“Sjoemelen met EU-geld”

Nieuws uit niet Poolse media
Plaats reactie
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

“Sjoemelen met EU-geld”

Bericht door bertvaneck » di sep 17, 2013 2:22 pm

“Sjoemelen met EU-geld”



17 september 2013

Presseurop
Rzeczpospolita
Rzeczpospolita, 17 september 2013

Veel Poolse boeren sjoemelen bij de aanvraag van rechtstreekse EU-subsidies, schrijft Rzeczpospolita. Maar volgens de Poolse krant wordt deze fraude soms “onbewust” gepleegd, omdat niet alle boeren op de hoogte zijn van de voorwaarden en regelgeving die gebonden zijn aan deze subsidies.

Uit een rapport van het Poolse Openbaar Ministerie blijkt dat het aantal fraudemeldingen de afgelopen twee jaar opgelopen zijn van 1500 in 2011 naar 1812 in 2012. Het opgeven van een groter grondoppervlakte en de vervalsing van documenten zijn de meest voorkomende delicten, aldus het Poolse dagblad.

In de periode 2007-2013 ontving Polen 35 miljard euro uit de pot van het Europese Gemeenschappelijke Landbouwbeleid (GLB). Rzeczpospolita wijst er niettemin op dat:


ondanks de stijgende cijfers Polen niet de grootste fraudeur is binnen de EU, er is waargenomen dat de situatie veel erger is in Italië, Roemenië en Bulgarije.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Invasie van Oost-Europese plukkers in Haspengouw

Bericht door bertvaneck » di sep 17, 2013 2:25 pm

Invasie van Oost-Europese plukkers in Haspengouw
dinsdag 17 september 2013, 03u00


Catalin Leca (rechts) met zijn ouders in de perenboomgaard. ‘Ik ben hier heel tevreden en volg lessen Nederlands.’

els
SINT-TRUIDEN - Polen, Bulgaren en Roemenen stroomden gisteren toe in de fruitstreek voor de pluk van de eerste peren. Ook de komende dagen wordt een invasie verwacht. In Haspengouw is de fruitoogst sinds gisteren officieel gestart.



De oogst begint dit jaar veertien dagen later, maar al langer hebben fruittelers hun plukkers in de Oost-Europese landen gereserveerd. In totaal worden in Haspengouw en het Hageland zo’n drieduizend Oost-Europeanen verwacht. De Polen vormen veruit de grootste groep, gevolgd door Roemenen en Bulgaren. Ze wachten alleen op een signaal van hun werkgever. In het fruitbedrijf van de familie Bels uit Brustem arriveerden gisteren de eerste buitenlandse plukkers. Luc Bels werd in zijn plantage regelmatig opgeroepen om nieuwkomers aan het bedrijf af te halen. ‘De Roemenen hebben er een reis van meer dan tweeduizend kilometer opzitten. Ze willen eerst wat rusten en dan kunnen ze aan de slag’, zegt de teler uit Brustem. Bels stelt 85 plukkers tewerk, onder wie vijftien Polen, twintig Bulgaren en twintig Roemenen. ‘De overige plukkers zijn Syriërs en Turken uit het Luikse die al langer in België verblijven en Belg zijn. Tot acht jaar geleden werkten we nog met studenten, PWA’ers en gepensioneerden. Ze proberen het nog wel, maar haken snel af en vinden het werk niet geschikt. Het is eenvoudiger om buitenlanders te krijgen.’

Bij Bels zijn de Roemenen in de meerderheid en dat is geen toeval. Catalin Leca (26) werkt al drie jaar in vaste dienst op het bedrijf en spreekt ook al wat Nederlands. ‘Voor ik naar België kwam, werkte ik drie jaar in de bouw in Griekenland. Daarna kwam ik met een vriend mee naar de fruitstreek. Ik ben hier gebleven, leerde in avondlessen Nederlands en ik volg in de winter nog meer lessen. Ik ben hier heel tevreden. Ik woon in een appartementje met twee kamers in Borgloon. Ook mijn ouders en mijn vriendin zijn dit jaar meegekomen en wonen bij mij in. Al de Roemenen hier komen uit mijn omgeving, in Bacau. Ze komen graag. In Roemenië is het gemiddeld maandloon tweehonderd euro, hier verdienen we makkelijk het vijfvoudige. Het leven is goed in Roemenië, maar we verdienen niet genoeg. Kleren en een auto kopen is er moeilijk. We doen het voor het geld en hebben hier ook nog onze ontspanning. We komen veel samen in huizen en op café en gaan ook naar dancings’, vertelt Leca. ‘Ze zoeken mekaar op, maar drinken te veel’, zegt Bels berispend.

