Reisverslag Polen #24

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Reisverslag Polen #24

Bericht door Przyrodnik » do okt 06, 2011 2:19 pm

Woensdag 14 september 2011

Rustig aan.

Voor de reis was ik voorzien van een EuropaSpezial-ticket van Aken naar Warschau voor zowel de heen- als de terugreis, waarbij ik voor de comfortabele “ruststoel” had gekozen. Naar Aken koos ik ervoor geheel per bus te reizen, met allereerst in Maastricht één overstap. Helaas verliep de reis niet vlekkeloos. De eerste bus vertrok te laat waardoor ik vreesde de overstap te missen, hoewel de tweede bus, die naar Aken, niet zelden wat later vertrekt dan het tijdstip in de dienstregeling. Tussen de overstapbushaltes was het ongeveer 300 à 400 meter te voet die in ongeveer 7 minuten moesten worden afgelegd. Toen ik juist uitstapte reed op de Akersteenweg juist een bus voorbij en aangezien op die weg slechts één lijn opereert meende ik dat dit mijn bus naar Aken moest zijn geweest. Teleurgesteld, want nu zou mijn aansluiting in Aken in gevaar komen, liep ik richting de volgende, verder langs de lijn gelegen halte.

Wat schetste mijn verbazing! Bus 50 kwam alsnog langs, en deze had ik gewoon kunnen hebben, als ik maar meteen naar de nabije halte was gelopen.

Voorheen liftte ik vaak – nu niet meer. Ik strekte mijn duim maar eens. Als ik snel een lift zou krijgen kon ik met wat mazzel de bus nog inhalen. Of een rit direct naar Aken, dat zou natuurlijk ook nog kunnen.

Uiteindelijk nam ik plaats in de volgende bus, die een half uur later kwam. Bij de stop op het busstation in Gulpen vroeg ik of het doenbaar zou zijn om één of twee minuutjes eerder in Aken te zijn. Dit zou namelijk mijn kansen op het halen van de geboekte aansluiting enorm hebben vergroot. In Gulpen bleek de bus van chauffeur te wisselen, zodat ik mijn vraag enkele minuten later nog maar een keer stelde. Tot Aken keken mijn ogen vooral naar de “verwachte aankomsttijd” voor mijn halte, welke continue werd weergegeven.

Twintig seconden.

Twintig seconden, zo veel, of zo weinig, was ik te laat op het vertrekspoor van de regiotrein naar Wuppertal. Vanuit Wuppertal zou ik in de EuroNight Jan Kiepura verder reizen naar Warschau. Een alternatief per trein om die aansluiting nog te halen was er niet. Daarop ben ik naar de taxistandplaats gelopen en vroeg de eerste de beste chauffeur naar een tarief en verwachte reisduur naar Keulen, waar ik eveneens op de dagelijkse nachttrein naar Polen zou kunnen stappen. 120 euro zonder meter, met meter zou het rond de 135 euro zijn. Zonder na te denken ben ik maar ingestapt. Of de prijs juist was voor deze rit van ongeveer 70 kilometer – ik weet het niet. Maar ik wilde de nachttrein en mijn afspraken de volgende dag niet missen. Een flinke uitgave – vergeleken met mijn gebruikelijke reisbudget toch wel!

Soms gaat het niet anders.

Op tijd arriveerde ik in Keulen. Daar stapte ik op de nachttrein van PKP. Er waren uiteraard veel Poolse reizigers. Door de nacht reden we naar Polen. In Hannover keek ik nog even uit het raam. Berlijn en Rzepin heb ik gemist, want ik sliep. In de trein was niet zoveel te beleven.

Donderdag 15 september

Kaska.

Op Warszawa Zachodnia had ik afgesproken met Kaska. Ze bleek me op het perron op te wachten. Alle drie bezoeken aan Polen dit jaar hebben we elkaar getroffen – op het eerste bezoek dit jaar hebben we elkaar voor het eerst ontmoet. Ook heeft Kaska tien dagen bij mij in Maastricht gelogeerd. Vrouwen horen wel bij mijn leven, maar een definitieve koers.. heb ik nog niet bepaald.

Mijn bagage ging in de kofferbak van Kaska's auto en we waren voor een uurtje in haar flat, alvorens we samen door zouden reizen naar vrienden van me in Lublin. Ook zou Kaska deel gaan nemen aan de wandeltrektocht die ik ook dit jaar weer in september heb georganiseerd en die vanaf maandag zou gaan beginnen. De wandeltrektocht zou ons te voet brengen van Kolbuszowa – provincie Podkarpackie – naar Janów Lubelski in de provincie Lublin.

Kaska woont in een flat in een modern appartementengebouw in het noordwesten van Warschau. Rond de flat zijn een aantal parken aanwezig, die we in Nederland al snel bos zouden noemen. Kaska had het zelf trouwens ook over bos. Te voet door het park en vervolgens met bus en metro gaan we naar busstation Wilanowska om daar op de lijnbus van Polskibus te wachten. Ik nam plaats op mijn backpack en we aten broodjes kebab en falafel. Polskibus bracht ons comfortabel en volgens dienstregeling naar het busstation in Lublin, waar we niet veel later mijn kameraad Marek troffen op busplatform nummer 0. Op verzoek van Kaska gingen we nog even te voet langs het paleis en door de binnenstad van Lublin en vervolgens namen we een trolleybus naar de appartementenflat waar Marek woont met vrouw en dochter.

Gastvrij.

Het onthaal was gastvrij of laat ik het dan maar gewoon zo schrijven: zoals gewoonlijk serveren Marek en Ania smakelijke gerechten als ook een flesje bier! Voor later op de avond legde ik mijn fles Oranjebitter in de koeling en ik overhandigde Ania stroopwafels en Wilhelmina pepermunt. We gingen allemaal tijdig slapen. Ania moest de volgende dag nog werken en Marek zou mij en Kaska vergezellen naar Janów Lubelski.

Vrijdag 16 september

Hoogveen van Rakowskie.

