Tusk: 'Geen verandering in de regering tot New Year'

Informatie over de Poolse politiek mag hier geplaatst worden.
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Tusk: 'Geen verandering in de regering tot New Year'

Bericht door bertvaneck » zo okt 16, 2011 4:42 pm

- Tusk: 'Geen verandering in de regering tot New Year'
PR dla Zagranicy Peter Gentle12.10.2011 08:19 Donald Tusk is om geen veranderingen in de samenstelling van de regering, na de parlementsverkiezingen afgelopen zondag, een voorstel tot het einde van de Poolse EU-voorzitterschap op 31 december.


08.11 uur: Tusk zal met president Bronislaw Komorowski te ontmoeten om 11.00 uur vanochtend, waar hij zal voorstellen, 'niet om de samenstelling van de regering te veranderen tot het einde van de Poolse EU-voorzitterschap, "vertelde hij de Polityka tijdschrift in zijn eerste interview sinds de verkiezingen, waar zijn partij, Civic Platform, werd de grootste partij in de Tweede Kamer van het parlement voor een tweede opeenvolgende termijn.

Hoewel de gesprekken over de samenstelling van een nieuwe coalitieregering alleen zal blijven, "aan het begin van het nieuwe jaar, samen met vice-premier [Waldemar] Pawlak, zal ik voorstellen een significant reconstructie van de overheid".

Dit betekent dat de huidige Civic Platform / Polish Peasant's Party coalitie aan de macht te blijven tot het einde van het jaar met dezelfde samenstelling van de ministers.

In het interview Tusk prijst het werk van "Ewa Kopacz [minister van Volksgezondheid], Elzbieta Bienkowska [regionale ontwikkeling minister] Jacek ROSTOWSKI [minister van Financiën] en Radek Sikorski [buitenlandse zaken]. We waarderen Michal Boni [voorzitter van de Raad van Ministers]. Tomasz Siemoniak is goed begonnen als [de nieuwe] minister van defensie. Jerzy Miller heeft een enorm werk [als minister van Binnenlandse Zaken] maar ik ben het denken over de reorganisatie van zijn afdeling, "Tusk vertelde het magazine.

Over de toekomstige richting van een nieuwe coalitieregering Tusk zei: "Ik zal niet mijn manier van denken over de politiek te veranderen," zei de centrum-rechtse politicus ', of over wat belangrijk is voor Polen. [We moeten] geven een elementair gevoel van orde, stabiliteit en voorspelbaarheid. Dit is een basisvoorwaarde in de toekomst. Ik denk dat we zijn en zullen een goede regering in moeilijke tijden. "

Volgende vergadering Tusk's met president Komorowski vanmorgen, zal het staatshoofd een ontmoeting met Jaroslaw Kaczynski, de leider van Recht en Rechtvaardigheid, de grootste oppositiepartij in het parlement en vervolgens met de drie andere partijen die zetels in de nieuwe Tweede Kamer (Sejm) gewonnen.

08.55 uur: Sinds Bronislaw Komorowski werd verkozen als hoofd van de staat in de zomer van 2010 - over te nemen als voorzitter van de late Lech Kaczynski, die stierf in de lucht ramp Smolensk - Jaroslaw Kaczynski de betrekkingen met het presidentiële paleis zijn gespannen. Van zijn ontmoeting met Komorowski vandaag, Jaroslaw Kaczynski zei gisteren: "Ik zal hem alleen worden te informeren dat de Wet en Gerechtigheid is de grootste oppositiepartij in het parlement."

De gesprekken vandaag de dag kan kort zijn, dan.

09.23 uur: De Poolse krant Gazeta Wyborcza dagelijks is het melden van een informant dicht bij president Komorowski als te zeggen dat hij niet blij dat Donald Tusk heeft gezegd dat er geen verandering in de regering tot het nieuwe jaar zijn zonder overleg met hem als eerste. "[Komorowski] benoemt de minister-president [als hoofd van het land]. [Tusk] vergeet dat hij een stem in het kapittel heeft. "

Hoofd van het bureau van de premier, Slawomir Nowak, echter, vertelde de publieke omroep TVP vanmorgen: "De betrekkingen tussen PM en voorzitter vriendelijk zijn".

Op de aankondiging Tusk van geen verandering in de regering tot het einde van het EU-voorzitterschap, Nowak zei: "Ik begrijp dat dit een van de scenario's die misschien overwogen."

