Warschau: groeiend Polen

Al uw vakantievragen mogen hier gesteld worden
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Warschau: groeiend Polen

Bericht door Lech » wo nov 04, 2015 6:27 am

De 5 gezichten van Warschau

Afbeelding

an ga je ineens naar een stad, waarvan je geen idee hebt wat je er kan verwachten. Hoge wolkenkrabbers ongetwijfeld, want die zijn er in ieder geval. Maar wat biedt Warschau nog meer?

Het antwoord heb ik inmiddels gevonden. Warschau biedt meer dan genoeg zelfs. Het is een stad met sfeer, maar tegelijkertijd één met een rauw randje. Er staan onpersoonlijke wolkenkrabbers, maar in de zomermaanden worden er allerlei buitenactiviteiten georganiseerd.

De vijf gezichten van Warschau. Ontdek de verschillende kanten van de Poolse hoofdstad.


1. Het gezicht van het centrum

Om eerlijk te zijn heeft alleen het centrum van Warschau al twee gezichten. Aan de ene kant is er het oude gedeelte, dat na de Tweede Wereldoorlog grotendeels opnieuw is opgebouwd. Hier is een enorme keuze aan restaurants, die voornamelijk Poolse gerechten serveren.

Bovendien is het een genot om uren te dwalen door de vele straten met kleurrijke gevels, kneuterige winkels en prachtige gebouwen. Vergeet ook zeker niet tussendoor neer te ploffen bij één van de vele terrasjes.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Daarnaast is er het ‘gewone’ centrum. Denk hierbij aan een lange straat met aan beide kanten wederom restaurants, koffietentjes en winkels. Het is geen uitgebreide winkelstraat, daarvoor kan je beter naar de winkelcentra gaan, maar het loont de moeite om af en toe een zijstraat in te steken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
2. Het gezicht van het moderne Warschau

Warschau kent geen winkelstraten, zoals we dat in Nederland gewend zijn. Er zijn een aantal winkelcentra, waar voornamelijk de bekende ketens zijn gevestigd.

Hoewel het prijsniveau qua eten en drinken ver onder dat van Nederland ligt, valt dat op winkelgebied tegen. Kleding is zeker niet goedkoper, soms misschien zelfs nog wel duurder. Toch een kleine tegenvaller als je van shoppen houdt.

Het winkelcentrum dat wij bezoeken tijdens een regenachtige ochtend is omgeven door hoge wolkenkrabbers. Precies het beeld van Warschau dat ik zelf had voordat ik in het vliegtuig stapte.
Afbeelding
Afbeelding
3.Het gezicht van het rauwe randje in Praga

Praga is een gedeelte van Warschau dat de laatste jaren in een beter voetlicht is komen staan, al lezen we dat je hier als toerist de avonduren beter kan vermijden. Ergens snap ik het wel. Er hangt een andere sfeer en de gebouwen zien er enigszins vervallen uit.

Zelfs overdag zijn de toeristen hier spaarzaam en ergens doet het mij denken aan Harlem in New York. Het is anders. Tegelijkertijd maakt dat het juist weer interessant om deze kant van Warschau te ontdekken.

We lopen langs gebouwen die op instorten staan, maar ontdekken ook de kunstwerken van graffiti op de muur. Heb je genoeg tijd om de stad te bezoeken, sla dan dit gedeelte zeker niet over.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

4. Het gezicht van Warschau by night

De zon neemt afscheid van Warschau, de straatlantaarns schieten aan en de restaurants maken zich op de voor de eerste gasten. Zomaar een avond uit het leven van Warschau.

De schijnwerpers schieten aan en verlichten de gebouwen. Het is rustig op de straten, maar toch is het veilig om rond te lopen. Ook ’s avonds is het een fijne stad.

In de zomermaanden is er op vrijdag- en zaterdagavond een fonteinshow. Wij komen hier zelf te laat achter; dat kan gebeuren als je vooraf geen idee hebt wat je te wachten staat. Maar het maakt Warschau by night waarschijnlijk wel af.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
5. Het gezicht van rust en natuur

In de zomermaanden kan je in Warschau naar het strand. Wist jij dat al? Het is verre van strandweer begin september, maar ik ben wel benieuwd. Ineens lopen we in een groene omgeving en kijken vanaf de overkant van de oever naar het oude centrum van de stad.

Het natuurgevoel is duidelijk aanwezig. Niet alleen langs de oever, maar er zijn diverse parken in Warschau. Met een heerlijk najaarszonnetje strijkt een yogagroep neer in het gras om hun weekendritueel uit te voeren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mijn favoriete gezicht

Elk gezicht van de stad heeft zijn charme. Dat maakt een stad als Warschau zo afwisselend voor een stedentrip. Toch is er een kleine winnaar wat mij betreft en dit is het oude centrum. Wat een sfeer hangt hier, zowel overdag als ’s avonds. Je hebt hier als toerist het rijk zeker niet alleen, maar desondanks is het geen straf om hier te zijn.

Al is de ultieme tip natuurlijk gewoon om ervoor te zorgen dat je lang genoeg naar deze stad gaat en alle gezichten van Warschau zelf ontdekt. Vooral in de zomermaanden als er diverse buitenactiviteiten worden georganiseerd, vermaak je je gemakkelijk vier dagen in deze hoofdstad.

Welk gezicht spreekt jou het meeste aan?

http://www.meisjevandewereld.nl/landen/ ... -warschau/

ron
Berichten: 731
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Warschau: groeiend Polen

Bericht door ron » wo nov 04, 2015 2:53 pm

Lech schreef:Om eerlijk te zijn heeft alleen het centrum van Warschau al twee gezichten. Aan de ene kant is er het oude gedeelte, dat na de Tweede Wereldoorlog grotendeels opnieuw is opgebouwd.


En voor die opbouw werden onder andere bouwmaterialen gebruikt van platgeschoten steden van ver weg. Zo zijn hier uit de stad Elbląg ook bijna alle bakstenen en ander bruikbaar bouwmateriaal opgeladen en gebruikt om de hoofdstad, de nationale trots, weer op te bouwen. Grof gezegd een ritje van 250 kilometer.

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Warschau: groeiend Polen

Bericht door Lech » za dec 05, 2015 7:07 am

Veggie in Warschau
Afbeelding
Reizen is een van de leukste manieren om vooroordelen te ontkrachten. Tot voor kort riep Polen grijze en sombere beelden bij me op. Een paar dagen Warschau en ik weet wel beter! Goed, het prachtige weer zat er ongetwijfeld voor iets tussen, maar de stad is hoe dan ook bruisend en kleurrijk. En wat me vooral tonnen vakantievreugde opleverde: Warschau herbergt, tegen al mijn verwachtingen in, een hele rist vegetarische restaurantjes!

De klassieke Poolse keuken is dol op vlees, maar blijkbaar verwelkomt de universiteitsstad graag nieuwe invloeden. Het lijstje met veggierestaurantjes dat ik samenstelde door websites als de Happy Cow (http://happycow.net/) en Warsaw Foodie (http://warsawfoodie.pl/en/) uit te pluizen, was helaas te lang voor de tijd die we hadden, maar ik presenteer graag de adresjes waar we volop genoten.

Afbeelding

Bistro Charlotte
Op de kaart van Bistro Charlotte (http://bistrocharlotte.pl/) vind je hier en daar wel wat vlees, maar vegetariërs kunnen er prima terecht voor ontbijt, lunch of lekker gebak. Omdat we het kraakverse brood en de zachte croissants in deze bistro ‘Franse stijl’ zo lekker vonden, gingen we er twee keer ontbijten.

Bij het broodmandje horen potten vol jam en choco van het huis. Een decadente tip: besmeer je croissant eerst met een laagje witte choco en dan met een laagje frambozenjam. Een kopje thee van Mariage Frères erbij maakt het helemaal af.
Afbeelding
Als je gaat brunchen bij Bistro Charlotte kun je daarna meteen naar het prachtige Łazienki-park wandelen. Op zondag kun je er om 12 u en om 16 u bij het Chopin-monument genieten van een gratis pianoconcert in de openlucht.
Afbeelding
Vege Miasto
De eerste avond belandden we bij Vege Miasto (http://www.vegemiasto.pl/), op een boogscheut van onze verblijfplaats én de oude stad. Alles is er 100% plantaardig en bijna alle gerechten kunnen glutenvrij worden geserveerd. Het was moeilijk kiezen, omdat alles op de kaart zo lekker leek. Ik koos voor een stoverij van aubergine en tomaten, met rijst en een slaatje erbij, en dat smaakte goed. Het is hier niet heel groot en redelijk druk, dus ga op tijd als je een plekje wilt!
Afbeelding
Veg Deli
Dit restaurantje in de universiteitsbuurt stal nog net een tikje meer mijn hart dan het bovenstaande plekje. We lunchten er lekker rustig op het terras in de schaduw van wat bomen. Veg Deli (https://www.facebook.com/vegdeli) is stijlvol, maar sympathiek, en de gerechten – die steevast mooi werden gepresenteerd – deden me watertanden. Als voorafje at ik balletjes van aubergine en mozzarella met citroen en grof zeezout. Daarna volgde een verfrissende salade met quinoa, avocado en sinaasappel en tot slot smulde ik nog van een oogstrelend dessert met granaatappel, framboos en witte chocola (valt het op dat ik van die combinatie hou? ;-).
Afbeelding
Mijn Geliefde koos voor het lunchmenu. Voor een bijzonder zacht prijsje kreeg hij een aromatische wortelsoep en een spaghetti met balletjes van rode bonen voorgeschoteld. In onze glazen glinsterden limonades van lavendel en munt met limoen.

