Belevenissen van Johan NL - PL - NL door de jaren heen

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Belevenissen van Johan NL - PL - NL door de jaren heen

Bericht door Plievo » vr aug 23, 2013 6:41 pm

Beste (stam)gasten,


Alhoewel ik geen groot schrijver ben, en zal worden, probeer ik hier toch een topic neer te zetten met allerlei Poolse belevenissen die ik in mijn jaren heb meegemaakt.
De verhalen zijn absoluut niet chronologisch neergezet, maar wel zoals ik het mij herinner.

Hierbij mijn 1e verhaal, in de loop der tijd zal er af en toe eentje bij komen..

Na de val van de Berlijnse muur kwam in Polen ook van alles in een stroomversnelling, ook de prijzen in de winkels en de hyperinflatie.
Wat vandaag 1000 zlotys koste kon morgen zomaar 25% duurder zijn. In deze tijd ben ik ooit een keer miljonair geweest na het wisselen van een paar honderd gulden.
Gulden: vroegere munteenheid in Nederland, opvolger van de florijn.

Ik vierde kerst en oud en nieuw in Poznan, veel eten en drinken en reuze gezellig.
Tussen kerst en oud en nieuw natuurlijk de stad in, lekker winkelen en hier en daar een barretje opzoeken.
Ergens op een avond kwam in het nieuws dat weer allerlei prijzen sterk werden verhoogd m.i.v. van 1 januari, gas, electra, etc…
Een droevig bericht tussen deze mooie dagen, maar zoals het volkslied van Polen al aangeeft: Noch is Polen niet verloren.

Één van onze mooiste serviezen is een Pools servies, Iwona. De meesten van jullie hebben vermoedelijk dit servies wel eens gezien en vermoedelijk ook wel gebruik van gemaakt.
Afbeelding
Nu bijna 25 jaar later hebben wij dit servies nog steeds en maken wij er bij bizondere gelegenheden gebruik van.
Wij hebben er veel van, kopjes, schoteltje, theepot, borden, etc.. Een behoorlijk mooi setje.

Oud en nieuw was gevierd, met veel gezelligheid, eten en drinken, en om middernacht met vuurwerk.
Het nieuwe jaar was aangebroken met nieuwe kansen en nieuwe mogelijkheden.
Het jaar was net een paar daagjes oud en wij gingen weer eens de stad in gezellig winkelen.

Zoals enkele van jullie misschien nog wel weten lag in die tijd alles wat je kon kopen achter een verkoopbalie. Als je wat wilde, riep je één van de dames en gaf je aan wat je wilde bekijken.
De dame pakte het artikel en je mocht het bekijken, waarbij de dame streng bleef toekijken of je niets verkeerds deed.
Beviel het product, dan gaf je aan dat je het wilde kopen, anders gaf je het terug aan de dame achter de balie.

Op een bepaald moment liepen wij een winkel in en wij zagen een Iwona servies, 2 serviezen zelfs. Vreemd genoeg waren het 2 dezelfde serviezen maar met verschillende prijzen, behoorlijk verschillend.
Wij gaven aan dat wij een servies wilden bekijken, het werd voor ons op de verkoopbalie gelegd en wij bekeken het servies.
Op een bepaald moment (het vragen van de dame om het servies te bekijken t.m. het afronden is een heel ritueel) vroegen wij waar het verschil in prijs in zat. Wat bleek, het ene servies was in december geprijsd en behield de oude prijs en het andere servies was in het nieuwe jaar geprijsd, inclusief de prijsverhoging.

Jullie zullen wel begrijpen dat wij voor het “oude” servies zijn gegaan…..

Afbeelding

Mijn vrouw noemt het Iwona servies: Poolse boerenbond :D

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Belevenissen van Johan NL - PL - NL door de jaren heen

Bericht door Lech » zo aug 25, 2013 5:59 am

Heel bekend servies, in de loop der jaren zijn er steeds meer onderdelen bij gekomen.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Belevenissen van Johan NL - PL - NL door de jaren heen

Bericht door bertvaneck » zo aug 25, 2013 4:53 pm

Johan wij hebben het ook gekregen van mij schoonouders bij ons huwelijk en gebruiken het ook regelmatig 6qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Belevenissen van Johan NL - PL - NL door de jaren heen

Bericht door Plievo » do sep 05, 2013 12:57 pm

Beste (stam) gasten,


Hierbij mijn 2e verhaal.