09.55 uur : Jerzy Buzek, de voorzitter van het Europees Parlement, heeft gezegd dat een Kiev uitspraak van de rechtbank aan de voormalige Oekraïense premier Joelia Timosjenko gevangen voor het duwen door middel van een deal met de Russische gasreus Gazprom in 2009 herleeft 'Sovjet' praktijken .

10.10 uur: TVP televisie meldt dat Donald Tusk wil minister van Volksgezondheid Ewa Kopacz naar voorzitter van de Tweede Kamer van het parlement, een prestigieuze positie in het Pools politiek, en terug te gaan Grzegorz Schetyna in een ministeriële positie. Tusk wil om dit te doen als een teken van hoe goed ze heeft gedaan op het ministerie van Volksgezondheid, maar ook dat hij serieus over het bevorderen van vrouwen in machtige posities. Deze veranderingen zouden alleen gebeuren in het nieuwe jaar, echter.

10.30 uur : De politieke partijen besteedde 80 miljoen zloty (18 miljoen euro) op de verkiezingscampagne, schat 'onafhankelijke media huis' Equinox Polska.

10.35 uur: Het is al opgemerkt is er een merkwaardig gebrek aan tweets afkomstig zijn van politici sinds de verkiezingen van zondag geweest. Zelfs minister van buitenlandse zaken Radek Sikorski van Polen - een gewone tweeter - zweeg op Twitter na de Timosjenko oordeel van de rechtbank gisteren.


11.00 uur : Robert Biedron, de mede-oprichter van de Campagne tegen Homofobie, is onder hen te hebben won een zetel in de algemene verkiezingen van zondag en is het land van de eerste openlijk homoseksuele MP .

11.40 uur: Poolse Radio's News Service, IAR, is dat het hoofd van de PSL en vice-premier in de vorige coalitie, Waldemar Pawlak rapportage, wil het ministerie van Milieu toe te voegen aan de drie ministeries zijn partij op dit moment commando's - economie, landbouw en arbeid.


11.47 uur: aartsbisschop van Gdansk, Tadeusz Goclowski, heeft verteld Poolse radio dat het 10 procent van de kiezers stemmen voor de anti-klerikale Palikot Beweging op zondag is een "koude douche voor de katholieke kerk" in Polen. Janusz Palikot is voorstander van een duidelijker scheiding tussen chuirch en staat.


12.45 uur: Leading Poolse feministische Wanda Nowicka, een lid van de Janusz Palikot de 'regenboog coalitie' van de nieuw verkozen parlementsleden, heeft bevestigd dat zij heeft aangevraagd voor de functie van vice-voorzitter van het Lagerhuis van het parlement, de Sejm.


13.01 uur: Donald Tusk heeft ingepakt zijn ontmoeting met president Bronislaw Komorowski de overheid over mogelijke coalities. Next up: de conservatieve Jaroslaw Kaczynski, die zal de president ontmoeten om 13.30 uur CET. Zijn partij, Recht en Rechtvaardigheid (PiS) zal niet aangaan coalitie gesprekken met Donald Tusk, echter.


13.30 uur: Tijdens een persconferentie vandaag, links-liberale Janusz Palikot zegt dat hij bereid is om de overheid "twee maanden" te ondersteunen, wat betekent dat tot het einde van het jaar, die Donald Tusk zegt dat hij wil wachten tot de EU te krijgen voorzitterschap uit de weg vóór het vormen van een nieuwe coalitie, maar daarna Palikot een "regering van deskundigen" wil.


13.50 uur: Jaroslaw Kaczynski heeft gisteren gezegd voor zijn ontmoeting met president Komorowski: "Dit is een normaal [initiatief] in verband met de grondwettelijke bevoegdheden van de president is dus een formaliteit dat ik de vergadering bijwonen, maar wat ik kan vertellen.. de president? kan ik zeggen dat we in de oppositie. Niets meer. "

Op donderdag zal Komorowski hebben gesprekken met Janusz Palikot en PSL's Waldemar Pawlak. Dan op vrijdag zal hij gesprekken met de linkse SLD chief Grzegorz Napieralski, die heeft meegedeeld dat hij niet zal worden staat voor re-selectie als leider van de centrum-linkse partij, die slechts 8 procent van de stemmen ontvangen op zondag.

14.38 CET : Kaczynski, wiens partij Recht en Rechtvaardigheid won 29,89 procent van de stemmen op zondag, is ontstaan ​​uit het Presidentieel Paleis na een 30 minuten durende ontmoeting met Komorowski. Hij sprak niet met journalisten, echter.

Plaats reactie