Wildkamperen aan de kust?

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
Plaats reactie
Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Wildkamperen aan de kust?

Bericht door Przyrodnik » wo mar 28, 2012 9:00 am

Wie kan er iets zeggen over de Poolse kust? Welke delen zijn het rustigst? Komt het voor dat men er gaat wildkamperen? Zou dat een mogelijkheid zijn in september? In de delen van Polen met bos of heuvel / berg heb ik goede ervaringen met het vrij veldverblijf.

Plievo
Berichten: 2953
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Wildkamperen aan de kust?

Bericht door Plievo » wo mar 28, 2012 10:17 am

Hoi Przyrodnik,
 
In 2009 zijn mijn vrouw en ik op vakantie geweest in het plaatsje Miedzyzdroje. Niet zoals jij kamperend maar in een hotel. Over de omgeving alhier kan ik je wel wat vertellen wat jou misschien
kan helpen.
Mijn verhaal gaat over het stuk vanaf de Duitse grens tot c.a. 50 km Polen in de Poolse kust volgend.
 
Op jouw vraag of het voor komt dat hier wildkamperen voorkomt:

- In het eerste stuk is deel van het
Wolinski Park Narodowy. Een schitterend park dat een bezoek meer dan waard is. Hier zag ik wel fietsers en wandelaars inclusief alle bepakking voor kamperen,
maar hier heb ik niemand gezien die daadwerkelijk aan het kamperen was. Sommige wandelaars moesten m.i. daar wel wildkamperen, aangezien het te laat was om voor donker het park uit te komen al wandelend.
- Op het strand van Miedzyzdroje (tegen de bosrand aan) zag ik tijdens de avondwandelingen een paar opgezette tentjes die de volgende ochtend er nog steeds stonden, hier werd dus wel in het wil
gekampeerd.
- Vanaf Miedzyzdroje en c.a. 25 km verder langs de kust hebben mijn vrouw en ik in het bos meerdere wandelingen op verschillende plekken gemaakt. Op sommige plekken was de bosrand nog geen 50 meter,
op andere plekken meer dan een kilometer. In dit laatste deel zagen wij plekken van een kampvuurtje met helaas achtergelaten afval. Hieruit trek ik de conclusie dat hier is gekampeerd. Lekker rustig via brede zandpaden (die doorlopen naar het strand) kan je
hier komen, zowel fietsend als wandelend.
- Miedzyzdroje uitlopend aan de achterkant (vanaf Duitsland gezien) zijn wij ook het bos ingegaan aan de rechterkant van de weg. Hier is een soort dierentuin in het bos met wilde dieren die daar
rondlopen (wilde zwijnen, bizons, vogels). In dit deel heb ik niets gezien wat wijst op wildkamperen, vermoedelijk trekt de zee de kampeerders meer.
 
In deze omgeving heb je de hoogste kliffen van Polen, ik dacht de hoogste van 90 meter. Ik ben hier geweest en je hebt er een prachtig uitzicht.
Qua temperatuur lijkt het mij toe dat je hier prima buiten kunt vertoeven. Mocht het een keer toch onverhoopt superslecht weer zijn, dan kan je in deze omgeving goedkoop een overnachtingplaats
onder dak vinden.
Verder vindt je in de kleine plaatsen genoeg supermarkten en terrasjes voor een kop koffie oid tegen hele schappelijke prijzen (onverwacht goedkoop).
 
Veel plezier met jouw reis.
 
Plievo

rowernik
Berichten: 19
Lid geworden op: di aug 23, 2011 4:51 pm

Re: Wildkamperen aan de kust?

Bericht door rowernik » wo mar 28, 2012 2:56 pm

Wildkamperen mag niet, tenzij je toestemming hebt van de eigenaar. Maar als niemand je ziet, kan het best. Ik heb het een paar keer gedaan. Een keer vroeg een boswachter of ik van plan was te overnachten. Hoewel het niet mocht, liet hij het toe, mits ik op tijd weer zou vertrekken.

Zoek een afgelegen plek in het bos op, zorg dat je vroeg je tent weer opruimt en laat geen rotzooi achter. Het zijn de mooiste kampeerervaringen.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Wildkamperen aan de kust?

Bericht door Stamgast » wo mar 28, 2012 6:18 pm

Het buiten de gebaande paden overnachten is niet lastig. Dat het, zoals Rowernik schrijft, verboden is weet jij.

Ik zou contact leggen met de bevolking en daar vragen of je op het land mag staan.

Anders je verstand gebruiken en dan komt het ook goed.

lief milieu
Berichten: 161
Lid geworden op: ma nov 28, 2011 9:47 am

Re: Wildkamperen aan de kust?

Bericht door lief milieu » do mar 29, 2012 8:35 pm

rowernik schreef:Wildkamperen mag niet, tenzij je toestemming hebt van de eigenaar. Maar als niemand je ziet, kan het best. Ik heb het een paar keer gedaan. Een keer vroeg een boswachter of ik van plan was te overnachten. Hoewel het niet mocht, liet hij het toe, mits ik op tijd weer zou vertrekken.

Zoek een afgelegen plek in het bos op, zorg dat je vroeg je tent weer opruimt en laat geen rotzooi achter. Het zijn de mooiste kampeerervaringen.


Hé, hé, jammer dat wildkamperen niet mag in Polen. In Fins Lapland mocht dat wel. Zelfs op de meest verrassende plaatsen mocht je er vuurtje stoken om keteltjeskoffie te maken, vlees bakken, ... Tja, er lag zelfs hout bij de vuurtjes. Alles was van en voor iedereen. Zwerfvuil mocht je echter niet laten rondfladderen, maar Polen heeft zijn eigen charmes. rainbow

Przyrodnik
Berichten: 799
Lid geworden op: do aug 18, 2011 4:43 pm

Re: Wildkamperen aan de kust?

Bericht door Przyrodnik » do mar 29, 2012 9:24 pm

Nu is Polen wel veel dichter bevolkt dan Finland op Helsinki na dan.

De vorm van wildkamperen waarbij de tent op gaat bij zonsondergang en af niet zo lang na zonsopkomst wordt ook wel bivakkeren genoemd. Ik heb ook wel eens gelezen dat men in Polen buiten Nationale Parken, bebouwde kom en waterbeschermingsgebieden wel mag bivakkeren. Met toestemming van de grondeigenaar mag het in ieder geval, en dan heet het nog wildkamperen. Volgens mij mag een boer in Nederland formeel gezien zelfs geen toestemming geven om op zijn land te kamperen, tenzij het een boerderijcamping betreft. En dat is dus in het buitenland wel anders.

Wat ik me vooral afvroeg was of er aan de kust voldoende rust te vinden is om discreet wild te kamperen. Sommige delen van de kust zijn wel druk. Idyllisch lijkt me op het strand de tent opzetten, zo tegen de vegetatiezone. Maar voor discretie sta je beter net in de vegetatiezone.

Het opruimen van rommel staat natuurlijk buiten kijf.

Plaats reactie