Melkaanvoer EU begint het jaar ongekend hoog

Plaats reactie
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Melkaanvoer EU begint het jaar ongekend hoog

Bericht door bertvaneck » ma apr 07, 2014 2:37 pm

Melkaanvoer EU begint het jaar ongekend hoog

07-04-2014 •
De cijfers over de Europese melkaanvoer van januari schetsen een record. Grote plussen bij de grote vijf vormen het fundament daarvan. De extra melk verdween met name in de kaas en in de diverse soorten melkpoeders, zo meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Over januari leverden de Europese lidstaten 11.925.500 ton melk af, Een plus van 4,8 procent in vergelijking met het jaar ervoor. Alleen Cyprus, Griekenland, Italië, Slowakije en Tsjechië leverden minder melk af. De grootste stijging zette Malta neer met een plus van 20 procent.

De grote vijf- Nederland, Frankrijk, Polen, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland- leverden samen 7,99 miljoen ton melk af. Wat inhoudt dat ze op de totale melkaanvoer in Europa een aandeel vertegenwoordigen van 67 procent. Een jaar eerder vertegenwoordigden de grote vijf, waarbij Polen er niet bijstond maar Italië wel, een aanvoer van 7,62 miljoen ton melk, waarmee ze net geen aandeel van 67 procent wisten te behalen bij de Europese melkaanvoer.

Van de extra melk werd 5,1 procent meer kaas gemaakt in vergelijking met het jaar ervoor. De kaasproductie komt daarmee uit op 754.300 ton. Ook werd er 1 procent meer consumptiemelk geproduceerd, wat de productie laat uitkomen op 2,71 miljoen ton melk, en komt de productie van niet magere melkpoeder terecht op 56.300 ton, bij 106.400 magere melkpoeder. Plussen van respectievelijk 20,6 en 15,2 procent.

Minder werd er over januari geproduceerd van boter (min 0,2 procent), room (min 3,3 procent) en weipoeder (min 4,5 procent).

De grootste plussen bij de kaasproductie haalden Bulgarije (plus 53,1 procent), België (34,4 procent) en het Verenigd Koninkrijk (plus 30,8 procent). Qua volumes zijn het evenwel Duitsland (194.600 ton), Frankrijk (163.800 ton) en Nederland (129.700 ton) die de markt bepalen. Hier lagen de toenames tussen de 1 en 2 procent.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Melkaanvoer EU begint het jaar ongekend hoog

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo apr 09, 2014 8:06 am

wo 09 apr 2014, 09:59

Voor 8 miljard euro zuivel naar buitenland

DEN HAAG (AFN) - Nederlandse zuivel, en dan vooral kaas en melkpoeder, gaat nog altijd met tonnen tegelijk de grens over naar het buitenland. Al lange tijd neemt de zuivelexport toe, de laatste jaren zelfs met dubbele cijfers.

Vorig jaar steeg de waarde van de zuivelexport ten opzichte van 2012 met 12 procent tot bijna 8 miljard euro. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag.

De buitenlandse handel van zuivelproducten verloopt voor een groot deel via de Nederlandse groothandelaren. Deze ondernemers in kaas, melk en eieren zetten in 2013 in totaal ruim 12 miljard euro om, 7 procent meer dan in 2012.

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Melkaanvoer EU begint het jaar ongekend hoog

Bericht door kees » wo apr 09, 2014 4:51 pm

Alle zoogdieren drinken melk bij hun moeder tot een bepaalde leeftijd, daarna stoppen ze met melk drinken. De mens is het enigste zoogdier die zijn hele leven melk drinkt, en dat nog wel aan de uier bij een ander dier. Door dit aard-vreemde gedrag hebben we nu allerlei ziekten, die men welvaartsziekten is gaan noemen.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Melkaanvoer EU begint het jaar ongekend hoog

Bericht door bertvaneck » wo apr 09, 2014 5:00 pm

Ikzelf ben mijn hele leven een echte melkdrinker. Melk, kaas yoghurt en noem maar op vind ik heerlijk om te drinken en te eten. Maar ik hoor steeds meer verontrustende berichten dat melk helemaal niet zo gezond is. Ik ben op onderzoek gegaan over de voor en tegens over hoe gezond of ongezond melk is. Maar wat schetst mijn verbazing: Dat er vooral veel dingen tegengesproken worden. Hieronder vind je de voor en tegens over melk.




Wat is melk
Melk is een mengsel (emulsie) van vetdruppels in water. Melk bestaat voor 87% uit water, 3,2% eiwitten, 3,4% vet, en 4,9% koolhydraten. Verder bestaat melk uit de volgende mieralen en vitamines: Calcium, fosfor,zink, magnesium, vitamine A, B1, B6, B12, D en foliumzuur.


