Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » ma sep 19, 2022 3:35 pm

Vandaag was het een drukke en reislustige dag.

De aannemer bracht ons verleden week de 1e loon rekening en vroeg of wij deze handje contantje wilde betalen.
Ok, wij wilden wel dat hij dan op de rekening zou noteren dat hij het betaald heeft inclusief datum, geen probleem voor hem.

Van het weekend ik het geld gepind en vanmorgen wilde ik het hem overhandigen, de rekning had ik bij mij waarop hij kon aangeven van betaald met datum en handtekening.
Nou nee dus, wij moesten ineens het geld overmaken op zijn bankrekening. En de afspraak van handje contantje was van tafel :evil:

Ik met het geld en de rekening naar zijn bank, in een grote stad als Poznan heb je die genoeg,
Binnen bij de bank aan de balie geef ik aan dat ik de rekening wil voldoen door het geld op de aannemer zijn rekening te storten. Mag dat niet van de bank, omdat het rekeningnummer niet van mij is maar van de aannemer :? . Ik eef nog aan dat ik wil betalen ipv geld opnemen maar nee hoor, geen kans.

Tegenover de ING bank, ik ben ook bij de ING dus.....
Zeggen ze daar, kan niet want wij zijn ING Polen. Ik ja en?? Zelfde bank, zelfde logo, zelfde CEO, nee dus.
Ze hebben voor mij uitgezocht dat in Polen contant geld storten op andermans rekening niet mogelijk is.
Wel mogelijk zelf een rekening openen :)
Dus ik wil een rekening openen, mijn geld op mijn rekening storten, en dan het geld overschrijven naar de rekening van de aannemer. Kan ook niet, rekening openen wel, maar de bank waar ik was is een bank die geen geld heeft / beheert. :twisted:

Mijn zwager heeft ons uit de brand geholpen.
Wij zijn naar zijn bank gegaan, het geld op zijn rekening gestort en vervolgens overgeschreven naar de rekening van de aannemer.
Al met al een hele middag bezig geweest voor deze ongein.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » ma sep 19, 2022 4:34 pm

Plievo,
Eerst even dit: ING Bank Śląski is een volle dochter van ING.nl maar wel met een betonnen muur ertussen, ze zijn totaal gescheiden. Denk zelf dat ze daar wijs aan doen, anders loop je het risico dat het ene deel het ander meesleept. Is in het zakenleven veel toegepaste constructie.

Dat je geen geld over kan maken heeft denkelijk te maken met de hoogte van het bedrag, ga hier niet verder op in vanwege privacy. Het kan te maken hebben met tegengaan van geld waar de fiscus niets van weet.

Zijn er in de buurt geen kleine kiosk waar je ook geld kan overmaken, zoals aan: Ziekenfonds, Fiscus, Huur etc.? Het is wel verstandig om bij ING Bank Śląski een rekening te openen, op die manier kennen ze je beter als klant.

Er is de laatste 10 jaar in Polen veel veranderd op financieel gebied, mede om criminaliteit en alles wat daar mee samenhangt tegen te gaan. Dat de aannemer geen contant geld wil is te verklaren, al is het op zich ontzettend stom dat hij het op deze manier kenbaar maakt.

Als de Belastingdienst rekeningen gaat vergelijken dan komt het snel genoeg boven, daarna is Poznan in last. Vraag altijd een rekening met handtekening en print elk jaar je betalingen uit zodat je het aan de Belastingdienst Poznan kan laten, indien nodig! Tevens als geheugensteuntje voor later.
Eerdaags is er een nieuwe wet dat de Belastingdienst zonder toestemming in je bankgegevens kan kijken.

Lech
Berichten: 4944
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Lech » di sep 20, 2022 8:27 am

Eerdaags is er een nieuwe wet dat de Belastingdienst zonder toestemming in je bankgegevens kan kijken.
Ik las ook dat de regering op elk verkocht toestel in Polen een eigen app verplicht op wil laten installeren.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » di sep 20, 2022 1:49 pm

Lech schreef:
di sep 20, 2022 8:27 am
Eerdaags is er een nieuwe wet dat de Belastingdienst zonder toestemming in je bankgegevens kan kijken.
Ik las ook dat de regering op elk verkocht toestel in Polen een eigen app verplicht op wil laten installeren.
In onze Poolse bankrekening zal de Poolse belastingdienst niet veel wijzer worden, en ik koop mijn telefoons buiten Polen :lol:

Veel zaken gaan de goede kant op, morgen worden de eerste stukken betegeld.
De aannemer heeft ons gered door iemand te regelen die een airco kon instelleren binnen de tijd, voordat de muren hun finishing touch krijgen.
Morgen de juiste verf ophalen.

