Beantwoording Kamervragen over belastingheffing Ned. WAOers

Plaats reactie
Lech
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Beantwoording Kamervragen over belastingheffing Ned. WAOers

Bericht door Lech » di jul 10, 2012 6:31 am

Beantwoording Kamervragen over de belastingheffing bij Nederlandse WAO’ers in Polen

Datum 9 juli 2012
Betreft Beantwoording vragen 2012Z11883 over Nederlandse WAO'ers in Polen
Directoraat-Generaal
Belastingdienst
Korte Voorhout 7
2511 CW Den Haag
Postbus 20201
2500 EE Den Haag
www.rijksoverheid.nl
Ons kenmerk
DGB/2012/3688 U
Uw kenmerk
2012Z11883
Bijlagen
1
Pagina 1 van 1

Geachte voorzitter,

Op 13 juni 2012 heeft het Kamerlid Brinkman onder nummer 2012Z11883 vragen gesteld aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over Nederlandse WAO’ers in Polen. Het onderwerp van deze vragen ligt op mijn beleidsterrein. In de bijlage vindt u de beantwoording hiervan.

Hoogachtend,
de staatssecretaris van Financiën
mr. drs. F.H.H. Weekers

2012Z11883
Vragen van het lid Brinkman (Brinkman) aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over Nederlandse WAO’ers in Polen (ingezonden 13 juni 2012)

1
Bent u bekend met het traktaat tegen het dubbel heffen van belasting waardoor Nederlandse WAO’ers die zich in Polen vestigden geen belasting over hun uitkering hoefden te betalen in Polen?
Nederland heeft met Polen een verdrag ter voorkoming van dubbele belasting1. Daarin is geregeld dat Nederland belasting mag heffen over een WAO-uitkering die wordt betaald aan een inwoner van Polen. Tevens is geregeld dat Polen deze inkomsten bij de belastingheffing in aanmerking mag nemen, maar vervolgens de Nederlandse belasting verrekent waardoor er geen sprake is van dubbele belasting. De verrekeningsmethode, zoals Polen die op grond van dit verdrag hanteert, is een gebruikelijke methode om dubbele belasting te voorkomen en in overeenstemming met de methoden die op grond van het OESO-modelbelastingverdrag worden aanbevolen.

2
Is het waar dat de Nederlandse Belastingdienst dit standpunt in 2010 heeft verlaten en Nederlandse WAO’ers in Polen nu alsnog de niet betaalde belasting moeten betalen?
Nee, zoals bij antwoord 1 is aangegeven, mag Nederland belasting heffen over de WAO-uitkering. Dat is ook wat de Belastingdienst steeds heeft uitgedragen. Uit signalen die mij hebben bereikt, lijkt het er echter op dat de Poolse belastingdienst recent inwoners van Polen heeft aangeschreven over hun Nederlandse inkomsten.

3
Kunt u bevestigen dat Nederlandse WAO’ers die zich in Polen gingen vestigen verkeerd zijn ingelicht door te stellen dat zij geen dubbel belasting dienden te betalen over hun WAO uitkering? Zo nee, waarom niet?
Zoals bij het antwoord op vraag 2 is vermeld, mag Nederland belasting heffen over de WAO-uitkering en verrekent Polen deze Nederlandse belasting met de in Polen verschuldigde belasting over het wereldinkomen. Uit de informatie die ik hierover heb ingewonnen, heb ik niet de indruk dat Polen zich daar niet aan houdt. Er is dus geen sprake van dubbele belasting.

1 Gesloten te Warschau, op 13 februari 2002 (Trb. 2003, 39). Van toepassing m.i.v. 1 januari 2004
De Belastingdienst is bevoegd voor zover het gaat om de Nederlandse belastingheffing. Hij is uiteraard niet bevoegd voor de belastingplicht die niet-ingezetenen in hun woonland hebben. Om die reden kan de Belastingdienst ook geen informatie verschaffen over de belastingstelsels van andere landen. Daarom zal de Belastingdienst ook nooit stellen dat iemand in zijn woonland geen belastingverplichtingen heeft. Of dat het geval is, is afhankelijk van het belastingstelsel van het woonland en van de individuele situatie van de belastingplichtige.
Aangezien er aanvankelijk bij de Poolse overheid onzekerheid bestond over de toepassing van het belastingverdrag op Nederlandse socialezekerheidsuitkeringen, heeft zij informatie ingewonnen bij het Nederlandse Ministerie van Financiën, dat vervolgens bij briefwisseling uitgebreid is ingegaan op de toepassing, zoals verwoord in antwoord 1. Ter bevestiging van die toepassing hebben Nederland en Polen in 2008 op basis van het overlegartikel in het verdrag een akkoord gesloten, dat ook werd gepubliceerd op de internetsite van de Nederlandse ambassade in Warschau bij de veelgestelde vragen. Daarin is informatie opgenomen over de Nederlandse belastingheffing van iemand die gepensioneerd is en woonachtig is in Polen, en hoe die Nederlandse belasting wordt verrekend met de Poolse belasting (met concrete voorbeelden). Verder is de Nationale Ombudsman in zijn column in De Telegraaf van 14 april 2012 (’Een prima ambtenaar’) zeer te spreken over de voorlichting die de Nederlandse Belastingdienst geeft aan gepensioneerde inwoners van Polen met een Nederlands inkomen.

