Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Plaats reactie
Plievo

Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » do jul 01, 2021 6:03 pm

In deze draad schrijf ik enkele items op die wij tegenkomen tijdens het eventueel aanschaffen van een apartement.
De informatie is niet chronologisch geordend, maar wel persoonlijk meegemaakt.

Wij gaan voor een apartement met een berging en een parkeerplaats in de buurt van een tramhalte.

Onze 1e poging tot aanschaf en onderhandelingen hebben wij afgebroken.
Wij hadden een leuk apartement gevonden, parkeerplaats was er ook en een berging idem.
Na een goed Teams gesprek kwamen wij in de onderhandelingsfase terecht.
Toen was het goed lezen, de parkeerplaats bleek 300 meter verderop te zitten en de berging was ineens kleiner en in een ander gebouw, dit was voor ons de reden om de onderhandelingen af te breken.

Wat ook belangrijk is om vooraf te informeren in welke staat de woning word afgeleverd.
Bijv, zijn de muren gestucked en zo ja op welke manier (machinaal of handmatig), dit is ook van toepassing voor het plafond.
Onze ervaring is dat doorvragen en doorvragen duidelijkheid schept.

Daarnaast dien je te realiseren dat behalve de buitendeuren en ramen er geen deuren en kozijnen zijn in de woning.
Je word verwacht dat zelf nadien te regelen.
Sommige ontwikkelaars hebben optiepakketten (vaak basis, standaard, premium oid), waar je uit kan kiezen. Ook hier is het opletten wat er allemaal precies in z`on pakket zit.

Let ook op de prijzen, wij hebben al meegemaakt dat de prijs van de parkeerplaats en berging 500 zloty/m2 verhoogd werd zonder ons tijdens de onderhandelingen hiervan op de hoogte te brengen. Gelukkig zag mijn vrouw dit, daarna ging de prijs weer terug.

Kijk ook of je alle informatie hebt gekregen.
Voorbeeld, wij lezen alle informatie die wij van de ontwikkelaar hebben gekregen en ergens is een verwijzing naar annex 4. Alleen hebben wij deze annex niet gekregen. Nu hebben wij al 2x om annex 4 gevraagd en 2x annex 3 gekregen, dat word een 3e vragen.

Verdere info komt in de komende tijd.

Plievo

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » za jul 03, 2021 9:42 am

In het vorige bericht schreef ik al van let op de prijzen.
Wat bij ons nu boven tafel komt is dat de verkopende partij ons de rekening stuurt van de notaris en het inschrijven in het eeuwige archief, al met al bijna 2000 zloty.
Aangezien wij nog niets getekend hebben of ergens mee akkoord gegaan zijn, betekent dit dat wij hier niet zomaar mee eens zijn.

Het leuke is dat de afspraak voor het tekenen van het koopcontract eind deze maand is, maar wij hebben niet eens aangegeven dat wij akkoord zijn met de aankoop, of met de prijs die ze er voor vragen.
Onze laatste mail aan de verkopende partij hebben wij dit nog even duidelijk gemaakt, maar het is alsof ze doof zijn, hun mail daarop volgens spreekt er niet eens over.

Een ander item is dat wij de indeling wat anders willen hebben dan zoals het in het origineel is. De verkopende partij zegt dat wij dit allemaal na het tekenen van het koopcontract kunnen regelen. Maar in het koopcontract staat dat als de ontwikkelaar hier niet mee akkoord gaat wij de standaard bouw krijgen. Wij hebben duidelijk gemaakt dat wij dit aan de voorkant, voor het tekenen, geregeld willen hebben.

Bij het huidige project willen wij een apartement, parkeerplaats en berging.
Nu kon een parkeerplaats niet meer, want die waren uitverkocht. Maar een dubele parkeerplaats (familie parkeerplaats) kon wel, tegen een gereduceerd tarief.
Thuis gekomen hebben mijn vrouw en ik dit nog eens besproken en gezegd dat wij een enkele parkeerplaats willen. Dit op de mail gezet op een zodanige vriendelijke wijze dat de verkopende partij weet dat dit voor ons een must is. Voila, er is ineesn een enkele parkeerplaats voor ons gevonden.

