Het land van Frau Merkel is het sppor bijster.

Al wat niet met Polen te maken heeft mag hier geplaatst worden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Het land van Frau Merkel is het sppor bijster.

Bericht door Wilhelmus Johannes » zo sep 28, 2014 11:06 am

Nieuw idee uit Berlin-Kreuzberg: Kerstmarkt moet “Wintermarkt” worden
Geplaatst op 28 september 2014

In de Bergmannstraße is een Kerstmarkt gepland, waarop geen kerstdingen te vinden zijn. Jammer, zegt Gunnar Schupelius. De Bergmannstraße is de mooiste straat van Berlin-Kreuzberg. Met het komende kerstfeest moet ze echter nog mooier worden en een eigen markt krijgen en wel in de hoger gelegen Bergmannhof achter het gezondheidscentrum. Hij dient de naam “Kreuzberger Wintermarkt” te krijgen.

Ik werd achterdochtig: Hoezo Wintermarkt, waarom niet gewoon Kerstmarkt? Ines Schilgen, de woordvoerster van de nieuwe Wintermarkt, antwoordde met een tegenvraag: “Waarom moet een markt in de wintertijd perse Kerstmarkt of Adventsmarkt heten?” Komische vraag, dacht ik. Toen voegde ze er aan toe dat “alle bevolkingsgroepen” welkom zouden zijn op de Wintermarkt. Met dit antwoord kon ik opnieuw niets beginnen, want op Kerstmarkten zijn immers ook “alle bevolkingsgroepen” welkom.

Wat wilde ze hiermee dus zeggen? Nu pas sprak ze duidelijk taal: “Deze markt spreekt ook de mensen aan die niet zoveel waarde hechten aan het kerstgedoe.”

Goed, nu was ik dus op de hoogte: De nieuwe markt zal weliswaar worden opgesteld in de kersttijd (24 november tot 30 december), maar dient niet aan Kerst te herinneren. Een met sneeuw bedekt puntgevelhuisje is zijn symbool, geen engel, geen ster, geen herders, heen kindje, geen kerstboom. Op de markt worden regionale producten aangeboden, dat is de voorwaarde (http://www.kreuzberger-wintermarkt.de). Voor de kinderen staan er een “kleine carrousel” en voorlezen van sprookjes op het programma, op de volwassenen wacht een “sfeervolle lichtinstallatie”.

Eerlijk gezegd begrijp ik deze Wintermarkt niet. Als er in Kreuzberg inderdaad mensen zijn die ieder jaar opnieuw onder het “kerstgedoe” lijden, waarom blijven ze dan niet gewoon thuis? Waarom hebben ze een markt nodig die lijkt op een Kerstmarkt, maar toch geen is?

De Wintermarkt in de Bergmannstraße volgt een trend, die in Kreuzberg zelfs politiek wordt bepaald. Kerstmarkten in openbare straten en op pleinen zijn niet gewenst, omdat zij religieuze symbolen tonen. Zo wil het de grote politieke meerderheid van Groenen, Die Linke, Piraten en SPD. De Bergmann-markt zal op privéterrein staan. Hij zou een Kerstmarkt mogen zijn. Maar het kerstachtige wordt hem geheel vrijwillig afgepakt. En ook dat is een trend: In Friedrichshain-Kreuzberg zullen er deze Advent nog meer markten zijn die zich loskoppelen van het christelijke feest, bijvoorbeeld de “Cultuur-Wintermarkt” in de Prinzenstraße 35-38 en de “Snoepmarkt” in de markthal op de Marheinekeplatz.

Ik weet heel goed dat de meerderheid van de inwoners van dit district niet meer tot een religie behoort. Het zij zo. Maar waarom kan deze ver van de kerk verwijderde samenleving niet ontspannen blijven? Waarom is ze ermee bezig om het grootste feest van het jaar uit de openbare ruimte en het bewustzijn van de mensen te verwijderen?

Bron:
http://www.bz-berlin.de
Auteur: Gunnar Schupelius

:twisted: :twisted: :twisted:

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Het land van Frau Merkel is het sppor bijster.

Bericht door Wilhelmus Johannes » zo sep 28, 2014 12:00 pm

En weer zijn de Christenen en reguliere Europeanen de KLOS,met dank aan Frau Merkel en de Corrupte bende in Brussel.

Plaats reactie