Aanmelden in Polen - recente ervaring

Plaats reactie
Dorenda
Berichten: 46
Lid geworden op: za aug 27, 2011 12:25 pm

Aanmelden in Polen - recente ervaring

Bericht door Dorenda » za jan 28, 2012 1:21 pm

Ik ga binnenkort naar Polen emigreren. :) Ik heb werk gevonden in Warschau en ga daar dus ook wonen. Nou probeer ik vast een beetje uit te vinden hoe dat nou precies zit met het registreren van dat je daar woont, en ik lees overal weer net wat anders. Het lastige is, dat soms niet duidelijk is wanneer iets geschreven is of dat het al een tijdje geleden geschreven is, en in dat geval weet ik niet of er in middels geen dingen veranderd zijn in de procedures. Vandaar dat ik hoop hier iemand te vinden die hier recente ervaring mee heeft.

Waar het me om gaat is: waar moet ik me registreren (ik kom twee dingen tegen: urząd miasta en urząd wojewódzki) en wat heb ik daar, behalve een paspoort, voor nodig?

Op de officiële website van Warschau kom ik bijvoorbeeld over het aanmelden voor vast verblijf tegen dat je de volgende documenten moet meenemen:
Obywatel państwa członkowskiego UE:
a. karta pobytu obywatela UE lub zezwolenie na pobyt,
b. paszport lub dokument tożsamości.


En op een andere site lijken ze te zeggen dat ik me moet registreren bij de provincie en heb ik helemaal geen "karta pobytu obywatela UE lub zezwolenie na pobyt" nodig, maar twee verklaringen van mijn werkgever:
Wniosek o zarejestrowanie [...] należy złożyć osobiście do wojewody właściwego ze względu na miejsce pobytu. W urzędzie należy okazać ważny dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo [...].

Do wniosku o zarejestrowanie pobytu obywatela UE dołącza się odpowiednio:
1. w przypadku pracowników:
a) pisemne oświadczenie pracodawcy lub innego podmiotu o zamiarze powierzenia mu wykonywania pracy,
b) zaświadczenie o wykonywaniu pracy,


Maar dan vraag ik me af: is het óf de ene, óf de andere registratie, of allebei, of is een van de twee niet nodig?

En ik kom nergens iets tegen over dat ik een uittreksel uit het geboorteregister nodig zou hebben, klopt dat? Want die zou ik anders wel voor vertrek hier moeten regelen.

Alvast bedankt voor elk beetje opheldering dat jullie kunnen brengen. :)

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Aanmelden in Polen - recente ervaring

Bericht door Stamgast » za jan 28, 2012 1:56 pm

Dag Dorenda,

Allereerst proficiat met jouw beslissing. Een mooie stap in het leven.

Neem eens contact op met de Nederlandse Ambassade in Warschau.

Wonen in Polen
Informatie over legalisatie van uw verblijf vindt u op de website van het Poolse Ministerie van Buitenlandse Zaken.

http://www.msz.gov.pl/Advisory,for,citi ... ,9279.html

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Aanmelden in Polen - recente ervaring

Bericht door Wilhelmus Johannes » za jan 28, 2012 2:01 pm

Van harte proficiat.
Heel veel succes in je nieuwe vaderland,mogen we weten wat voor werk je gaat doen in Polen?

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Aanmelden in Polen - recente ervaring

Bericht door pietje Bell » za jan 28, 2012 2:27 pm

Hoi Dorenda,ik zou een uit treksel uit het geboorte register meenemen.Een verklaring van je nieuwe werkgever,en uiteraard je paspoort.En het adres waar je gaat wonen[verblijven]dan naar het gemeente huis[stadhuis], in dit geval Warschau ,daar van uit krijg je ik denk je verblijfsvergunning,en daar van uit helpen ze wel verder waar je geregistreerd moet worden[belasting,provincie e.d.]Maar ik denk dat je werkgever dit ook wel weet of althans hoort teweten.Maar neem zoveel mogelijk mee,beter onverlegen als verlegen,succes.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Aanmelden in Polen - recente ervaring

Bericht door Stamgast » za jan 28, 2012 2:50 pm

Hoi Dorenda,

Of je een uittreksel uit een geboorteregister nodig hebt weet ik niet. Mogelijk wel een uittreksel uit het bevolkingsregister, dat je in de Nederlandse woonplaats uitgeschreven bent.

Groeten,
Stamgast

Dorenda
Berichten: 46
Lid geworden op: za aug 27, 2011 12:25 pm

Re: Aanmelden in Polen - recente ervaring

Bericht door Dorenda » za jan 28, 2012 10:23 pm

Bedankt! :)
Natuurlijk mogen jullie weten wat voor werk ik ga doen. Ik ga werken als klantenservicemedewerker voor Nederlandse en Belgische klanten van een bedrijf dat in computernetwerken doet, dus vragen beantwoorden en problemen oplossen die met netwerken te maken hebben. Voorlopig in ieder geval. Uiteindelijk is het wel het idee dat ik ooit iets orthopedagogiekgerelateerds ga doen, want daar heb ik voor gestudeerd.

Bedankt voor de link, Stamgast. Op de site van województwo mazowieckie (waar die site heen linkt) was ik al geweest, daar werd ik niets wijzer, maar op de site van de vreemdelingendienst (waar die site ook heen linkt) leggen ze het netjes uit. Wat ik er tot nu toe van begrepen heb is dit:

Binnen 4 dagen moet je je verblijfplaats melden. Het staat er niet bij waar dat moet, maar ik neem aan dat dit de "meldunek" bij de gemeente is.
Binnen 3 maanden moet je je verblijf registreren bij de urząd wojewódzki. Het daarvoor benodigde formulier kun je zelfs downloaden van de site. Je hebt daarbij nodig: een geldig reisdocument, twee verschillende verklaringen van je werkgever, bewijs dat je de kosten à 1 zł hebt betaald.

Dit geldt dus voor EU-burgers die een baan in Polen hebben. En nu zullen we binnenkort zien of het ook echt allemaal zo is. :) Maar Pietje Bell heeft gelijk, ze zullen het daar op het stadhuis ook wel weten, en m'n werkgever ook, dus ik zal me nergens zorgen over maken. Ik wilde het alleen graag nu vast weten. Laat ik me eerst maar eens zorgen gaan maken over een kamer. :)

Plaats reactie