Mijn vrouw en ik zijn het jaar na de val van de muur getrouwd, in de winternmaand december.
Wat een regen in die periode, geen sneeuwvlokje gezien.

Kerst en oud en nieuw vierde ik in Polen, gezellig, eten, drinken en winkelen.
Maar dit verhaaltje gaat hier aan voorbij.
Het was begin januari en ik reed weer terug naar Nederland. De auto bomvol met trouwcadeau's en angst in het lichaam om te zien hoe ik alles de grens over kon krijgen.

De oudgedienden weten wel dat je bij bij Swiecko de grens over kunt.
C.a. 20km voor de grensovergang ging de weg over in een 4 baansweg met geheid snelheidscontrole door de politie. Vlak voor de grens was nog een pompstation waar je goedkoop kon tanken.

Toen ik vlak bij de grens was zat ik al te denken hoe lang de file er zou zijn, standaard rekende ik toendertijd hier 1 uur voor. Wat schetste mijn verbazing dat ik de eerste en enige was bij de grens. Tja, ik opgereden naar de douanehok en gaf mijn paspoort af. Wenkte de doanier mij. Ik stap uit en de beste man liet zien dat ik achterom moest lopen om binnen te komen in zijn hok. Ongelooflijk, dat was heel vreemd.
Ik liep om, kwam binnen en schrok, wat een oud en verrot doaniershok met een oud petroleumkacheltje waar een paar stukjes vlees op lagen.

Wat bleek, de douanier had een briefje van 10 gulden die een beetje gescheurd was.
Nadat ik hem 2 briefjes van 5 gaf en het tientje kreeg, stempelde hij blij mijn paspoort af.
Als beloning kreeg ik een stukje vlees.

Zonder controle reed ik Duitsland in en spuugde het vlees uit, verschrikkelijk, wat een petroleumsmaak zat er aan.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Belevenissen van Johan NL - PL - NL door de jaren heen

Bericht door bertvaneck » do sep 05, 2013 1:09 pm

Een mooi verhaal johan wij hebben dit niet mee gemaakt toen wij gingen trouwen had ik busjes gehuurd om de familie naar Holland krijgen en hadden hun de presenten bij zich voor onze bruiloft en ze onder gebracht bij vrienden en familie 5qw

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Belevenissen van Johan NL - PL - NL door de jaren heen

Bericht door Lech » vr sep 06, 2013 6:56 am

Het was altijd een zenuwenbende bij de grens, vooral de Oost-Duitse douane kon het je knap lastig maken.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Belevenissen van Johan NL - PL - NL door de jaren heen

Bericht door bertvaneck » vr sep 06, 2013 7:07 am

Daar hebt jij gelijk in Lech nou hadden wij een hulp in de auto ons Hondje was een goeden afleider hij stond altijd paraat bij de grens en iedereen vond hem een lief dier dus snel door rijden in al die jaren hebt ik slechts een keer de kofferbak moeten open maken 6qq 5qw


http://youtu.be/UAOu6rts79I

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Belevenissen van Johan NL - PL - NL door de jaren heen

Bericht door kees » zo sep 08, 2013 8:46 am

Dit jaar was het bij de PL-UA grens een makkie. Met heengaans bij Korczowa stonden er 5 autos en duurde het slecht 1 uur. De laatste militairen hadden me te pakken voor 10 euro. Ik stopte voor een rood stoplicht en een rode lijn. De jongste militair deed iets wat op wenken leek dus ik rijd langzaam door. De oudste militair beripste mij vanwege door rood licht rijden en ik moet ieder 5 euro betalen wat direct in de binnenzak ging. Vanuit Oekraine met teruggaans bij Kracovets was het ook snel gebeurt, ook aan de poolse kant van de grens. Ook ongeveer 1 uur. Op deze manier en met de nieuwe poolse wegen is het mogelijk om in 1 dag ik Oekraine te zijn.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Belevenissen van Johan NL - PL - NL door de jaren heen

Bericht door bertvaneck » zo sep 08, 2013 8:51 am

Ja Kees dat is een stuk beter geworden hoe lang doe jij er over van Dongen naar jou adres in Uk .