Net als in oktober 2005 ga ik met Marek naar Janów Lubelski, deze keer met daarbij Kaska, en net als toen liepen we eerst enige kilometers naar de bushalte waar we plaats namen in een minibus van de firma AS en 13 Zlotych neerlegden voor de rit van om en nabij 70 kilometer. Onderweg haalden wij welgeteld nog één boerenkar met paard in. De tijden veranderen ook in Lubelskie. In Janów werden we opgepikt door Adam, die ons drieën wat meer zou laten zien van vooral wilde planten en ook andere organismen in het bosgebied Lasy Janowskie. We reden eerst naar het oosten, naar Frampol. Langs de weg stonden heel wat kruizen, waar Adam ons steeds op wees. In Frampol gingen we naar het zuiden. Op enkele plaatsen was sprake van wegwerkzaamheden. In het dorp Korytków Maly lieten we de auto achter. De eerste excursie bracht ons naar het veen van Rakowskie. Dit mooie veengebied was begroeid met veel hoogveenmos, kleine veenbes, lavendelhei, maar ook berken en grove dennen die hier hooguit enige tientallen jaren oud kunnen worden. Het veengebied Rakowskie heeft geen beschermde status in het kader van het natuurbeheer. Ondanks de schoonheid van het veen voelde ik mij nog niet genegen het fototoestel te hanteren. In het bos keken wij ook naar de plantengroei. Adam maakt hier beroepsmatig opnames van. Vooral Wintereik en Zilverspar zijn aardig om te vermelden. Het viel me op dat Marek toch lang niet alles weet te benoemen, hoewel hij zichzelf botanist noemt en onderzoek verricht naar moerasvegetaties...

En ik maar klagen dat ik zo weinig soortenkennis heb van vissen, amfibieën etcetera...

Terug in Korytków Maly verorberden we wat koekjes en ijsjes bij het dorpswinkeltje, terwijl we grapjes maakten over twee kleine hondjes en twee imitatie-Wilde zwijnen in de tuin naast de winkel.

Monument van de partizanen.

We reden een heel eind terug richting Janów en Adam parkeerde de auto op een groot parkeerterrein in het bosgebied, nabij Flisy, waar voorts één andere auto staat. Op de stille plek sta ik er op dat mijn backpack goed verborgen werd in de auto, want er was volop ruimte voor struikrovers in dit gebied. We bevonden ons aan het begin van een laan door het bos die naar een indrukwekkend monument leidde. Het was een herinnering aan de strijd van Porytowe Wzgórze, welke plaats vond op 14 en 15 juni 1944. Ongeveer 3000 Poolse en Russische partizanen hadden zich teruggetrokken in het bosgebied Lasy Janowskie, maar waren omsingeld door ruim 25.000 Duitse soldaten. Ondanks het grote verschil in de omvang van de manschappen slaagden de Polen en Russen erin een bres te slaan in de Duitse aanvalslinie, waarop de partizanen verder trokken tot voorbij Bilgoraj.

Afbeelding
Monument van de partizanen in Lasy Janowskie

Afbeelding
Aspect van het monument

Afbeelding
Begraafplaats van omgekomen Russische partizanen

Hierop vervolgden wij de excursie, die verder niet zo heel spannend meer was. We passeerden het tracé van de voormalige spoorlijn door Lasy Janowskie. We aanschouwden de vrij meanderende beek Branew, helaas zonder roepende IJsvogels. In de beemden van de beek bloeiden Grote pimpernel en Duifkruid, waaronder een albino exemplaar. Het was tijd voor pauze.

Afbeelding
Pauze, gezeten op een horizontale Zomereik op maaiveldhoogte

Ergens in de loop van de dag viel me in dat mijn Spa-flesje met Oranjebitter nog bij Marek en Ania in Lublin in de koelkast lag. Toen ik het Marek vertelde kon hij een glimlach niet onderdrukken.

Poolse paarden.

Daarna reden we naar Szklarnia, waar Adam ons een kudde van 19 paarden liet zien van de rassen Bilgoraj en Konik. Verder gingen we nog een kijkje nemen bij het kampeerterrein van Janów Lubelski, aan de zuidzijde van het stuwmeer. Er waren geen gasten, maar kamperen zou wel mogelijk zijn. Goed, dan wisten we dat alvast – want een verblijf van twee nachten was het idee dat ik in gedachten had voor het einde van de wandeltrektocht vanuit Kolbuszowa.

Rzeczyca.

Het werd tijd om de excursie af te ronden. Zelf had ik gedacht dat Marek, ik en Kaska in Zaklików op de trein zouden stappen. Adam bracht ons echter naar een ander stationnetje dat een kilometer of acht noordelijker ligt, dat van Rzeczyca, omdat hij er zelf vlakbij woont, bij zijn ouders.

Afbeelding
Het station van Rzeczyca

Bij het aanschouwen van het stationsgebouwtje kon ik mij er niet van weerhouden iets te zeggen over de “postmoderne pracht” van de voorzieningen van PKP.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het station van Rzeczyca

Afijn, het was vooral van belang dat wij onze reis weer voort konden zetten. Helaas kon alleen Marek zijn reis voortzetten. De trein naar Lublin zou weldra komen. Wij waren net te laat voor de richting Kolbuszowa / Rzeszów – een minuut of zes. Ik had gedacht dat we nog wel op tijd waren, omdat ik de vertrektijden van Zaklików uit mijn hoofd kende. Het was de laatste verbinding die dag.

Ik verklaarde Adam dat wij ons wel zouden redden. Immers, wij hadden tent, slaapzak en voldoende proviand – op één kilometer lag een bos waar we vast wel een plekje voor de tent konden vinden. Ook had ik de mogelijkheid al genoemd om op het station te overnachten. Kaska sprak het niet aan. Ik moest natuurlijk aan Spisske Stiavnik denken, waar ik in 2009 op het station heb overnacht met Dorenda en Jordi.

Onverwacht te gast.

Adam trok zich even terug in zijn auto en vervolgens mochten we instappen, want hij had per telefoon toestemming gekregen om ons te laten overnachten in het huis waar hij en zijn ouders wonen. Het was een oranje huis. Adam’s moeder was in eerste instantie erg streng tegen Adam. Ze was bepaald niet blij met het onverwachte logeerbezoek want ze waren er niet op voorbereid. Hoewel de hemel in haar hoofd daarna spoedig opklaarde bleef Kaska daarna diverse keren naar haar verwijzen met de naam Gargamel.

