Polenliefhebber, toeval of niet?

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
Plaats reactie

Polenliefhebber, het was toeval, want het had ook een ander land kunnen zijn!

Ja, het was toeval!
7
100%
Nee, het was geen toeval!
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 7

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Polenliefhebber, toeval of niet?

Bericht door Przyrodnik » di apr 03, 2012 7:21 pm

In 2001 kwam ik voor de eerste keer in Polen. Het land heeft een bijzondere plaats in mijn beleving. Ja, Polen is een land van mijn dromen, een tweede vaderland misschien, het had iets dat ik voor ik daar kwam niet kende - om niet te zeggen heel erg veel!

Ja en zo zou je Polen op kunnen hemelen als het ware land, het beloofde land, het authentieke land waar het leven is zoals in de Benelux dertig jaar geleden...

Maar het is voor mij ook gewoon toeval dat het Polen was... want wat maakt dit land nu werkelijk zo anders als alle andere, waardoor ik er niet omheen zou kunnen?

Later heb ik ontdekt dat ik dezelfde gevoelens zou hebben ervaren als niet Polen maar Tsjechie of Slowakije mijn eerste 'voormalig Oostblokland' was geweest. Voorheen kende ik alleen westerse landen: Benelux, Frankrijk en (west-) Duitsland, ja een paar tripjes naar Griekenland en een keertje Italie. Maar Polen.. het is wat mij betreft echt toeval. Het had even goed Tsjechie kunnen zijn, Slowakije, Hongarije of het grote Rusland.

Wat Polen op de andere landen samen met Tsjechie voor heeft is de ligging, dichter bij het deel van Europa aan de andere kant van het voormalige IJzeren gordijn. Daarom had Polen meer kans om door mij te worden ontdekt, ik reis immers niet (meer) per vliegtuig.

Daarom deze poll.

Denk goed na, je hebt maar 1 stem!

Is Polen werkelijk het unieke land, of had een ander land (een buurland van Polen bijvoorbeeld) de rol kunnen hebben die Polen nu speelt?
Laatst gewijzigd door Przyrodnik op di apr 03, 2012 7:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Polenliefhebber, toeval of niet?

Bericht door Stamgast » di apr 03, 2012 7:27 pm

Jij schrijft wat ik bedoel.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Polenliefhebber, toeval of niet?

Bericht door Przyrodnik » di apr 03, 2012 7:42 pm

Det wou iech zegke! ;)

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Polenliefhebber, toeval of niet?

Bericht door Stamgast » di apr 03, 2012 7:55 pm

Dus is de uitslag van jouw poll al bekend.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Polenliefhebber, toeval of niet?

Bericht door Przyrodnik » di apr 03, 2012 7:57 pm

Niet zo ongeduldig Stamgast. Dit forum heeft 53 leden, als ik Waldorf en Statler meetel ;)


Plievo
Berichten: 2953
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Polenliefhebber, toeval of niet?

Bericht door Plievo » di apr 03, 2012 8:32 pm

Tja, toeval.
Mijn ouders konden naar Polen, waren in contact gekomen met de oma van (nu) mijn vrouw. Ik kon mee maar hoefde niet. Ik ging.....

ron
Berichten: 737
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Polenliefhebber, toeval of niet?

Bericht door ron » wo apr 04, 2012 8:36 am

Ja, eigenlijk kan je veel aan het toeval toeschrijven. Ik had ooit eens plannen om zuidelijker van nederland te zoeken (warmer!). Op het laatste moment kwam voor stage een plaats in de voormalige DDR vrij. Dat wilde ik toch wel even meemaken, er gingen zoveel indianenverhalen over het 'wilde oosten' ten ronde. Jaren daarna een grens oostelijker kunnen bekijken, tenslotte gebleven.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Polenliefhebber, toeval of niet?

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo apr 04, 2012 9:45 am

De kroegbaas van ons plaatselijke bruine cafe is met een Poolse getrouwd.
Nu was ik altijd al in het "Oostblok" geïnteresseerd (was in 1981 en 82 als eens naar de DDR gereisd) en wilde wel eens weten hoe het er in Polen aan toe ging.
Anika stelde toe voor om een haar ouders eens te gaan bezoeken haar zus een onderwijzeres woonde nog thuis,sprak een beetje Engels en Duits en kon ons dus het één en ander vertellen en laten zien.
Visum geregeld en hup daar gingen we.
Het was een klein plaatje net buiten Wroclaw (Wołów)
We werden zeer gastvrij ontvangen en 3 fijne dagen gehad en veel gezien,die luitjes wilden dat we de hele vakantie daar bleven,maar ik had het in 3 dagen daar wel gezien.
Ben toen via Lodz naar Warzawa getrokken en daarna naar Bialystok,mooi en leuk allemaal,maar grote steden boeien mij niet zo,na Bobroniki bezocht te hebben en in Biala Podlaska overnacht te hebben,afgezakt naar het Zuiden via Lublin,Zamosc en Pzemysl kwam ik in Krosno terecht.
Daar ontmoette ik een Pool die een beetje Duits sprak en die ons voorstelde een paar dagen met ons op te trekken en de omgeving te laten zien.
We zijn toen een aantal dagen door Zuid-Oost Polen getrokken,wat mij uitermate goed beviel,zodat ik Robert vroeg om te proberen ons visum een dag of 10 te laten verlengen.
Wij naar het Provinciehuis in Krosno(Krosno was toen nog hoofdstad van Podkarpacie)maar dat lukte helaas niet.
Dan maar afscheid nemen met de belofte dat we snel weer terug zouden keren.
De jaren daarna ben ik steeds weer kriskras door Polen gereisd om daarna altijd weer een dag of 10 in Krosno en omgeving te genieten met onze vrienden.
Uiteindelijk zijn wij een jaar of 5 geleden op het platteland van Odrzykon neergestreken,waar wij ons in ons verbouwde varkensstalletje op 7000 vierkantemeter grond altijd prima vermaken.