Terwijl ik dit schrijf, kan ik maar één ding denken: hier wil ik nog een keer eten!
Afbeelding
Tel Aviv Café
Nog een adresje waar ik het liefst álles op de kaart wilde proeven: falafel, hummus, salades, moussaka, veggie shoarma, burgers met aardappelen uit de oven … Wie van de Midden-Oosterse of mediterrane keuken houd, kan Tel Aviv (http://www.fooddesigners.pl/tel-aviv/) simpelweg niet overslaan. Alles is veganistisch en zit barstensvol smaak. Een pita falafel overstijgt hier beslist de doorsnee ‘fast food‘.

Je kunt ook kiezen voor een buffetformule, waarbij je je bord à volonté mag vullen met allerlei mediterrane salades.
Afbeelding
Blikle
Ik heb niet alleen een zwak voor vegetarische restaurantjes, maar ook voor belle époque-achtige tearooms die sinds jaar en dag exquise gebakjes serveren. In Warschau is Blikle (https://www.blikle.pl/) the place to be. Je vindt er een hele keur aan taartjes, maar de specialiteit van het huis is de pączek: gefrituurd gistdeeg gevuld met subtiele rozenjam en gedecoreerd met gekonfijte sinaasappelstukjes. Niet gezond, maar zó lekker :-) Er zijn verschillende vestigingen in de stad, maar wij gingen naar het ‘hoofdhuis’ op de Nowy Swiat.

(Voor alle duidelijkheid: op de foto rechts zie je niet het interieur van Blikle, maar wel de koepel van de imposante Politechnika Universiteit.)

Meer Pools eetplezier?
Er valt nog veel meer culinairs te ontdekken in Warschau, dus ik wil beslist nog eens terug. Dat je er voor een maaltijd slechts een fractie betaalt van wat je hier uitgeeft, maakt de restaurantbezoekjes trouwens extra leuk.

Heeft er iemand ervaringen met het veggie-aanbod in andere Poolse steden? Of is Warschau de (heerlijke) uitzondering?

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Warschau: groeiend Polen

Bericht door Lech » di jul 12, 2016 5:44 am

WARSCHAU
Afbeelding
De grootste stad in Polen, waar moderne flair oude cultuur en historie ontmoet en je de sfeer van Oost- en West goed kunt onderscheiden. Warschau is indrukwekkend door de oude hoge torens, de betonnen muren van de modernistische gebouwen en de neoklassieke paleizen met enorme groene tuinen. In Mokotów vind je levendige hipster hotspots, terwijl je op het strand bij de rivier Wisła tot rust komt. Hoewel je waarschijnlijk niets zult begrijpen van de Poolse taal, is de Poolse sfeer eenvoudig te omvatten. Geniet van de pierogi, bigos en zapiekanki (typisch Pools eten) en toast op een succesvolle shoppingtrip met een glaasje sterke vodka. Cheers!

Afbeelding
ULICA Mokotowska
Ulica Mokotowska, waar mode en lifestyle elkaar ontmoeten, ligt direct tussen de Plac Trzech Krzyży en Plac Zbawiciela pleinen. Er zijn winkels, ateliers en studio's van de grootste Poolse ontwerpers. Ervaar de typisch modernistische, naoorlogse architectuur. Wat deze straat tevens uniek maakt is dat er altijd leven in de brouwerij is. Er komen constant nieuwe hotspots bij, dus er is altijd weer iets nieuws te verkennen. Gepassioneerde inwoners organiseren wandeltochten door onder andere deze straat, een perfecte manier om meer over Ulica Mokotowska te weten te komen.

Afbeelding
Mokotów wordt gekenmerkt door de grootste bevolkingsdichtheid en bevat veel parken en groene ruimten. Hier zweeft de geest van het vooroorlogse Warschau met zijn (post)modernistische aura. Je vindt er tal van cafés, winkels en boetiekjes van jonge ontwerpers. Loop ook zeker langs Galeria Mokotów, een van de mooiste winkelcentra in Polen. Bezoek Classical Królikarnia Palace (in het Xawery Dunikowski Museum of Sculpture), het paleis op de boerderij Sielce, Szuster Palace, het beroemde Turnpike van Mokotów (Rogatki Mokotowskie) of een van de bioscopen of theaters.

Afbeelding
Złote Tarasy
Gelegen in het stadshart ligt Zlote Tarasy (Gouden Terrassen), één van de meest interessante winkelcentra in Warschau. Niet alleen de mooie locatie, maar ook de grote selectie van merken en de interessante postmoderne architectuur maken dit gebouw speciaal. De grote ruimte zal je overweldigen: het is namelijk overdekt met een golvend glazen dak en geometrische beglazing. In Zlote Tarasy worden tevens diverse mode en culturele evenementen georganiseerd, zoals het Warschau Fashion Film Festival, Warschau Fashion Street of Semifinals en de Fashion Designer Awards.

Afbeelding
SHE/S A RIOT
In het centrum van de stad op de Ulica Mysia bevindt zich de concept winkel She/s a riot. Het interieur, bestaande uit witte muren, veel natuurlijke lichtinval, designer meubels en groene planten, is de creatie van Ewelina Kustra, welke onder andere supermodel Anja Rubik tot haar fans mag benoemen. Wat je precies in deze winkel kunt vinden? Schoonheid! In heel veel vormen. Door Ewelina ontworpen interessante kleding en ondergoed, evenals een verzameling van leuke items van andere Poolse ontwerpers, interessant leesvoer en unieke sieraden, parfums en cosmetica.

Afbeelding
Just Paul
Op de hippe straat Ulica Mokotowska vind je de boetiek Just Paul, geliefd bij Poolse beroemdheden en fashionistas. De kleinschalige modecollecties beschikken vrijwel altijd over een hoog niveau van uniciteit en originaliteit. De kleding wordt gekenmerkt door de vibe in Warschau; losse kleding, veel breigoed en bijzonder comfortabel en intrigerend. Verwacht een klassieke en moderne stijl, evenals hypermoderne, minimalistische vormen en boho-geïnspireerde items. Qua kleuren beperkt Just Paul zich vooral op ingetogen aardekleuren en monochroom.

Afbeelding
Bazar na Kole
De meest populaire vlooienmarkt? Dit moet zeker Bazar na Kole zijn, welke plaatsvindt in de wijk Wola. Bazar betekent in het Poolse lexicon dat de markt iedere dag geopend is, maar de echte vlooienmarkt is gaande op zondag. Bazar na Kole is de moeite waard, omdat hier de Poolse cultuur goed naar voren komt. Op de markt vind je alles van tweedehands kleding, boeken, accessoires, meubels en kunstwerken tot rare objecten. Ook bijzonder is het etnische design en handwerk, gemaakt door jonge of oudere inwoners van Polen, Litouwen en Wit-Rusland.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Warschau: groeiend Polen

Bericht door Plievo » za okt 08, 2016 7:20 am

Een tip van een lid van een ander forum die ik kreeg toegestuurd met het verzoek om hier te plaatsen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
[img][img]http://blogimages.seniorennet.be/ria1949/1945911-07b3f212de4fc22394df180a302f4921.JPG[/img][/img]

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Warschau: groeiend Polen

Bericht door Lech » vr apr 21, 2017 5:32 am

11 redenen waarom Warschau awesome is
Afbeelding
1. De stad is opnieuw opgebouwd aan de hand van schilderijen

In de Tweede Wereldoorlog is Warschau helemaal (en dan bedoel ik ook echt hélemaal) plat gebombardeerd. De binnenstad is weer helemaal opgebouwd aan de hand van de schilderijen van voor die tijd. De old town lijkt dus heel erg oud, maar dat is het niet. Desondanks zijn het (weer) prachtige gebouwen.
Afbeelding

2. Van super ‘oud’ naar super modern

Het verschil tussen ‘oud’ (niet echt oud dus) en modern heb ik nog niet eerder zo groot gezien als in Warschau. Naast het prachtige ‘Palace of Culture and Science’ staan bijvoorbeeld gigantisch hoge, moderne towers. Het contrast kan bijna niet groter zijn. Als je op het uitzichtpunt op het Palace of Culture and Science staat, kijk je uit op de moderne hoogbouw.
Afbeelding

3. Het is er heel rustig

Ik weet natuurlijk niet of dat altijd zo is (ik kan het me bijna niet voorstellen), maar toen wij er waren, was het zo RUSTIG in Warschau… Niet te geloven! In het centrum van Zevenaar is het drukker… Het voelde totaal niet als een hoofdstad aan. Gezellig!

4. Super behulpzame mensen

De Poolse mensen schoten ons overal te hulp. Toen we van het vliegveld op weg naar het centrum waren, zei een random iemand in de trein tegen ons, dat we bij aankomst even de tijd op ons ticket moesten schrijven. Dan konden we namelijk nog drie kwartier gratis met het openbaar vervoer reizen. Oké! En in de bus naar het centrum vroeg een jongen waar we naartoe wilden. Toen we zeiden op weg te zijn naar de old town, zei hij: ‘Oh, dan kun je het beste daar uitstappen.’ Later gaf de jongen die onze lunch kwam brengen ons ook zomaar de tip om naar een park te gaan. Super lief!
Afbeelding
5. Het openbaar vervoer is fijner dan in Nederland

Vooral de treinen zijn een stuk luxer (meer ruimte) dan in Nederland. De bussen zijn vergelijkbaar met hier. Maar dan de prijzen! Man, daar kom je in Nederland nog geen halve halte mee verder. Wij reisden de hele dag met de bus en betaalden per keer ongeveer €1,10 (met z’n tweeën). Met die tickets mochten we dan 75 minuten reizen!

