Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » za okt 29, 2022 9:19 am

Ken je bron van inkomen niet, ook geen enkele behoefte aan, maar je zal misschien ook in NL belasting moeten betalen,
Wij werken beide nog in Nederland, wat hier qua belastingen voor ons veranderd is dat wij ook over het apartement belasting moeten betalen (min de belasting die wij in Polen over het apartement betalen).

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » za okt 29, 2022 12:08 pm

Je moet het wel bij de Belastingdienst opgeven dat je een woning in Polen bezit.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » za okt 29, 2022 6:11 pm

JanTorun schreef:
za okt 29, 2022 12:08 pm
Je moet het wel bij de Belastingdienst opgeven dat je een woning in Polen bezit.
Voor de woning dienen wij in Polen belasting te betalen.
Daarna dienen wij in Nederland op te geven wat de waarde van de woning is en hoeveel belasting wij in Polen hebben betaald.
De Nederlandse belastingdienst bepaald wat die woning in Nederland aan belastinggeld zou opleveren, hier word de Poolse belasting van afgetrokken, en het verschil moeten wij toebetalen aan de Nederlandse belastingdienst.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » vr nov 04, 2022 10:39 am

Wij wilden 1 wand "bekleden" met oude stenen.
Zo gezegd en zo gedaan, contact gehad met een firma hierover en gisteren hebben ze de wand "bekleed".
Werkelijk super hoe ze het hebben uitgevoerd, oude stenen, beetje onregelmatig met halve voeg, precies zoals we willen.

Dit is het bedrijf http://antiquebrick.eu/en/offer/ , echt een aanrader in communicatie / afspraak / prijs. 6qq


Kijk hier maar eens hoe mooi het kan uitpakken: http://antiquebrick.eu/wzorniki/kudowa/

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » vr nov 04, 2022 1:28 pm

Zelf ben ik er geen liefhebber van, wel voor b.v. een tuinmuurtje van oude stenen van de sloop wat een enorme uitstraling geeft. Je weet wat ze in Amsterdam zeggen: als je maar gelukkig bent. cool

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » di nov 15, 2022 3:40 pm

Druk bezig in het apartement omdat donderdag de vloer gelegd word en kozijnen en deuren geplaatst worden.
Alles loopt lekker met het bedrijf die de vloeren en deuren en kozijnen gaat plaatsen. Toevallig kwam ik die mensen gisteren in de lift tegen van het appartementencomplex en ze wisten wie ik was en dat ze donderdag komen :D

Wat een stof, ik ben al 2 dagen op rij alles aan het schoonmakn en nog steeds overal stof.
Een emmer water en sop, 4 ramen schoongemaakt om weer nieuw water en sop te maken omdat het water al verschrikkelijk vies is.
Morgen voor de 3e keer schoonmaken.

Donderdagavond word een bed gebracht, tenminste....
Wij hebben het bed gekocht met matras en wilden later een aanpassing doen mbt het matras, wij mailden of dit kon.
Antwoord terug was een bedreiging en contract is contract, wij hebben er voor getekent en anders word de rechter ingeschakeld :o
Prima, wij houden ons aan het contract was het antwoord van ons.
Kregen wij nog meer bedreigingen en dat ze op het punt staan om een rechtzaak te beginnen en dat het gesprek van aankoop in de winkel is opgenomen, bla bla bla.
Wat blijkt, er is een foutje in het contract geslopen in ons voordeel, ipv 1 matras staat dat wij 2 matrassen krijgen. Het grappige is dat ze zelf het contract hebben opgesteld en de handtekeningen van hun en ons staan erop.

Wat ik mij nou afvraag is: waarom dat dreigen?

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » di nov 15, 2022 4:21 pm

Tja, wat moet ik hier mee!!! Wat stof aangaat: Polen zeggen dat ze komen om te werken en niet om te vegen, ga ik altijd obstinaat op staan ruimen waar ze bij staan. Bij mijn huidige flat 2x reclamaties gemaakt bij de bouwfirma aangaande de enorme troep die de 'werkers' in het blok deponeerde.
Geen probleem, maar ik betaal niet eerder service voordat alles spic en span is, en dat ik niet voor aanvaarding teken voordat ...!

