Met de trein naar de Oostzee, naar Rügen en Usedom

Al uw vragen en weetjes m.b.t. reizen naar en door Polen mogen hier geplaatst worden
Lech
Berichten: 3817
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Met de trein naar de Oostzee, naar Rügen en Usedom

Bericht door Lech » wo nov 04, 2020 6:57 am

Met de trein naar de Oostzee, naar Rügen en Usedom


Usedom
Usedom is het kleine broertje van Rügen en ligt tegen Polen aan (het eiland is deels Pools) in het uiterste noordoosten van Duitsland. Hoewel het een stuk kleiner is dan Rügen, heeft het eiland zeker net zoveel moois te bieden. Ook hier vind je prachtig brede Oostzeestranden, een interessante historie en charmante badplaatsen.

Bezienswaardigheden op Usedom
Afbeelding
Het zandstrand van Usedom

Vanaf Peenemünde in het noorden tot aan Świnoujście in Polen strekt zich een zandstrand van 42 kilometer lang uit. Dit Oostzeestrand is 70 meter breed en loopt langzaam af de zee in, daarom weten veel toeristen Usedom ook te waarderen als strandbestemming. Daarbij heeft het eiland de meeste zonuren van Duitsland, dus prima voor een fijne strandvakantie. Maar ook voor liefhebbers van historie heeft het eiland veel te bieden.

Peenemünde
Het noordelijkste puntje van het eiland rond het dorpje Peenemünde is sinds de jaren 30 gebruikt als proeflocatie van het leger, het Heeresversuchsanstalt. Vlak voor de Tweede Wereldoorlog werd dit dorpje gesloopt om plaats te maken voor het testen van geavanceerde Duitse wapens. Zo werden de vliegende bommen V1 en V2 hier ontwikkeld. De V2 was daarbij de eerste ballistische raket. Peenemünde werd hiermee de eerste locatie ter wereld vanwaar een object door de mens de ruimte in werd geschoten.

Zoals gebruikelijk bij het nazi-regime werden voor de bouwwerkzaamheden op grote schaal dwangarbeiders gebruikt. Vele honderden daarvan hebben dit niet overleefd. Naast het testen van de wapens, was het ook de bedoeling dat de V2 in Peenemünde geproduceerd zou worden.

Afbeelding
Een model van een V2-raket in Peenemünde

Toen de geallieerden er achter kwamen welke wapens in Peenemünde werden gebouwd, was dat een reden op de basis te bombarderen. De Britten deden dit in augustus 1943 met operatie Hydra. Tragisch genoeg troffen de bommen vooral de kampen waar de dwangarbeiders verbleven. Voor de Duitsers was het de aanleiding om de productie van de V2 te verplaatsen naar de Harz, waar ondergronds gewerkt kon worden. In dit “Mittelwerk Dora” werden ook duizenden dwangarbeiders gebruikt, waarvan er ook duizenden omkwamen

Na de capitulatie van Nazi-Duitsland werd het gebied overgenomen door de Sovjets. Hierbij werd een groot gedeelte van de installaties opgeblazen of afgevoerd naar het oosten. Vanaf de jaren 50 gebruikte het DDR-leger het als vliegbasis. In 1990 werd de basis ontruimd en werd het Sperrgebiet opgeheven.

Historisch-Technisches Museum Peenemünde
Hoewel een groot gedeelte van de installaties dus werd opgeblazen, bleef de elektriciteitscentrale die de basis van stroom voorzag ook in de DDR-tijd in gebruik. Deze werd in 1990 buiten dienst gesteld. In 1991 werd het museum opgericht. In eerste instantie was dit gehuisvest in een overgebleven bunker, in latere jaren werd het museum ingericht in de centrale.

Afbeelding
Het Historisch-Technisches Museum is gevestigd in een oude elektriciteitscentrale

Het museum geeft een goed overzicht van de ontwikkeling van de wapens en de verdere ontwikkeling van de ruimtevaart die hieruit voortvloeide. Maar ook het lot van de krijgsgevangenen wordt goed belicht. Op het buitenterrein staan levensgrote modellen van oa de V1 en de V2.

Het museum bevindt zich op ongeveer 600 meter van het treinstation van Peenemünde. Prijzen en openingstijden zijn te vinden op de website. Naast het museum is het ook zeker de moeite waard om richting het vliegveld te lopen of fietsen. Hier zijn nog veel overblijfselen van de basis te vinden, zoals een oud laadperron voor V2-raketten. Fietsen zijn vanaf het museum te huur met het deelfietssysteem UsedomRad.

Greifswald
Deze mooie Hanzestad ligt niet op Usedom zelf, maar op een uurtje treinen op het vasteland. Het mooie oude centrum is een bezoek meer dan waard. Deze universiteitsstad heeft prachtige oude straatjes waar je heerlijk kunt slenteren.

Afbeelding
Het marktplein van Greifswald
Het Pommersches Landesmuseum biedt een goed inzicht in de bewogen historie van deze regio. Greifswald was ook de woonplaats van de 18e-eeuwse schilder Caspar David Friedrich. Ook aan zijn werk is een museum gewijd. Greifswald is elk uur te bereiken per trein vanaf Usedom, met een overstap in Züssow.