Er was thee, er was brood en er was boter, en misschien was er nog wat meer, maar al was er niets meer – wat kun je jezelf nog meer wensen?

Ik belde met mijn contactpersoon in Kolbuszowa, omdat we vrijdag aan zouden komen, maar na het missen van de trein besloten we om de eerstvolgende verbinding te nemen, op zaterdagochtend.

Adam liet via het scherm van zijn digitale reflexcamera opnames zien van diverse plekken in het bosgebied van Janów Lubelski. Later arriveerde een vriend, die in tegenstelling tot Adam goed Engels sprak en voor ieder die wilde een blik Zubr open trok. Op verzoek van Adam’s ouders verplaatsten Kaska, ik en Adams vriend zich naar de slaapkamer waar Kaska en ik zouden overnachten. Adam toonde mij één van zijn favoriete boeken, namelijk een fotoalbum over het Oerwoud van Bialowieza. Dezelfde uitgave heb ik in de Engelse taal in bezit – door mij in 2002 tijdens mijn stage in het Bialowieza aangeschaft.

Adam’s kameraad ging niet zo veel later, net als iedereen, onder de wol, terwijl de blikken Zubr nog niet half leeg waren.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Reisverslag Polen #24

Bericht door Wilhelmus Johannes » do okt 06, 2011 3:32 pm

Przyrodnik,even een vraagje tussen door (als het mag van het forumbeheer) jij reist er jaarlijks heel wat kilometertjes af per trein in binnen en buitenland.
Maak je b.v. in Polen nu ook vaak zoiets mee als onderstaand??
En dit zijn pas de eerste blaadjes.

do 06 okt 2011, 17:04 | 0 reacties

Vallende bladeren, glijdende treinen

ELST - De herfst is begonnen en de eerste treinvertraging door gladde rails diende zich donderdag aan tussen Arnhem en Nijmegen. Een trein die bij Elst doorgleed tot voorbij een rood sein zorgde in de middag voor vertragingen, aldus ProRail. Reizigers deden er tot een uur langer over om hun bestemming te komen.

Bladval zorgt in dit jaargetijde steeds weer voor problemen op het spoor. De bladeren maken de rails glad en zorgen ervoor dat treinen bij het afremmen doorschieten. In Elst was er ook sprake van gladheid, aldus de Spoorwegpolitie. Rond halfvijf was de treinenloop weer normaal.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1068 ... html?p=2,1

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag Polen #24

Bericht door Przyrodnik » do okt 06, 2011 4:31 pm

Ook in Polen komen vertragingen op het spoor voor. Mijn recente vertragingen in en van/naar Polen:
* EC Warschau-Berlijn 20 minuten vertraagde aankomst
* EN Jan Kiepura Keulen-Warschau 30 minuten vertraagde aankomst
* regiotrein vanuit Berlijn 15 minuten vertraagd vertrek
* regiotrein naar Stettin 2h20 (!) vertraagd vertrek en 2h12 minuten vertraagde aankomst (aansluiting gehaald: had nog 0h02 over)
* sneltrein naar Stettin ca. 3h00 (!!!) vertraagd - dit was de trein in de andere richting - waardoor de trein waarin ik zat in de andere richting vertraging op liep
* regiotrein naar Klodzko 30 minuten vertraagd vertrek, 50 minuten vertraagde aankomst

Lang geleden ook wel eens 2h00 vertraging Frankfurt/O-Berlijn. Vertrek volgens dienstregeling uit Frankfurt. Na 300 meter stonden we echter 2h00 stil. Stel je had deze trein gemist omdat je te laat op het station was. Dan was je 300 meter van je trein verwijderd.

Bialystok-Warschau, kort na vertrek 50 min oponthoud wegens materieelgebreken. Aankomst ook vertraagd, 20-30 minuten denk ik, en na vertrek nachttrein naar Frankfurt/O. Doch ook deze was vertraagd, dus aansluiting gehaald.

Mijn grootste vertraging tot nu toe was nachttrein Barcelona-Parijs, die 4 uur later vertrok dan volgens schema en 3 uur te laat arriveerde.

Ik weet nog goed mijn eerste treinreis in Polen: Pila-Hajnowka met overstappen in Poznan en Warschau. In Warschau was de overstaptijd slechts 10 minuten. Dat vond ik dus wel spannend... maar alles reed op tijd en het was ruim voldoende!

Wel jammer van die regiotrein naar Wuppertal waar ik 20 seconden te laat voor was, zoals je hierboven hebt kunnen lezen. Maar dat was mijn eigen fout. Duitse treinen zonder vertraging rijden meestal 30-60 seconden na de vertrekminuut "pas" weg. Dat gold ook voor deze, als ie stipt was vertrokken op de seconde, dan was ik 'n minuut ofzo te laat geweest...

Lech
Berichten: 4992
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Reisverslag Polen #24

Bericht door Lech » vr okt 07, 2011 6:23 am

Mooi verhaal.
Het is droevig om de verloedering van de stationsgebouwen zo te zien.

menasil
Berichten: 68
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 5:20 am

Re: Reisverslag Polen #24

Bericht door menasil » di okt 11, 2011 5:59 am

Prachtig verslag weer :)
Rzeczyca station ziet er inderdaad niet meer zo goed uit als het zou moeten.... en dan ook nog de trein missen. Ik zou er ook niet graag hebben geslapen ;)

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag Polen #24

Bericht door Przyrodnik » di okt 11, 2011 2:24 pm

Zaterdag 17 september

Zij aan zij worden Kaska en ik wakker. De “jongens” zijn al buiten, aan het werk of op weg naar de bakker, zo blijkt. Het is ons niet duidelijk geworden of we nu nog even die drie kilometer terug naar het station worden gebracht of niet. Mij, ons lijkt dit wel logisch, maar nadat we Adam hebben getroffen blijkt hij ons slechts nog afscheid te willen nemen en tijd om ons weg te brengen is er niet. Prima, in dat geval kunnen we ook gaan liften, maar Adam’s kameraad – die ook niet lijkt te begrijpen waarom Adam ons niet wegbrengt – springt dan in zijn auto en rijdt ons in hoge vaart naar station Rzeczyca. Ter plaatste vertelt hij hoe levendig de plek vroeger was. Ja, in de oude tijd gebeurde “het” op de stations, tegenwoordig heeft iedereen een auto. Dus er waren winkels in het inmiddels aftandse bouwwerk en dergelijke.