Wanneer de electriciën komt om zijn werk af te maken is mij totaal onduidelijk, de aannemer geeft aan dat hij het regelt, het zal wel goed komen. 1qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » do sep 22, 2022 4:53 pm

Een bedrijf voor stenen aanrechtbladen waar wij geweest waren heeft een paar grote platen klaar gelegd om te bekijken, en nog eentje extra hadden ze gevonden.
Degene die ze apart gezet hadden voor ons waren allemaal te druk, de kleur was mooi maar teveel aderen door het paneel.

Het blad wat ze extra hadden gevonden was precies wat wij wilden, juiste kleur en rustige aderen erdoor heen.
En als klap op de vuurpijl ook nog eens bijna de helft goedkoper, was een leuke verrassing aangezien andere zaken weer wat duurder waren.

Het aanrechtblad word opgehaald door een bedrijf vlakbij die later er een mooi blad uithaalt.
Aangezien de rest van het blad ook van ons is, had mijn vrouw het idee om een lage t.v. kast van 2,5 meter lang, wat ons plan was, de bovenkant ook te voorzien van dit blad. Er is blag genoeg, top idee.

Volgende maand gaat mijn vrouw hier naartoe om belastingzaken te regelen, moet blijkbaar ook.
De maand erop ben ik hier als men de vloeren legt.
De laatste maand van het jaar zijn wij hier beide als ze de keuken plaatsen en dan het bedrijf die het keukenblad uitzaagt langskomt om het aanrechtblad precies uit te meten.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » za sep 24, 2022 5:42 am

Het aanrechtblad dient nog op maat gezaagd te worden en de gaten voor o.a. wasbak en kookplaat dienen erin gemaakt te worden.
Het loont om hiervoor bij verschillende bedrijven een offerte aan te vragen.
Niet elk bedrijf die deze platen verkoopt zaagt deze ook op maat, vele bedrijven doen alleen aan verkoop.

Wij hadden al enkele adressen van goed bekend staande zaagbedrijven (als dat al zo heet :D ), en wij zien al verschillen van 2000 zloty tussen de goedkoopste en de duurste. Van de duurste weten wij dat die samenwerkt met het bedrijf waar wij de plaat hebben gekocht, misschien gokten ze erop dat wij om die reden voor hun kiezen, helaas.


Gisteren ging met beginnen met het betegelen van de badkamer en toilet, en de 3e persoon was met een machine de muren aan het polijsten? een soort van ronde schijf om de muur glad te maken leek het mij.

Helaas dien ik weer naar Nederland te gaan, gelukkig houden mijn zwager en schoonzus een oogje in het zeil.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » za sep 24, 2022 5:53 am

Mogge,

Weet dat geld belangrijk is maar kijk niet alleen naar de prijs, vraag eens bij de buren of zij ook een graniet aanrecht hebben! Vaak is mond tot oor een betere reclame vanwege de ervaring die er achter zit. ;)

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » za sep 24, 2022 7:57 am

JanTorun schreef:
za sep 24, 2022 5:53 am
Mogge,

Weet dat geld belangrijk is maar kijk niet alleen naar de prijs, vraag eens bij de buren of zij ook een graniet aanrecht hebben! Vaak is mond tot oor een betere reclame vanwege de ervaring die er achter zit. ;)
Je hebt natuurlijk gelijk dat kwaliteit bovenaan dient te staan.
Wij hebben 4 bedrijven benaderd waar wij goede berichten over hebben ontvangen. Van 2 hebben wij een offerte mogen ontvangen, van de andere 2 verwacht ik volgende week een offerte. Ik ben benieuwd of de ene erg hoog zit in prijs of de andere laag

