Een ongekende Tsjechische juridische uitdaging tegen de Poolse kolenmijn zou "catastrofaal" kunnen zijn voor Polen

Informatie over de Poolse politiek mag hier geplaatst worden.
Lech
Berichten: 4942
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Een ongekende Tsjechische juridische uitdaging tegen de Poolse kolenmijn zou "catastrofaal" kunnen zijn voor Polen

Bericht door Lech » vr feb 26, 2021 6:37 am

Een ongekende Tsjechische juridische uitdaging tegen de Poolse kolenmijn zou "catastrofaal" kunnen zijn voor Polen
25 FEB 2021 | ZAKEN, POLITIEK | 0 REACTIES

Afbeelding
Door Paweł Wiejski

In de eerste zaak in zijn soort daagt Tsjechië Polen voor het Hof van Justitie van de EU om de uitbreiding van een kolenmijn te stoppen. Het geschil vormt een bedreiging voor de betrekkingen tussen de buren en kan een aanzienlijke impact hebben op het Poolse energiezekerheidsbeleid en het milieubeleid.

Maandag deze week kondigde de Tsjechische regering aan een rechtszaak tegen Polen aan te spannen bij het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ-EU) over plannen om de activiteiten in de bruinkoolmijn Turów aan de Poolse kant van de grens uit te breiden. Praag heeft de Poolse regering ervan beschuldigd de EU-wetgeving te hebben geschonden door een vergunning voor de exploitatie van de mijn te verlengen zonder de gevolgen voor het milieu grondig te onderzoeken.

Volgens een verklaring van het Tsjechische ministerie van Buitenlandse Zaken zal de rechtszaak eind februari of begin maart worden ingediend. De Tsjechen hebben ook gevraagd om de opschorting van de mijnbouw in Turów als voorlopige maatregel totdat de Europese rechtbank een definitieve uitspraak doet.

Twee weken geleden bezocht de Tsjechische minister van Buitenlandse Zaken, Tomáš Petříček, Warschau in een laatste wanhopige poging om tot een compromis te komen. Maar de gesprekken “verliepen niet zoals gehoopt”, kondigde hij maandag aan.

De rechtszaak zal de eerste in zijn soort zijn, aangezien geen enkel EU-land ooit door een andere lidstaat voor het Hof van Justitie is gedaagd wegens overtreding van milieuwetten. Het geschil kan de Poolse regering dwingen de overgang van steenkool in de regio te bespoedigen. Gaandeweg zou het echter kunnen leiden tot een verlies van EU-fondsen, verstoringen van de energievoorziening en verstoorde relaties met een van de weinige regionale bondgenoten op energiegebied.

Overrompeld
De rechtszaak betrapte Polen niet op de hoogte. "Het was een verrassing voor ons, want onze indruk na de bijeenkomst was goed", vertelde Aleksander Brzózka, woordvoerder van het Poolse ministerie van klimaat en milieu, aan Notes uit Polen. "Er waren voorstellen van Tsjechische kant, we hebben niet onmiddellijk geantwoord, maar we waren en zijn nog steeds bereid om een ​​oplossing te vinden zonder een geschil in de rechtbank."

De exploitant van de mijn, de Poolse Energy Group (PGE), die eigendom is van de staat, was eveneens verrast. "We begrijpen het niet helemaal", zei Sandra Apanasionek, de woordvoerster van het bedrijf, eraan toevoegend dat de Tsjechische zijde regelmatig is geraadpleegd tijdens het proces om de mijn tot 2026 een nieuwe vergunning te verlenen.

Hoewel het besluit om Polen aan te klagen misschien verrassend is, was het conflict al een tijdje aan het sudderen. De Turów-mijn ligt dicht bij de Tsjechische en Duitse grens, en de nabijgelegen regio's hebben regelmatig geklaagd over de impact van de dagbouwmijn op het lokale milieu.

In september vorig jaar legde de Tsjechische Republiek de kwestie voor aan de Europese Commissie, die in december zei dat, hoewel bezorgdheid over het milieu "ongegrond" was, Warschau inderdaad een aantal EU-wetten had geschonden door zijn buren niet goed te raadplegen voordat de vergunning voor de mijn werd verlengd. .

"Het was al een tijdje aan het brouwen", zei Radosław Gawlik van EKO-UNIA, een milieu-ngo. Hij somde talrijke tekenen op van een aanstaande rechtszaak: "klachten van burgers,… betrokkenheid van de Tsjechische regering, bezoeken, Tsjechische media die de situatie beschrijven, het septemberbesluit van de Europese Commissie. Uiteindelijk besloten ze ermee door te gaan. "

Vervuiling van de buurt
Voor inwoners van Uhelná, een Tsjechisch dorp net over de grens van Turów, is de mijn een echte zorg. "Als de wind van de mijn naar ons gaat, kan het erg luidruchtig zijn, zo hoog dat mensen niet buiten willen zijn", zegt Milan Starec, een inwoner van het dorp die al jaren tegen de mijn protesteert. De afgelopen jaren zijn opgravingen dichterbij gekomen, met plannen om binnen 100 meter van de grens te komen.

