Europa wil pakjes versturen binnen EU goedkoper maken

Plaats reactie
Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Europa wil pakjes versturen binnen EU goedkoper maken

Bericht door Plievo » do dec 14, 2017 6:58 pm

Europa wil pakjes versturen binnen EU goedkoper maken
Afbeelding
Pakjes verzenden en ontvangen over de grenzen van EU-landen moet goedkoper. Dat hebben Europese onderhandelaars afgelopen nacht besloten.
Belga 14-12-17, 19:12


Er is een ontwerpakkoord bereikt om de prijzen van pakketdiensten openbaar te maken, zodat consumenten kunnen vergelijken. Doordat de concurrentie dan toeneemt, zullen de prijzen vanzelf dalen.

De Europese Commissie zit al even met de e-commerce in de maag. Pakjes versturen naar een ander EU-land is duur - gemiddeld vijf keer hoger dan de prijzen in eigen land - waardoor consumenten en bedrijven aarzelen om dingen te kopen of te leveren in andere lidstaten.

Website

De Commissie wil daar nu een mouw aan passen, al komt er geen maximumprijs. Wél komt er een speciale website, waarop bedrijven en consumenten de prijzen van pakjesdiensten kunnen vergelijken om zo de goedkoopste te kiezen. De redenering is dat dit de concurrentie aanzwengelt, waardoor de prijs vanzelf wel zal dalen.

De lidstaten zelf zullen instaan voor de controle op de tarieven, en beslissen of die niet 'onredelijk hoog' zijn in verhouding tot de kosten. Dat gebeurt nu al voor binnenlands brief- en pakjesverkeer. Op die manier wil Europa het overzicht behouden over de wildgroei aan 'nieuwe, innovatieve e-commerce bedrijven'.

Onderhandelaars van de lidstaten en het Europees Parlement bereikten vandaag een akkoord over het voorstel. De tekst moet nog formeel worden goedgekeurd door het voltallige parlement en de lidstaten. De nieuwe regelgeving gaat hoogstwaarschijnlijk begin volgend jaar in.

Lech
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Europa wil pakjes versturen binnen EU goedkoper maken

Bericht door Lech » vr dec 15, 2017 6:22 am

Ik bestel nog wel eens spullen in Polen en dan ben ik al gauw 25 euro aan bestelkosten kwijt.
Van mij mag dit plan direct uitgevoerd worden.

Plaats reactie