De spoorbus ofwel autobus szynowy arriveert stipt en zal ons naar Kolbuszowa brengen. Onderweg komen we door Stalowa Wola, waar de trein haltert aan alle vijf stations om vervolgens na het vijfde stations de vier eerdere opnieuw aan te doen, want bij de vijfde eindigt het spoor. We blijven in de trein, ook al kunnen we door deze manoeuvres eigenlijk een half uur buiten rondhangen op het eerste station van Stalowa Wola. Maar zo weten wij tenminste volledig zeker dat we de trein niet nog eens zullen missen...

Via Couchsurfing (couchsurfing.org) heb ik ruim voor deze vakantiereis contact gelegd met een lid van deze vereniging welke de uitwisseling van gastvrijheid centraal stelt. Eén van de mogelijkheden daarbij is de eigen woning en alles wat daarbij hoort beschikbaar te stellen aan reizigers uit nabije en verre streken. Het contact met Mateusz verliep prettig omdat hij een goed idee had om aan het eerste weekend mee vorm te geven. In dit weekend zal een groep wandelliefhebbers, overigens alle lid van Couchsurfing, zich verzamelen. De familie van de jonge student Mateusz heeft daartoe het erf van Mateusz’ overleden grootouders in het niet ver van Kolbuszowa gelegen dorp Dzikowiec beschikbaar gesteld.

Omdat Mateusz deze zaterdag niet kon is zijn gepensioneerde vader Janusz mij en Kaska komen begroeten op het station in Kolbuszowa. De avond tevoren was één van de andere wandelaars, Ants uit Estland, reeds gearriveerd per directe bus vanuit Warschau.

We worden begroet door de enthousiaste Janusz, die ons met genoegen door het dorp rondleidt.

Afbeelding

Zo’n veertig kilo bagage wordt op de bagagedrager van Janusz’ fiets bevestigd. Al snel blijkt dat dit toch echt te veel van het goede is...

Afbeelding

We hebben de hele dag de tijd en gaan de uitnodiging aan voor een bezoek aan het huis van Janusz en Maria, waar we worden onthaald met thee en huisgemaakte koekjes, en daarna neemt Janusz mij, Kaska en Ants mee naar het “ethnografisch” openluchtmuseum (skansen) van Kolbuszowa, dat nog niet zo heel lang bestaat maar één van de grote openluchtmusea van Polen is.

Afbeelding
Klassieke klederdracht, links van de regio waarin Kolbuszowa ligt, rechts van de meer zuidelijke regio rond Rzeszów.

De meeste bouwwerken in het openluchtmuseum dateren uit de periode van 1800 tot ongeveer 1920. Alle of vrijwel alle woningen en uiteraard schuren zijn geheel of nagenoeg geheel uit hout opgetrokken, waarbij de muren bestaan uit zware balken. Dergelijke woningen zijn ook nu nog in gebruik in deze weinig welvarende streek in Polen – in de meeste dorpjes kom je ze nog wel tegen, doch altijd zijn de daken gemaakt van aardewerk dakpannen, van metaal of andere materialen, maar nooit van stro.

Afbeelding
Boerderij met schuren

Afbeelding
Interieur

Afbeelding
Oude landbouwwerktuigen uit de tijd van paard en wagen – en dat is nog niet zo lang geleden.

Afbeelding
Zeefmachines voor granen.

Dergelijke machines hebben we tijdens de wandeltrektocht een paar keer ook in oude schuren gezien. Ze waren dan niet meer in gebruik. Nog wel in gebruik en in mijn beleving kenmerkend voor het oosten van Polen zijn de houtzaagmachines.

Afbeelding
Weefgetouw

Afbeelding
Interieur van een 19e eeuwse bar met onder andere tapinstallatie en balansweegschaal.

Afbeelding
Boodschappen voor het weekeinde

Nadat we in Kolbuszowa terug waren gekeerd troffen we bij Biedronka Ania uit Stalowa Wola. Zij kwam delen in de levensvreugde, maar dan alleen deze zaterdag als ook de daarop volgende zaterdag... In haar autootje deden we de boodschappen voor het hele weekeinde voor ongeveer acht of tien personen.

Daarna keerden we weer terug naar de woning van Janusz en Maria. We hadden een gezellig onderhoud en werden bovendien weer voorzien van het beste uit de keuken van het huis, waaronder pannekoekjes en “kompot”: vruchtensap getrokken van frambozen. Ooit, lang geleden, moet “kompot” toch ook een gewoonte zijn geweest op het platteland van waar nu Nederland ligt!

Afbeelding
Ants, Ania, ik en Kaska op bezoek bij Janusz en Maria in Kolbuszowa

Een SMS kwam binnen, twee wandelaars waaronder een die zich niet had ingeschreven waren op het station in Kolbuszowa aangekomen. Bovendien vernam ik – ik weet niet meer via wie – dat twee andere wandelaars al in Dzikowiec waren. Het werd eens tijd om langzaam aan in die richting te gaan, maar niet nadat iedereen die niet te veel tegenstribbelde een jenever “on the rocks” had gedronken. Ik stribbelde maar niet tegen.

Daarna gingen we te voet naar Dzikowiec, op ongeveer anderhalfuur gaans. Ania nam alle backpacks in haar auto. Janusz begeleidde de wandeltocht hoewel ik de route zelf bijna uit mijn hoofd kende. Op het station begroetten wij Laura uit Frankrijk en Joen uit de omgeving van Antwerpen, die hun bagage inmiddels aan Ania hadden overgedragen. Zo liepen we met zijn zessen en het hondje Pina na het invallen van het duister bij aangename temperaturen het stadje uit, op naar Dzikowiec!