Afbeelding

6. In februari is het nog steeds in de Kerstsfeer

Midden op een pleintje stond een schattige schaatsbaan en overal hingen nog kerstversieringen en lichtjes. Beetje lang misschien, voor februari, maar gezellig is het wel!
Afbeelding

7. Ze hebben er een Cheesecake Factory

O mijn god, ik kom er dus net achter dat ze dit geweldige taartenwalhalla op meer plekken in de wereld hebben. Serieus, als je er één tegenkomt: ga er taart halen! Je zult er geen spijt van krijgen.
Afbeelding

8. Er zijn super schattige gekleurde huisjes

Ik hoúd van gekleurde huisjes! Ik vind het super stom dat je in Nederland je huis niet gewoon de kleur mag geven die jij wilt. Gekleurde huisjes zijn toch veel gezelliger?
Afbeelding

9. Je kunt voor €1,75 met z’n tweeën naar de dierentuin

Echt. €1,75. Dat is toch geen géld? Daarvoor waren we een hele ochtend in de gigantische dierentuin, samen met zo’n 20 andere mensen. De dierentuin was compleet uitgestorven. Privé momentjes met de dieren. I like!

[img]http://i786.photobucket.com/albums/yy148/WWW_Marieke/WWW_Marieke036/IMG_7934_zpsn50lsg7y.jpg[img][/img][/img]
10. De chocolademelk is gesmolten chocolade

We bestelden warme chocolademelk en vonden het nogal lang duren. Wat bleek? We kregen letterlijk gesmolten chocolade, met de stukjes chocolade er nog in! Nou, daar wacht ik wel drie kwartier op, als het moet. Zó. LEKKER!
Afbeelding

11. Het is er super goedkoop!

Polen is een goedkoop land. Niet zo goedkoop als Roemenië, maar wel zo goedkoop dat je spontaan kan besluiten taartjes te eten en lekker elke avond uiteten gaat. Een citytrip Warschau kan dan ook zeker met een klein budget! Wat je zoal uitgeeft? Ik laat het je gewoon zien met ons kasboek!
Kasboek 3 dagen Warschau
Vliegtickets € 60
Hotel € 60
Openbaar vervoer
(Bus + van/naar vliegveld) € 22,10
Eten en drinken € 55,20
Bezienswaardigheden € 17,50
Totaal € 214,80

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Warschau: groeiend Polen

Bericht door Lech » ma apr 24, 2017 5:00 am

162 foto’s heb ik gemaakt van dag 1… Die staan natuurlijk niet allemaal in deze plog, maar je kunt wel zeggen dat ik jullie optimaal meeneem op reis. Vorige week gingen we drie dagen naar Warschau en vandaag laat ik jullie zien wat we op dag 1 deden!



De wekker gaat lekker vroeg, maar als we op reis gaan, vind ik dat ineens helemaal niet meer zo erg.

De laatste dingen in de koffers doen. We mochten alleen handbagage meenemen en mochten deze super handige koffertjes lenen van de moeder van mijn schoonzusje (nogmaals bedankt Joke!). Ik had een roze, Geert een blauwe.



We parkeerden op P+R Meerhoven, vlakbij Eindhoven Airport. Heel handig, want je parkeert er veel goedkoper en de bus dropt je voor de deur van het vliegveld! (Als je bij het vliegveld parkeert, moet je meestal nog heel ver lopen!)

We hadden al online ingecheckt, zijn door de douane en wachten nu totdat we mogen boarden.

Afbeelding

Daar staat ons vliegtuig!

Mijn ticket wordt alvast gecheckt door een grond stewardess.



Yes! We mogen erin! Niet door een slurf, maar gewoon met de trap. Geeft wel een gezellig gevoel.

We zitten erin, hoor! Het zijn krappe zitplaatsen, maar ja, we vliegen dan ook met de budget maatschappij Ryanair. Ik vind de vlucht heel prima te doen (en Geert gelukkig ook, hij vliegt voor het eerst in zijn leven!). Sommige mensen hebben een hekel aan Ryanair, maar kom op, wat verwacht je dan voor die prijzen? Ik vind het voor herhaling vatbaar!

Afbeelding

Op de heenweg zien we niet zoveel; al snel zien we alleen nog maar wolken. Geeft niks! Ik slaap nog even een halfuurtje en vermaak me voor de rest van de tijd met mijn boek.

Ondanks dat we de tip van mijn schoonzusje hadden opgevolgd (vooraan in de rij, anders moet je handbagage in het ruim), moesten we tóch onze koffers nog afgeven. Jammer, want dan moet je bij de bagageband wachten. Gelukkig waren ze er heel snel!



Met de koffers in de bus, op weg naar het treinstation in Modlin.

De trein brengt ons naar het centrum van Warschau.

Afbeelding

We eten alvast onze boterhammen op. Omdat we zo vroeg wakker waren, heb ik al heel snel weer honger.

Het eerste wat we zien als we het centraal station uitkomen. Kan erger! In dat gebouw zat ook de toeristen informatie, dus daar gingen we meteen even naartoe. Op het centraal station sprak niemand Engels en konden we er niet achter komen welke bus we nodig hadden om naar ons hotel te gaan.

Afbeelding

Maar Warschau heeft ook hoogbouw! Heel modern. Dat had ik niet verwacht, maar net voordat we gingen, had ik er al wel wat over gelezen op een andere blog.

Bij de toeristen informatie nemen we meteen een plattegrond en wat informatieboekjes mee.

Afbeelding

We zijn er! Op onze bevestiging stond ineens dat Geert zogenaamd had gevraagd om één eenpersoonsbed. (Serieus, waarom zou je dat willen met 2 personen?) Toen we bij de balie aangaven dat we toch echt graag een bed voor twee personen wilden, kregen we dit. Nou ja, dan maar tegen elkaar aanschuiven, haha!

Dit was poging één tot het kopen van een busticket. Mislukt, want later blijkt dit een mislukte bon te zijn. Blijkbaar hebben we zwart gereisd. Oeps.

Afbeelding

Op weg naar het centrum zien we opeens ergens ‘cheesecake factory’ staan. Ik vertelde laatst al hoe gek ik ben op cheesecake (en Geert ook), dus we besloten gewoon uit te stappen, haha! Het taartje was verrukkelijk en eindigt op de tweede plek tot nu toe. (De eerste plek is nog altijd voor Newcastle.)warschau

Geerts taartje eindigde op de derde plek in zijn top vijf. Geen slechte score!

(Zijn nummer één was het taartje in Roemenië en nummer twee die in Sarajevo.)



Het centrum van Warschau is in de Tweede Wereldoorlog hélemaal plat gebombardeerd. Er was werkelijk niks meer van over. Daarom hebben ze het oude stadscentrum weer opgebouwd aan de hand van schilderijen. Bizar.

[img][img]http://i786.photobucket.com/albums/yy148/WWW_Marieke/WWW_Marieke020/Dag%20126_zpstflcvwaw.jpg[/img][/img]

De rest van de middag besteden we in the old town en the new town van Warschau.

Afbeelding

Dit plein is mijn favoriet! Die gekleurde huisjes zijn prachtig!

Afbeelding

De zon staat zo mooi!

Tussen de steegjes door staan dan ineens mooie gebouwen.

http://i786.photobucket.com/albums/yy14 ... 1ozwje.jpg

Er gaat de komende jaren een slotjesbrug ontstaan! Er hingen er nu nog maar een paar. Helaas konden we nergens een slotje kopen, anders hadden wij er ook één opgehangen. Dat staat namelijk op mijn bucket list.

Afbeelding

Warschau is nog helemaal in kerstsferen! Gezellig!

Afbeelding

Kasteel bekijken. Er lag trouwens best veel sneeuw!

Gekleurde huisjes!

Eindelijk tijd om te zitten! We beginnen rustig met wat drinken. Een warm kopje thee gaat er inmiddels best wel in! Ik ben moe (niet te zien…) en het is zo koud buiten!

Afbeelding

Geert kiest voor een pizza en ik ga voor spaghetti. Het bord was overigens een stuk mooier opgemaakt, maar ik had zo’n honger dat ik niet kon wachten. Toen ik wilde beginnen, bedacht ik me ineens dat ik aan het ploggen was. O ja! We aten trouwens al om een uur of vijf, maar we hadden alweer zo’n honger!

’s Avonds gaan we even bij de schaatsbaan kijken. We willen schaatsen, maar ze gaan net dicht voor een break.

Afbeelding

Dan maar foto’s maken van geesten…

Nadat we nog even door de stad gelopen hebben, scoren we bij de avondwinkel chips voor ’s avonds (alwéér honger, om half vijf opstaan is niet goed voor mij!) en daarna nemen we de bus naar het hotel. Nog even lezen, want het internet is te langzaam om een aflevering van iets terug te kijken. Om kwart over negen kijken we elkaar aan: tijd om te gaan slapen!

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Warschau: groeiend Polen

Bericht door Lech » di mei 02, 2017 5:17 am

Als we wakker worden heeft het gesneeuwd! Yes! Tijd om snel te douchen en ons klaar te maken voor dag 2!