4
Bent u bereid maatregelen te treffen om deze groep gedupeerde Nederlandse WAO’ers tegemoet te komen? Zo nee, waarom niet?
Nee, zoals hiervoor al is geantwoord, worden WAO’ers die in Polen wonen niet geconfronteerd met dubbele belasting over hun WAO-uitkering.


http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... polen.html

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Beantwoording Kamervragen over belastingheffing Ned. WAO

Bericht door Wilhelmus Johannes » di jul 10, 2012 7:53 am

De één heeft het over WAO`ers de ander over AOW`ers,snap er niet veel van.

Bert gooi je kennis hierover eens in de strijd s.v.p. 6qq

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Beantwoording Kamervragen over belastingheffing Ned. WAO

Bericht door pietje Bell » di jul 10, 2012 8:15 am

Ik ben wel geen Bert :lol: W.J.
maar als ik dit stukje lees wat er op het forum staat,heeft men het alleen over de w.a.o .
Mocht jij hier ook in zitten,dan zou ik toch mijn ogen nog maar eens laten keuren. :lol: Of een goede Poolse bril op zetten,op sommige markten liggen er wel een paar. :lol: Zo niet dan wordt het tijd dat je de A.O.W in gaat,met deze ogen,ze hebben hun tijd gehad. :lol: 3qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Beantwoording Kamervragen over belastingheffing Ned. WAO

Bericht door Wilhelmus Johannes » di jul 10, 2012 8:20 am

Daarin is informatie opgenomen over de Nederlandse belastingheffing van iemand die gepensioneerd is en woonachtig is in Polen, en hoe die Nederlandse belasting wordt verrekend met de Poolse belasting (met concrete voorbeelden). Verder is de Nationale Ombudsman in zijn column in De Telegraaf van 14 april 2012 (’Een prima ambtenaar’) zeer te spreken over de voorlichting die de Nederlandse Belastingdienst geeft aan gepensioneerde inwoners van Polen met een Nederlands inkomen.

Klopt Pietje ik was nog niet wakker.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Beantwoording Kamervragen over belastingheffing Ned. WAO

Bericht door bertvaneck » wo jul 11, 2012 9:04 pm

Wilhelmus Johannes schreef:Daarin is informatie opgenomen over de Nederlandse belastingheffing van iemand die gepensioneerd is en woonachtig is in Polen, en hoe die Nederlandse belasting wordt verrekend met de Poolse belasting (met concrete voorbeelden). Verder is de Nationale Ombudsman in zijn column in De Telegraaf van 14 april 2012 (’Een prima ambtenaar’) zeer te spreken over de voorlichting die de Nederlandse Belastingdienst geeft aan gepensioneerde inwoners van Polen met een Nederlands inkomen.

Klopt Pietje ik was nog niet wakker.
Dat klop Hans je was nog niet wakker 5qw 6qq dus daarom blijf ik mooi belastingplichtig in Nederland en zijn wij minder dan 180 dagen per jaar in Polen want ben je daar meer dan ben je belastingplichtig in Polen dus let op je aantal dagen dat je in Polen bent 6qq 3qq

Plievo
Berichten: 2944
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Beantwoording Kamervragen over belastingheffing Ned. WAO

Bericht door Plievo » do jul 12, 2012 5:22 am

bertvaneck schreef:
Wilhelmus Johannes schreef:Daarin is informatie opgenomen over de Nederlandse belastingheffing van iemand die gepensioneerd is en woonachtig is in Polen, en hoe die Nederlandse belasting wordt verrekend met de Poolse belasting (met concrete voorbeelden). Verder is de Nationale Ombudsman in zijn column in De Telegraaf van 14 april 2012 (’Een prima ambtenaar’) zeer te spreken over de voorlichting die de Nederlandse Belastingdienst geeft aan gepensioneerde inwoners van Polen met een Nederlands inkomen.

Klopt Pietje ik was nog niet wakker.
Dat klop Hans je was nog niet wakker 5qw 6qq dus daarom blijf ik mooi belastingplichtig in Nederland en zijn wij minder dan 180 dagen per jaar in Polen want ben je daar meer dan ben je belastingplichtig in Polen dus let op je aantal dagen dat je in Polen bent 6qq 3qq

Maar hoe hou jij dat bij Bert? En hoe overtuig je de belastingdiensten van jouw gelijk?

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Beantwoording Kamervragen over belastingheffing Ned. WAO

Bericht door bertvaneck » do jul 12, 2012 7:21 am

johan dat is niet zo moeilijk als je geld pint als je betaald in de winkels in Polen staat bij elke transactie een datum dat is in Polen en in Nederland ook als je benzine tankt in Duitsland dus aan de hand van de dag afschriften kan ik zeggen waar ik was plus ook je mobile telefoon geeft aan waar je bent geweest dit hebt ik gevraagt bij de belasting dienst 6qq

Plaats reactie