Polen lanceert nieuw televisiekanaal om huishoudvrouwen een glamoureus imago te geven

Informatie over de Poolse politiek mag hier geplaatst worden.
Plaats reactie
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Polen lanceert nieuw televisiekanaal om huishoudvrouwen een glamoureus imago te geven

Bericht door Lech » do mar 11, 2021 6:28 am

Polen lanceert nieuw televisiekanaal om huishoudvrouwen een glamoureus imago te geven
De Poolse staatsomroep lanceerde maandag, uitgerekend op Internationale Vrouwendag, een nieuw kanaal. TVP Kobieta werd uit de grond gestampt door de overheid om het leven van vrouwen ‘aan de haard’ te idealiseren. De nieuwe zender werd aangekondigd als ‘een uniek geschenk voor vrouwen op Vrouwendag’. Op diezelfde dag kwamen duizenden vrouwen samen om te protesteren tegen de nieuwe, verstrengde abortuswet. “Er heerst duidelijk polarisatie in Polen", zegt de Belgisch-Poolse Ewa Dubejko.
Afbeelding
Marie Pauwels 10-03-21, 12:40 Laatste update: 12:48
In de lanceringsvideo van TVP Kobieta zien we knappe, slanke huisvrouwen in een snoepkleurige, huishoudelijke setting met het liedje ‘Pretty Woman’ op de achtergrond. Eentje haalt een gigantische schaal broccoli uit de oven, met een glimlach alsof ze zojuist de lotto heeft gewonnen. Een andere vrouw zien we, eveneens met een euforische uitstraling, aan het werk met gele huishoudhandschoenen.

De spot staat nog maar enkele weken online, maar op het internet wemelt het al van de parodieën. Geen wonder. De spot, die een enorm conservatief beeld schetst van vrouwen, lijkt namelijk zelf wel een parodie te zijn die ons zo terug katapulteert naar de jaren vijftig.

Correspondent Marc Peirs bekeek de allereerste uitzendingen van TVP Kobieta op maandagavond. In ‘Nieuwe Feiten’ op Radio 1 besprak hij de programmatie. Wat kregen de kijkers voorgeschoteld? “Een ziekenhuisshow, een romcom, de Poolse versie van Hotel Romantiek en een serie over bloemschikken.”

Met bloemschikken is uiteraard niets mis, maar wat opvalt is dat er slechts één beeld van de vrouw getoond wordt. “Het beeld van de vrouw als verzorgster die er ook nog eens goed uitziet", zegt Peirs op Radio 1. “Alle presentatrices op TVP Kobieta hebben lange haren en lange benen, zijn superslank en hadden een eeuwige glimlach op hun gezicht.” “De spot toont een eenzijdig beeld van hoe de typische vrouw is en leeft”, beaamt ook Dubejko.

Gepolariseerd Polen
Ook opvallend: op dezelfde dag dat TVP Kobieta voor het eerst werd uitgezonden, kwamen er duizenden stakende vrouwen op straat om nog maar eens te protesteren tegen de nieuwe, strenge abortuswet. “Eens te meer bewijst dit de enorme polarisering in Polen”, zegt Peirs. “Op exact hetzelfde moment dat de zender van start ging, bezetten de stakers een heel belangrijk kruispunt in het centrum van Warschau naast het centraal station. De slogan van TVP Kobieta is ‘helemaal zoals jij’, maar dan in het Pools. ‘Helemaal zoals jij?’, zei een van de leidende figuren van de vrouwenstaking toen ze de reclamespot bekeek. ‘Toch niet zoals ik, dan.’”

“Er heerst zeker polarisatie", zegt Dubejko. “Maar anderzijds hebben vrouwen best veel inspraak in het huishouden in Polen. Dat merk ik in mijn omgeving (bij mijn moeder, grootmoeder, stiefmoeder en kennissen) toch. Het feit dat vrouwen nog redelijk wat te zeggen hebben, is waarschijnlijk een overblijfsel van het communisme dat er heerste. Er was toen geen verschil tussen man of vrouw, beiden moesten werken. Maar sinds de PiS aan de macht is (de conservatief-nationalistische partij, red.) en de abortusmogelijkheden werden ingetrokken, veranderde er op dat vlak heel wat.”

Tegenstan­ders van de Poolse regering vinden de zender een bevreemden­de, populisti­sche, aartscon­ser­va­tie­ve blik op vrouwen.

Marc Peirs, Correspondent in Polen

“Ik moet er wel bijzeggen dat er een keer per week ook een programma zal worden uitgezonden over vrouwen en business", nuanceert Peirs. “Na Litouwen heeft Polen het grootste aantal vrouwelijke ondernemers in de Europese Unie, dus men moet aan dat aspect wel aandacht besteden. Toch zit het beeld van de brave vrouw die thuis wacht op haar man onderliggend nog heel hard in het beleid van de Poolse regering. De aanhangers van de overheid vinden dit dan ook een compleet normale zender. De tegenstanders, daarentegen, vinden dit een bevreemdende, populistische, aartsconservatieve blik op vrouwen.”



https://www.hln.be/psycho/polen-lanceer ... gle.com%2F

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Polen lanceert nieuw televisiekanaal om huishoudvrouwen een glamoureus imago te geven

Bericht door ron » do mar 11, 2021 4:14 pm

Lech schreef:
do mar 11, 2021 6:28 am
“Maar anderzijds hebben vrouwen best veel inspraak in het huishouden in Polen. Dat merk ik in mijn omgeving (bij mijn moeder, grootmoeder, stiefmoeder en kennissen) toch. Het feit dat vrouwen nog redelijk wat te zeggen hebben, is waarschijnlijk een overblijfsel van het communisme dat er heerste.
Als mijn vrouw mij zei dat zij de afwas doet, dan kon je maar beter geen ruzie met haar zoeken en haar rustig haar gang laten gaan 5qw

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Polen lanceert nieuw televisiekanaal om huishoudvrouwen een glamoureus imago te geven

Bericht door Lech » vr mar 12, 2021 5:58 am

Een vrouw in de keuken is levensgevaarlijk 9qq

Plaats reactie