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » zo sep 25, 2022 7:28 am

Wij hebben 4 bedrijven benaderd waar wij goede berichten over hebben ontvangen. Van 2 hebben wij een offerte mogen ontvangen, van de andere 2 verwacht ik volgende week een offerte. Ik ben benieuwd of de ene erg hoog zit in prijs of de andere laag
Één bedrijf heeft zich afgemeld, ze snijden geen aanrechtbladen op dit moment als het blad bij een ander bedrijf is gekocht.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » zo sep 25, 2022 10:36 am

De ene die het niet wil doen wil volgens mij het risico van breuk niet lopen, die heeft wel de sores maar niet de verdiensten.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » di okt 04, 2022 6:59 am

Het heeft even geduurd maar nu weer een update.
Het apartement schiet al aardig op maar we merken dat we de regie een beetje kwijt raken doordat wij niet meer in Poznan zijn.
Zo gaven ze bv aan dat de toiletten geplaatst waren, gisteren ging mijn zwager en zijn vrouw erheen en hebben voor ons een filmpje gemaakt, en wat zien wij, geen toiletten geplaatst…
Maar wij zien wel dat het behoorlijk opschiet, verlaagd plafonds zitten er in, muren en plafonds zijn geverfd.

Voor het weekend hadden wij gevraagd om alvast een rekening te sturen, zodat wij niet alles ineens moeten betalen, de rekening kwam, 30.000 zlotys voor verven. Wij hebben gevraagd of dit correct was en of wij een gespecificeerde rekening kunnen krijgen. Geen probleem, maar wel ineens 25.000 zlotys voor het plaatsen van een verlaagd plafond (offerte was 11.000 zloty) en geld voor afvoeren van afval terwijl de afvalcontainer bij het apartementencomplex staat die alle bewoners gratis mogen gebruiken.

Al met al kwamen wij op een totaal van meer dan 20.000 euro, wij hebben gisteravond hier toch maar eens wat vragen over gesteld.
Gelukkig kregen wij vanochtend al vlot bericht en wij hebben het verkeerd gelezen (ja ja).
Een heel verhaal maar de rekening word ongeveer de helft van de ruim 20.000 euro, eerlijk gezegd precies wat wij ook gebudgeteerd hadden.
Mijn vrouw nog kwaad van hoezo hebben wij het verkeerd gelezen. Ik aangevend, Polen hebben altijd gelijk en zullen bij hoge uitzondering zeggen dat ze een fout hebben gemaakt.

Zoals het er nu uitziet zal volgende week de werkzaamheden afgerond worden.
In November worden de binnenkozijnen en deuren geplaatst evenals de vloer.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » di okt 04, 2022 12:30 pm

Schrijf altijd dat je voor regie er bij moet zijn, beloven kost niets en dat zie je ook! Ik zie persoonlijk de afspraken graag zwart op wit, en betaal zelf na overhandiging bonnen van de winkels etc. gelijk. De uren betaal ik in overleg per week, een mens moet ook eten! Afvoer afval is per gemeente anders, maar in principe is het meeste als verf gewoon chemisch afval wat niet bij huisafval mag. Betaling alleen na overhandiging bon.

Ik kan er verder niet in treden, ieder mens is anders net als de afspraken die gemaakt zijn. Je moet er rekening mee houden dat ze je zien als die rijke Nederlander en daar wordt de rekening een beetje op gebaseerd. Succes verder.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » di okt 04, 2022 8:19 pm

Schrijf altijd dat je voor regie er bij moet zijn, beloven kost niets en dat zie je ook! Ik zie persoonlijk de afspraken graag zwart op wit
Het is ons bij meerdere bedrijven niet gelukt om een offerte op paier te krijgen, muv 1 en deze vroeg zoveel geld dat er 2 auto`s van gekocht kon worden.
Een maand lang vrij nemen lukte gewoon niet

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » wo okt 05, 2022 8:26 am

Plievo,
Ben geen voorstander om zo een woning aan te 'kleden', als eerder aangegeven. Je hebt op deze manier geen controle op de uit te voeren werkzaamheden, straks zit je met het feit dat bij aanpassingen ze aan je vragen hoe b.v. een leiding is aangelegd waar je geen antwoord op kunt geven!!