Gedoucht, make-up erop: let’s go!
Afbeelding
Bij het station hebben we kleine kraampjes met broodjes gespot. We hebben natuurlijk geen idee wat we bestellen, maar krijgen onder andere dit. Dit broodje was een paar happen heel lekker, maar na een tijdje ging de sinaasappelvulling me vervelen.

Dit schuimgebakje (?) was ietsjes groter dan we dachten… Ik dacht dat we een klein iets kregen, maar het bleek allemaal aan elkaar één ding te vormen. Ertussen zat een crème waar héél veel alcohol in zat. Die crème hebben we dus niet opgegeten, maar het schuim wel, haha. Ik vind het echt leuk om typische dingen van een land uit te proberen!
[img]http://i786.photobucket.com/albums/yy148/WWW_Marieke/WWW_Marieke022/Dag%20216_zps7tbjdbsq.jpg[img]
Deze grote jongen zagen we gisteren al, maar vandaag gaan we hem beklimmen!

Nou ja, gewoon met de lift naar de 33e etage… Mooi uitzicht! Jammer dat het mistig is.
Afbeelding
Gelukkig zitten er tralies voor het uitzicht. Veel te hoog!
Afbeelding
Het lijkt wel een Harry Potter kasteel!

Vervolgens gaan we met de bus naar de Zoo. Als we bij de bushalte uitstappen, zien we deze beauty.

Als we een tijdje rondgelopen hebben in de dierentuin, hebben we zo’n honger! Tijd voor een lunch. Boven de olifanten is een klein restaurantje. We begrijpen geen hol van Poolse menukaart en vragen de jongen achter de bar om hulp. Zijn Engels is niet zo goed, dus we bestellen maar wat op de gok, haha. Hij zei ‘it’s really good’, dus het zal wel lekker zijn.

We blijken allebei een pannenkoek te krijgen en één portie friet, haha!

Dit zit in de pannenkoek: kaas met knoflook, stukjes ham en mais. Dat mag ik natuurlijk allemaal niet, maar ik heb er even poep aan. Eén pannenkoek gaat nét goed. En het is inderdaad bijzonder lekker!

De onbegrijpelijke menukaart. We zijn zelfs alweer vergeten welke pannenkoek (Nalesniki) we hadden (ik dácht argentynskie). Frytki is friet! In totaal betaalden we hier trouwens €4,50 voor (inclusief drinken). Geen geld natuurlijk.

Zo druk is het in de dierentuin… NOT! Er lopen denk ik ongeveer 20 mensen in deze gigantische ZOO. We hebben daarom echt privé momentjes met de dieren. I like! Überhaupt is het in heel Warschau trouwens súper rustig!

Op het laatste moment kwamen we de ijsberen nog tegen. Ik vind dat heel mooie dieren. Jammer dat ze in het wild zo gevaarlijk zijn. Ze zien er zo knuffelig uit!

het museum over de Opstand van Warschau.

Dit museum staat in het teken van Warschau in de Tweede Wereldoorlog. De foto’s laten zien hoe verschrikkelijk het moet zijn geweest.
[img]http://i786.photobucket.com/albums/yy148/WWW_Marieke/WWW_Marieke022/Dag%20228_zpsdbwtc8nu.jpg[img][/img][/img]


Er staat een gigantisch vliegtuig. Ik schreef het al eerder, maar Warschau is in de Tweede Wereldoorlog helemaal plat gebombardeerd. Als ik het goed begrepen heb, leefden er nog 1000 mensen… Er was niks van de stad over. Ze hebben de oude binnenstad weer opgebouwd aan de hand van schilderijen.

Dit speelgoedje werd in een concentratiekamp gemaakt door een meisje van wat draadjes en klei. Ze heeft het haar hele leven bewaard en uiteindelijk geschonken aan het museum.

Na het museum zijn we wel toe aan wat warms! We dineren in een restaurantje en bestellen vooraf warme chocolademelk. We krijgen niet de chocolademelk die we gewend zijn, maar échte warme chocolade, met kleine stukjes chocolade er nog in. Mmmmm! Heel zwaar, maar zó lekker!

Daarna maken we een wandeling door het verlichte park. Een aanrader van de jongen die onze lunch in de dierentuin maakte. Aan het einde van het park zijn we kapot en nemen we de bus naar ons hotel. We sliepen die nacht weer héérlijk!
Afbeelding
Dit zit in de pannenkoek: kaas met knoflook, stukjes ham en mais. Dat mag ik natuurlijk allemaal niet, maar ik heb er even poep aan. Eén pannenkoek gaat nét goed. En het is inderdaad bijzonder lekker!

De onbegrijpelijke menukaart. We zijn zelfs alweer vergeten welke pannenkoek (Nalesniki) we hadden (ik dácht argentynskie). Frytki is friet! In totaal betaalden we hier trouwens €4,50 voor (inclusief drinken). Geen geld natuurlijk.
Afbeelding
Kluitje apen. Er zit een jonkie tussen, zo lief!

Wij dachten dat de leeuwen niet buiten zouden zitten, vanwege de kou, maar toen zagen we ineens deze mevrouw zitten. Zo’n machtig beest.
[img]http://i786.photobucket.com/albums/yy148/WWW_Marieke/WWW_Marieke022/Dag%20224_zpsywdicyf6.jpg[img]
Zo druk is het in de dierentuin… NOT! Er lopen denk ik ongeveer 20 mensen in deze gigantische ZOO. We hebben daarom echt privé momentjes met de dieren. I like! Überhaupt is het in heel Warschau trouwens súper rustig!
Afbeelding
Op het laatste moment kwamen we de ijsberen nog tegen. Ik vind dat heel mooie dieren. Jammer dat ze in het wild zo gevaarlijk zijn. Ze zien er zo knuffelig uit!

het museum over de Opstand van Warschau.

Dit museum staat in het teken van Warschau in de Tweede Wereldoorlog. De foto’s laten zien hoe verschrikkelijk het moet zijn geweest.
[img]http://i786.photobucket.com/albums/yy148/WWW_Marieke/WWW_Marieke022/Dag%20228_zpsdbwtc8nu.jpg[img]
Dit speelgoedje werd in een concentratiekamp gemaakt door een meisje van wat draadjes en klei. Ze heeft het haar hele leven bewaard en uiteindelijk geschonken aan het museum.
Afbeelding
Na het museum zijn we wel toe aan wat warms! We dineren in een restaurantje en bestellen vooraf warme chocolademelk. We krijgen niet de chocolademelk die we gewend zijn, maar échte warme chocolade, met kleine stukjes chocolade er nog in. Mmmmm! Heel zwaar, maar zó lekker!

Daarna maken we een wandeling door het verlichte park. Een aanrader van de jongen die onze lunch in de dierentuin maakte. Aan het einde van het park zijn we kapot en nemen we de bus naar ons hotel. We sliepen die nacht weer héérlijk!

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Warschau: groeiend Polen

Bericht door Lech » wo mei 10, 2017 5:45 am

ETT-trip Warschau zeer verrassend
Afbeelding
9 mei 2017

Van 28 tot 30 april bezocht ETT-winnaar (http://www.etraveltraining.eu) Susan Wolfs-Jansen van VakantieXperts Cuijk samen met haar partner het verrassende Warschau. Zij heeft dit kennismakingsweekend gewonnen door de ETraining Warschau en Krakau met een goed resultaat af te ronden. Tijdens het bezoek aan de Poolse hoofdstad bezochten zij onder andere het Warschau Uprising Museum, het oude centrum, enkele parken en meer. Benieuwd naar haar ervaringen? Lees het reisverslag van Susan hier:

“Afgelopen Kerst werd ik aangenaam verrast! Met het maken van de training Warschau had ik een weekend Warschau voor twee personen gewonnen. Met dank aan het Pools Informatiebureau voor Toerisme en EtravelTraining mochten wij van 28 tot 30 april de stad beter gaan leren kennen. We verbleven in het Grand Mercure Warschau en vlogen met Wizzair vanaf Eindhoven.

Na aankomst op de luchthaven werden wij ontvangen door Magdalena Stoch van het verkeersbureau van Polen. Na een koffie in de lobby van het hotel en de nodige tips en tricks over de stad gingen we op pad.

Warschau is misschien niet de eerste stad die in je opkomt voor een stedentrip. Toch heeft het alle ingrediënten van een wereldstad. Over Warschau had ik vooraf het volgende gelezen: ‘Het is een stad vol contrasten, waar je historische monumenten treft naast hedendaagse architectuur. In Warschau ontmoeten oosterse en westerse invloeden elkaar en gaan toekomst en traditie hand in hand.' Ik vind dit een goede omschrijving van de stad.

Tijdens een bezoek aan het Warschau Uprising Museum ga je terug naar de tijd van de opstand van Warschau, de verwoesting van de stad en de wederopbouw. Het oude centrum (Stare Miasto) van Warschau is tijdens de oorlog voor 90% verwoest, maar door middel van foto’s en schilderijen weer compleet opgebouwd in de oude stijl. Het is zo knap gedaan dat het inmiddels zelfs op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat.

Anderzijds is er ook het nieuwe (financiële en zakelijke) centrum met wolkenkrabbers, het Paleis van Cultuur en Wetenschappen en er zijn hypermoderne shoppingmalls zoals het Zlote Tarasy.

