De eerste berenwaarneming in het Białowieża-woud in Polen sinds de Tweede Wereldoorlog wekt de hoop op terugkeer

Info uit de Poolse kranten, t.v., etc. kan hier geplaatst worden.
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

De eerste berenwaarneming in het Białowieża-woud in Polen sinds de Tweede Wereldoorlog wekt de hoop op terugkeer

Bericht door Lech » di okt 27, 2020 6:13 am

De eerste berenwaarneming in het Białowieża-woud in Polen sinds de Tweede Wereldoorlog wekt de hoop op terugkeer van soorten
26 OKT.2020 | 0 REACTIES
Afbeelding

Door Tom Diserens

Het Białowieża-woud is het laatste oerbos van Europa. De uitgestrekte dichte bossen op de grens tussen Polen en Wit-Rusland staan ​​vol met met mos bedekte bomen die elders uitgestorven soorten herbergen. Maar ondanks al zijn goed bewaarde natuur en succesvolle pogingen om zijn iconische bizon opnieuw te introduceren, miste het bos sinds de Tweede Wereldoorlog zijn grootste carnivoor - de beer.

Sinds zijn verdwijning in 1947 hebben mensen gespeculeerd over de mogelijke terugkeer van de beer naar Białowieża. Verschillende ideeën werden overwogen, waaronder herintroductie of natuurlijke herkolonisatie vanuit toevluchtsoorden in Oost-Wit-Rusland, waar de soort nog steeds overleeft. Maar terwijl er decennia verstreken zonder tekenen van beren, werd de hoop langzaamaan opgegeven.

Weinig mensen hadden dus kunnen verwachten wat er op 17 juni 2019 gebeurde.

De dag dat de beer verscheen
Op een aangename middag in juni was ik net klaar met zigzaggen tussen mijn experimentele percelen verspreid over de afgelegen gebieden van het bos. Toen mijn telefoonsignaal terugkeerde, lichtte het scherm op met een hoop gemiste oproepen en een sms van mijn collega: "We hebben een beer opgenomen!"

Een cameraval die in het bos was opgezet om dassen te filmen, had een rondzwervende beer in het oog gekregen. Ik rende terug naar het Mammal Research Institute om de opname te zien. We publiceerden de video diezelfde middag, en kort daarna verspreidde het nieuws zich als een lopend vuurtje.

video: https://www.youtube.com/watch?v=T8ii_P9 ... e=emb_logo

https://notesfrompoland.com/2020/10/26/ ... f-species/

Plaats reactie