Waarom Polen niet in zo'n soort lijstje?

Al uw reisverhalen, fotoverslagen m.b.t. Polen mogen hier geplaatst worden
Plaats reactie
Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Waarom Polen niet in zo'n soort lijstje?

Bericht door Stamgast » do aug 25, 2011 5:57 pm

Als het gaat om natuur en landschap vinden Nederlanders Noorwegen het mooiste Europese land. Frankrijk komt op de tweede plek en Oostenrijk staat op drie.

De top 10 van mooiste Europese natuurlanden:
1. Noorwegen 27%
2. Frankrijk 25%
3. Oostenrijk 18%
4. Zwitserland 16%
5. Nederland 13%
6. Zweden 12%
7. Italie 11%
8. Duitsland 10%
9. Ierland 8%
10. Spanje/UK 8%

Bron: telegraaf.nl

Misschien is het ook gewoon beter als Polen niet in dit soort lijstjes voorkomt.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Waarom Polen niet in zo'n soort lijstje?

Bericht door Przyrodnik » do aug 25, 2011 6:38 pm

"Onbekend maakt onbemind".

Nu lijkt mij Polen niet helemaal onbekend. De landen die hier genoemd zijn, zijn enerzijds de meest populaire vakantielanden van de Nederlander (Frankrijk, Duitsland, Belgie, Nederland), anderzijds klassieke natuurlanden als Noorwegen, Zweden en Ierland. Deze laatste drie kennen vergeleken met de rest, maar ook vergeleken met Polen, een veel grotere oppervlakte bos en natuur en een veel lagere bevolkingsdichtheid dan Polen.

Nederlandse vakantiegangers in Polen hebben als redenen voor deze bestemming onder andere prijsniveau, Slavische cultuur en natuur. Maar Polen ontbreekt natuurlijk omdat naar verhouding slechts weinigen naar Polen gaan.

Noorwegen en Zweden maken op Nederlandse vakantiegangers wat natuur betreft een enorme indruk gezien de bijzonder grote uitgestrektheid van de natuur daar. Deze ervaring blijft de bezoekers vele, vele jaren bij en verslaat in dat opzicht de mooie natuur van Polen of Tsjechie.

Frankrijk scoort ten opzichte van Duitsland trouwens wel enorm hoog. Ik denk dat dit een kwestie is van Frankrijk als favoriete vakantieland, omdat ik zo'n vermoeden heb dat de Duitse Alpen, de Sachsische Schweiz, schiereiland Rugen, de Harz of de Muritz toch ook bijzonder mooie gebieden zijn. Nu zijn Polen en Frankrijk wat rommeliger ingericht als Duitsland, het landschap op landsniveau bezien, en waar dit in Polen wat mij betreft charmes heeft (kenmerk van authenticiteit), is het in het drukke Franse land een soort onwil.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Waarom Polen niet in zo'n soort lijstje?

Bericht door Plievo » do aug 25, 2011 7:23 pm

Ben het met Przyrodnik eens.
Zie er sowieso geen Slavisch land in het lijstje staan.
Ben vandaag met een collega die alleen maar fiets- en wandelvakanties doet hier nog over gesproken. Hij heeft nog nooit aan Polen gedacht, wel aan de scandinavische landen, buurlanden, zelfs Nieuw Zeeland, Nepal, etc, maar Polen????? Nooit aan gedacht.

Morgen stuur ik hem een linkje foto`s van Polen om hem lekker te maken.

rowernik
Berichten: 19
Lid geworden op: di aug 23, 2011 4:51 pm

Re: Waarom Polen niet in zo'n soort lijstje?

Bericht door rowernik » vr aug 26, 2011 9:11 am

Stamgast schreef:Misschien is het ook gewoon beter als Polen niet in dit soort lijstjes voorkomt.


Die opmerking, daar snap ik niets van. Jammer dat Polen er niet in voorkomt. Gezien de kwaliteit van natuur in Polen verdient het zeker een plek. En voor het imago van Polen zou het goed zijn dat veel meer Nederlanders er eens komen.

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Waarom Polen niet in zo'n soort lijstje?

Bericht door Lech » vr aug 26, 2011 10:04 am

Zowel de opmerking van Stamgast als van Rowernik begrijp ik.
Aan de ene kant blijft de natuur in Polen meer voor de planten en dieren en raakt zo minder bedorven door de mens, aan de andere kant mogen wij Hollanders de schoonheid van Polen ook wel eens
bewonderen. En als wij daar dan toch zijn, leren wij ook meer van Polen (het land) en de Polen (de mensen) wat weer tot een beter onderling begrip zal leiden.
 
Ik denk ook dat als de de top 10 meest favoriete vakantielanden naast dit lijstje zet, je dezelfde landen weer terug vindt.
Dus de aantallen personen die deze landen bezoeken zullen dan ook snel dezelfde landen aanwijzen m.b.t. de mooiste natuurlanden.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Waarom Polen niet in zo'n soort lijstje?