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Belevenissen van Johan NL - PL - NL door de jaren heen

Bericht door Plievo » zo sep 08, 2013 8:01 pm

Ik stopte voor een rood stoplicht en een rode lijn. De jongste militair deed iets wat op wenken leek dus ik rijd langzaam door. De oudste militair beripste mij vanwege door rood licht rijden en ik moet ieder 5 euro betalen wat direct in de binnenzak ging.


Goed om te weten dat dit soort trucs nog toegepast worden.
5 euro is te overzien, en dat weten de douaniers natuurlijk ook.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Belevenissen van Johan NL - PL - NL door de jaren heen

Bericht door pietje Bell » ma sep 09, 2013 3:30 pm

Het servies van toen der tijd was echt nog een kopie van Engels servies.
Je moest goed uitkijken,want er was altijd wel wat,het kopje stond scheef,of het oortje zat er niet recht op.En nog meer van die dingen,zo ook met dat kristal wat langs de weg verkocht werd,allemaal 2 e soort,scheef,luchtbellen,niet gelijk van hoogte.De meeste keken naar de prijs,en hadden dit dan niet door.Maar het gaf niets want uit scheve kopjes kan men natuurlijk ook drinken. 2qq Ik zelf haalde het altijd weg bij een fabriek aan de weg nr 11 richting Orboniki richting Pila.Daar mankeerde niets aan,en koste vrijwel gelijk wat het in de stalletjes koste.
En als ik even de tijd heb,dan ga ik ook mijn trucs op schrijven wat ik allemaal niet uitvrat om door de meest gehate grens van Europa door te komen.

3qq

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Belevenissen van Johan NL - PL - NL door de jaren heen

Bericht door bertvaneck » ma sep 09, 2013 3:59 pm

Pietje laat maar komen die verhalen 6qq 5qw

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Belevenissen van Johan NL - PL - NL door de jaren heen

Bericht door Plievo » za jan 18, 2014 1:37 pm

De laatste 2 jaar fietsen ik samen met een leuke groep van c.a. 20 heren en 1 dame door de bossen in het Harz gebergte.
En ik zie jullie al denken, het klopt de dame is de beste ATB-er van de hele groep. Helaas ben ik de slechtste :cry: . Aan de andere kant, als je ziet hoeveel kilogrammen ik meer meeslepen de heuvels op verdien ik wel respect..
De volgende keer geef ik al die anderen een rugzak met 20kg stenen, om het geheel aan gewicht te levelen.

Maar ok, het fietsen doen wij dus in het Harzgebergte, wij huren 2 gidsen en verdelen de groep in 2-en, een snelle en een minder snelle groep. Ik zit in de minder snelle groep en fietsen dan c.a. 65km op die dag met c.a. 1000 a 1500 hoogtemeters.
O ja, het fietsen is altijd in september.

Verleden jaar was inmiddels ook de paddestoelenpluk in alle hevigheid toegeslagen, op allerlei plekken zag ik mannen en vrouwen met de neus bij de grond snuffelend als varkens op zoek naar truffels op zoek naar de paddestoelen.
Heel opvallend was wel dat de auto`s die ik daar zag staan allemaal een PL nummerbord hadden, de Poolse arbeiders waren er druk bezig met een extra maaltijd.

In het hotel waar wij logeren vroeg ik nog aan de eigenaren wat de Duitsers hiervan vonden.
Het plukken van de paddestoelen was geen probleem, dat deden de lokale bewoners vroeger ook.
Het enige was dat de Polen de auto`s overal op en naast de wegen parkeerden op de meest onmogelijke plekken i.p.v. de parkeerplaatsen te gebruiken.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Belevenissen van Johan NL - PL - NL door de jaren heen

Bericht door bertvaneck » za jan 18, 2014 2:04 pm

Dat parkeren in Polen is ook een ramp ze zetten de auto,s overal neer op stoepen op het gras en kijk geen hond na de politie ook niet . 5qw

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Belevenissen van Johan NL - PL - NL door de jaren heen

Bericht door ron » za jan 18, 2014 8:32 pm

Plievo schreef:Maar ok, het fietsen doen wij dus in het Harzgebergte


Ook wel eens door Hüttenrode gefietst?