Afbeelding

Toeval dus.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Polenliefhebber, toeval of niet?

Bericht door pietje Bell » wo apr 04, 2012 3:48 pm

Ik stem niet,kan niet zeggen dat het toeval was of niet.Ik was wel altijd geinteresseerd in het oosten,en dan wel Polen,Wit-Rusland,en Rusland zelf,eveneens de Oekraiene ,de rest niet.
Al hoe wel ik veel in het voormalig Yoegoslavie en Hongarije heb rond gezworven.Trok het noorden mij meer.
Maar of Polen het beloofde land is ?Nee dat is het niet,ik kwam daar voor het eerst in 1973 toen was alles wel netter als een 25 jaar terug.De natuur even mooi,grote velden daar hou ik zo al van.De mensen vriendelijk,met hun eigen manier van leven,dat was toen zo.De mensen moesten hun redden met wat ze hadden,en dat was niet veel.Er werd teveel met de westerse bril gekeken en ook met de knip,we konden er alles doen,koste ons geen drol.De meiden hingen om je heen als je panties mee had genomen.Je kwam in hun ogen van een andere planeet.Nu is dit gelukkig langzaam aan het veranderen,maar voor heel veel is het nog de same shit,kijk maar eens in sommige dorpjes op het platte land,dan is Polen echt niet het beloofde land.Er moet door de mensen die daar leven ook kei hard gewerkt worden om wat te verdienen,en ook nog wat over te houden ,wat er veelal niet in zit.Dit was het matrieele,nu de natuur die is prachtig,maar wij hebben ook prachtige natuur,elk land heeft zijn schoonheden.De historie,die heeft Polen ook heel veel,en dat trok mij dus wel aan,ik zag mij zelf al als kleine jongen op een knol,met een sabel tegen de tataren vechten :) En dan al die boeken waarin beschreven staat,met al die landen waar Polen mee in conflict is geweest.En ga zo maar door.En dan komt het kardinale punt,de vrouwen.Die zijn in Polen van een makelij die vind je in niet een ander land,het is een mix van vele landen die Polen overheersten.Met een ding daar zijn hele mooie exemplaren uit voor gekomen. :o Op dit vlak was het toeval,dat ik een mooie schone tegen kwam.Of misschien had het wel zo moeten zijn,ik zal daar nooit achter komen.Het kan ook de geschiedenis boeken in. 3qq

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Polenliefhebber, toeval of niet?

Bericht door lief milieu » wo apr 04, 2012 6:49 pm

Ik pas eveneens voor deze poll. Ik heb er écht een nachtje over nagedacht.
We zijn wel globetrotters, maar in Polen willen ik ook mijn tweede vaste stek niet hebben. Ik heb Polen leren kennen door een uitwisseling tussen Poolse leerlingen en onze leerlingen. Het land boeide me erg, maar enkel als vakantiebestemming.

Natuur is er prachtig. De oude mensen, die het communisme nog hebben gekend, blijven arm. De jongeren hebben het nu beter. De winters zijn er "bitterkoud". De temperatuur in de winter staat me zeker niet aan.
Mocht ik mijn tweede woonplaats kiezen, dan zou dat Zuid-Afrika worden. Daar is het altijd lekker warm, natuur is er bijzonder mooi, de zwarten zijn joviaal, het is een zingend volk en ze gedragen zich ook niet zo stijf.

Ik droom nu maar hardop over mijn tweede vaste stek. Mijn partner zou toch niet meegaan. De band tussen kinderen en kleinkinderen mag niet verbroken worden volgens mijn partner. Persoonlijk til ik daar niet zwaar aan. Mijn ouders leefden ook op het zuidelijk halfrond van de wereldbol en konden slechts één keer om de twee jaar naar hun familie afreizen.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Polenliefhebber, toeval of niet?

Bericht door Przyrodnik » wo apr 04, 2012 6:50 pm

Nederland lijkt mij wel mooi als tweede woonplaats. Weet alleen niet wat de eerste woonplaats zou zijn. ;)

Plievo
Berichten: 2953
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Polenliefhebber, toeval of niet?