Bericht door Stamgast » vr aug 26, 2011 4:26 pm

rowernik schreef:
Stamgast schreef:Misschien is het ook gewoon beter als Polen niet in dit soort lijstjes voorkomt.


Die opmerking, daar snap ik niets van. Jammer dat Polen er niet in voorkomt. Gezien de kwaliteit van natuur in Polen verdient het zeker een plek. En voor het imago van Polen zou het goed zijn dat veel meer Nederlanders er eens komen.


Rowernik,

Bij mij komt zo'n lijstje over van landen waar massatoerisme is. Juist om die reden zie ik graag, maar is echt een eigen mening, dat Polen nog lang gevrijwaard blijft van massatoerisme.
Wat mij dan wel weer vreemd overkomt is dat België niet in het lijstje staat.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Waarom Polen niet in zo'n soort lijstje?

Bericht door Przyrodnik » vr aug 26, 2011 8:29 pm

De Ardennen herbergt immers de wildste hoeken van de Benelux, of toch de Waddenzee?

Dat Belgie ontbreekt is inderdaad wat vreemd. Het is zo´n populair land onder Nederlanders. Maar het is maar klein vergeleken met Duitsland en Frankrijk, Italie of Spanje. Belgie is niet plat, maar hoge bergen heb je er evenmin.

Een Europees land dat zeker ten onrechte ontbreekt op basis van natuurlijke waarden is Rusland.

dat Polen nog lang gevrijwaard blijft van massatoerisme


Ik wilde iets schrijven over Zakopane en Miedzyzdroje. Maar mogelijk zijn er in de Top 10-landen meer trekpleisters die veel meer mensen trekken: Renesse, Valkenburg, Chamonix, Val Thorens, Costa Brava, Garmisch-Partenkirchen en dergelijke.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Waarom Polen niet in zo'n soort lijstje?

Bericht door Wilhelmus Johannes » di aug 30, 2011 9:12 pm

Juist om die reden zie ik graag, maar is echt een eigen mening, dat Polen nog lang gevrijwaard blijft van massatoerisme


Mag ik mij hierbij aansluiten?

SvMp
Berichten: 35
Lid geworden op: za sep 17, 2011 9:41 am

Re: Waarom Polen niet in zo'n soort lijstje?

Bericht door SvMp » zo sep 18, 2011 5:20 pm

Aangezien Luxemburg ontbreekt en Nederland in het lijstje staat, neem ik het lijstje totaal niet serieus. Ook de bron, de Telegraaf, maakt het niet serieuzer. Het lijkt vooral gebaseerd te zijn op plaatsen waar veel Nederlanders zijn geweest.

In het voormalige Oostblok komt maar een kleine groep, dus niet vreemd dat die landen er niet in staan. Eén voordeel: Geen hordes toeristen in grote delen van die landen, en dat wil ik ook graag zo houden. Ik ken niemand die ooit voor een vakantie in Polen is geweest.
Laatst gewijzigd door SvMp op zo sep 18, 2011 6:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Waarom Polen niet in zo'n soort lijstje?

Bericht door Stamgast » zo sep 18, 2011 6:10 pm

SvMp schreef: Ik kan niemand die ooit voor een vakantie in Polen is geweest.



Wat bedoel jij met deze zin?

SvMp
Berichten: 35
Lid geworden op: za sep 17, 2011 9:41 am

Re: Waarom Polen niet in zo'n soort lijstje?

Bericht door SvMp » zo sep 18, 2011 6:19 pm

@Stamgast: kan = ken, inmiddels gecorrigeerd. Ik ken dus niemand die een vakantie-trip heeft gemaakt naar Polen. Ik hoor veel onjuistheden, vooral dat het er onveilig zou zijn (niet waar).
Toegegeven, vóórdat ik er heen ging wist ik bijvoorbeeld ook niet hoe uitgestrekt en mooi de bosgebieden zijn tussen Szczecin en Poznan.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Waarom Polen niet in zo'n soort lijstje?

Bericht door Plievo » zo sep 18, 2011 6:27 pm

SvMp schreef:@Stamgast: kan = ken, inmiddels gecorrigeerd. Ik ken dus niemand die een vakantie-trip heeft gemaakt naar Polen. Ik hoor veel onjuistheden, vooral dat het er onveilig zou zijn (niet waar).
Toegegeven, vóórdat ik er heen ging wist ik bijvoorbeeld ook niet hoe uitgestrekt en mooi de bosgebieden zijn tussen Szczecin en Poznan.

Degene die ik persoonlijk ken zijn bijna allemaal eens in Polen geweest na verhalen van mij of mijn ouders.
De ene uitzondering is iemand die kort geleden daar geweest is om een Tatrahond op te halen en daar vooraf een korte rondrit heeft gemaakt.

Plaats reactie