Poolse centrale bankier wil een nieuw biljet van 1.000 zloty om mensen te helpen geld op te slaan 'in ondergoedladen'

Informatie over de Poolse politiek mag hier geplaatst worden.
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Poolse centrale bankier wil een nieuw biljet van 1.000 zloty om mensen te helpen geld op te slaan 'in ondergoedladen'

Bericht door Lech » wo jan 20, 2021 6:50 am

Poolse centrale bankier wil een nieuw biljet van 1.000 zloty om mensen te helpen geld op te slaan 'in ondergoedladen'
18 JAN 2021 | BEDRIJF | 0 REACTIES
Afbeelding

Het hoofd van de Poolse centrale bank (NBP) heeft aangekondigd dat hij hoopt een biljet van 1.000 zloty te introduceren (ter waarde van € 220 / US $ 266 / £ 196). Adam Glapiński zegt dat dit het voor het NBP gemakkelijker zou maken om zijn kasreserves op te slaan, en voor mensen om thuis geld in "ondergoedladen" te bewaren.

Een dergelijke stap zou in strijd zijn met de internationale trend dat landen hoogwaardige bankbiljetten uit de circulatie halen vanwege de bezorgdheid dat ze het criminelen gemakkelijker maken om geld te verplaatsen. Glapiński hield toezicht op de introductie van het huidige Poolse bankbiljet met de hoogste waarde, 500 zloty, in 2017.

"Ik denk dat de volgende president [van de NBP] een biljet van 1000 zloty zal introduceren", zei Glapiński op vrijdag. Hij voegde eraan toe dat hij hoopte dat hij deze volgende president zou zijn, mocht hij worden herkozen voor een tweede en laatste termijn zodra zijn huidige termijn afloopt in juni 2022.

"Het is gewoon handig om er een reserve in te verzamelen", vervolgde de chef van de centrale bank, geciteerd door Bankier.pl, een website voor financieel en zakelijk nieuws. "De centrale bank heeft een beperkte opslagcapaciteit - we kunnen niet alle reserves in munten van 5 zloty houden."

Glapiński beweerde ook dat de verandering normale mensen zou helpen. "Als iemand bankbiljetten in zijn ondergoedlade verstopt - [als] ze bang zijn voor wat er om de een of andere reden zal gebeuren - is het handiger om 500 of 1000 zloty opzij te leggen dan hetzelfde bedrag in bankbiljetten van 50 zloty," zei hij.

Met de huidige lage rentetarieven en de onzekerheid van de pandemie, hebben Polen meer geld opgenomen. De vraag naar biljetten van 500 zloty is in 2020 aanzienlijk gestegen, merkt Bankier.pl op.

Met de opkomst van de tweede golf van het coronavirus in oktober trokken Polen bijna 7,9 miljard zloty (€ 1,75 miljard) meer terug dan in de voorgaande maand - de grootste stijging sinds een nog grotere sprong in april, de eerste volledige maand van lockdown.

De maatregelen van Polen om bankbiljetten met een hogere waarde te introduceren, druisen echter in tegen de trend dat andere landen er specifiek van afstappen om het witwassen van geld en andere vormen van criminaliteit aan te pakken.

In 2019 stopte de Europese Unie met de productie van haar biljet van 500 euro. Canada trok zijn biljet van $ 1.000 in 2000 in uit vrees dat het werd gebruikt voor de georganiseerde misdaad.

Begin dit jaar stopte Singapore met de uitgifte van zijn $ 1.000 biljetten, een van de hoogste coupures die ter wereld in omloop zijn. De monetaire autoriteit zei dat dit een "preventieve maatregel was om de grotere risico's op witwassen en terrorismefinanciering die gepaard gaan met bankbiljetten met grote coupures te verminderen".

Gevraagd naar zijn zorgen dat bankbiljetten met een hogere waarde kunnen worden gebruikt in de zwarte en grijze economieën, zei Glapiński dat "dit [soort] bedrijf al een tijdje cryptocurrencies gebruikt" en dat "het vervoeren van grote coupures in koffers" een ding van de Verleden.

De chef van de centrale bank verdedigde ook de eerdere beslissing om het bankbiljet van 500 zloty te herinvoeren, waarvan er nu 46,5 miljoen in omloop zijn. Glapiński zei dat het de nationale geldschieter gemakkelijker had gemaakt om zijn kasreserves te beheren.

Polen gaf 1.000 zloty-bankbiljetten uit tot 1996, aan het einde van de overgangsperiode nadat de Poolse munt een redenominatie onderging om de inflatie te bestrijden. De nieuwe zloty (PLN) verving 10.000 oude zloty (PLZ).

https://notesfrompoland.com/2021/01/18/ ... r-drawers/

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poolse centrale bankier wil een nieuw biljet van 1.000 zloty om mensen te helpen geld op te slaan 'in ondergoedladen

Bericht door Plievo » wo jan 20, 2021 8:48 pm

 nieuwe zloty (PLN) verving 10.000 oude zloty (PLZ).
Tja, toen ben ik nog even miljonair geweest in Polen 5qw

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Poolse centrale bankier wil een nieuw biljet van 1.000 zloty om mensen te helpen geld op te slaan 'in ondergoedladen

Bericht door ron » do jan 21, 2021 5:35 am

Lech schreef:
wo jan 20, 2021 6:50 am
Adam Glapiński zegt dat dit het voor het NBP gemakkelijker zou maken om zijn kasreserves op te slaan, en voor mensen om thuis geld in "ondergoedladen" te bewaren.
Moet je wel heel heel heel erg veel geld hebben als je spaarpot met biljetten van 500 niet meer onder bed past, maar wel met biljetten van 1000zł :roll:

Plievo schreef:
wo jan 20, 2021 8:48 pm
 nieuwe zloty (PLN) verving 10.000 oude zloty (PLZ).
Tja, toen ben ik nog even miljonair geweest in Polen 5qw
Dit doet mij denken aan mijn eerste visite in Polen in februari 1996.
Een vriend van me kocht toen in Sczcecin een T-shirt met de opschrift: I made my first million in Poland :)

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Poolse centrale bankier wil een nieuw biljet van 1.000 zloty om mensen te helpen geld op te slaan 'in ondergoedladen

Bericht door Lech » do jan 21, 2021 6:03 am

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding van het T-shirt kon ik niet vinden

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Poolse centrale bankier wil een nieuw biljet van 1.000 zloty om mensen te helpen geld op te slaan 'in ondergoedladen

Bericht door Plievo » do jan 21, 2021 8:26 am

ron schreef:
do jan 21, 2021 5:35 am


Dit doet mij denken aan mijn eerste visite in Polen in februari 1996.
Een vriend van me kocht toen in Sczcecin een T-shirt met de opschrift: I made my first million in Poland :)
In de Jaren 90 ging ik een keer ruim 600 gulden omwisselen, ik was gelijk miljonair :D

een kennis van mij ging in die periode in Polen trouwen, aangezien alles contant afgerekend moest worden (de zaal, muziek, gebak, eten, drinken, etc..) ging hij enkele duizenden guldens omwisselen in zlotys.
hij kwam met plastic tassen vol geld terug 5qw

Plaats reactie