Dzikowiec is een vrij langgerekt dorp met veel rust en weinig autoverkeer. We spendeerden de avond met in ieder geval elf personen rond het kampvuur, maar misschien ook nog één of twee meer. We troffen hier ook Pawel en Milosz, beide uit Torun. Ze hadden de dag doorgebracht in het dorp nadat ze ongeveer driekwart dag per trein onderweg waren geweest. Het had sneller gekund, maar ze hadden vooral met stoptreinen gereisd.


Zondag 18 september

In de loop van de ochtend arriveerden Hanna uit Poznan en Jarek uit Legnica en daarmee was de wandelgroep voorlopig compleet. Voor de volledigheid herhaal ik maar even de namen: Frank, Kaska, Ants, Pawel, Milosz, Hanna, Laura, Joen en Jarek.

Pawel en Milosz hadden op de zaterdag al kennis gemaakt met de vriendelijke en gastvrije buren van de buren van de overleden grootouders van Mateusz. Dit koppel maakte een heel vrolijke indruk en de vrouw van het stel was bijna lyrisch om mij als Nederlander te begroeten want ze hadden binnenkort een Pools-Nederlandse bruiloft in de familie... Een grote hoeveelheid huisgemaakte cake deed de rondte en Pawel en Milosz maakten duidelijk dat we wellicht nog wel heel veel meer zouden beleven... En zoveel mag toch wel duidelijk uit de volgende foto blijken...

Afbeelding

Toen ook Mateusz met zijn ouders zich weer bij ons voegden stonden we met vijftien mensen in de woonkamer en op mijn verzoek maakten we zo een grote cirkel, hand in hand, en dansten lekker wat rondjes en gingen “in polonaise” weer verder – op weg de weide wereld in.

We waren er alleszins voorstander van om lekker te voet op pad te gaan, gewoon lekker de velden in. Mateusz zou ons begeleiden. Zijn vader zou ons nog een paar keer onderweg begroeten en daarvoor stapte hij in de auto.

Om te beginnen liepen we over het land van de familie, dat ongeveer twintig meter breed en nagenoeg drie kilometer lang is.

Afbeelding

Ze hebben het land niet meer in gebruik. Mateusz vertelde dat er in zijn jeugd nog door veel dorpsbewoners op de velden werd gewerkt. Het was daar “bedrijvig” en ieder stukje land werd productief ingezet voor de landbouw. Ook vond hij het, halverwege het perceel, bijzonder dat er daar nergens huizen te zien zijn of andere elementen die door de mens zijn gebouwd.

Afbeelding
De verbossing slaat toe als het terrein niet meer wordt gebruikt.

Afbeelding
We bereiken Plazowka.

De moderne plaatsnaamborden in Polen zijn van een wat ander type, met omgebogen randen, dan deze hier. Soms kom ik op het platteland in Polen vrijwel geen borden meer tegen van het oude type – de platte borden. In de bezochte regio in het zuidoosten van Polen bleken deze borden nog algemeen in gebruik te zijn – iets dat ik jaren niet meer heb gezien.

Afbeelding

Bij de dorpswinkel in Plazowka hebben we afgesproken met Janusz. Ongebruikelijk voor mij was dat een aantal wandelaars onderweg aan het bier gingen, maar het scheen ze erg goed te bevallen. In dit winkeltje maakte ik kennis met het drankje Oranzada, dat volgens de Poolse jongens bestaat uit water, suiker en kleurstof. Het drankje was “in de oude tijd” (PRL) overal in Polen te krijgen en had het imago van “dé Poolse frisdrank” zo heb ik me laten vertellen. Uiteraard kost het drankje erg weinig.

Bovendien bleek in de “loop” (letterlijk) van de reis dat in dit deel van Polen nog heel veel zogeheten “gemeenschappelijke winkels” zijn, die stammen uit “de oude tijd”. Volgens Hanna tref je dit type winkels niet meer in het westen van Polen. Tijdens onze wandeltocht zijn we ze echter regelmatig tegengekomen. Ze zijn te herkennen aan een logo met daarin de letters GS of CZSR.

Afbeelding
Hanna en Joen, gezien vanuit het winkeltje.

Afbeelding
Onze cowboy Janusz

Afbeelding
Het wilde westen van Polen, jihaaaa!!

Afbeelding
Qua compositie, thema en lichtval vind ik dit persoonlijk de mooiste foto die ik op deze reis heb genomen. Het geheel is sfeervol.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Reisverslag Polen #24

Bericht door Stamgast » di okt 11, 2011 5:33 pm

Hoi Przyrodnik,

Kijkende naar de foto van de bar, kun jij dan een indruk geven hoe hoog de doorgang van de deur is. Lijkt mij laag.

Lech
Berichten: 4992
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Reisverslag Polen #24

Bericht door Lech » di okt 11, 2011 5:42 pm

Prachtig verhaal met mooie foto`s, een genot om het te lezen 1qq .

Wat mij opvalt is de hartelijkheid van de Polen die je zo treffend beschrijft.

Om te beginnen liepen we over het land van de familie, dat ongeveer twintig meter breed en nagenoeg drie kilometer lang is.

Erg frappant, is dit het gevolg van een beetje verkeerd uitgevoerde vorm van ruilverkaveling?

maakte ik kennis met het drankje Oranzada

Een lekker maar zoet drankje, is eigenlijk verdreven door de cola`s, sisi`s, etc.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag Polen #24

Bericht door Przyrodnik » di okt 11, 2011 6:16 pm

Stamgast,

Deuren waren veel lager als tegenwoordig, laat ik zeggen 1m70.

Lech,

Het patroon van zeer lange en smalle landbouwpercelen komt in Lubelskie en Podkarpackie veel voor. De verkaveling is logisch. Dorpen bestaan uit woningen meestal aan weerszijden van een straat en zijn daarom langgerekt. Rond de dorpen ligt een leegte, die vroeger uit natuur bestond en tegenwoordig uit landbouwgebied. Direct achter de hooischuur begint het eigen landbouwperceel. Dus in feite staat voor aan ieder perceel, langs de weg, de woning met daarachter het land. De woningen staan dus dicht bij elkaar en langs de ontsluitingsweg.