Świnoujście
Deze Poolse havenstad beslaat de oostkant van Usedom. Tot 1945 was deze stad Duits (Swinemünde), maar na de Tweede Wereldoorlog ging het tot Polen behoren.Vanaf Zinnowitz en Heeringsdorf rijden elk half uur treinen naar Świnoujście Centrum. Dit station ligt aan de oostkant van het stadscentrum.

Hoewel het centrum niet heel bijzonder is heeft de stad wel een fraai oud Kurviertel. Deze 19e eeuwse wijken met prachtige oude villa’s zijn de moeite van een wandeling waard. Daarbij mag ook de promenade en het brede zandstrand niet ontbreken. Naast het Kurviertel is ook de oude vesting de moeite van het bekijken waard. Tegenwoordig is dit een prachtig wandelpark. Ook vind je hier het bezienswaardige Fort Engelsburg.

Openbaar vervoer op Usedom

Een trein van de Usedomer Bäderbahn
Ook Usedom wordt uitstekend ontsloten per openbaar vervoer. Belangrijkste vervoermiddel is de trein. De Usedomer Bäderbahn verzorgt de treindienst tussen Wolgast, Zinnowitz, Seebad Heeringsdorf en Świnoujście Centrum. Hier rijden in de zomerperiode elk half uur treinen. Vanaf Wolgast wordt er elk uur doorgereden naar Züssow waar aansluiting bestaat naar Berlijn en Stralsund. Ook op de zijlijn van Zinnowitz naar Peenemünde rijdt elk uur een trein.

Afbeelding
De spoorlijnen op Usedom (bron: Usedomer Bäderbahn).

Op de delen van het eiland waar geen treinen komen rijdt de Usedomer Bäderbahn busdiensten. De meeste bussen rijden elk uur of iedere twee uur en sluiten goed aan op de treinverbindingen.

Kaartjes voor het openbaar vervoer op Usedom
Losse enkele reizen en retourtickets zijn te koop bij de conducteur in de trein (alleen tegen contante betaling) en bij de loketten van de UBB in (oa) Seebad Heringsdorf, Zinnowitz en Ahlbeck. Kaartjes voor de bus zijn ook te koop bij de chauffeur tegen contante betaling.

Naast losse kaartjes biedt men ook een betaalbare dagkaart, het Usedom-Ticket. Dit ticket geeft recht op onbeperkt reizen met alle treinen en bussen van de UBB. Daarnaast is ook één rit met het deelfietssysteem UsedomRad inbegrepen. Met hoe meer personen je reist, des te voordeliger het ticket per persoon is.

Met de trein naar Usedom
Vanuit Nederland is Usedom prima te bereiken met twee keer makkelijk overstappen. In Berlijn is er een uitstekende aansluiting op het moderne Hauptbahnhof op de trein richting Züssow. In Züssow staat de aansluitende trein van de Usedomer Bäderbahn al te wachten, deze rijdt elk uur naar Usedom. De totale reistijd van Amsterdam tot Seebad Heringsdorf is zo’n 10 uur.

Station:
Amsterdam C. V 07:00 09:00
Amersfoort C. V 07:36 09:36
Deventer V 08:18 10:18
Hengelo V 08:58 10:58
Berlin Hbf A 13:22 15:22
Berlin Hbf V 13:46 15:46
Züssow A 15:56 17:57
Züssow V 16:08 18:08
Zinnowitz A 16:47 18:47
Seebad Heringsdorf A 17:25 19:25
Verbindingen Nederland-Usedom (indicatie, check altijd de tijden via de reisplanner van Deutsche Bahn)
De verbindingen voor de terugreis (met overstappen in Züssow en Berlijn):

Station:
Seebad Heringsdorf V 08:33 10:33
Zinnowitz V 09:11 11:11
Züssow A 09:48 11:48
Züssow V 09:56 11:56
Berlin Hbf A 12:11 14:12
Berlin Hbf V 12:34 14:34
Hengelo A 17:01 19:01
Deventer A 17:41 19:41
Amersfoort C. A 18:24 20:24
Amsterdam C. A 19:00 21:00
Verbindingen Usedom-Nederland (indicatie, check altijd de tijden via de reisplanner van Deutsche Bahn)
Treinkaartjes naar Usedom
Vanuit Nederland naar Usedom zijn treinkaartjes al verkrijgbaar vanaf €37,90 p.p. per enkele reis. Voor dat bedrag reis je bijvoorbeeld vanuit Hoofddorp naar Peenemünde of van Sittard naar Zinnowitz. Zitplaatsreserveringen (aan te raden voor deze afstand) kosten €4 per persoon. Tickets 1e klas zijn verkrijgbaar vanaf €65,90 p.p. per enkele reis, zitplaatsreservering is hierbij inbegrepen.

Tickets zijn het makkelijkst te boeken via de reisplanner van Deutsche Bahn, maar ook via NS International of HappyRail. En bekijk natuurlijk ook de tips voor de voordeligste Sparpreis-tickets.

http://metdetreinnaarhetbuitenland.nl/m ... en-usedom/

Plaats reactie