Bed: weet niet waar je die mensen vandaan haalt maar dit is rijp voor klacht bij de politie, en navragen of ze meer van die 'firma' weten! Bij dreigen moet je mij niet als klant in je winkel hebben, ga geen stap opzij of achteruit. Nu de economische situatie iets slechter wordt kan je beter bij betrouwbare firma's bestellen, die hebben iets meer 'rek'.

Heb dit nog nooit in Polen meegemaakt, anders een advocaat inschakelen en beslag op zijn banktegoeden laten leggen. Waarom dit nodig is ... ken die firma niet maar ik laat me niet dollen, dat straal ik uit. Alles in korte tijd doen raad ik altijd af vanwege de irritatie die er uit voorkomt.

Wens jullie toch alvast prettige Kerstdagen, en laat ze maar de ssd krijgen.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » di nov 15, 2022 8:21 pm

Tja de afspraak was dat ze de boel netjes zouden aflaten.
Gelukkig staat er dit jaar nog een bouwcontainer voor de bewoners, gister en vandaag heb ik al heel wat achtergelaten troep in gedumpt.Morgen ga ik gewoon weer vegen en poetsen, hopelijk komt morgen ook de stofzuiger binnen, dan kan ik daarmee ook nog even de vloer goed schoonmaken, werkt beter dan een bezem.

Wij hebben de mailwisseling aan de advocaat laten zien en die snapt er helemaal niets van.
Aangezien wij het bed willen hebben, en de gehele betaling op tijd moest, hebben wij betaald en daarmee aan onze verplichting voldaan.
Wat niemand begrijpt is dat er direct word gedreigd, dat men steeds brutaler word de laatste jaren, daar hoor ik van de familie wel meer verhalen over. Hoort bij de tegenwoordige tijd blijkbaar.
Als alles bezorgd word zoals het hoort, dan gaan wij daarna een slechte review geven met de mailwisseling erbij, ik heb weinig zin om hier veel werk van te maken.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » wo nov 16, 2022 7:34 am

Afspraken maken gaat heel goed in Polen, voor het betalen!! Komen ze het niet na dan gelijk 'druk' zetten, nodig om serieus genomen te worden. Wat jullie overkomt zal de komende (economische) tijd vaker voorkomen als je niet bij de les blijft. Dat dit werkt blijkt wel dat je bij onze nieuwe flat bij oplevering van de vloer kon eten. 6qq

Is vaak geen onwil, alleen denken ze dat jij de werkster bent. c042 Maar even goede vrienden, wel even met een glimlach beleefd geïnformeerd of ze nog een goede advocaat voor me wisten :lol: Ik denk dat de winkel de bestelling bij de fabriek geplaatst heeft en betaald, naast het feit dat de nering in Polen, net als Nederland, terug loopt.

Ieder mens is uniek, sommige zijn uiterst zeldzaam! Bewaar alles en schrijf een eerlijk review, op die manier help je anderen, en volg zelf het economisch nieuws meer ;) Mail is doorgaans privé, en zou die niet plaatsen maar goed als bewijs bewaren mocht het tot een rechtszaak komen!
Ome Jan is vandaag streng. denkenzzzzz

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » wo nov 16, 2022 8:04 pm

Vandaag maar eens de nieuwe airco getest, deed het niet.
Maar eens de airco man gebeld. Tja hij had de airco aangesloten op een stopcontact die het niet deed, maar omdat er een electricien aanwezig was dacht hij dat die het wel zou fixen. Niet dat hij het had doorgegeven aan de electricien, noch aan ons. Op onze vraag hoe hij de airco getest had of die goed werkte,eehh, nee dus.

Via www.elektryk24h.com iemand laten komen. Bleek dat er meerdere stopcontacten niet meer werkten. Wij wisten dat ze gewerkt hadden aangezien wij 2 maand geleden deze stopcontacten nog gebruikt hadden om de telefoon op te laden.
Onze electricien had blijkbaar wat dingetjes vreemd in elkaar geknoopt, de man van elektryk24h.com kwam erachter dat bij 2 andere stopcontacten de draden niet goed zaten en dat de stroom vanuit hier niet meer doorging naar de stopcontacten die niet werkten. Achteraf gaf hij toe dat hij dacht dat hij dit niet kon herstellen zonder een muur te beschadigen om bij een "junctionbox" oid te komen. Gelukkig was dat niet nodig. Deze man van elektryk24h.com heeft knap werk geleverd en hij heeft een extra tip gekregen van ons.