Andere soorten verkaveling zijn logisch in twee situaties, namelijk als de huizen meer geconcentreerd bij elkaar staan en niet in langgerekte vorm of als zij juist zeer verspreid op grotere onderlinge afstand staan. In het geval van compacte dorpen is het bewerken van het land niet eens eenvoudiger want de gemiddelde afstand tot het perceel zou dan wel eens groter kunnen zijn - minimaal even groot - als wanneer de woning aan het begin van het eigen langgerekte perceel staat.

Als de woningen verspreid staan zal de afstand tot het land kleiner zijn, doch dan is de afstand naar buren (zeg maar naar de samenleving) groter.

Het is daarom helemaal en totaal niet frappant dat er langgerekte percelen zijn. Je weet immers zo ik aanneem dat 1) Polen nog niet zo heel lang tot de rijkste landen ter wereld behoort en 2) dat in Polen in de periode '45-'90 in tegenstelling tot andere vrml. Oostbloklanden het particulier grondbezit wijd verbreidt was en dat 30% van de bevolking leefde van werkzaamheden in de landbouw. In de provincies Lubelskie, Podlasie en Podkarpackie was dat percentage zelfs 40 tot meer dan 60%.

Het heeft overigens in zijn geheel niets met ruilverkaveling te maken, enkel met verkaveling.

Ruilverkaveling kan alleen aan de orde zijn als er sprake is van versnipperd grondbezit.

Ruilverkaveling kan ook een methode zijn om aan de huidige situatie een einde te maken. Doch voor zover mijn kennis van de Poolse historie reikt was een dergelijke ruilverkaveling tot voorkort in ieder geval niet denkbaar omdat de landbouw voor onze begrippen erg kleinschalig was. Hierin is nu wel verandering gekomen. Vooralsnog is te zien dat in sommige landbouwgebieden het in onbruik raken van percelen veel voorkomt. Dat leidt tot spontane bosvorming. Niet zelden zijn ook jonge bossen aangeplant. Zowel bij het stoppen van het kleinschalig landbouwkundig gebruik als de jonge bosaanplant spelen subsidieregelingen een rol.

Dat dit verkavelingspatroon in deze vorm met name in de zuidoostelijke provincie van Polen veel aanwezig is heeft alles te maken met de periode waarin dit patroon is ontstaan. In die periode bestond Polen niet en maakte de streek deel uit van Oostenrijk.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Reisverslag Polen #24

Bericht door pietje Bell » vr okt 14, 2011 8:39 am

Ruilverkaveling komt eigenlijk niet voor in Polen,het is meer het kopen van buurmans grond.
Een ieder kreeg vroeger een stuk grond toegewezen,maakte niet uit wat voor beroep je had.
Doordat de percelen zo smal en lang zijn en waren,komt omdat er weinig paden [wegen]waren,en zo ieder een aan het pad of de weg zijn stuk kon bereiken,en niet over buurman zijn grond hoefde terijden.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Reisverslag Polen #24

Bericht door Wilhelmus Johannes » vr okt 14, 2011 10:34 am

Klopt Piet,zo is het mij ook uitgelegd.

Thomasz
Berichten: 155
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 1:39 pm

Re: Reisverslag Polen #24

Bericht door Thomasz » vr okt 14, 2011 1:07 pm

Daar bij komt ook nog het probleem van het verschil in klasse grond, wij hebben ook niet alle grond op eeenlokatie, hier achter het huis is 1 e klasse en iets verder heeft het een slechtere klasse.
Ze zijn hier ietsverder opeen totaal nieeuwe mijn aan instaleren met kantoren enz.
De mijn firma heeft een bod uitgebracht voor de grond en dan kunnen de werklieden het weer bij de mijn kopen om een huis te bouwen,met de mededeling,dat alle grond in de lagere klassevalt, anders wordt het een ander verhaal met bouwen.
Als w het zelf in kavels zouden verkopen krijgen we bijna het dubbele er voor.
Thomasz

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Reisverslag Polen #24

Bericht door bertvaneck » vr okt 14, 2011 4:56 pm

Thomasz schreef:Daar bij komt ook nog het probleem van het verschil in klasse grond, wij hebben ook niet alle grond op eeenlokatie, hier achter het huis is 1 e klasse en iets verder heeft het een slechtere klasse.
Ze zijn hier ietsverder opeen totaal nieeuwe mijn aan instaleren met kantoren enz.
De mijn firma heeft een bod uitgebracht voor de grond en dan kunnen de werklieden het weer bij de mijn kopen om een huis te bouwen,met de mededeling,dat alle grond in de lagere klassevalt, anders wordt het een ander verhaal met bouwen.
Als w het zelf in kavels zouden verkopen krijgen we bijna het dubbele er voor.
Thomasz
en Thomas moet je het aan de mijn verkopen ???

Thomasz
Berichten: 155
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 1:39 pm

Re: Reisverslag Polen #24

Bericht door Thomasz » vr okt 14, 2011 7:03 pm

bertvaneck schreef:
Thomasz schreef:Daar bij komt ook nog het probleem van het verschil in klasse grond, wij hebben ook niet alle grond op eeenlokatie, hier achter het huis is 1 e klasse en iets verder heeft het een slechtere klasse.
Ze zijn hier ietsverder opeen totaal nieeuwe mijn aan instaleren met kantoren enz.
De mijn firma heeft een bod uitgebracht voor de grond en dan kunnen de werklieden het weer bij de mijn kopen om een huis te bouwen,met de mededeling,dat alle grond in de lagere klassevalt, anders wordt het een ander verhaal met bouwen.
Als w het zelf in kavels zouden verkopen krijgen we bijna het dubbele er voor.
Thomasz
en Thomas moet je het aan de mijn verkopen ???



Nee Bert, we moeten niets. en we verkopen ook niets voorlopig.
Thomasz

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag Polen #24

Bericht door Przyrodnik » ma okt 24, 2011 4:13 pm

Al doende merk ik dat ik geen inspiratie heb om dit verslag verder uit te werken. Momenteel althans niet.

Via onderstaande link kunnen jullie foto's bekijken van de door mij in september in internationaal gezelschap gemaakte wandeltrektocht van Kolbuszowa naar Janow Lubelski in de vovoidschappen Podkarpackie en Lubelskie.

https://picasaweb.google.com/fverhart/HospitalityHiking2011SummerHolidays2011

Veel kijkplezier!