Groene stad
Warschau is ook een groene stad. In het hart van de stad vind je het Saski park met het graf van de onbekende soldaat en aan de zuidkant ligt het Lazienski park. Een van Europa’s mooiste stadsparken waar je een hele dag kunt vertoeven. Ook kun je hier in de zomer aan een van de strandjes heerlijk relaxen.

Componist Frédéric Chopin
Warschau is de geboorteplaats van Chopin. Je vindt er een museum, overal in de stad staan marmeren bankjes en met een druk op de knop kun je naar zijn muziek luisteren. In het Lazienski park bij het Chopin monument kan regelmatig geluisterd worden naar aanstormend talent.

Voor ieder wat wils
Je kunt er goed winkelen, zowel de betaalbare tot de luxere merken zijn vertegenwoordigd. Restaurants uit alle windstreken vind je in Nowy Swiat en op stap kun je in cafés, discotheken en clubs. Wij vonden de Hala Koszyki erg leuk. Een nieuwe markthal in oude stijl met winkels, restaurants en barretjes. Doordat Warschau een echte universiteitsstad is en het financiële en zakelijke hart van Polen zich hier bevindt, tref je er voor ieder wat wils.

Enkele tips:
Musea
De stad telt een verscheidenheid aan musea. Een aantal bijzondere zijn: Uprising museum, Copernicus wetenschap museum, Chopin museum, POLIN museum of the History of Polish Jews en het Neon museum.

Hoe er te reizen
Er is een goed openbaar vervoer netwerk. Je kunt met de trein of bus vanaf de luchthaven naar de stad. Voor een enkeltje betaal je ongeveer 1 euro. Een taxi heb je al voor 10 euro enkele reis.

Kortom het is een stad die ons in ieder geval erg positief verrast heeft.”

Susan Wolfs-Jansen
VakantieXperts Cuijk

Bekijk hier het fotoalbum van Susan: https://www.facebook.com/pg/etraveltrai ... 5123723425



- See more at: http://www.travelution.nl/nl/nieuws/ett ... g47FB.dpuf

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Warschau: groeiend Polen

Bericht door Plievo » ma mei 15, 2017 5:36 pm

Citytrip naar de Poolse parel
Afbeelding

Hoewel 85% van de stad in WOII is platgegooid, zijn er hele stukken weer prachtig herbouwd, zoals die oude stadsdeel.

Warschau is een nog vrij onontdekte bestemming die meestal niet verschijnt in de top 10 lijstjes van populairste citytrips. Een stedentrip naar de nog onontdekte Poolse parel is zeker de moeite waard. Betreft shoppen, restaurants en gezellige smalle straten is Warschau niet heel anders dan andere Europese citytrip bestemmingen. Warschau is uniek en een uitstekend voorbeeld van hoe dynamisch een stad kan zijn. Time to momo introduceert Warschau als online bestemming met route en app waarmee de tips voor Warschau binnen stromen. De route voert langs onverwachte plekken zodat de reiziger het uiterste uit een stedentrip kan halen.

Een mix van heden en verleden
De feniks stad, Warschau. 70 jaar geleden verwoeste de Tweede Oorlog zo’n 85% van de stad. Anno 2017, is de stad volledig herrezen uit het as van de oorlog. Hierbij is Warschau een mix van heden en verleden. Enerzijds is de snelle communistische opbouw op te merken met grove betonnen bouw, met het Paleis van Cultuur als de kers op de taart. De 15% van gebouwen die nog overeind stonden zijn ingenomen door hippe barren, nachtclubs en detail winkels. Daarnaast is er nog het oude compleet herbouwde stadscentrum. Een ommuurde middeleeuwse stadsmarkt dat pronkt aan de Wisła. De herbouw is zodanig gelukt dat het hele oude centrum nu op de UNESCO Werelderfgoedlijst is geplaatst. De geslaagde herbouw van de historische binnenstad wordt wel “Het wonder van Warschau” genoemd.

Śródmieście
In de wijk Śródmieście huist het oude en nieuwe centrum. Binnen dit district liggen de hoogtepunten van Warschau. De time to momo route neemt de stedenreiziger mee door dit mooiste gedeelte van Warschau. De route voert langs het hoogste gebouw, het Paleis van Kultuur, de oudste universiteit, Universiteit Warschau en de Koninklijke straat, Nowy Swiat. Naast historische hoogtepunten en talrijke uitzichtpunten zijn er ook veel smakelijke lunchrooms & gezellige kroegen in de time to momo route opgenomen. Een bijzondere inkijk die verder gaat dan de gemiddelde top-10-lijstjes die op internet te vinden zijn.

Online route en app
time to momo Warschau is verkrijgbaar in de webshop voor €2,99, als app of pdf route. De app is ook offline te gebruiken. Stedenspecialist time to momo (voorheen 100% stedengidsen) focust zich op de feel good experience tijdens citytrips. Met stedengidsen, apps en losse routes brengt time to momo de stedenreiziger langs restaurants, cafe’s, musea, galeries, winkels en bezienswaardigheden waar de locals graag komen. Alle highlights uit de steden zijn geschreven en gefotografeerd door een onafhankelijke redactie.


http://www.elkedagvakantie.nl/index.php ... se-parel/#

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Warschau: groeiend Polen

Bericht door Lech » di mei 16, 2017 5:21 am

time to momo Warschau is verkrijgbaar in de webshop voor €2,99, als app of pdf route

Geef mij maar de boekjes met info over de stad, lekker bij een kop koffie op een terrasje doorheen rommelen op zoek naar het volgend punt om te bezoeken :D

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Warschau: groeiend Polen

Bericht door Lech » di sep 18, 2018 5:01 am

Waarom Warschau de perfecte plek voor een stedentrip is

Door Thorsten van Dijk Thorsten van Dijk
ongeveer 13 uur geleden
Afbeelding
Centrum van Warschau

Warschau, de hoofdstad van Polen, is een plek die onbekend is voor velen. Dit is echter compleet onterecht aangezien de stad prachtige bezienswaardigheden heeft die in niets lijken op de rest van Europa. Warschau is de perfecte mix van oud en nieuw en bevat dan ook monumenten uit veel verschillende tijden. In de Tweede Wereldoorlog en onder het bewind van de Sovjet Unie hebben de Polen het zwaar gehad, maar in de laatste jaren is Polen door economische ontwikkelingen in een stroomversnelling terecht gekomen. Het land blijft zich maar ontwikkelen en dat is gunstig voor de reiziger; hotels, restaurants en andere faciliteiten zijn van goede kwaliteit. Maar wat maakt Polen nou de ideale bestemming voor een stedentrip?

Een hele andere wereld

Toen ik vorig jaar in Warschau landde wist ik niet wat me overkwam. Ik was nog nooit in Oost-Europa geweest – hoewel ik dat al wel lang wilde – en het is daar toch net even een tikkeltje anders. Niet op een slechte manier, want openbaar vervoer en andere faciliteiten zijn heel modern en goed georganiseerd. Het zit hem meer in een andere mentaliteit van de mensen, andere normen en waarden en andere tradities. Dat is precies waarom ik besloot om Warschau als stedentrip te kiezen. Je leert een cultuur kennen die enorm verschilt van de Nederlandse.
Afbeelding

Eten in Warschau

Pools eten is ongelooflijk lekker. Misschien heb je wel eens gehoord van de delicatesse Pierogi, maar Polen heeft nog veel meer lekkernijen die je niet kunt weerstaan. Het viel me op dat aardappels een populair ingrediënt zijn, maar deze zijn allesbehalve op een Nederlandse manier bereid. Mocht je toch iets willen proberen wat echt compleet anders is, probeer eens de rode bietensoep Barszcz of Gołąbki (koolbladeren gevuld met gehakt en rijst, geserveerd met een lekker sausje). Ikzelf had elke dag moeite om me in te houden niet te veel eten te bestellen. Gelukkig zijn restaurants in Polen ook nog eens een stukje goedkoper, dus je kunt royaal dineren dag in dag uit.
Afbeelding

Wilanow paleis

Dit paleis voelt niet als een typisch Pools gebouw. Het heeft een Frans karakter waardoor het een stukje warmer aanvoelt dan de rest van de stad. Het ligt wel een eindje buiten het stadscentrum, maar er gaan elk uur meerdere bussen naar deze plek. Als je een dag over hebt, pak de bus hierheen! Het Wilanow paleis is prachtig aangekleed en omgeven door een tuin waar je u tegen zegt. Zelf heb ik hier uren rondgelopen en gezeten. Ook ben ik het paleis binnengegaan en ik raad dat anderen ook zeker aan. Honderden schilderijen, beelden en andere ornamenten vullen dit indrukwekkende gebouw. Laat je niet afschrikken door het entreegeld; het is het 100% waard.
Afbeelding

Historische stadscentrum van Warschau

Ook al ziet dit deel van de stad er oud en authentiek uit, het is eigenlijk best nieuw. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn alle gebouwen hier platgebombardeerd, maar de bewoners gingen niet bij de pakken neerzitten. Samen bouwden zij alle huizen zo goed mogelijk weer op en het resultaat mag er zijn; het lijkt net of er in eeuwen niets is gebeurd met deze kleurrijke gebouwen. Mijn eerste dag in Polen besteedde ik al wandelend door de nauwe straatjes van deze wijk, een ideaal begin van een stedentrip!
Afbeelding


https://www.vakantie-check.nl/waarom-wa ... entrip-is/

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Warschau: groeiend Polen

Bericht door Lech » do okt 11, 2018 5:08 am

Citytrip Warschau bezoeken? 17 reistips, bezienswaardigheden + hidden spots
Afbeelding
Wat moet je zeker zien en doen in Warschau? Waar is de leukste plek om te overnachten? Wat en waar moet je gaan proeven?

