Hulp bij huishouden blijft gehannes

Al wat niet met Polen te maken heeft mag hier geplaatst worden
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Hulp bij huishouden blijft gehannes

Bericht door bertvaneck » zo jul 17, 2016 11:42 am

Hulp bij huishouden blijft gehannes


Hulp bij huishouden blijft gehannes
© ANP Xtra / Roos Koole

Nog steeds bepaalt de gemeente op onjuiste wijze hoeveel uren huishoudelijke hulp iemand krijgt. Dat zegt Cliëntenbelang Amsterdam.

Door: Malika Sevil 17 juli 2016, 11:00

Het gaat om circa drieduizend mensen die vanaf 1 januari 2015 om hulp bij het huishouden hebben gevraagd. In totaal krijgen ongeveer 19.000 kwetsbare Amsterdammers assistentie met stofzuigen, ramen lappen en badkamer schoonmaken.

Het rijk wil al sinds 2014 dat gemeenten flink bezuinigen op deze hulp. De gemeente stelde dit voor bestaande gevallen uit, maar meer dan de helft van de 19.000 Amsterdammers is er dit jaar op achteruit gegaan.

“De gemeente hanteert een werkwijze die in strijd is met de wet”
Marijke de Jeu
Het rijk wil al sinds 2014 dat gemeenten flink bezuinigen op deze hulp. De gemeente stelde dit voor bestaande gevallen uit, maar meer dan de helft van de 19.000 Amsterdammers is er dit jaar op achteruit gegaan.

Op basis van een nieuwe indicatie moesten zij uren huishoudelijke hulp inleveren. Na de uitspraak van de rechter dat dit niet correct is gedaan, draaide wethouder Eric van der Burg acuut de korting terug. Dat maakt echter geen verschil voor cliënten die na 1 januari 2015 hulp kregen via de nieuwe indicatie. Cliëntenbelang vindt dit niet eerlijk.

Van der Burg schrijft daarover aan de raad: 'Terugzetten naar eerdere uren kan bij hen ook niet omdat zij die niet hebben'. Als de cliënten ontevreden zijn, dan hebben de aanbieders 'ruimte gekregen om, daar waar nodig, extra hulp in te zettten'.



Dat is wat Cliëntenbelang betreft te mager en te vaag. "De gemeente blijft een werkwijze hanteren die in feite in strijd is met de wet," zegt beleidsmedewerker Marijke de Jeu. "Gedupeerden krijgen ook geen brief met uitleg van de situatie. Dat zou wel moeten."

Volgens een woordvoerder heeft de gemeente tijd nodig om het beleid aan te passen. Cliënten die ontevreden zijn, kunnen contact opnemen met hun Thuiszorgaanbieder en als dat spaak loopt, kan de gemeente bemiddelen

Plaats reactie