Onze elctricien hebben wij nog niet betaald, wij hebben nog wat van hem nodig. Wij missen b.v. 5 trafo`s die wij zelf gekocht hadden, 2 binnenwerken van stopcontacten en nog wat klein spul. dit krijgt nog een staartje.

Morgenochtend komen de mannen voor de kozijnen, deuren en vloeren, smiddags een timmerman om wat zaken te bekijken voor een offerte en savonds word het bed gebracht. Daarna nog even met de stofzuiger rond om het weer wat netjes te maken. Al met al schiet het mooi op. Vrijdag weer terugvliegen en volgende maand weer naar ons appartement voor de 1e overnachting 11qw

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » do nov 17, 2022 5:51 am

Plievo,
Eet de haring niet voordat het gevangen is! In Polen werkt men zo: precies tot op de millimeter wat er op de werk-bon staat. Zoals eerder aangegeven is het raadzaam om er altijd bij te zijn, in jullie geval was het beter geweest dat iemand de regie voert tijdens jullie afwezigheid! En koop een spanningsmeter voor een paar centen!

Verder is het gewoon zo: laat nooit onbeheerd spullen achter in een lege woning, dit is zowel in NL als PL van toepassing. Verzekeringen dekken doorgaans schade ontstaan in die periode ook niet, of doen moeilijk!

Vraag voorzichtig eens na of de elektricien voldoende gekwalificeerd is, maar eerst om rekening vragen waarin duidelijk staat dat alle uitgevoerde werkzaamheden volgens de richtlijnen uitgevoerd zijn, zeg maar dat de verzekering daarom vraagt.

De junctionbox is wat wij doorgaans de aardlekschakelkast noemen, daar zit iemand goed fout! De elektricien had moeten testen op werking, is duidelijk nagelaten. Bij betaling van de nota dit even op tafel leggen, krijg sterk de indruk dat iemand zijn vrije tijd invulling geeft!!

Ik hoop van harte dat deze periode voor jullie naar zijn eind loopt, volg de weerberichten https://pogoda.interia.pl/ goed. Denk aan de waterleiding en sluit de hoofdkraan als langdurig afwezig bent. zz1 We zitten nu in een periode van net onder of boven nul. Tot slot: eind goed, al goed. rainbow

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » do nov 17, 2022 7:17 pm

Vandaag zijn de deuren en Quick Step vloeren geplaatst, het ziet er ineens een stuk beter uit.
Ook het bed is gebracht en in elkaar gezet.
Morgen vertrek ik en volgende maand komen wij weer, voor het eerst in ons apartement slapen 1qq

M.b.t. de vloeren heb ik opgelet, alle pakken laminaat zijn verwerkt en er zijn 3 planken overgebleven. Vreemd :o
Wij hadden meer dan genoeg pakken laminaat besteld met de afspraak dat de volle pakken weer terug gingen naar de win kel en wij het geld terug kregen. Ik heb nog specifiek nagevraagd of er nog pakken overgebleven waren, neu..

De mannen waren weg en toch maar even de winkel gebeld, hoe kan het toch dat alle pakken verwerkt zijn terwijl waar de keuken komt geen plank ligt terwijl die vierkante meters wel meegenomen waren in de bestelling. Gelukkig was degene waar wij de bestelling hadden gedaan zelf aanwezig en hij gaf aan dit uit te zoeken.
Kwartiertje later belde hij op, er zijn 2 pakken laminaat niet aangebroken en hiervoor krijgen wij het geld terug. Vermoedelijk hebben de laminaatleggers 2 pakken laminaat in de bus laten liggen (on)bewust...