Geen arbeidsvergunning

Voor het bedrijf Bels is Leca van grote waarde. Hij kent Nederlands en kan de plukkers wegwijs maken in de streek en in de pluk. ‘Ik leg uit hoe ze moeten plukken. De peren moeten voorzichtig behandeld worden, de staartjes mogen niet breken’, legt Leca uit. De jonge Roemeen is vooral ingeschakeld in het transport van paloxen. Hij bestuurt de tractor. ‘Al van toen hij hier aankwam, merkten we dat hij handig was met de tractor en van aanpakken wist. We hielden hem enkele maanden op proef en namen hem dan vast in dienst. Hij werkt graag en goed’, legt Bels uit.

Het bedrijf verwacht vanaf volgend jaar nog meer Roemenen. Vanaf 1 januari moeten de Roemenen, net zoals de Polen, geen arbeidsvergunning meer aanvragen en kunnen ze onmiddellijk aan het werk

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: “Sjoemelen met EU-geld”

Bericht door Wilhelmus Johannes » di sep 17, 2013 2:54 pm

Gebeurt niet alleen in Polen.
Zelfs IKEA ontvangt het.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 130212_023

En wat te denken van Ex Minister Veerman,die in Frankrijk miljoenen bij elkaar steelt.

Alexander
Berichten: 169
Lid geworden op: za mar 31, 2012 2:07 pm

Re: “Sjoemelen met EU-geld”

Bericht door Alexander » di sep 17, 2013 10:38 pm

Geen enkele accountant heeft ooit een EU-jaarrekening goedgekeurd .
Omdat de uitgaven niet te verantwoorden bleken.

De hypocrieten in Brussel !

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: “Sjoemelen met EU-geld”

Bericht door bertvaneck » wo sep 18, 2013 7:31 am

Ze moeten alle landen hard aanpakken die dit doen 6qq want daar is het geld niet voor !!!!

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: “Sjoemelen met EU-geld”

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo sep 18, 2013 7:46 am

IK wil mijn geld terug. 5qw 5qw

Afbeelding

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: “Sjoemelen met EU-geld”

Bericht door bertvaneck » wo sep 18, 2013 8:05 am

Ik niet en die man die erop staat wil ik helemaal niet 5qw 6qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: “Sjoemelen met EU-geld”

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo sep 18, 2013 12:58 pm

“Sjoemelen met EU-geld”


De EU sjoemelt al sinds jaar en dag met ons geld.
Neem nu eens alleen dat domme heen en weer gereis tussen Brussel en Strassburg,kost miljoenen en levert niets op.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: “Sjoemelen met EU-geld”

Bericht door bertvaneck » wo sep 18, 2013 1:07 pm

Wilhelmus Johannes schreef:
“Sjoemelen met EU-geld”


De EU sjoemelt al sinds jaar en dag met ons geld.
Neem nu eens alleen dat domme heen en weer gereis tussen Brussel en Strassburg,kost miljoenen en levert niets op.
dat heeft niks met de eu te maken maar met die stomme Franse 5qw

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: “Sjoemelen met EU-geld”

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo sep 18, 2013 1:39 pm

bertvaneck schreef:
Wilhelmus Johannes schreef:
“Sjoemelen met EU-geld”


De EU sjoemelt al sinds jaar en dag met ons geld.
Neem nu eens alleen dat domme heen en weer gereis tussen Brussel en Strassburg,kost miljoenen en levert niets op.
dat heeft niks met de eu te maken maar met die stomme Franse 5qw


Een soort gijzelingsactie dus.
Chantage is ook een mooi woord.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: “Sjoemelen met EU-geld”

Bericht door bertvaneck » wo sep 18, 2013 1:47 pm

Dat klop Hans daarom als ik naar Spanje gaat naar ons huis weiger ik om te tanken in dit land en tank ik in Luxemburg en hebt in de auto 2x 10 liter extra benzine en dan kan ik precies de Spaanse pomp bereiken koop ook geen koffie of iets in dit land wat een vreselijk volk 5qw

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: “Sjoemelen met EU-geld”

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo sep 18, 2013 2:02 pm

6qq 6qq

Plaats reactie