Het raadseltopic

Als je jouw vraag ergens anders op het forum niet kwijt kunt, stel het gerust hier.
Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Stamgast » zo nov 06, 2011 10:03 am

Ik denk dat te maken heeft met de ligging van het Białowieża bos.

De grens loopt sinds 1945 als gevolg van het Jalta-akkoord kaarsrecht door het bos.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Przyrodnik » zo nov 06, 2011 11:49 am

Het heeft inderdaad met de ligging van het Woud van Bialowieza te maken. In zijn algemeenheid is de Poolse grens na WWII vastgesteld op de Curzonlinie of met een afwijking daarvan met maximaal 8 km. In het gebied tussen Bialystok en Brest bedraagd de afwijking maar liefst 30 kilometer in het nadeel van de Sovjetunie.

Voor Polen was er veel aan gelegen om het Bialowieza Woud binnen de eigen grenzen te behouden. Poolse instituties hadden het verzoek om drie gebieden gelegen buiten de Curzonlinie binnen Polen te houden: 1) Lwow, 2) Boryslaw en 3) Bialowieza. De inzet in de onderhandelingen met Stalin ten aanzien van Bialowieza was een groter deel van het Bialowieza Woud dan de huidige 40% van het Woudgebied. Staling ging uiteindelijk akkoord met de minimale variant, waarbij onder meer het streng beschermde "strikte reservaat", de locatie van Stara Bialowieza en het Paleispark binnen Polen zouden blijven. De grens is vervolgens dwars door het Woudgebied getrokken en wel precies langs de oostelijke grens van het "strikte reservaat" dat omstreeks 1920 was ingesteld.

Aardig om te vermelden is natuurlijk dat de ontbinding van de Sovjetunie op 8 december 1991 plaats vond in een landhuis in het dorp Viskuli in het huidige Wit-Rusland, gelegen op ca. 8 km van de Poolse-Witrussische grens en ca. 10 km van het dorp Bialowieza in het post WWII-Polen.

Sometime after the break in relations between the London Government and 22 May 1944, Stalin initiated talks with ZPP (Union of Polish Patriots) and the KRN (Committee of the National Council) concerning his proposed annexation of the Polish eastern territories. Apparently, these groups did not begin any meaningful preparation for negotiations with Moscow on this issue until the very day that Molotov insisted that the newly formed PKWN agreed to the permanent Polish-Soviet border on 25 July, 1944. When Osóbka-Morawski reported that the Soviet Union would not sign the administration convention for the newly captured Polish territory west of the `Curzon Line' before the final frontier problem was resolved, the PKWN elected a commission to study this issue. This commission consisting of Osóbka-Morawski, A. Witos, Rola-Żymierski, Minc and Grubecki asked to meet with Stalin later that same day. They hoped to bring to his attention that Soviet propaganda leaflets dropped within Poland during 1944 had proposed the acceptance of the `Curzon Line,' with certain digressions to Poland's favor; and that Molotov had offered a border far to the west of this line. Therefore, they quickly prepared a list of three improvements in order to make the `Curzon Line' more acceptable. They wanted these areas to remain within Poland: 1) Lwów 2) the Borysław oil fields 3) the Białowieża Forest. During this commission's first visit to Stalin that day, they managed to get him to agree to the inclusion of Elbląg, Suwalki, Augustów and Sejny within Poland. The northeastern part of Poland had, therefore, just received its present international border. But, Stalin did not approve any of the commission's suggestions and they were sent away to settle the specifics with Molotov and Vishinsky (Wyszyński), who proved to be unwilling to compromise, even on the smallest detail. The commission asked to see Stalin again, in order to solve these problems. This meeting with Stalin started out in a rather `unfriendly atmosphere,' and he immediately tried and succeeded in intimidating the Poles by saying, "What do they want again? Is this about the area around Chełm? But, in spite of their apprehensions, the commission first raised the question of their western border, and eventually asked once again for Stalin to reconsider their three suggestions. Stalin, at this time, took out a red pencil and drew what became Poland's present western border on it, but rejected once again the three changes to the `Curzon Line.' The Poles, however, continued to press the issue over the ownership of the Bialowieża Forest, and eventually Stalin agreed, after an hour long discussion with his "Belorussians," to split the forest between Poland and the Soviet Union. This `concession' met the minimal territorial requirements of the PKWN commission, and Osóbka-Morawski immediately signed the boundary understanding which became the basis for the final frontier treaty of 16 August, 1945.

http://www.grettirjacobs.com/personalNa ... esisII.htm

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Stamgast » zo nov 06, 2011 12:20 pm

Hoi Przyrodnik,

Toen ik mijn reactie schreef dacht ik al dat woud beter op zijn plaats is dan bos.