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Belevenissen van Johan NL - PL - NL door de jaren heen

Bericht door Plievo » zo jan 19, 2014 4:34 pm

ron schreef:
Plievo schreef:Maar ok, het fietsen doen wij dus in het Harzgebergte


Ook wel eens door Hüttenrode gefietst?

Hoi Ron,

Deze omgeving is mij onbekend, wij fietsen in de regio Goslar - Hahnenklee.

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Belevenissen van Johan NL - PL - NL door de jaren heen

Bericht door ron » zo jan 19, 2014 7:23 pm

Hüttenrode is voormalige DDR. Ik dacht dat de velden zich ruim boven 500 meter boven NAP bevinden. Ik had daar ooit eens in het verleden een Antrage ingediend voor de voormalige VEG Jungrinderanlage Hüttenrode. In plaats van boeren in Polen had ik daar dus misschien koetjes aan het melken geweest.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Belevenissen van Johan NL - PL - NL door de jaren heen

Bericht door Plievo » ma mar 31, 2014 5:19 pm

Nog even een verhaaltje uit de jaren 80.
De oudgedienden weten denk ik wel welke lettercode de Poolse politie had op de numerborden:
-MOP...
-MOF...
De puntjes waren de cijfers die erop volgden, helaas heb ik er geen foto`s van.

Ergens in de 80-er jaren reed in van Poznan naar de Poolse grens in mijn rode VW Golf. Dorp in, dorp uit.
Meestal was het rustig op de weg en inhalen was niet zo moeilijk. Tot....
Zie ik ineens voor mij een lange rij auto`s met daarvoor een grote bus, en iedereen zich aan de snelheid houden. Aangezien een ritje naar Nederland gauw 12 uur kon duren in die tijd trapte ik het gaspedaal in en begon in te halen.

Doordat er een lange rechte stuk voor mij was kon ik de weg goed overzien en reed ik alle auto`s in 1 actie voorbij, en de bus ook.
Mooi dacht ik, dat is lekker opschieten. Rij ik de bus voorbij blijkt er een Poolse politieauto voor de bus te rijden :o .
Nu wist ik dat die dingen de 100km/h niet konden halen, dus ik het gaspedaal verder intrappen en 120km/h op de teller en doorkachelen.
In de dorpen wat rustiger en weer de 120km op de teller, nooit meer de politieauto gezien. :D

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Belevenissen van Johan NL - PL - NL door de jaren heen

Bericht door bertvaneck » ma mar 31, 2014 5:37 pm

Dat gaat nu niet meer op Plievo ik kijk wel uit 5qw 5qw

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Belevenissen van Johan NL - PL - NL door de jaren heen

Bericht door Plievo » ma sep 04, 2017 2:55 pm

Gisteren zijn wij naar Swinoujscie gereden, thuis alles geregeld en geboekt. Een leuk apartement vlakbij het centrum in een nieuwe flat. Mooi keukentje erbij, supermarkt er vlak naast.


Rijden wij gisteravond Swinoujscie binnen, valt het ons op dat er veel fietspaden zijn 16qq . Probleem is dat de fietsers denken overal voorrang te hebben. Zelf bij voetgangersoversteekplaatsen fietsen ze de weg over alsof iedereen voor hun moet stoppen.
Even later aangekomen bij het apartement, is er niemand. Wij 2 uur lang het nummer gebeld van de eigenaar, geen contact.

Wij zijn een hotel ingewandeld om te vragen of ze een kamer voor ons hebben maar.helaas. Het is hoogseizoen. Wat ze ons wisten te vertellen was dat wat ons is overkomen aldaar een bekend fenomeen is. Vermoedelijk hebben ze devt uitte sl aan iemand anders verhuurd en proberen ze ook ons geld te vangen. Wij hebben dit geadresseerd bij booking.com.

Wij mochten gebruik maken van hun Internet, en hebben een hotel kunnen boeken. Wel ruim dubbel zo duur.

Morgen heb ik een verhaal wat ons vandaag is overkomen.

Plaats reactie