De Poolse hooglander stelt voor met een traditionele houten paal van 18 meter buiten het huis van de verloofde

Info uit de Poolse kranten, t.v., etc. kan hier geplaatst worden.
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

De Poolse hooglander stelt voor met een traditionele houten paal van 18 meter buiten het huis van de verloofde

Bericht door Lech » di mei 11, 2021 4:55 am

De Poolse hooglander stelt voor met een traditionele houten paal van 18 meter buiten het huis van de verloofde
Afbeelding
Een Poolse hooglander heeft de inwoners van de Silezische stad Ruda Śląska verrast door een paal van 18 meter buiten het huis van zijn verloofde op te richten in een traditioneel huwelijksaanzoek uit zijn thuisregio.

De traditie van het ophangen van een moj - een lange houten boomstam ontdaan van schors en bedekt met een dennenversiering - dateert uit heidense vieringen van de lente, maar blijft populair in de Orawa-regio die zich uitstrekt over de Pools-Slowaakse grens.

In de nacht van 30 april plaatste Piotr Kubacki zijn eigen houten structuur met de hulp van vrienden. Hij versierde de paal met een houten bord waarin hij zijn liefde verklaarde aan zijn verloofde, die al meer dan een decennium zijn partner is in een traditionele dansgroep.

Hij had haar in feite twee jaar eerder informeel voorgesteld - en ze had ja gezegd - maar besloot dat aan te vullen met een meer traditioneel voorstel in de aanloop naar hun huwelijk.

Kubacki, die vanuit zijn thuisregio 100 kilometer verderop naar Ruda Sląska verhuisde, zegt dat de moj een "oude traditie" is waar hij opgroeide in Lipnica Wielka in Orawa. “Als kind keek ik toe hoe jonge jongens ze voor dames aanbrachten, en later hielp ik zelfs met ze mee. Nu is de tijd voor mij gekomen. "

Kubacki vertelde Notes uit Polen dat de moj tegenwoordig op een centrale locatie in het dorp wordt geplaatst, in plaats van buiten iemands raam. "Het is een kans om elkaar te ontmoeten, te integreren en plezier te hebben."

De moj wordt traditioneel in de grond gegraven, zodat hij ongesteund rechtop kan staan. Maar in het geval van Kubacki was de structuur vastgemaakt aan een nabijgelegen pruimenboom.

"Aangezien het zich in een kleine tuin bevond van mijn toekomstige schoonfamilie - midden in een Silezische stad - moest ik een compromis sluiten", legde hij uit. Maar hij voegde eraan toe dat de tethering de "enige afwijking van de traditie" was.

Naast zijn installatie speldde Kubacki ook een poster op met de oorsprong van de traditie van de "Highlander’s Valentine" en achtergrondinformatie over de Orawa-regio. "Mensen weten heel weinig over deze hoek van Polen", zegt hij.

Terwijl het grootste deel van Orawa in Slowakije ligt, ligt het noordoostelijke deel van de regio in het zuiden van Polen en beslaat het ongeveer 300 vierkante kilometer. Er zijn naar schatting 25.000 sprekers van het lokale Orawische dialect, dat vergelijkbaar is met het algemenere hooglanderdialect van Polen, maar met een vleugje Slowaaks.




https://notesfrompoland.com/2021/05/10/ ... city-home/

Plaats reactie