De verlichting in de woning met ledstrips en spotjes is prachtig geworden, dimbare spots en led strips die dimbaar en van ijskoud wit naar warm wit ingesteld kan worden.
De muren en plafonds zijn perfect afgewerkt en nu de woning leeg is en vloeren zijn gelegd zien wij de kracht van de woning, wij gaan hier heel veel leuke jaren beleven :D

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » vr nov 18, 2022 8:05 am

Eind goed - al goed, bewaar 1 etiket voor de code van het laminaat. Voor de rest begrijp je beter waarom je er bij moet blijven, in deze tijden voor Kerst is elk 'cadeautje' een geschenk. Vol goede moed op naar de Kerstdagen.

Is de brandverzekering/waterschade nog actueel nu er meer geïnstalleerd is!

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » vr nov 18, 2022 9:12 am

Is de brandverzekering/waterschade nog actueel nu er meer geïnstalleerd is
Goed punt. 6qq In ons geval is het antwoord ja. Toen wij de verzekering zijn aangegaan haf de verzekeraar aan eerst het apartement te verzekeren zodat wij niet teveel hoefden betalen. Als er iets veranderde wij dit moesten doorgeven zodat ze de verzekering aanpassen. Dit hebben wij afgelopen maandag doorgegeven.

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Lech » ma nov 28, 2022 5:44 am

Zal het veel gemakkelijker zijn om een ​​appartement te krijgen? De regering zal een gunstige oplossing voorstellen. Er zit echter een addertje onder het gras
Afbeelding
Het ministerie van Ontwikkeling en Technologie werkt aan oplossingen om de aankoop van appartementen te vergemakkelijken. Het kabinet wil het primaat van beleggingsfondsen op de vastgoedmarkt bestrijden.

Het kopen van een appartement is voor veel Polen een levensbeslissing geworden die alleen in het rijk van dromen kan blijven. Met de constant stijgende prijzen van appartementen, waarvan het gemiddelde in verschillende steden in Polen al boven de 10.000 ligt. PLN per vierkante meter en de huidige kredietkosten, weinig mensen beslissen over dit type transactie.

Huisvesting is een commodity, maar goedkoper
Veel experts en politici, ook die van de regerende coalitie, herhalen dat de mogelijkheid om een ​​eigen flat te kopen een van de belangrijkste factoren is bij jongeren die bepalen of ze bereid zijn een gezin te stichten en kinderen te krijgen. De toegang tot huisvesting is echter uiterst moeilijk of zelfs onmogelijk geworden. Het kabinet heeft aangekondigd spoedig met oplossingen te komen om hier verandering in te brengen.

– Het ministerie van Ontwikkeling en Technologie werkt intensief aan de regulering van de groothandelswoningmarkt. De komende weken zullen kant-en-klare juridische oplossingen worden gepresenteerd, zodat individuele kopers de voorkeur krijgen om zo snel mogelijk een appartement te kopen. Gezinnen mogen immers niet concurreren met investeringsfondsen om huisvesting. Een appartement is een basisgoed en individuen die besluiten het te kopen, moeten bevoorrecht worden , zei premier Mateusz Morawiecki op 20 oktober toen hem hierover werd gevraagd .

De pathologie van de markt in zijn huidige vorm werd ook opgemerkt door de minister van Ontwikkeling en Technologie, Waldemar Buda. Het is zijn ministerie dat het werk aan de door de premier aangekondigde oplossingen beheert. Momenteel gebeurt het op de markt dat hele stadia van nieuwe woninginvesteringen worden opgekocht door investeringsfondsen, die ze vervolgens te huur verdelen.

– Gezinnen moeten immers niet concurreren met investeringsfondsen voor flats – zei het hoofd van het ministerie van Ontwikkeling – ​​zei ook Waldemar Buda, de minister van Ontwikkeling en Technologie, de dag na de conferentie van de premier. Sindsdien, dus al meer dan een maand, is het onderwerp stil geweest. Het werk in de bediening ging door en er werd geen informatie over deze kwestie vrijgegeven aan de media.

Een woonkrediet met een rentepercentage van 2%.
Nu zijn er dingen veranderd. Het lijkt erop dat het werk aan het project in een vergevorderd stadium is, aangezien de eerste informatie over specifieke details afkomstig is van het ministerie. In een interview met het Poolse persbureau zei vice-minister van Ontwikkeling en Technologie Piotr Uściński over een van hen.