Ben jij ter plaatsen geweest bij de grens in het woud?

Groeten,
Stamgast

P.S.
Ik ben via google maps aan mijn antwoord gekomen.
Heb de grens opgezocht.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Przyrodnik » zo nov 06, 2011 12:31 pm

Ik ben daar inderdaad geweest, in het Bialowieza Woud en nabij Czeremcha.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Stamgast » zo nov 06, 2011 12:34 pm

Hoe moet ik het mij voorstellen? Is het een langgerekt hoog hekwerk?

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Przyrodnik » zo nov 06, 2011 12:40 pm

Grens door het Bialowieza Woud en daarbuiten bestaat uit een strook van een meter of tien zand dat met regelmaat wordt aangeharkt zodat sporen daarin (van dieren en mensen) snel opvallen. Aan Wit-Russische zijde bevindt zich op wisselende afstand tot maximaal ca. 1 kilometer van de grens een hekwerk onder hoogspanning van ca. 3 meter hoog met hier en daar uitkijktorens en mannetjes met kalashnikovs.

De strook zand ligt ook aan de Pools-Litouwse grens maar volgens mij zonder hekwerk (hoewel aan de grensovergang Sejny-Lazdijaj er een zone van 500 meter is tussen de grenskantoren met aan beide zijden hoge hekwerken langs de weg).

Hoge hekwerken met zandstroken ook gezien langs grens Polen-Oekraine aan Oekrainse zijde, op enige kilometer van de feitelijke grens die samen valt met de rivier Boeg, en op de grens van Roemenie en Moldavie, doch de Moldaviers zijn doende om het hekwerk te verwijderen.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Stamgast » zo nov 06, 2011 1:02 pm

Een ouder bericht.

POLEN
Oudste Europese woud in gevaar
Warschau , 14 oktober 2010(IPS ) —De donkere en eeuwenoude Poolse wouden lijden onder de houtkap en de jacht. Milieuverenigingen vragen dringend een betere bescherming van het Woud van Bialowieza, het laatste grote oerbos in Europa. .De wouden, die zich uitstrekken over Polen en Wit-Rusland, vormen een schatkamer van biodiversiteit met onder meer wolven, lynxen, herten, everzwijnen en 450 Europese bizons die er vrij rondzwerven.
Vorige maand werd een van de bizons neergeschoten door een jager die hem naar eigen zeggen verwarde met een everzwijn. Voor de vele activisten die betrokken zijn bij de bescherming van het woud is het een veelzeggend incident. Ze eisen dat het woud zo snel mogelijk wordt uitgeroepen tot jachtvrije zone. "Dat is de eenvoudigste manier om dit soort incidenten te vermijden: het nationaal park uitbreiden tot het hele Bialowiezawoud", zegt Robert Cyglicki, hoofd van Greenpeace in Polen.

Houtkap

De jacht is maar een deeltje van het probleem. Volgens wetenschappers en milieuverenigingen staan de wouden aan rand van de afgrond door toedoen van de houtkap door staatsbedrijven en commerciële houtbedrijven.
De bescherming is gebrekkig. In 1921 werd het Nationaal Park Bialowieza opgericht, dat sinds 1992 op de Werelderfgoedlijst van de Unesco staat. Maar dat park beschermt aan de Poolse kant maar 103 van de 600 vierkante kilometer woud, waar volop gekapt wordt. En zelfs in het park gaat het kappen door onder het mom van de strijd tegen schorskevers.
Het effect is vernietigend. "De bewering dat houtkap iets te maken heeft met de bescherming van het woud is een leugen", zegt journalist Adam Wajrak die in een dorp in het woud woont. Zelfs het chirurgisch verwijderen van dood maar commercieel interessant hout leidt volgens de journalist tot het uitsterven van zeldzame dieren, paddenstoelen en korstmossen die afhankelijk zijn van dode bomen.
De Poolse regering wil tot nog toe niet weten van een beperking van de jaarlijks gekapte oppervlakte van 100.000 naar 30.000 vierkante meter per jaar of een uitbreiding van het Nationaal Park Bialowieza. Vooral de lokale besturen, waar houtkapbedrijven en jagers invloed hebben, voeren oppositie. Sinds enkele jaren beschikken ze over vetorecht waardoor plannen en voorstellen steeds opnieuw afgewezen worden.