Op het eerste zicht is Warschau een bizarre mix van glimmende kantoorgebouwen en afbrokkelende appartementen uit de Sovjetperiode, afgewisseld met fascinerende bezienswaardigheden en trekpleisters.

In het noord ligt de Oude Stad (Stare Miasto), ten oosten liggen herinneringen aan het rijke, Joodse erfgoed dat werd uitgeroeid door de Nazi’s tijdens de WO II.
Citytrip Warschau bezoeken? 17 reistips, bezienswaardigheden + hidden spots
Inhoud artikel

Het Maria Skłodowska-Curie Museum
De Barbakan Warszawski
Mały Powstaniec, de Kleine Opstandeling
Het prachtige Marktplein van de Oude Stad
Het Koninklijk Paleis (Zamek Królewski)
De hippe Powiśle wijk
Warschau Fotoplastikon
Het Paleis van Cultuur en Wetenschap
Het Keret Huis
De Heilig Kruiskerk (Kościół św. Krzyża)
Het Wilanówpaleis
Het pittoreske dorpje Żelazowa Wola
Het Kampinos Nationaal Park
Filmpje: een eerste impressie van Warschau
Wat en waar eten in Warschau?
Waar overnachten in Warshau?
Nog meer zien in de omgeving van Warschau
Mis niets tijdens je citytrip naar Warschau

Zie het hele artikel: https://www.reisroutes.be/blog/polen/ci ... aardighen/

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Warschau: groeiend Polen

Bericht door Lech » wo aug 07, 2019 5:08 am

48 uur in Warschau: gewrongen tussen het oude Polen, IJzeren Gordijn en moderne wolkenkrabbers
Oost-Europese steden zijn hip. Wie de streek wil ontdekken, kan beginnen in Warschau. De Poolse hoofdstad doorstond de voorbije eeuwen heel wat kommer en kwel. Toch is het een heerlijke stad om een weekendje te vertoeven.
Afbeelding
Een ding is zeker: de Poolse hoofdstad heeft afgezien. In 1943 werd het Joodse deel afgebrand tijdens de Opstand in het getto van Warschau. Een jaar later werd de rest van Warschau nagenoeg volledig verwoest tijdens en na de Opstand van Warschau. Ook later, ten tijde van het communistische tijdperk, had Warschau een kwalijke reputatie in het westen. Het was een sombere stad, de inwoners onvriendelijk en nors, en er viel weinig tot niets te beleven.

Kan je toeristen aantrekken met een eclectisch samenraapsel van heropgebouwde, stalinistische en moderne gebouwen? Tot vandaag blijven de meningen verdeeld. Maar de Poolse hoofdstad heeft wel karakter. En dat maakt het de moeite om de stad te ontdekken

Het nieuwe oude centrum

Beginnen doen we in Stare Miasto, de oude stad. Het historische centrum werd volledig verwoest, dus is oud relatief. De stad werd de voorbije zestig jaar volledig heropgebouwd op basis van oude schilderijen en foto's. Door die nagenoeg perfecte reconstructie staat de wijk sinds 1980 op de UNESCO Werelderfgoedlijst.

In de oude stadskern kan je gemakkelijk een volledig dag spenderen. Laat je verleiden door het labyrint van kleine kasseistraten. Wandel naar het marktplein, bezoek het voormalig koninklijk paleis en de prachtige tuinen, kuier over de oude stadswallen, plof je even neer op een terras om de prachtige kleurrijke huizen te bezichtigen.
Afbeelding
De achterkant van het Koninklijk Kasteel kijkt uit op de rivier Wisla © iStock

Eten en drinken is in Polen erg goedkoop, maar je moet wel geduld hebben. Véél geduld, zelfs als het niet druk is. Verschiet niet als je pas na een kwartier kan bestellen en dan nog eens twintig minuten op je drank moet wachten.

Kleine restaurantjes en bistro's met traditionele gerechten zijn alomtegenwoordig in het historische centrum. Toch kan je beter even verdwalen in de kleine steegjes om niet in een toeristische val te lopen. Ga bijvoorbeeld naar Ukryte, the hidden bar and resto. De eigenaar spreekt amper Engels, de presentatie is lomp en culinaire hoogstandjes moet je er niet verwachten. Maar je krijgt er wel de authentieke Poolse keuken: barszcz czerwony (koude of lauwe rode bietensoep met komkommer en ei), pierogi (Oost-Europese variant van dumplings), en nog wat klassiekers. De eigenaar is ongelofelijk vriendelijk en de sfeer op het pleintje is geweldig.
Afbeelding
De Polen zijn erg trots op 'hun' Marie Sklodowska Curie © iStock

Groen, cultuur en folklore

Wie even genoeg heeft van de drukte in de stad, kan zich terugtrekken in een van de groene parken rond het oude centrum (doorheen Warschau zijn er nog veel meer). Overdag kan je bijvoorbeeld naar de Krasinskituin of het groen rond de ruïne van de Citadel van Warschau.

Onderweg passeer je ook het Maria Sklodowska-Curie Museum dat zeker de moeite waard is. Het volledige museum is gewijd aan de tweevoudige Nobelprijswinnaar en ontdekker van polonium en radium. Terug naar het oude centrum kan je langs het Multimedia Fonteinenpark. De verlichting 's avonds zorgt voor een heus spektakel.

Voor een uitgebreid diner kan je aan de rand van het historische centrum bij Enoteka terecht. Vanop het terras kijk je uit op een pleintje met fonteinen waar 's avonds de lokale bevolking verzamelen en straatartiesten een show opvoeren.

Vleeseters móeten als voorgerecht de steak tartaar bestellen. Vegetariërs hebben voldoende keuze uit gerechten met zwammen of kaas. Ook zuurkool komt in meerdere gerechten terug, zij het in een verfijnde versie. En de seizoensgebonden suggesties hebben elk een originele insteek. Of wat dacht u van oesterzwammen in bierdeeg? Ondanks de jonge leeftijd van de kelners is de bediening er schitterend.

Wie daarna nog de nacht wil induiken, trekt beter richting het nieuwere stadsdeel Powisle. De bars en dansgelegenheden tieren er welig. Aanrader: Coctail Bar Max & Dom Whisky. Laat de cocktailshakers zelf een suggestie doen, of kies een klassieker van de erg uitgebreide kaart.

Klaar voor dag twee? Dan hopen we dat je geen ontbijt nam op hotel. Die zijn behoorlijk prijzig voor wat ze aanbieden. Sinds een jaar of tien hebben de Polen ook koffiebars, brunches en ontbijtbars ontdekt. Trek naar de buurt tussen de straten Zgoda en Chmielna en kies zelf waar je zin in hebt. Uitgebreid ontbijten met koffie en sap kan al voor zeven euro.

Steps, Stalin en statige gebouwen

De tweede dag is perfect om de andere stadsdelen van Warschau te ontdekken. Die wijken zijn niet allemaal even opmerkelijk. Toch is er overal wel iets te bezichtigen. Te voet zijn de afstanden lang, maar met de elektrische step kan je vlot van buurt naar buurt sjeezen.
Afbeelding
Het Paleis voor Cultuur en Wetenschap wordt 's nachts mooi verlicht © iStock

In het centrum staat het Paleis voor Cultuur en Wetenschap, met zijn 237 meter het tweede hoogste gebouw in Warschau. Dit geschenk van de Sovjet-Unie (lees: Stalin) was jarenlang een doorn in het oog van de natie. Sinds alle verwijzingen naar de dictator zijn verdwenen, werd het gebouw beschermd. Ondertussen werd het een uithangbord voor de hoofdstad en bij uitbreiding het hele land.

Dat Polen nog altijd een erg gelovige stad is, tonen alle kerken en de kathedraal. In tegenstelling tot België zijn er nog vrijwel dagelijks kerkdiensten en gebedsmomenten. Een echte parel is de Heilige Kruiskerk waar het gepekelde hart van componist Frederik Chopin wordt bewaard. De machtige barokke façade van de eerste domineert het straatbeeld.

Aan de overkant van de rivier Wisla heb je de alternatieve wijk Praga en de opkomende wijk Saska Kepa. Daar ligt de Sint-Floriaankathedraal, waarvan de torens kilometers ver zichtbaar zijn. Met wat geluk kan je er zelfs een Pools huwelijk meepikken.
Afbeelding

De Sint-Floriaankathedraal © Smok Wawelski/Flickr

Overigens mag Warschau dan wel 400 kilometer van het meest nabije zee verwijderd zijn, toch vind je er bij goed weer een hoop strandbars aan de oevers van diezelfde rivier. Kuier of step over de 'boulevard' en geniet er van een glas wijn of vers getapte pint met het ruisen van het water op de achtergrond.

Omdat de rode bietensoep en deegpasteitjes je ondertussen misschien wel de oren uitkomen, is Le Cedre 84 een aanrader om je bezoek mee af te ronden. Het Libanese restaurant ligt een beetje uit het centrum, maar is zeker de moeite waard. Kies voor het menu dat de eigenaars voorstellen. De tafel is sowieso te klein voor alle koude en warme voorgerechten en verschillende hoofdgerechten om te delen.