Bericht door Plievo » wo apr 04, 2012 6:59 pm

Przyrodnik schreef:Nederland lijkt mij wel mooi als tweede woonplaats. Weet alleen niet wat de eerste woonplaats zou zijn. ;)

Hier sluit ik mij zeker bij aan.

Mijn eerste woonplaats zal toch meer zon moeten hebben dan Nederland 15qq

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Polenliefhebber, toeval of niet?

Bericht door Przyrodnik » wo apr 04, 2012 7:03 pm

In mijn eerste woonplaats is het 's nachts donker en hoor je dag en nacht geen eindeloos gebrom van voort razend zinloos autoverkeer. Niet elk stukje grond is er afgezet met prikkeldraad en er zijn weinig of geen mensen in die in flats wonen en/of werken en er is geen bioindustrie. Je begrijpt het al, dat is niet in Nederland. :D

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Polenliefhebber, toeval of niet?

Bericht door Stamgast » wo apr 04, 2012 8:37 pm

Je eerste woonplaats heb je meestal niet te kiezen. Mijn moeder zette mij in Brabant op de wereld en dat vind ik geen straf. Of ik in Polen zou kunnen wonen, dat denk ik wel. Of ik het wil is iets anders. Maar het heeft mijn voorkeur niet, wat overigens niets te maken heeft met de hoeveelheid zon of de koude winters.

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Polenliefhebber, toeval of niet?

Bericht door Przyrodnik » wo apr 04, 2012 8:56 pm

Koud? In Siberie is het koud zeg ik dan altijd. Als het 10 graden vriest, maar de zon schijnt en het waait niet, dan is het toch lekker warm...

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Polenliefhebber, toeval of niet?

Bericht door Stamgast » wo apr 04, 2012 9:16 pm

Przyrodnik schreef:Koud? In Siberie is het koud zeg ik dan altijd. Als het 10 graden vriest, maar de zon schijnt en het waait niet, dan is het toch lekker warm...


Als de boeren ijs piesen, dan is het pas koud.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Polenliefhebber, toeval of niet?

Bericht door pietje Bell » do apr 05, 2012 8:26 am

Nu we het even over koud hebben,dat kan het in de winter ook in Polen zijn,en dit staat mij zo al niet aan,en elke keer de stroom uitvalt,op het platteland nergens goede aan sluiting,wat betreft gas,altijd maar kloten met hout en kolen.Dit deden we hier ook 50 jaar terug.Ik vond het toen al niets.De meeste problemen komen al tussen de 0 en 10 graden onder nul,bevriezing en onderkoeling,onderschat kou nooit.Het kan alle maal wel romantisch zijn in een tentje,bij een sneeuwjacht en min 10 klets je wel anders.
Mijn eerste woonplaats[geboorte]was op Texel,dit had ik ook niet voor het zeggen.Ik zou ook wel in polen kunnen wonen,eigenlijk overal wel,Bali is ook heel mooi.En of Nederland alles is kan ik ook niet zeggen,ik vind het hier steeds meer op waltdysnie lijken,met alle paadjes[wegen]afzettingen enz,enz.Net een pretpark,met een enorme hoop drukte,gelukkig leef ik in de kop van noord-holland,maar het begint mij hier af en toe ook behoorlijk te benauwen .En dan is het natuurlijk geweldig om eens een paar weken ergens te verblijven,van mijn part in de rimboe waar je niemand tegen komt,en nog stilte heerst.
Maar ja deze plekken liggen niet zo snel meer voor het op rapen,buiten het kerkhof natuurlijk,maar daar wil ik voorlopig nog niet naar toe,is me even weer te stil. ;) 3qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Polenliefhebber, toeval of niet?

Bericht door Wilhelmus Johannes » do apr 05, 2012 8:43 am

,ik vind het hier steeds meer op waltdysnie lijken,met alle paadjes[wegen]afzettingen enz,enz.Net een pretpark,met een enorme hoop drukte


Je hebt gelijk Piet,als ik door Nederigland rijd moet ik altijd aan de troonrede van Koningin Juliana denken.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Polenliefhebber, toeval of niet?

Bericht door Stamgast » do apr 05, 2012 5:30 pm

pietje Bell schreef: Mijn eerste woonplaats[geboorte]was op Texel,dit had ik ook niet voor het zeggen.


Hoi Pietje,

Texel heb ik vanuit de lucht mogen bewonderen. Heb er lang geleden mijn brevet als parachutist behaald. Nu kom ik er nog maar zelden.

In Nederland heeft elke provincie een bepaalde charme en dat zal in Polen niet anders zijn.

Een klik met een streek, stad of een land heb je wel of niet.

Groeten,
Stamgast

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Polenliefhebber, toeval of niet?

Bericht door pietje Bell » do apr 05, 2012 6:37 pm

Dat is ook zo Stamgast,net wat je schrijft die klik is er of niet. 3qq

Plaats reactie