Omkoping

Het ministerie van Leefmilieu heeft een ontwikkelingsprogramma voorgesteld dat de oppervlakte van het park moet verdubbelen tot 35 procent van het woud. De Poolse overheid wil daarvoor 18 miljoen euro vrijmaken om de betrokken gemeenten over de streep te trekken, onder meer met investeringen in zonnepanelen, rioleringswerken en toeristische ontwikkeling.
Dat is een pak meer dan de jaarlijkse begroting van al die dorpen samen. Critici zeggen dan ook dat het plan neerkomt op omkoping. "Dit is een slecht precedent", zegt Cyglicki van Greenpeace. "Bovendien hebben ze al eens 7,5 miljoen euro gekregen, maar trokken ze later hun steun voor een uitbreiding van het park in. We willen dat niet nog eens meemaken."
Bovendien ziet het plan van het ministerie er goed uit op papier, maar komt het er eigenlijk op neer dat de bestaande reservaten bij het bestaande park gevoegd worden. Het uitgebreide park zou dan bestaan uit drie afzonderlijke delen, en dat is vanuit ecologisch stadpunt verre van optimaal.
Greenpeace ziet het plan dan ook liever in de prullenmand verdwijnen en probeert 100.000 handtekeningen te verzamelen om op die manier een wetsvoorstel in het parlement te krijgen. Dat wetsvoorstel schrapt het vetorecht van lokale besturen. "De respons is enorm, we denken de handtekeningen al tegen eind oktober bijeen te hebben", zegt Cyglicki.
"Ik leef in het woud, dus ik kan je vertellen dat enkel een kleine, invloedrijke groep voor de houtkap is", zegt journalist Wajrak. "De meeste mensen zien in dat de bescherming van het woud niet botst met hun eigen belangen. Alle andere gemengde laaglandbossen in Europa en Amerika zijn al gekapt en vervangen door bosplantages. Bialowieza is als het laatste koraalrif – we moeten het beschermen, en niet kappen als barbaren."

Bron: IPS

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Plievo » zo nov 06, 2011 1:39 pm

In een ander deel van het Polencafe staat hierover ook iets beschreven: http://polencafe.xsbb.nl/viewtopic.php?f=6&t=219

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Plievo » zo nov 06, 2011 1:48 pm

Een inkoppertje: Hoe is de naam Polen ontstaan?

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Przyrodnik » zo nov 06, 2011 1:55 pm

Het is verwant aan het Poolse woord "polana", dat vlakte betekent.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Plievo » zo nov 06, 2011 2:03 pm

Przyrodnik schreef:Het is verwant aan het Poolse woord "polana", dat vlakte betekent.

6qq ik zei het al, een inkoppertje.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Stamgast » zo nov 06, 2011 2:56 pm

Waar heb ik deze foto gemaakt?

Afbeelding

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Przyrodnik » zo nov 06, 2011 6:53 pm

Ik lees

Auschwitz
Banjica-Belgrade
Buchenwald

Belgrade als plaatsnaam voor Belgrado bestaat in het Engels en in het Frans. In Slavische landen, Nederland, Duitsland, Italie en Spanje wordt de naam Belgrade niet gebruikt voor Belgrado.

Mijn vermoeden is dus Frankrijk, Wallonië, het VK, Ierland, VS, Canada of een andere locatie die onder nederige, waardeloze Franse, Belgische of Britse occupatie staat of heeft gestaan.

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Lech » ma nov 07, 2011 7:07 am

Zelf raak ik ook in de war, Duits en Engels door elkaar.
Het is zeker geen Polen, Frankrijk denk ik ook niet vanwege Belgrado. Maar is het antwoord Israël het Yad Vashem museum?

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Giorgino » ma nov 07, 2011 7:25 pm

Ik zat aan het Shoah Memorial in Parijs te denken...

Kees1221
Berichten: 84
Lid geworden op: wo okt 12, 2011 10:50 am

Re: Het raadseltopic

Bericht door Kees1221 » di nov 08, 2011 7:06 am

Giorgino schreef:Ik zat aan het Shoah Memorial in Parijs te denken...

Na te hebben gegoogeld dacht ik ook hieraan. Stamgast zegt echter niets, het zal wel iets anders zijn maar wat?

Slag in de lucht: Auswitch

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Stamgast » di nov 08, 2011 7:25 am

Van de gegeven antwoorden zit Przyrodnik het dichtst bij de ontknoping.

In Polen is het niet.

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Lech » di nov 08, 2011 5:00 pm

Joods Museum van Deportatie en Verzet Mechelen - Belgie?

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Stamgast » di nov 08, 2011 6:07 pm

Op deze foto alle 15 symbolen die dus elk een locatie onder de Nazidruk verwoorden.

Afbeelding

Aan de hand van de twee foto's kom je moeilijk aan de locatie. Ik zal om 20:00 uur een volgende tip plaatsen.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Het raadseltopic

Bericht door Stamgast » di nov 08, 2011 7:07 pm

Afbeelding

Plaats reactie