen er om 7 uur zou zijn,waarop de dag toch al weer verknoeid was.En de beste man weer met zijn bekende voorstelling en flesje begon,en vroeg waar mijn neef was.Ik vertelde hem dat hij een dutje deed in de auto.Nou dat dutje had natuurlijk in de Pool zijn ogen lang genoeg geduurd,en hij haalde hem uit de auto,mijn neef verstond toch geen woord pools,maar begreep dat hij mee moest.En onder ging weer net als mij het zelfde lot als die keren hiervoor :lol:,en hoe het verder ging vertel ik in een ander hoofstuk. 3qq

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Gladiolen telen in Polen.

Bericht door ron » vr mar 02, 2012 6:52 pm

Pietje, als jij van elke dag in de gladiolen zo'n mooi verhaal kan schrijven, kunnen we nog heel veel leesplezier van je verwachten totdat ze geoogst zijn 1qq

Plaats reactie