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Reisverslag Polen #24

Bericht door Wilhelmus Johannes » ma okt 24, 2011 4:36 pm

Mooie foto`s Frank.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag Polen #24

Bericht door Przyrodnik » ma okt 24, 2011 6:14 pm

Ik zal over een paar toch even iets schrijven.

Ontbijt onder de oude Zomereik bij Nowy Nart.

Afbeelding

Kleine kudde van vooral zwartbonte runderen op ons pad.

Afbeelding

Poesjes, hondjes, kippen, 'n kalfje en Pawel op het erf van een boerin.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jongens in het dorpje Sibigi. De jongens zijn een paar kilometertjes met ons meegewandeld tot aan een kapelletje in het Woud van Sandomierz.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eeuwenoude Zomereik aan de rand van het Woud van Sandomierz. Stamomtrek 530 centimeter, leeftijd 360 jaar.

Afbeelding

Het winterbed van de San

Afbeelding

We zouden de San oversteken met een veerpontje. Het pontje voer echter op het moment waarop we er kwamen niet en er stond langs de oever geen informatie. Ik ben daarom de San zwemmend over gegaan met het idee om te bezien of het misschien mogelijk zou zijn het veerpont al zwemmend over te duwen. Het was immers maar een klein bootje. De rivier was niet al te diep, waarschijnlijk niet meer dan drie of hooguit vier meter op de plaats waar ik over zwom.

Eenmaal aan de overkant bleek het pontje vastgeketend te zijn. Aan deze kant stond informatie over de vaartijden van dit pontje van Bieliny. Het zou om 13 uur weer gaan varen, dat was een goed uur later.

Afbeelding

De veerman. Nadat hij ons had overgezet pakte hij zijn visgerei om lekker te gaan hengelen. Zo'n baan wil ik ook wel.

Afbeelding

Na een aantal dagen met vooral bomen en struiken die het goed doen onder droge en schrale omstandigheden troffen we in de Sanvallei wat variatie met Sleedoorn en de in Nederland erg zeldzame Tweestijlige meidoorn hieronder.

Afbeelding

Spreeuwenvergadering op een hoogspanningsmast.

Afbeelding

De San ter hoogte van Rudnik nad Sanem.

Afbeelding

Kijkje in een verlaten oude woning van zwaar Eikenhout.

Afbeelding

Nadat ik de waterput had opgehaald om onze flessen te vullen met drinkwater ging Hanna de winkel binnen om te vragen of het water uit de put drinkbaar was. Daarop was het antwoord dat dit water al lang niet meer werd gedronken en dat ze het niet wisten, en dat we beter de flessen in de winkel konden vullen met kraanwater.

Afbeelding

Giacomo heeft zich bij ons gevoegd. We maken ons, wat vroeger als gewoonlijk, op voor de avond. Voor het kampvuur vinden we zowat alleen maar slecht en snel brandend Berkenhout. Er liggen ook restanten van een oude hoogzit in het veld, maar daarvan verbranden we maar een enkel klein stukje. Jarek meent namelijk dat onwelwillende omwonenden melding zouden kunnen doen van "diefstal of beschadiging van een jachtobject".

Afbeelding

Een local bij wie we onze flessen vullen.

Afbeelding

Kampvuur met Jarek's eigengemaakte deegbroodjes.

Afbeelding

Zeer jonge, oude en zeer oude inwoners van Nalepy. Ze vertelden ons dat het dorpswinkeltje tot 11 uur 's morgens geopend is.

Afbeelding

De grens van de vovoidschappen Podkarpackie en Lubelskie volgt hier de loop van het riviertje Bukowa.

Afbeelding

Afvalbak in het bosgebied Lasy Janowskie "gefinancierd door het EU regionaal ontwikkelingsfonds in het kader van het burenprogramma Polen - Wit-Rusland - Oekraine. Jawohl!

Afbeelding

In het bosgebied Lasy Janowskie kwamen we langs deze plek waar enige duizenden courchettes lagen om ten behoeve van jacht danwel of wildbeheer grofwild aan te trekken. In dit geval waren wij het grofwild en hebben wij vijf courchettes meegenomen. We zijn niet geschoten. Jagers waren in geen velden of wegen te bekennen.

Afbeelding

De vlakte tussen Lazek Garncarski en Lazek Ordynacki is bereikt. Het is een ontboste vlakte in het uitgestrekte bosgebied Lasy Janowskie. De bodem is er erg schraal. Ogenschijnlijk wordt er nauwelijks nog aan enige vorm van landbouw gedaan, maar de verbossing is nog beperkt. Let op de serie nog authentieke geheel of deels houten schuren die zich aan de achterzijde van de woningen van Lazek Ordynacki bevinden.

Afbeelding

Door de vlakte tussen beide Lazek's stroomt de beek Biala. Ook loopt er overigens de rijksweg Lublin-Rzeszow doorheen.

Afbeelding

In Lazek Garncarski strijken we neer op een volkscultureel centrum dat uit enige houten woningen bestaat en opgeleukt is met allerhande gebruiksvoorwerpen uit hoofdzakelijk de periode 1900-1975. We mogen logeren op de zolderkamer hoewel het geen officiele accomodatie is.

Afbeelding

Aan de voorkant van het houten woonhuis van de eigenaar van het volkscultureel centrum hangt een groot aantal foto's van het bezoek van de Minister-President Lech Kaczynski in 2009. De eigenaar lijkt er zeer content mee te zijn, maar enkele van de Poolse wandelaars in de groep bevalt dit alles een stuk minder. Wat mij meer bevalt, de vrouw van de eigenaar. Afijn, na een tijdlang rondtrekken door bossen zijn alle vrouwen altijd opeens veel aantrekkelijker!

Afbeelding

In Lazek Garncarski vindt men in deze oude houten woning een ambachtelijke verwarmingstegelmakerij.

Afbeelding

Afbeelding

Dorre ellende op de vlakte van de beide Lazek's.

Afbeelding

Hanna verzorgt het ontbijt.

Afbeelding

Symbolische feestversieringen op het volkscultureel centrum.

Afbeelding

De situatie van de grindweg met velden doet me aan Oekraine denken.