Schakel een beetje terug, zorgt voor rust en minder kosten! Laat even nakijken of de thermosstaten niet te hoog staan, weet niet of bij jullie in de flat de verwarming al aan staat.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » wo okt 05, 2022 8:59 am

Hoi Jan,

Zelf ben ik hier ook geen voorstander van, maar ja je wilt wat.
Gelukkig komt mijn zwager regelmatig kijken hoe het loopt, hij houd nog een beetje controle en stuurt ons filmpjes mbt de voortgang. Dit gaat gelukkig goed.

M.b.t. deze aannemer, wij hebben hiervoor gekozen omdat meerdere mensen, ook mensen die wij kennen, goede ervaringen met hem en zijn team hebben.
Nu is de aannemer eendriftig mannetje in zijn spraakgebruik met een enorm accent, maar de andere 2 mannen zijn rustig en luisteren goed en stellen de correcte vragen. En wij zien dat het gelukkig goed gaat.
De aannemer, loodgieter en electriciën overleggen alles goed en werken in goed overleg zag ik al toen ik er was.

M.b.t. de rekening zijn wij nu op één lijn gekomen, een gevalletje van elkaar niet goed begrepen hebben.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » zo okt 23, 2022 9:03 am

De laatste loodjes

Het is lastig als je zelf in Nederland bent en er word gewerkt in jouw apartement in Polen.
De electriciën gaf aan afgelopen week aan het werk te zijn geweest maar dat er wat apparatuur van hem stuk gegaan was en hij volgende week weer komt.
Degene die de hele verbouwing leidde gaf verleden week aan gereed te zijn.

Nu is mijn vrouw gister naar Polen gegaan en naar het apartement om te bewonderen.
Veel zaken zien er heel mooi uit, erg tevreden.
Helaas zit het kraantje met onderkast in het toilet niet goed op zijn plek en is de deur van het kast scheef en niet goed los te krijgen, Dit moet nog hersteld worden. De aannemer heeft nog de sleutels van het apartement, en heeft de water en de verwarming afgesloten :evil: . Vermoedelijk gaat mijn vrouw vandaag de sleutels halen om de verwarming en water erop te zetten, zo kunnen wij tenminste ook controleren of er ergens iets lekt.

De electriciën bleek afgelopen week helemaal niet in het apartement geweest te zijn en mijn vrouw kwam erachter dat sommige lichtschakelaars niet goed aangesloten zijn. B.v. in de slaapkamer hebben wij verlichting aan het plafond en led verlichting langs de muur. Beide schakelaars in de slaapkamer werken alleen op de verlichting aan het plafond. Kleinigheid om het op te lossen maar moet nog wel ff gebeuren.

Er ligt nog veel troep, maar dat ruim ik op volgende maand als ik er ben.
Volgende maand worden de vloeren, deuren en kozijnen geplaatst, daarvoor heb ik 2 dagen om alles schoon te maken. Er is een buitencontainer voor bouwafval waar ik de troep in gooi, daarna vloeren schoon maken voor als de nieuwe vloer geplaatst word. En vervolgens met water en zeep de badkamer, toilet en alle ramen kuisen.

In december gaan wij er voor de 1e keer daadwerkelijk slapen, de ramen in de slaapkamer zullen wij moeten afplakken, daar is nog niets voor en hebben wij ook nog niet naar gekeken. Een beetje zwart plastic van vuilniszakken maakt het ook wel donker. Mijn vrouw heeft vandaag een bed besteld die volgende maand word bezorgt.

Al met al gaan wij de goede kant op 12qq 15qq

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » wo okt 26, 2022 11:55 am

Afgelopen maandag heeft mijn vrouw de laatste "papieren" zaken afgehandeld bij de notaris en belastingkantoor, wij zijn nu helemaal 100% eigenaar.
Afspraak maken bij de belastingdienst was lastig, wij hadden 11 telefoonnummers waar wij een afspraak onden maken, dit lukt uiteindelijk bij nummer 7.
Bij de eerste 6 ging de telefoon wel over, nergens iemand die opnam, gelukkig bij de 7e wel. En ze waren heel behulpzaam, hielpen met het invullen, waar aan gedacht moest worden. Ze waren al blij dat mijn vrouw van de juiste papieren kopietjes bij zich had voor de belastingdienst.