Hun intenties zijn duidelijk, wij zetten jullie onder druk, wij zijn echter zo dat wij ons niet onder druk laten zetten.

Tip: er zijn in Polen bedrijven die voor rond de 800 zlotys alle papieren controleren voor jou en tips / adviezen geven.
B.v. wat uit het ontwikkelaarscontract moet of wat er juist in hoort.
Wij willen bijvoorbeeld een wijziging in een muur, de verkopende partij zegt dat het geen probleem is, maar in de versies van het contract laten ze dit er tot nu toe wel buiten.

Plievo

Bericht door Plievo » vr jul 09, 2021 8:43 am

Nu wij weer wat papieren hebben ontvangen zien wij ineens dat het geld van het apartement op één rekening gestort dient te worden en het geld voor de parkeerplaats en berging op een andere rekening.
Na veel gevraag waarom dit verschil blijkt dat de berging en parkeerplaats op deze manier door de eigenaar apart verkocht kan worden in de toekomst, dus los van het apartement.

Wat we ook zien is dat wij de parkeerplaats en berging al veel eerder moeten betalen, maar na aankoop er geen gebruik van kunnen en mogen maken. Logisch ook omdat er nog flink gebouwd word.

Er zijn ook bijkomstige kosten:
- "wegenbelasting" in de garage
- als niet alle plekken verkocht zijn dienen degene die wel een parkeerplaats hebben aangeschaft "belasting" te betalen voor de niet verkochte plekken

Plievo

Bericht door Plievo » di jul 20, 2021 3:01 pm

Nu wij druk bezig zijn met de aankoop van een apartement hebben wij een bedrijf ingeschakeld die de koopovereenkomst en andere documentatie voor ons controleerde, het kostte 800 zlotys maar bleek een gouden greep te zijn.

Er stonden toch wel een paar artikelen in de papieren die ons de haren deed rijzen..
Bijvoorbeeld dat de verkoper aandelen mocht kopen met een deel van het apartement als onderpand :o
En wat als dat misgaat? Zijn wij dan ineens financieel aansprakelijk oid?
Dat in de winkels op de begane grond een drankenwinkel komt die 24 uur per dag open is :cry:
Voor een 4 verdieping hoog apartement betekent dat je s nachts veel lawaai hebt van dronken klanten. Dit hebben wij verleden jaar toevallig meegemaakt toen we een apartement huurden en er tegenover z`on winkel was.
En er stond een boete clausule in die niet mag volgens de Poolse consumentenrecht.

Wij hebben het bouwbedrijf bericht dat wij om deze redenen niet verder gaan met de aankoop van het apartement.

Toevallig kwam een ander apartement vrij waar wij al eens naar geïnformeerd was maar toen gereserveerd was, de reservering is vervallen en wij zijn nu met de ontwikkelaar in gesprek hierover.

Plievo

Bericht door Plievo » za jul 31, 2021 1:50 pm

Druk bezig met het eventueel kopen van een apartment word van ons door de verkopende partij ge-eist dat wij een Pools document door de rechtbank alhier laten bekrachtigen :?
Gelukkig moesten wij de notaris nog bellen die aangaf dat dit alleen maar geldt als wij een Nederlands document als officieel document in Polen willen gebruiken.

In het koopcontract staat een regel over betalingen die wij niet begrijpen, wij hebben in Polen een advocaat ingehuurd om dit aan ons uit te leggen, wij hoeven hem niet betalen want hij begrijpt er ook niets van.
Tijdens het gesprek met de notaris hebben wij dit ook besproken, maar de notaris kan er ook geen hout van maken.
De Verkopende partij gevraagd wat er bedoeld word, krijgen wij precies hetzelfde te horen als wat er in het contract staat, wij hebben nogmaals gevraagd wat er bedoeld word.

Word vervolgt?

Plaats reactie