De overheid wil jonge Polen toegang geven tot goedkoop krediet. Volgens de woorden van de staatssecretaris ligt er een oplossing op tafel die uitgaat van de mogelijkheid om een ​​hypotheek aan te bieden met een rente van slechts 2 procent. Dit zou van toepassing zijn op mensen die hun eerste appartement proberen te kopen.

- Er wordt een voorstel overwogen dat jonge gezinnen een lening voor een appartement kunnen krijgen tegen 2 procent, d.w.z. een zeer lage rente - zei Piotr Uściński. – Op dit moment wordt geschat dat het er 50.000 kunnen zijn. gezinnen per jaar, voegde hij eraan toe.

Samengesteld door: Marcin Haber
Bron: WPROST.pl / Pools persbureau


https://biznes.wprost.pl/finanse-i-inwe ... aczyk.html

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » ma nov 28, 2022 8:17 am

Kort en goed!: komt er gewoon op neer dat ze de regie op de woonmarkt kwijt zijn, als ik het kan zien waarom de politiek dan niet! Bij sterk stijgende rente op kredieten kun je verwachten dat het ook zijn weerslag zal hebben op hypotheken en stijgende prijzen voor koopwoningen. Waarom is er niet gelijk ingegrepen toen het duidelijk werd dat het uit de klauwen gaat lopen?

Er worden complete flats gekocht met de bedoeling deze voor veel meer geld door te verkopen, daar kan geen jong gezin aan beginnen. Artikel is af en toe de drukpers kwijt als het stelt: Het kopen van een appartement is voor veel Polen een levensbeslissing geworden!! Voor welk normaal gezin met twee kinderen is dit niet, de regering roept wel steeds met oplossingen te komen maar welke worden dit dan zonder de woonmarkt te verstoren.

Uiteindelijk zullen de investeringsfondsen zich niet zomaar neerleggen bij welke politieke beslissing dan ook, die willen rendement maken. In de politiek hebben ze zitten slapen en zich beziggehouden met het plakken van pleisters. De ene na de andere tijdelijke noodmaatregel komt uit de koker van deze regering, die miz de regie totaal kwijt is, duurt te lang en te laat.

Voor mij is het onbegrijpelijk dat men dit in onvoldoende mate niet aan heeft zien komen, een afgeleide van deze misère is de huurmarkt met zijn hoge verhuurprijzen. Dit alleen al had een signaal moeten zijn dat er wat aan 'bewegen' is en nader onderzoek vereist is. Nu wil men aan de woonkrediet van 2%, waar komt dit geld vandaan als de rente op de wereldmarkt hoger is?

En als het er al komt dient het contract dichtgetimmerd te worden zodat bij verkoop niet de bewoner met de winst vandoor gaat. Als de bewoner later meer gaat verdienen wordt het kredietrente van 2% dan hoger? Wie gaat dit controleren, Polen hebben eeuwen van controle achter de rug en het ontwijken daarvan.

Hoe dan ook zal er een sterke druk op de lonen en prijzen in de winkel komen, inrichten van een woning kost geld. De economische voorspellingen voor de toekomst geven aan dat de prijzen dat de prijzen voor levensonderhoud niet of nauwelijks zullen dalen, al met al kan men concluderen dat het politiek gezien de beste stuurlui niet in de regeringen zitten en men zelf mag zien wat men gaat doen!

Tot slot: De vraag is wat de Banken gaan doen, na de opgelegde uitstel van afbetaling van hypotheekrente voor ten hoogste van zes maanden met een verliespost zitten. Die zullen niet uit eigen beweging met voorstellen komen om het leed dat 'verlies' heet te dempen.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » do dec 01, 2022 9:30 am

Wij hebben voor het maken van kasten boven de toiletten en voor de wasbak in de badkamer een meubelmaker gevonden.
Hij heeft de zaak opgemeten en is met een offerte gekomen, wij hebben hierop wat aanvullende zaken aangegeven, en hierop kwam een nieuwe offerte.
Wij zijn akkoord gegaan en ik denk eind volgende maand word het geïnstalleerd, de 1e aanbetaling is door ons gedaan.