M.b.t. de notaris was de afspraak maken heel makkelijk, alleen konden wij een afspraak maken over 1 maand vanwege drukte, de papieren die ondertekend moest worden kregen gek genoeg een paar dagen van tevoren. Ook hier het standaard riedeltje, krabbel zetten, flesje wijn 2qq in ontvangst nemen en gereed.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » wo okt 26, 2022 1:11 pm

Nagevraagd of jullie bij het Urząd Skarbowy Okręg Poznań ingeschreven zijn waar de flat/adres ondervalt, in Poznań zijn meerdere Urząd Skarbowy Poznań. Is goed dat jullie dit gelijk doen, geeft je extra punten bij Skarbowy.

Je kan bij iedere notaris in Poznań de akte laten passeren, je bent niet afhankelijk van de notaris die opgegeven is. Zelf neem ik na een slechte ervaring altijd de eigen notaris, die nauwgezet alles doorleest.

Wil er niet tegen 'aanleunen' maar denken jullie aan het opmaken van een testament, voorkomt een scheepslading ellende.

Plievo
Berichten: 2945
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » do okt 27, 2022 7:47 am

JanTorun schreef:
wo okt 26, 2022 1:11 pm
Nagevraagd of jullie bij het Urząd Skarbowy Okręg Poznań ingeschreven zijn waar de flat/adres ondervalt, in Poznań zijn meerdere Urząd Skarbowy Poznań. Is goed dat jullie dit gelijk doen, geeft je extra punten bij Skarbowy.

Je kan bij iedere notaris in Poznań de akte laten passeren, je bent niet afhankelijk van de notaris die opgegeven is. Zelf neem ik na een slechte ervaring altijd de eigen notaris, die nauwgezet alles doorleest.

Wil er niet tegen 'aanleunen' maar denken jullie aan het opmaken van een testament, voorkomt een scheepslading ellende.
Urząd Skarbowy Okręg Poznań oftewel het belastingkantoor, daar is alles geregeld. Wij weten ook al wat we volgend jaar moeten betalen, behoorlijk minder dan in Nederland aquu

De notaris waar de akte is gepasseerd kennen wij en daar hebben wij goede ervaringen mee, ze hebben ons ook prima en gratis geholpen met een paar vragen van onze kant.

Een testament hebben wij, alleen gaf de notaris in Polen aan om het daar ook te laten bekrachtigen, op zich vreemd omdat we in dezelfde EU zitten en artikel 1 van de rechten van de mens gelden. Voor alle zekerheid laten wij dit in december toch maar doen.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » do okt 27, 2022 9:33 am

Wat het testament betreft zou ik wel doen, het bespaart nabestaanden een enorm berg werk in een droevige tijd. De kosten voor beëdigde vertaling en inschrijving is naar verhouding peanuts, de notaris kan je verder informeren. Je kan ook een nieuw testament in de Poolse taal op laten opmaken in het bijzijn van een beëdigde tolk PL/NL. Denk dat vertaling van het bestaande testament naar het Pools voldoende is, bekrachtig door beëdigde vertaalster en notaris.

Denk er niet te licht over, kan vanwege privacy van mensen niets vertellen maar neem maar van mij aan dat vooral vroeger vaak een tranendal was, vaak door lichtzinnigheid van 'zal wel meevallen'. Bespreek het samen en maak voor alles werk van! Ik zit op de lijn van de notaris.

Ken je bron van inkomen niet, ook geen enkele behoefte aan, maar je zal misschien ook in NL belasting moeten betalen, in ieder geval over je AOW. Wat je in NL moet betalen is op te voeren op je Poolse belasting. Gaat te ver om er uitvoerig over te schrijven, maar wel deze goede raad!: Neem een boekhouder die bekend is met de NL-Belastingen, er zijn genoeg kantoren in Poznan.

Tot slot: Nog gefeliciteerd met de woning en hoop dat jullie daar vinden wat jullie al jaren op het netvlies hebben staan, na dagen van papiertje en formuliertje lekker samen aan de wandel in het Centrum van Poznan. https://www.poznan.pl/

Czes i Jan.

Plaats reactie