Mijn vader: Pools, joods én bevrijder

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Mijn vader: Pools, joods én bevrijder

Bericht door Lech » vr apr 03, 2020 5:37 am

Mijn vader: Pools, Joods én bevrijder


''Held zonder vaderland'' schetst het leven van de Poolse Jood Dolek Guensberg, die als arts bij de Eerste Poolse Pantserdivisie streed onder leiding van Generaal Maczek. Bij de bevrijding van Nederland ontmoet hij zijn grote liefde. Na de oorlog bouwt hij met haar een nieuw bestaan op in Twente en wordt één van Nederlands eerste anesthesisten.

Afbeelding
Mijn vader: Pools, joods én bevrijder



Dolek Guensberg is, net als vele andere Poolse strijders, na de oorlog niet teruggekeerd naar zijn vaderland. Polen werd direct na de oorlog geofferd aan het communistische Rusland. Poolse veteranen die toch terug gingen, werden gezien als landverraders en maar al te vaak gemarteld, verbannen of vermoord. In Nederland kreeg het Poolse leger ook geen erkenning voor hun grote aandeel bij het bevrijden van ons land.

Over de Holocaust en de oorlog spreekt Dolek nog zelden. Miriam Guensberg, die meerdere romans over haar Pools-Joodse achtergrond schreef, duikt ditmaal als biografe in het bewogen verleden van haar vader. Ze zoekt in brieven en documenten en reist naar zijn geboortedorp Nowy Targ. Daar doet ze gruwelijke ontdekkingen over het lot van haar familie.

"Held zonder vaderland" is een nalatenschap en eerbetoon om al degenen die vochten en stierven voor onze vrijheid eer aan te doen.



MIRIAM GUENSBERG
Afbeelding

Miriam Guensberg (1950) studeerde filosofie en schreef vele romans, waarvan de laatste drie (Poolse tranen, Ooit, Vrachtbrief) de geschiedenis van haar vader als uitgangspunt hebben. Poolse tranen werd genomineerd voor de Wizo Literatuurprijs.

http://persberichten.deperslijst.com/15 ... rland.html

Plaats reactie