Afbeelding

Beverdam in de beek Trzebensz in Lasy Janowskie.

Afbeelding

Net onder Janow Lubelski ligt een stuwmeer. Langs dit stuwmeer zouden we de laatste nacht doorbrengen. Het stuwmeer was op het moment leeg. Opmerkelijk want eerder in de reis had ik het nog vol zien staan, op de dagexcursie met Adam en Marek.

Afbeelding

Een koude Zywiec ter gelegenheid van het bijna voltooid hebben van de wandeltrektocht. Bij het hotel, langs het stuwmeer bij Janow Lubelski, kon men ons de sleutel van het naast het meer gelegen kampeerterrein verschaffen. Maar we kregen ook de tip om eerst eens te gaan kijken. Bovendien zou er geen warm water zijn en geen douchegelegenheid, want we waren buiten het seizoen. Maar we konden ook wel langs het meer kamperen, want er waren wel vaker vissers die er tenten opzetten. We zijn daarom wat doorgelopen langs het meer en hebben toen in het donker de tenten opgezet.

Afbeelding

Die nacht heb ik in de hangmat van Jarek geslapen. Mijn eerst nacht ooit in een hangmat. Het lag wel lekker, al had ik na verloop van tijd het gevoel in een banaan te zijn veranderd, kwa lichaamsvorm.

Afbeelding

We hadden de tenten in het donker opgezet. In de avond bij het eten hoorde ik een paar keer gespatter in het water waarop ik mijn vermoeden van Bevers uitsprak. Immers dat geluid is mij enigszins bekend. Nadat iedereen net was gaan slapen hoorden we veel meer geluiden van Bevers die in de naastgelegen beek aktief waren.

Op de plek waar we kampeerden lagen heel veel verse takken van populieren op de grond, die goed van pas kwamen voor het kampvuur. Bij licht bleek waar die takken vandaan waren gekomen. Niet lang tevoren waren drie populierenbomen geveld door Bevers. De bomen waren inmiddels door mensenwerk verdwenen, en daarbij waren de takken kennelijk achtergebleven. We hadden ons brandhout dus aan bevers en bosarbeiders te danken.

Afbeelding

Op twintig meter van ons tentenkampje lag er een Beverburcht in het stroompje. Ons kampje staat rechts achter het bruggetje. Ook opvallend op deze plek waren de bloeiende Dotterbloemen, want het was eind september, terwijl Dotterbloem vooral in de periode van april tot begin juni bloeit.

Afbeelding

Zwemmen was hier om meerdere reden geen optie.

Afbeelding

De lange rechte laan die ons naar Janow Lubelski, het eindpunt van de trektocht, bracht, oogde niet majestueus.

Afbeelding

Genoeg bussen naar Warschau. En naar Krakow, Lublin en Legnica want alle gingen een andere kant op.

Afbeelding

Fietsen zijn in Polen niet veilig tegen verkiezingspropaganda. Achtergrond busstation Janow Lubelski.

Afbeelding

Op terras in Janow Lubelski.

Afbeelding

Ja, met bigos en frytki.

Afbeelding

Oost-Poolse parkeerplaats langs Oost-Poolse rijksweg tussen Lublin en Warschau. Veel Oekrainers hier.

Afbeelding

Het Paleis van Kultuur en Wetenschappen

Afbeelding

Fort Bemowo in Warschau

Afbeelding

Het Nationaal Stadion in Warschau

Afbeelding

Het presidentieel paleis van Polen met nog enige informatieve protestborden over politiek-bestuurlijke wantoestanden in Polen en Rusland.

Afbeelding

Volgens dit protestbord aan de gevel van een ministerie is Polen een kauwgombellenland.

Afbeelding

De Korenwolf (veldhamster) in Warschau

Afbeelding

Plievo toonde eerder een foto van werkzaamheden op het centraal station van Poznan. De werkzaamheden had hij mede in de het kader van Euro 2012 gezet. Begin oktober was men in ieder geval nog doende met dit werk.

Afbeelding

In de Berlin-Warszawa Express.

Afbeelding

Porta Westfalica, de poort van Westfalen, vormt steeds een markant punt in de reis door het vaak steriel ogende Duitsland. Vanwege het natuurlijk relief komen hier spoor-, auto- en waterwegen bijeen, om de doorgang van de smalle vlakke cordidor

Afbeelding

Plievo
Berichten: 2953
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Reisverslag Polen #24

Bericht door Plievo » ma okt 24, 2011 7:06 pm

Prachtige foto`s 1qq .
Mijn persoonlijke voorkeuren zijn toch de foto`s m.b.t. de bever en de kippen met de jonge kat. Maar ook de landschapsfoto`s zijn geweldig om te bekijken.
Hoe voelde jouw rug aan na een nacht in een hangmat?

Ook jouw foto`s op het picasaweb bekeken, voor degene die het nog niet gedaan hebben, een aanrader 6qq .

Plievo

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Reisverslag Polen #24

Bericht door Przyrodnik » ma okt 24, 2011 8:11 pm

Slapen in de hangmat was prima. Misschien in de tent net iets beter, het heeft beide zijn prettige kanten denk ik.

Hangmat eigenaar Jarek uit Legnica overnacht in zijn hangmat ook in het Reuzengebergte binnen de grenzen van het nationaal park hetgeen natuurlijk niet is toegestaan. Hij beheerst ook technieken om moeilijk traceerbaar vuur te maken om eten te koken, door middel van enkele gaten in de grond. Hierdoor wordt het voor de beheerders van het park moeilijker om hem te traceren. De parkrangers beschikken over apparatuur waarmee vuur op grote afstand te traceren is, maar een klein vuur in een gat in de grond is zeer moeilijk te traceren. Niet iedereen in de groep vond het geslaagd dat hij in nationale parken wildbivakeert. Het is misschien niet je-van-het, maar hoeveel mensen kamperen er nu helemaal in hangmatten? Dat zal toch nog wel meevallen denk ik.

Kees1221
Berichten: 84
Lid geworden op: wo okt 12, 2011 10:50 am

Re: Reisverslag Polen #24

Bericht door Kees1221 » di okt 25, 2011 6:35 am

TOPPIE 6qq

Plaats reactie