Exporteren als traditioneel ambachtelijk bedrijf

Nieuws uit niet Poolse media
Lech
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Exporteren als traditioneel ambachtelijk bedrijf

Bericht door Lech » ma dec 05, 2011 9:40 pm

Exporteren als traditioneel ambachtelijk bedrijf

Afbeelding
Wie denkt dat innoveren en internationaal ondernemen enkel weggelegd zijn voor KMO's in moderne en/of high tech-sectoren, moet beslist dit verhaal lezen over ambachtelijke slagerij "Puydtje's" uit Ieper. Achter het gezellige kleine vleeswaren- en charcuteriewinkeltje in het centrum van Ieper gaat een middelgrote, internationaal actieve KMO schuil, geleid door familiaal zaakvoerder van de vijfde generatie, Pascal Depuydt. Omdat hij vond dat het Belgische vlees niet meer "die kwaliteit van vroeger" had, besloot hij in zee te gaan met enkele Poolse biologische boerderijen, voor de productie van hoogwaardig, natuurlijk vlees. Mede dankzij de goede raad van UNIZO Internationaal werd zijn avontuur een succes. Sinds kort is hij eigenaar van een Pools vleesverwerkend bedrijf, met een oppervlakte van 5000 vierkante meter.

Een “gewone” beenhouwerij is Depuydt – Puydtje – nooit geweest. Het familiebedrijf staat inmiddels al vijf generaties lang bekend om zijn authentieke, ambachtelijke vleeswaren en charcuterie, bereid volgens aloude eigen recepten, die een goed bewaard familiegeheim blijven. Het klinkt wellicht als een contradictie, maar precies die vaste wil om de traditie van authentieke kwaliteit in ere te houden, inspireerde zaakvoerder van de vijfde generatie, Pascal Depuydt, om naar Polen te trekken. “Ik wou de klok zelfs honderd jaar terugdraaien en voor de productie van onze vleeswaren en charcuterie opnieuw kunnen vertrekken van dat op aloude, natuurlijke wijze gekweekte varkensvlees, zoals je dat in België, met zijn grootschalige varkensindustrie nauwelijks nog vindt.”

Een toevallige ontmoeting met een Poolse skitoeriste bracht de bal aan het rollen. “Ze vertelde me over de kleinschalige biologische boerderij van haar broer”, aldus Pascal Depuydt, “Ik ben er meteen naartoe gereisd en vond er in een prachtig natuurgebied verschillende gelijkaardige boerderijtjes. Dat bracht me op een idee. Elk op zich waren die boerderijen te klein om een bepaalde hoeveelheid vlees te produceren, maar als ik een coöperatieve zou oprichten die de verbetering van hun infrastructuur en werkingskosten zou helpen betalen en hen een goeie marktprijs per ‘levende’ kilo zou betalen… En zo gebeurde, maar niet voordat ik me grondig had geïnformeerd over hoe te scoren in het buitenland bij UNIZO Internationaal. Ik kreeg er hulp bij het doorworstelen van de administratieve formaliteiten, ze waarschuwden mij voor de valkuilen, ze adviseerden me de taal te leren en me te verdiepen in de cultuur, zodat ik wist met wie ik zaken deed en me niet zou laten misleiden door mijn eigen, Belgische logica.”

De Belgisch-Poolse samenwerking werd een succes, met inmiddels vijfendertig lokale boerderijen in de coöperatieve. Om nog meer controle te krijgen op de productie van zijn vlees, nam Pascal Depuydt onlangs een Pools slachthuis over, opnieuw met succes, dankzij een degelijke voorbereiding en de begeleiding door UNIZO Internationaal. En terwijl u dit leest, droomt Pascal Depuydt alweer verder, dit keer van een eigen productie-eenheid in Polen, die vleeswaren onder private label zou kunnen produceren. Een verhaal waar dus ongetwijfeld nog een vervolg op komt.

Intussen blijft het kleine winkeltje in Ieper klanten van heinde en verre verleiden met ambachtelijke vleeswaren, van een authentieke kwaliteit en met de smaak van honderd jaar geleden…
www.puydtjes.be


http://www.unizo.be/internationaal/view ... id=4802773

Plaats reactie