Gezond
Al deze vitamines en mineralen samen maakt melk toch wel tot een gezonde drank. Het is dan ook niet voor niets dat melk in de schijf van 5 staat van het voedingscentrum. Ook als je naar een diëtist gaat op af te vallen, wordt het advies gegeven om minimaal 1/2 liter melk per dag te drinken. Ook voor kinderen is melk erg belangrijk. De vitaminen en mineralen zijn erg belangrijk voor de groei van kinderen. Calcium bijvoorbeeld is nodig voor de groei van botten en voor sterke botten voor op latere leeftijd. En vitamine A bevordert de groei, zorgt mee voor een gezonde huid en behoed ons voor ontstekingen.


Ongezond
Volgens wetenschappers is melk helemaal niet gezond. Volgens de wetenschappers bestaat er een verband tussen melk en bepaalde soorten kanker. Melk bevordert botontkalking, heeft veel verkeerde vetten en bevat in verhouding veel calorieën. En de mens heeft van nature een intollerantie voor koemelk. Ook zorgt melk voor een slijmlaag op de ingewanden. Het drinken van melk kan klachten veroorzaken als: migraine, bronchitis, astma, huidproblemen, chronische verkoudheid, voorhoofdsholte ontsteking, artritis en alergieën.


Voor en tegen
Zoals je kunt lezen zijn er nogal wat tegenstrijdige feiten over melk. Zelf heb ik nog nooit problemen gehad met melk. Maar misschien als je je hele leven melk drinkt dat je dan over je intollerantie van melk heen groeit. Wel is het zo dat melk natuurlijk flink gepromoot wordt om te drinken. Maar is deze promotie zo omdat melk echt gezond is of om de zakken te vullen van de boeren, fabrikanten en natuurlijk de overheid. Tja helemaal duidelijk is het me nog steeds niet. Ik denk dat er nog veel onderzoek gedaan moet worden tot het consumeren van melk en melkproducten tot er echt een concrete bewijzen zijn of melk wel of niet gezond is. Tot die tijd blijf ik gewoon mijn melk drinken!


Veel producten met melk
Mensen met een koemelk alergie zullen altijd de verpakkingen moeten lezen om te kijken of er melk in verwerkt zit. Zelf vind ik het verbazingwekkend veel waar allemaal melk in zit. Ik denk dat als melk echt ongezond is dat er een hoop producten uit de schappen zullen verdwijnen. Tenzij ze de melk natuurlijk veranderen voor een ander ingrediënt, zoals bijvoorbeeld sojamelk, in het product. Het nadeel van sojamelk is dat het wel anders smaakt als gewoon koemelk. Hieroner volgt een lijstje met producten waar melk in zit.

slagroom
vla
fruitmelk
vanilleyoghurt
karnemelk
melk
yoghurt
drinkyoghurt
houdbare melk
pap
biogarde
koffiemelk
mousse
koksroom
roomijs
koffieroom
kwark
milkshake
pudding
vruchtenyoghurt
chocolademelk
crème fraíche
zure room
valess

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Melkaanvoer EU begint het jaar ongekend hoog

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo apr 09, 2014 5:07 pm

Ik drink al wel 50 jaar 1 tot 2 liter volle melk per dag.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Melkaanvoer EU begint het jaar ongekend hoog

Bericht door bertvaneck » wo apr 09, 2014 5:24 pm

Neen ik zo veel niet max 3 glazen per dag half volle melk of karnemelk en geen grote glazen Hans 6qq wel veel water meer dan 2 liter per dag plus pers ik voor ons gezin elke dag sinaasappels uit 3 stuk per persoon 6qq

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Melkaanvoer EU begint het jaar ongekend hoog

Bericht door kees » wo apr 09, 2014 7:58 pm

Ik heb altijd veel melk gedronken, en ik moest altijd mijn neus snuiten, ook als ik niet verkouden was. Sinds 3 maanden ben ik gestopt met melkprodukten en mijn neus is droog. Volle melk schijnt beter te zijn als magere. Wat betreft geperste sinaasappels: dat is niet natuurlijk, de stoot zoetigheid in 1 keer kan diabetes veroorzaken. Het is beter de hele sinaasappel te eten dan krijg je ook de vezels binnen waar oa mineralen inzitten. Door een tragische gebeurtenis in mijn leven van de het laatste halfjaar ben ik me meer in gezondheid gaan verdiepen, vroeger keek ik nergens naar en vrat alles op wat voor mij kwam. Sorry mannen maar je krijgt wel meer dit soort berichtjes te zien de komende tijd.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Melkaanvoer EU begint het jaar ongekend hoog

Bericht door bertvaneck » wo apr 09, 2014 8:14 pm

Kees ik zie jou bijdrage graag te gemoed groetjes Bert 7qq Kees wat betreft gepersten Sinaasappels alles van dit fruit word op gedronken alleen de schil gaat weg

Plaats reactie