Dordtse burgemeester woest op VU om onderzoek GenX

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Dordtse burgemeester woest op VU om onderzoek GenX

Bericht door bertvaneck » di jul 25, 2017 6:44 pm

r Velden. © Victor van Breukelen



Dordtse burgemeester woest op VU om onderzoek GenX

De Dordtse burgemeester Peter van der Velden is razend op de VU (Vrije Universiteit) in Amsterdam die met haar onderzoek naar GenX rond Chemours volgens hem grote onrust creëert onder de Dordtse bevolking.

Ingrid de Groot 21-07-17, 21:23 Laatste update: 22-07-17, 07:31

De VU besloot de resultaten van haar onderzoek naar GenX vandaag in alle openheid met de bewoners te delen en informeerde het RIVM en de gemeente niet van te voren. Volgens Van der Velden wordt door toxicoloog Jacob de Boer, hoofd van de faculteit Milieustudies en Toxicologie (chemie, milieu en toxicologie) met die aanpak op het gemoed ingespeeld.

,,De mensen in Dordrecht krijgen dit over zich heen, dat vind ik jammer’’, zegt Van der Velden. ,,Wij betreuren het dat in dit dossier zo op het gemoed van mensen wordt ingespeeld.’’


Onderzoek


De VU deed onderzoek naar GenX en C8 op gras en gewassen in de omgeving van Chemours in Dordrecht. Daarbij werden volgens de onderzoekers ongezonde concentraties aangetroffen van de omstreden stoffen. Wetenschapper De Boer waarschuwde voorlopig geen fruit en groente uit de tuin te eten. ,,Hier moet je wel een waarschuwing voor laten uitgaan. Even geen fruit en groente uit de tuin eten. Doe dit echt even niet. Het is zorgelijk. Het zijn persistente en toxische stoffen’’, waarschuwde hij.


Wat gebeurt er met andere stoffen die, net als GenX, óók in het water komen?
-Burgemeester Van der Velden


Volgens de Dordtse burgemeester had De Boer zijn resultaten eerst binnenskamers moeten bespreken met de RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) en met gemeente of de provincie. ,,Ik betreur het dat de resultaten niet gedeeld zijn. Dat ze hun zorg uiten is prima, maar de manier waarop vind ik niet verstandig.’’

Wetenschappers in Nederland zijn het sinds enige tijd niet met elkaar eens over de risico’s van GenX. Volgens het RIVM zijn de aangetroffen concentraties niet nieuw en hebben bewoners niets te vrezen. De Boer vindt dat mensen onaanvaardbare risico’s lopen als zij gewassen uit hun tuin eten. Hij pleitte vanmiddag ook voor betere filtering van de schoorstenen van Chemours. De lozing op het oppervlaktewater moet volgens hem met 99 procent worden teruggeschroefd. ,,Je wil geen Genx in het drinkwater.’’

Wetenschapper Marijke de Cock, eveneens van de VU, pleitte onlangs bij de provincie Zuid-Holland voor een groot bevolkingsonderzoek rond Chemours en DuPont. Volgens onderzoekers van het RIVM is dat niet nodig.

Burgemeester Van der Velden zei zojuist niet het onderzoek van de VU aan de kaak te stellen en ook oprecht geïnteresseerd te zijn in het vervolgonderzoek. ,,Maar het RIVM zegt: ‘We herkennen ons niet erin’. En de mensen in Dordrecht krijgen dit over zich heen. Dat vind ik jammer. Ik pleit voor een fundamentele benadering waarbij je met elkaar de hoffelijke weg beloopt.’’


Van Vollenhoven


Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de stichting Maatschappij en Veiligheid, had vanmiddag juist alle lof voor het GenX-onderzoek van de VU. ,,Goed dat de VU dit constateert,’’ zei hij op twitter. Van Vollenhoven zei dat hij het zorgelijk vindt dat de overheid de samenleving en het bedrijf niet openlijk waarschuwt. ,, Zorgelijk vind ik, dat het overheidstoezicht de samenleving - en het bedrijf -niet openlijk waarschuwt,’’ aldus Van Vollenhoven.


Burgemeester Van der Velden zei zojuist dat hij zich zorgen maakt over het stoffenbeleid in Nederland. ,,Wat gebeurt er met andere stoffen die, net als GenX, óók in het water komen? Hebben we daar voldoende zicht op? De urgentie om dit goed te onderzoeken is groter dan ooit tevoren.’’

Plaats reactie