Geen geld voor Oost-Duitse vaarwegen en Poolse vaarwegen

Plaats reactie
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Geen geld voor Oost-Duitse vaarwegen en Poolse vaarwegen

Bericht door bertvaneck » za sep 03, 2011 4:31 pm

Geen geld voor Oost-Duitse vaarwegen en Poolse vaarwegen
Jörg Vogelsänger, verkeersminister van de deelstaat Brandenburg (rondom Berlijn), verwijt het Duitse ministerie van verkeer in Bonn dat het alleen nog waterwegen in het westen van Duitsland voor onderhoud en nieuwbouw in aanmerking laat komen. Daardoor is er geen ruimte om in het oosten van Duitsland lading van de weg te halen en Vogelsänger betreurt dat. Al lopende projecten worden niet afgemaakt, waardoor al gedane investeringen waardeloos worden.



Verkeersminister Jörg Vogelsänger van de deelstaat Brandenburg.
1/1

Machtige Duitse natuurlobby wil af van binnenvaart

Door Marja de Vet
Vogelsänger heeft het verkeersministerie gevraagd nog eens te kijken naar de vaarweg tussen Schwedt en Stettin, omdat hij daar kansen ziet voor meer binnenvaart. Papierfabrikant Leipa zou graag willen overstappen naar de kustvaart, maar kan dat alleen rendabel doen als een deel van de vaarweg wordt gebaggerd.
Uitdiepen moet meer vervoer over water mogelijk maken
Er ligt al twee jaar een verdrag waarin wordt voorgesteld dat Duitsland samen met Polen de (grens)vaarweg tussen Schwedt en Stettin uitdiept, maar dat verdrag is nooit door Polen ondertekend. Vogelsänger vindt dat de regering opnieuw met de Polen zou moeten gaan praten en dat er beweging in de zaak moet komen.

Tot 2000 ton
Vooral de diepgang op de Poolse Klützer Querfahrt onder Stettin tussen West- en Oost-Oder van 2.50 meter is een probleem. Het verdrag voorziet in uitdieping van dit vaarwater, waaraan de Duitsers volgens afspraak gaan meebetalen.

De papierfabriek in Schwedt wil heel graag met coasters rechtstreeks naar Engeland en de Baltische Staten varen. Dit jaar werden twee proefvaarten uitgevoerd. Bij de eerste proefvaart werd 1200 ton vervoerd, bij de tweede kon vanwege de lage waterstand op de Oder maar 940 ton geladen worden. Bij deze proefvaarten werd duidelijk dat de vaarweg te ondiep is. Voor optimaal vervoer zou een coaster 2000 ton papier moeten kunnen vervoeren en daarvoor zou er een diepgang van 2,90 tot 4 meter moeten zijn.

Investeren
‘Met de lading van Leipa als uitgangspunt, zou Schwedt een overslagpunt kunnen worden', zegt Vogelsänger. ‘Lading zou er van het binnenvaartschip in een zee-rivierschip kunnen worden overgeslagen. Maar dan moet er wel in de vaarwegen in het oosten van Duitsland worden geïnvesteerd.' Overigens blijft de vaarweg gevoelig voor laag- en hoogwaterperiodes en ijsgang, waardoor af en toe op weg of spoor zal moeten worden teruggegrepen.

Vogelsänger: ‘Proefvaarten tonen noodzaak baggeren aan'
Er is volgens Vogelsänger ook nog voor ander projecten geld nodig van het ministerie. Zo zou hij graag zien dat de sluis van Fürstenwalde wordt gerenoveerd. De sluizen van Wernsdorf (Dahme-Spreewald) en Kersdorf (Oder-Spree) op het Oder-Spreekanaal worden voor miljoenen gerenoveerd en tot 115 meter verlengd. Maar de sluis Fürstenwalde (Oder-Spree) blijft vanwege geldgebrek slechts 67 meter lang. Daardoor blijven transporten van de papierfabriek Progroup in Eisenhüttenstadt aan de Oder-Spree over de weg gaan. Ook het uitdiepen van de Elbe gaat niet door en daarmee is het al uitgevoerde baggeren van de havens van Wittenberg en Mühlberg volgens de verkeersminister zinloos geworden.

Het Duitse ministerie van verkeer wil alleen vaarwegen waarover veel vervoerd wordt onderhouden en vergroten. Vanwege bezuinigingen is er weinig ruimte voor investeringen in nieuwe initiatieven.

Thomasz
Berichten: 155
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 1:39 pm

Re: Geen geld voor Oost-Duitse vaarwegen en Poolse vaarwegen

Bericht door Thomasz » za sep 03, 2011 5:12 pm

Bert,

Het duurd niet zo lang meer dat grote delen van Polen weer onder water staan.
Maar wij zullen het niet mer mee maken dat er geen water overlast is hier.

Thomasz

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Geen geld voor Oost-Duitse vaarwegen en Poolse vaarwegen

Bericht door bertvaneck » za sep 03, 2011 5:24 pm

Thomasz schreef:Bert,

Het duurd niet zo lang meer dat grote delen van Polen weer onder water staan.
Maar wij zullen het niet mer mee maken dat er geen water overlast is hier.

Thomasz
ik hoop het niet Thomas ik denkt dat er 50 jaar niks is gebeurt aan deze water wegen maar er is hoop wat is er de af gelopen 15 jaar niet gebeurt in Polen en Oost Duitsland heel veel en ik denkt dat dit ook goed komt

Plaats reactie