Escaperooms

Wist je dat Warschau bekendstaat als de hoofdstad van de escaperooms? Ze hebben er tientallen die voor toeristen ook toegankelijk zijn in het Engels. Mocht je weekend gedwarsboomd worden door een felle regenbui, dan is het zeker de moeite om er een te bezoeken.

https://trends.knack.be/economie/style/ ... 94771.html

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Warschau: groeiend Polen

Bericht door Lech » vr jan 17, 2020 5:30 am

The Guardian noemt het Neon Museum in Warschau bij de beste van Europa
17.01.2020 06:10
Brits dagblad The Guardian heeft een lijst samengesteld van 12 musea in heel Europa die een bezoek waard zijn, waaronder het Neon Museum in het district Warschau in Praag.
Afbeelding

Het dagblad schrijft: “Terwijl ondernemers in het westen neon gebruikten om klanten te verleiden om bier, sigaretten, hamburgers en seks te kopen, gebruikte de Poolse staat tijdens de koude oorlog neon om de geesten van arbeiders uit de saaie straten te halen. Laat je netvlies bleken en koesteren in de warme gloed van kunstzinnige propaganda in dit unieke museum in de buitenwijk van Praga. '

Het Neon Museum, opgericht in 2005, is een van de weinige musea in zijn soort in de wereld. Het documenteert en beschermt naoorlogse neonreclames, waarvan vele zijn ontworpen door toonaangevende Poolse kunstenaars.

Het bevindt zich op het terrein van de Soho-fabriek op Mińska St. en is zes dagen per week geopend (het is op woensdag gesloten).


http://www.neonmuzeum.org/

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Warschau: groeiend Polen

Bericht door Lech » ma jun 22, 2020 5:03 am

Reizen voor gevorderden: zomer in Warschau
20 juni 2020 11:06
Aangepast: 21 juni 2020 08:45
Afbeelding
Łazienki Park in Warschau.Beeld © Warsaw Tourist Office

De Poolse hoofdstad Warschau heet bezoekers weer van harte welkom. Van haar vrolijk gekleurde huisjes in het oude centrum tot de moderne wolkenkrabbers en Sovjetarchitectuur in de interessante wijken daarbuiten. Restaurants, cafés en musea zijn gewoon open, maar neem wel je mondkapje mee.


Het snel groeiende Warschau is het economische centrum van Polen en dat zie je meteen als je de stad binnen rijdt: moderne wolkenkrabbers bepalen de snel veranderende skyline. Maar tegelijkertijd is dit een stad waar de geschiedenis van de muren druipt.

Van het oude centrum werd tijdens de Tweede Wereldoorlog geen spaan heel gelaten. Slechts een handjevol gebouwen bleef overeind, maar de bewoners kwamen direct na de oorlog met plannen om hun stad weer op te bouwen. Aan de hand van schilderijen, foto's en tekeningen herrezen iconische gebouwen. Van gotiek tot barok, alles is tot in detail weer op zijn plek gezet.

De Stare Miasto (Oude Stad) is waar je de meeste toeristen zult zien en de mooie straatjes zijn ook zeker niet te missen, maar het zijn juist de wijken eromheen waar Warschau het meest verrast.
Afbeelding
Het oude centrum van Warschau.
© Kita van Slooten

Coronamaatregelen in Polen
Wat mag in Warschau wel en wat niet? Waar verschillen de maatregelen met die van ons? Dit zijn op dit moment de actuele regels, die ook terug te lezen zijn op het het digitale platform Re-open EU.

In Polen wordt meer afstand gehouden dan bij ons: mensen moeten twee meter uit elkaar blijven. Dit geldt niet voor huishoudens en mensen met mondkapjes.
Mondkapjes zijn niet meer verplicht op straat zolang er voldoende afstand gehouden wordt. Wel moet je een mondkapje dragen in het OV en in publieke ruimtes zoals winkels, kerken, musea en pretparken.
Er is in Polen geen verplichting tot reserveren bij horeca of musea. Het maximum aantal bezoekers van musea is afhankelijk van de capaciteit en het dragen van een mondkapje is verplicht. In de horeca staan tafels twee meter uit elkaar staan en geldt mondkapjesplicht tot het moment dat je aan tafel zit.
Het toerismebureau van Warschau houdt een overzicht bij van de actuele openingstijden van toeristische attracties in de stad.


Afbeelding
Het Neon Museum in de wijk Praga.
© Kita van Slooten
Om een beeld te krijgen van hoe Warschau er na de oorlog uitzag en de stad beter te begrijpen, reis je snel en eenvoudig met de metro naar het Museum van de Opstand van Warschau. Dit grote museum is normaal loeidruk, maar nu mogen er maximaal tweehonderd bezoekers zijn, waardoor het rustig rondlopen is.

Alleen de poep ontbreekt
Het museum vertelt over de opstand van 1944, waarbij vele duizenden Poolse verzetsstrijders en zo'n 150.000 burgers het leven lieten. Een opstand die het karakter van Warschau bepaalt heeft en waarna Hitler beveelde om de stad met de grond gelijk te maken.

De foto's van de vernietigde stad maken indruk. Evenals de nagebouwde smalle en lage riooltunnels, waar je doorheen kunt lopen om te ervaren hoe het verzetsleger zich destijds onder de straten door bewoog. De bergen poep en bijbehorende stank moet je er zelf bij bedenken.

Afbeelding
Restaurants op terrein van voormalige vodkafabriek Koneser.
© Kita van Slooten
Dan is het door naar de wijk Praga, een stadsdeel dat onbeschadigd bleef en daardoor het meest authentieke stukje Warschau is. Zo vind je op de binnenplaatsjes nog veel Maria kapelletjes, die tijdens de oorlog dienden als ontmoetingsplek. De voormalige arbeiderswijk diende ook als decor voor de film The Pianist, maar is inmiddels een hippe, alternatieve buurt geworden.

Flikkerende neonborden en een omgebouwde wodkafabriek
Het Neon Museum - dat met de coronamaatregelen nu ruimte heeft voor 43 bezoekers - is een paradijs voor Instagrammers met al haar fotogenieke, kleurige borden uit verloren tijden. De neon reclameborden kenmerkten in de jaren zestig en zeventig het straatbeeld van Warschau en worden nu tentoongesteld in dit leuke museum dat veel jonge bezoekers trekt.

Wat verderop in de wijk, rond de straat Ząbkowska, vind je knusse cafés als W Operach Absurdu, waar je een Poolse hap kunt eten, maar 's avonds ook naar bandjes kunt luisteren. Aan de overkant is het Praga Koneser Centre. Hier werd eind negentiende eeuw de Koneser wodkafabriek gevestigd, nu is er in het opgeknapte complex een Google Campus, zijn er restaurants, winkels en een wodkamuseum.

Afbeelding
Daktuin van de universiteitsbibliotheek.
© Kita van Slooten
Praga en het centrum zijn van elkaar gescheiden door de rivier Wisla die dwars door de stad loopt. Langs deze rivier zijn aan de kant van Praga een aantal mooie stadsstranden, waar zowel locals als toeristen op een warme zomerdag verkoeling zoeken. Wie liever in actie komt, kan ook een kajaktour over de rivier maken.

Groene stadsoase op het dak
De strandjes bereik je het beste met de gratis pontjes die vanaf de boulevard bij de Oude Stad heen en weer varen. De boulevard is weer een trekpleister op zich. Hier is het fijn wandelen en fietsen - dat kan met de goedkope huurfiets Veturilo - langs het water. Er zijn verschillende barretjes en food trucks voor een pitstop. Ook vind je hier het Museum on the Vistula, de tijdelijke locatie voor het museum van hedendaagse kunst.
Afbeelding
Niet ver van de boulevard duiken de glazen koepels van de Universiteitsbibliotheek op. Je zou er zo voorbij lopen, maar dan mis je iets bijzonders, want op het dak van het gebouw is een van de grootste daktuinen van Europa aangelegd. De groene stadsoase is gratis toegankelijk en geeft een mooi uitzicht over de stad en de rivier.


Ook leuk om te doen:

Bekijk de koninklijke baden en wandel door het zeventiende eeuwse Łazienki Park, dat bevolkt wordt door tientallen nieuwsgierige eekhoorntjes en met 76 hectares het grootste park van de stad is.
Bezoek het Paleis van Cultuur en Wetenschap, een iconisch, maar ook gehaat gebouw dat Polen in de jaren vijftig cadeau kreeg van Stalin. Vanaf de dertigste verdieping kijk je uit over de hele stad.
Eet een punt pavlova (taart) in markthal Hala Gwardii, een oude bokshal waar nu allerlei etenswaren en lokale producten worden verkocht.
Ga naar een Chopin-concert. De componist en pianist werd vlakbij Warschau geboren en daar is de stad maar wat trots op. Er zijn dagelijks concerten bij te wonen. Ook is er een groot Fryderyk Chopin museum dat vanaf 15 juli weer open gaat.
Stap in een tijdmachine in het Life under Communism Museum en ervaar hoe het was om tijdens het communisme in Warschau te leven. In het piepkleine cafeetje kun je koffie uit een originele koffiemachine uit de jaren vijftig bestellen.
Probeer Poolse pierogi bij Gosciniec. Daarnaast serveren veel restaurants koude bietensoep, genaamd chłodnik. Een populair gerecht in de zomer.




https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... len-reizen

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Warschau: groeiend Polen

Bericht door Lech » wo feb 22, 2023 6:17 am

Wawel toonde een voorheen onbekende plek. Toeristen zullen ze binnenkort bezoeken
Afbeelding
Kelders van het koninklijk kasteel van Wawel Bron: PAP / Łukasz Gągulski


Het koninklijk kasteel van Wawel is een van de grootste toeristische attracties in Polen en tegelijkertijd een belangrijk onderdeel van onze geschiedenis. Een groot deel ervan is open voor bezoekers, maar toeristen hebben nooit toegang gekregen tot de kelders.

