Groot machtsvertoon Nederlandse op eigen bodem

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Groot machtsvertoon Nederlandse op eigen bodem

Bericht door Wilhelmus Johannes » za sep 22, 2012 4:07 pm

za 22 sep 2012, 17:44 0 reacties

Groot machtsvertoon Nederlandse op eigen bodem

VOS VERLOST MET TWEEDE GOUD

Van onze Telesportredactie
VALKENBURG - Met groot machtsvertoon heeft Marianne Vos haar favorietenrol bij het WK op de weg waargemaakt. De Brabantse sprong zondagmiddag op de laatste beklimming van de Cauberg weg bij haar medevluchtsters en kwam 1200 meter na de bekendste Nederlandse helling solo - met de driekleur in de hand - over de streep.

Met nog drie beklimmingen van de Cauberg voor de boeg besloot Vos de knuppel al in hoenderhok te gooien. Binnen een mum van tijd maakte ze aansluiting met de kopgroep waarin ze op steun van landgenote én WK-debutante Anna van der Breggen (22) kon rekenen.

Het achtervolgende peloton gaf zich verrassend snel gewonnen, waardoor Vos alleen nog haar vier medevluchtsters hoefde af te troeven. Op de Cauberg haalde ze vervolgens op indrukwekkende wijze het goud binnen.
Tweede wereldtitel Vos

In 2006 in Salzburg veroverde de Brabantse de belangrijkste wereldtitel al. Vervolgens werd ze vijf jaar op rij tweede. Steeds scheelde er wel iets. Slechts twee keer kon ze berusten in de nederlaag, maar driemaal had ze het gevoel dat ze het tactisch beter had kunnen aanpakken. Zondagmiddag viel in Zuid-Limburg alles op z'n plaats.

De Australische Rachel Neylan eindigde op 10 seconden als tweede en pakte daarmee het zilver, de bronzen plak ging op 18 tellen naar Elisa Longo Borghini uit Italië. Van der Breggen kwam juichend als vijfde over de streep.
Olympische titel

Eerder dit jaar werd ze ook al olympisch kampioen bij de Spelen in Londen. "Ik ben meer met de wedstrijd bezig en het feit dat we van onze eigen kracht moeten uitgaan. De olympische titel geeft nu vertrouwen", zei Vos voorafgaand aan het WK in Valkenburg.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Groot machtsvertoon Nederlandse op eigen bodem

Bericht door Przyrodnik » za sep 22, 2012 6:33 pm

En morgen dus het slotstuk.

Ik ga kijken bij de onofficiele start op de Markt in Maastricht. Ik verwacht een presentatie van de renners, en ik verwacht drukte. Daarna ga ik drie keer kijken langs het parcours (Oensel bocht, onderaan de Hellebeuk en halverwege Sibbe en Margraten). Er is ´n manier om de koers vaker te zien dan 20 keer vanaf een vaste plek op de eindronde. Met een fiets en dan kijken in Berg, na de passage snel naar Gasthuis fietsen en daarna weer naar Berg, en dat herhalen tot je tureluurs bent. Maar dan zie je ze wel 20 keer op het rondeparcours in plaats van 10 keer... 5qw

Wat ook kan is van Berg en Terblijt over het fietspad met de renners mee afdalen naar Maastricht. En daarna weer omhoog klimmen om dit de volgende ronde te herhalen.

Of steeds als het parcours vrij gegeven wordt tegen de richting van het rondje in fietsen, ook dan zie je de koers vaker dan 10 keer. Dus ik zie morgen wel. Er zijn kansen om de acrobaat uit te hangen, dat is duidelijk zz5

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Groot machtsvertoon Nederlandse op eigen bodem

Bericht door Wilhelmus Johannes » zo sep 23, 2012 3:38 pm

Wat vind je Frank, Philippe Gilbert terechte winnaar? (ik wel)

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Groot machtsvertoon Nederlandse op eigen bodem

Bericht door Przyrodnik » zo sep 23, 2012 4:27 pm

Gilbert had het wel verdient, maar die Cauberg komt me nu wel mijn neus uit. Altijd maar die aankomsten bovenop de Cauberg, bah.

Ik vond het parcours niet selectief genoeg, al wist ik dat van tevoren. Was aardiger geweest in een parcours met Drielandenpunt en Pas van Wolfhaag.

http://maps.google.nl/maps?saddr=Lemier ... 7&t=m&z=13

Of een ronde met de Gulperberg en Eperheide

http://maps.google.nl/maps?saddr=Bergwe ... 7&t=m&z=13

Maar de wielerwereld is ultra-conservatief, dus dit soort rondjes zullen er niet snel komen lijkt mij.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Groot machtsvertoon Nederlandse op eigen bodem

Bericht door Przyrodnik » zo sep 23, 2012 4:34 pm

Of gewoon de Geulhemmerweg er in gelegd, dan had je drie klimmen op het rondje.

Plaats reactie