Boven de toiletten komen kastjes voor opbergen van spullen, denk b.v. aan wc papier, schoonmaakmiddelen etc..
De kast onder de wastafel voor toiletborstels en al wat hier bij hoort.
Tevens komt er een omkasting voor de wasmachine met een lade eronder voor de wasmiddelen.

Hij maakt de kleuren gelijk aan die van de keuken, dit geeft wat meer uniformiteit qua kleurenpallet in het appartement.
Aangezien het geen al te groot appartement is, dienen wij goed om te gaan met de beschikbare ruimte zonder het gevoel van benauwdheid te krijgen.

Van deze meubelmaker hebben wij van verschillende kanten goede persoonlijke review ontvangen, fingers crossed ;)

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » vr dec 02, 2022 7:21 am

Onze elctricien hebben wij nog niet betaald, wij hebben nog wat van hem nodig. Wij missen b.v. 5 trafo`s die wij zelf gekocht hadden, 2 binnenwerken van stopcontacten en nog wat klein spul. dit krijgt nog een staartje.
De electriciën heeft 2 dagen geleden een sms gestuurd dat hij wat info nodig had om ons de rekening te kunnen sturen.
Wij hebben hem gevraagd waar onze spullen zijn gebleven, wie van ons twee de reparatiekosten gaat betalen die een andere electriciën heeft gemaakt om de zaak te herstellen, en wanneer hij denkt het werk af te maken.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » vr dec 02, 2022 7:40 am

In Polen kan men alles zonder toezicht gebruiken, bewaar de e-mails en stuur hem een rekening voor gemaakte kosten. Voor het geval dat hij zich van de domme houdt. Beetje dreigen met de Belastingdienst wil ook wel eens helpen. :?

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » ma dec 19, 2022 9:19 am

De afgelopen week zijn wij weer in ons apartement geweest voor de volgende stappen voorwaarts.
Één van de belevingen zal ik hier nu opschrijven, de keuken.

Waar ik gewend ben om een keuken in 1 dag geplaatst te krijgen, (inclusief keukenapparatuur en blad) duurde het in Polen 2 dagen om de keuken geplaatst te krijgen, en dat zonder apparatuur en blad aangezien die door andere firma`s geplaatst worden.
Na 2 dagen stond het body work van de keuken, helaas met 2 beschadigde deuren, 2 beschadigde planken en een smalle flessenkast die was omgetoverd tot een handoekkenkast.
De belofte is dat dit hersteld word.

En toen kwam de keukenapparatuur, of niet, of wel?
Op woensdag hadden wij contact met de leverancier en de belofte dat donderdag de keukenapparatuur bezorgd en geplaatst zou worden is bevestigd, men zou komen na 1400h.
Donderdag, inmiddels 15, 45h nog niets gezien of gehoord dus maar gebeld hoe laat ze ongeveer komen.
Het antwoord was: ze zijn weer terug gereden omdat ze geen meubelmaker bij zich hebben.. :shock:

In Polen blijkt het normaal te zijn dat de meubelmaker de apparatuur plaatst, niet de leverancier van de apparatuur.
En nu? Ja misschien volgende week of wat later.....
Na vele telefoontjes en de bazin aan de lijn die niet begreep dat wij boos werden gingen ze dan toch maar die avond alle apparatuur bezorgen, maar plaatsen, dat was geen onderdeel van de afspraak.
Gek genoeg is dat wel een onderdeel van het contract waarin staat inclusief plaatsen, daarnaast waren ze onderweg naar opns maar zijn ze terug gereden omdat ze geen meubelmaker hadden om te plaatsen.

Plaatsen wilden ze wel doen à 150 zloty per apparaat.
Resultaat, de apparatuur is bezorgd maar niet geplaatst. De bezorgers zeiden al, ze hebben zeker inclusief plaatsen beloofd zeker, maar dat doen wij helemaal niet en hebben wij ook nooit gedaan.

Volgende maand zijn wij er weer en degene die de keuken bodywork heeft geplaatst komen dan om de apparatuur te plaatsen. Wij betalen hun 125 zloty per apparaat.


Polen en afspraak maken, het maken van afspraken is eenvoudig, maar het uitvoeren is keer op keer een drama..... :?

Plaats reactie