Hoewel lawaai en luchtverontreiniging problematisch zijn, zijn Tsjechische en Duitse functionarissen en activisten het erover eens dat de watervoorziening het ernstigste probleem is. Voor Starec is de snelheid waarmee het grondwater afneemt, zoals onlangs gerapporteerd door de nationale geologische dienst, "zeer beangstigend". Voordat de Tsjechische regering haar voornemen aankondigde om een ​​rechtszaak aan te spannen, eiste ze compensatie van Polen voor grondwaterverlies en financierde ze investeringen in de watervoorziening van de dorpen die aan de mijn grenzen.

Zowel het Poolse ministerie van Klimaat als PGE hebben de beschuldigingen dat de mijn het waterpeil verlaagt, met klem ontkend.

"Geologen uit Polen en Tsjechië hebben lange tijd waterbronnen aan de Tsjechische kant van de grens onderzocht, en het resultaat van dat onderzoek bevestigde dat de mijn invloed kan hebben op slechts één waterbron aan de Tsjechische kant," zei Apanasionek, eraan toevoegend dat de bouw van een ondergrondse barrière wordt afgerond om elke mogelijkheid van grondwaterverlies in de toekomst te voorkomen.

"Catastrofaal" hoe dan ook
De procedure bij het Hof van Justitie kan meerdere jaren duren. Als het HvJEU partij kiest voor Praag, moet Warschau mogelijk miljoenen euro's aan boetes betalen voor het overtreden van EU-wetgeving.

Maar binnen enkele weken nadat de rechtszaak is aangespannen, zal de rechtbank beslissen of er al dan niet voorlopige maatregelen worden opgelegd, waardoor de mijnactiviteiten tot het definitieve vonnis kunnen worden stopgezet. Dergelijke maatregelen zijn in het verleden toegepast, bijvoorbeeld in het geval van het Białowieża-bos in 2017, toen de rechtbank Polen beval onmiddellijk te stoppen met kappen.

“Ik kan me zo'n scenario niet voorstellen. De gevolgen van een dergelijke beslissing zouden echt catastrofaal zijn, ”zei Apanasionek. “De Turów-centrale zorgt voor ongeveer 5% van de nationale elektriciteitsvoorziening. Het stilleggen van de mijn zou resulteren in het stilleggen van de elektrische centrale. "

Afbeelding

Als 5% van de Poolse elektriciteitsvoorziening van de ene op de andere dag wordt uitgeschakeld, zou het Poolse net - dat al overbelast is om aan de groeiende vraag naar energie te voldoen - hard raken. Polen heeft in toenemende mate elektriciteit geïmporteerd, met 13 TWh afkomstig van buren in 2020 - voornamelijk uit Duitsland.

Het klimaatministerie wilde geen commentaar geven op de mogelijkheid van het opleggen van voorlopige maatregelen voordat de rechtszaak is voorgelegd aan het HvJEU.

Moeilijke keuzes voor de boeg
Om dit conflict op te lossen, staat de Poolse regering voor een aantal moeilijke keuzes: ze kan doorgaan met de huidige strategie om het blik op de weg te gooien, of de groene transitie versnellen en de woede van arbeiders en bedrijven in de kolensector onder ogen zien. .

"Hoe dit ook afloopt, we moeten het besluit om de fabriek te sluiten, bijvoorbeeld over tien jaar, naar voren halen", zei Gawlik, eraan toevoegend dat de sluiting van de mijn onvermijdelijk is vanwege de toenemende druk om over te schakelen op hernieuwbare energiebronnen.

Maar terwijl de verlengde vergunning van PGE voor de mijn in 2026 afloopt, overweegt het ministerie van klimaat al een nieuwe die tot 2044 zal duren, wanneer de kolen naar verwachting opraken.

De nutsbedrijfgigant heeft bevestigd dat het uiteindelijk zal overschakelen op groene energiebronnen, maar Apanasionek zegt “we hebben tijd nodig om de regio te transformeren op een manier die de minste impact heeft op de lokale samenleving. Samen met de mijnbouw zullen we een aantal investeringen in hernieuwbare energiebronnen ontwikkelen. We gaan zonne- en windparken bouwen. "

Ongeacht het resultaat van het aanstaande juridische geschil, heeft de Turów-mijn de regio al toegang tot EU-fondsen gekost. Een EU-ambtenaar bevestigde aan Notes uit Polen dat het geen toegang zal hebben tot een nieuw Fonds voor een rechtvaardige transitie, dat verondersteld wordt de groene transitie in steenkoolrijke regio's te ondersteunen, als het niet aantoont dat het dit decennium kolen speent.

In Brussel hebben Polen en Tsjechië vaak in koor gesproken over energiekwesties, bijvoorbeeld door te pleiten voor opname van gas en kernenergie op de lijst van duurzame investeringen van de EU. Maar kwaad bloed over de Turów-mijn kan die alliantie verzwakken en Polen - het enige land dat de klimaatneutraliteitsdoelstelling van de EU niet heeft aanvaard - nog meer geïsoleerd verlaten dan voorheen.


https://notesfrompoland.com/2021/02/25/ ... or-poland/

Plaats reactie