Wawel toonde een voorheen onbekende plek. Toeristen zullen ze binnenkort bezoeken

Het koninklijk kasteel van Wawel is een van de grootste toeristische attracties in Polen en tegelijkertijd een belangrijk onderdeel van onze geschiedenis. Een groot deel ervan is open voor bezoekers, maar toeristen hebben nooit toegang gekregen tot de kelders.


Wawel opent binnenkort een nieuwe attractie. Op maandag 20 februari mochten de eerste mensen de 500 jaar oude kelders betreden die zich onder het hele kasteel uitstrekken. Binnenkort kunnen toeristen ook de fundamenten van het koninklijk kasteel zien.

Wawel liet zijn kelders zien
Volgens "Gazeta Krakowska" wordt later dit jaar een nieuwe route gelanceerd om het koninklijk kasteel te bezoeken. Maar voordat dat gebeurt, zullen experts de kelders, die in 1524 werden voltooid, moeten renoveren.

- We zullen de fundamenten van het kasteel laten zien - in letterlijke en figuurlijke zin - omdat we het hebben over de fundamenten van het kasteel, dat werd gebouwd in de 16e eeuw - zei prof. Andrzej Betlej, directeur van het Koninklijk Kasteel Wawel.

De opening van de kelders betekent de introductie van een nieuwe manier om het kasteel te bezoeken. Een van de elementen is om uit te leggen hoe water aan het kasteel werd geleverd. Een belangrijk punt in deze les kan een middeleeuwse put zijn.

De manier waarop Wawel fungeerde als kasteel wekt nieuwsgierigheid, b.v. zo werd hier water verkregen. De put bevindt zich in de kelders van de oostelijke vleugel, gebouwd tijdens de bouw van het renaissancepaleis in het begin van de 16e eeuw. In de jaren tachtig werden uitgebreide onderzoeken van de put uitgevoerd, waaruit bleek dat deze uit de Middeleeuwen stamt, aldus Martyna Bulińska, architectuurconservator bij Wawel en Anna Maria Pieczyńska, coördinator van het Underground Wawel-project.

Een unieke attractie voor toeristen dit najaar
Volgens de aankondiging van de directeur van het kasteel is het doel van de werken om bezoekers ervaringen te bieden die ze nergens anders kunnen ervaren.

– Toeristen zullen zulke prachtige ruimtes kunnen zien, zoals bijvoorbeeld de origineel bewaard gebleven middeleeuwse waterput. We vertellen je over de geschiedenis van de koninklijke residentie met behulp van details en stenen overblijfselen, evenals eeuwenoude renaissance- en gotische muren, op een innovatieve, ervaringsgerichte manier. Niemand heeft het voor ons gedaan', legt Betlej uit.

De revitalisering van de kasteelkelders zal meer dan PLN 12,4 miljoen kosten. Het overgrote deel van het geld komt van het Ministerie van Cultuur. Het is ook vermeldenswaard dat hoewel de eerste toeristen in de herfst van 2023 naar de Wawel-ondergronds zullen afdalen, de definitieve revitalisering van de kelders tegen 2025 voltooid zou moeten zijn.
Afbeelding


https://podroze.wprost.pl/11108572/wawe ... rysci.html

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Warschau: groeiend Polen

Bericht door Lech » di jul 11, 2023 4:52 am


Waterwereld: TFN verkent de mysterieuze geneugten van het historische Filtry Station in Warschau

Afbeelding
Stad diepten. Het Filtry Station is een van de wonderen van Warschau.
Kalbar/TFN


Het is door een krakende deur die een select groepje betreedt. Net als bij het betreden van een wereld die verloren en lang vergeten is, worden deze bezoekers opgewacht door een 19e-eeuws catacombencomplex waar, in het donkere, schemerige halflicht, grote gewelfde plafonds een weerspiegeling werpen op het inktzwarte water om een ​​caleidoscoopeffect te creëren dat is zowel hypnotiserend als verontrustend. Net als staren in een Magisch Oog, raken ze gedesoriënteerd en versuft door de vervormde dimensies die recht voor hen liggen: waar begint het water? En waar eindigt het?

Dit is Parijs niet en Rome ook niet. Dit is Warschau, namelijk het Filtry Station van de stad, een technisch meesterwerk dat 137 jaar geleden werd onthuld om de stad van schoon water te voorzien. Door president Komorowski in 2012 aangewezen als historisch monument, werd het door zijn opname op de erfgoedlijst van Polen toegevoegd aan A-lijstattracties zoals de oude stad in Krakau, de Wieliczka-zoutmijn, de Gdańsk-scheepswerven en het kasteel in Malbork.
Afbeelding
Tickets om naar het station te gaan zijn snel uitverkocht.
Kalbar/TFN

Ze zijn allemaal gemakkelijker te bezoeken.

Open in juli en augustus in het weekend, tickets gaan snel voor Filtry - online vrijgegeven, ze zijn meestal binnen enkele minuten opgepakt, zoals die voor een muziekfestival. Degenen die de eerste keer missen, moeten onderhandelen over een ondoordringbaar contactsysteem dat Byzantijns is in zijn complexiteit.

De beloningen zijn echter ruim voldoende.
Afbeelding
Het systeem, geopend in 1886, maakte van Warschau pas de zesde Europese stad met een modern rioleringssysteem.
Kalbar/TFN

Degenen die twijfelen aan de geloofwaardigheid van het opnemen van een waterverwerkingsfabriek op een erfgoedlijst met de meest betoverende schatten van het land, onderschatten de pure majestueuze glorie van het Filtry Station.

Gebouwd in opdracht van de Russische president van Warschau, Sokrates Starynkiewicz, was het zijn visionaire benadering van lokaal bestuur die zorgde voor de introductie van een door paarden getrokken tramnetwerk en de installatie van de eerste telefoonlijnen in de stad. Het was echter onbetwist dat de toevoeging van een waterleiding zijn bepalende schenking aan Warschau zou worden.
Afbeelding


Aanrader, lees het gehele verhaal hier: https://www.thefirstnews.com/article/wa ... ation-6766

Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Warschau: groeiend Polen

Bericht door Lech » di nov 21, 2023 6:36 am

Een Duitse journalist prijst een Poolse stad. Hij beweert dat het niet anders is dan grote Europese steden


Polen heeft veel te bieden: van pittoreske berglandschappen en groene gebieden, via prachtige kustlijnen tot bruisende metropolen. Dit ontsnapt niet aan de aandacht van toeristen en buitenlandse media. Deze keer komen er eerbetoon vanuit Duitsland.
Afbeelding
Onlangs spraken de Britse media over de schoonheid van Sopot , waarbij ze het vergeleken met Italië of de Franse Rivièra. In september adviseerden journalisten van euronews.com de lezers een reis naar het Ojców Nationaal Park . Nu wordt Warschau ook gewaardeerd .

Duitsers prijzen de hoofdstad van Polen
Zoals wp.pl meldde , schreef Philipp Laage, een journalist van het Duitse weekblad "Spiegel", dit keer over de voordelen van Warschau. De auteur van het artikel merkte op dat toeristen zich een paar jaar geleden vooral concentreerden op steden als Krakau , Gdańsk en Wrocław . De hoofdstad van Polen werd over het hoofd gezien omdat deze volgens velen niets interessants te bieden had en nog steeds "een socialistische stank ademde". De stad heeft echter een ongelooflijke transformatie ondergaan en is een metropool geworden die niet verschilt van de normen van grote westerse hoofdsteden.

Dit is ook duidelijk zichtbaar in de cijfers. Volgens een rapport opgesteld door het Bureau voor Toerisme van Warschau werd Warschau vorig jaar bezocht door 7,1 miljoen Polen en 1,9 miljoen buitenlandse toeristen. Dit resultaat ligt slechts 11 procent lager. van de staat vóór de pandemie.

Warschau verovert de harten van toeristen
De journalist bewonderde onder meer de zakenwijk van Warschau, culturele centra, fabrieken omgevormd tot restaurants en een boulevard aan de westelijke oever van de Vistula. Hij hield ook van Praag, dat een populaire plek onder kunstenaars werd.

Er waren ook verwijzingen naar de geschiedenis. Laage herinnerde zich de misdaden begaan door de Duitse bezetter en het feit dat de hoofdstad vrijwel volledig verwoest was. Daarom moeten toeristen plaatsen zoals het Museum van de Opstand van Warschau, het Polin Museum en het Monument van de Opstand van Warschau in hun reisplan opnemen. We mogen de oude stad niet vergeten, die de "moeilijkheden van de wederopbouw na de oorlog" laat zien.

"Verleden en heden: in geen enkele andere Europese metropool is deze bijeenkomst zo interessant als in Warschau. En de stad ligt praktisch om de hoek. Het is slechts vijf en een half uur met de trein vanaf Berlijn", schreef de journalist. Meer informatie over actuele gebeurtenissen kunt u vinden op de startpagina van Gazeta.pl .





https://podroze.gazeta.pl/podroze/7,114 ... BoxOpImg15

Plaats reactie