Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » wo mei 04, 2022 3:13 pm

Nog iets waar je goed op moet letten indien de rente en de prijzen van bouwmaterialen blijven stijgen, is of alles conform het bouwbestek is uitgevoerd. Let op b.v. op balkonhekken of delen die in het beton gehecht zijn, lift en deuren die in een bepaalde kwaliteit moet zijn, denk aan de boxdeur! Tegelwerk en leidingen! Niets tekenen voordat alle klachten bij oplevering verholpen zijn, zodra je tekent voor akkoord gaat de service 'lopen'.
Kijk even of je nieuwe sleutels krijgt in een ongeopende verpakking, meestal gebruikt de bouwer tijdens de bouw een tijdelijk slot! Elektra keuken nalopen of deze voorzien is voor een elektrische kookplaat, aansluiting op de kookplaat dient door een erkende firma te gebeuren en garantiebewijs afgestempeld te worden, belangrijk voor brandverzekering!

Sluit verzekeringen af op de dag van aanvaarding, heel belangrijk en vooral niet vergeten!

Plievo
Berichten: 2949
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » ma mei 23, 2022 4:18 pm

Vanmiddag iemand gehad voor een offerte. Het geheel met hem doorgenomen en gevraagd of hij ons deze week een offerte kan sturen.

Zijn antwoord: dat kan ik niet want vandaag zijn de prijzen zus en morgen weer zo.
Mijn vrouw: als ik schoenen koop zijn de prijzen van vandaag gelijk aan morgen 😅

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » ma mei 23, 2022 4:42 pm

Wat je vrouw zegt is leuk maar klopt niet, kosten in de bouwmarkt zijn momenteel niet beheersbaar. Heb er een grote bouwonderneming aan onderdoor zien gaan die zijn bouwmaterialen uit Duitsland moest laten komen, daar hij in Polen geen bouwmateriaal kon inkopen vanwege de plotselinge bouwhausse. Met alle extra transportkosten van dien!

Wat de verkoper zegt is correct, wil je toch graag ergens wonen dan kan je op papier afspreken dat de prijzen controleerbaar tot zoveel mag stijgen. De bouwmarkt begint al te stagneren, ook de bouwondernemingen weten het niet meer waar dit heengaat. Er worden al minder bouwvergunningen aangevraagd wat dit ook bevestigd.

Let goed op dat ze niet op de bouwkosten gaan beknibbelen, dat de uitvoering zo is als afgesproken!

Plievo
Berichten: 2949
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » ma mei 23, 2022 7:12 pm

Hoe kan je een opdracht laten uitvoeren als je niet weet wat de kosten zijn?
Áls consument wil je niet verrast worden met bv 10 duizend zloty extra dan gedacht.

We hebben net een 2e offerte aangevraagd die gelukkig wel met een bedrag komt. Hij zal daar naar ik aanneem wel een extra bedrag reserveren voor extra kosten.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » di mei 24, 2022 7:22 am

Het kan proberen zijn om de koper voor de extra kosten op te laten draaien, hoe moet deze op deze manier een hypotheek aanvragen!! De bouwondernemingen hebben het benauwd en proberen zich overal tegen in te dekken, waar hypotheekbanken niet in mee zullen gaan. Misschien is de inschatting gemaakt dat ze de woningen op die manier toch wel verkopen, heb daar geen kijk op, wel dat niet iedereen daar intrapt!

Zolang er niets getekend is kan de verkoper alsnog de 'bijkomende kosten' proberen door te schuiven, is momenteel wat de gek er voor geeft! Kwam al advertenties tegen met de oproep "doe een bod" voor nieuwbouw flats!! Denk toch dat er bij de bouwondernemingen toch een beetje paniek is uitgebroken, bedenk dat Brussel in stappen de rente gaat verhogen! Bij grote leningen zoals bij bouwondernemingen gaat dit wel aantikken, vraag me dan ook af of het slim is om de koper in feite een open overeenkomst voor de extra kosten aan te bieden!!!

Zorg in ieder geval vast voor een goede notaris die alles goed naleest eer jullie tekenen, je hoeft niet met de notaris in zee te gaan waar de bouwer mee aankomt. Mijn ervaringen na de eerste keer op dit gebied zijn 'divers', stelde nadien dan ook dat de akte via mijn eigen notaris moet passeren. Vaak hebben ze hun eigen notaris die voor alle flats dezelfde, indien nodig, een aangepaste akte opmaken waardoor het gevaar dreigt dat ze alles niet goed nalezen.

Plievo
Berichten: 2949
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » di mei 24, 2022 7:17 pm

mbt de notaris, dit is verleden jaar allemaal geregeld.
Wij hebben toen nog een advocaat ingehuurd om de stukken te lezen, hij had wat opmerkingen die meegenomen zijn.

Vandaag weer enkele keuken en badkamerzaken bezocht.
Bij een badkamerzaak waren wij bezig met een offerte, zegt die man ineens: mijn dienst zit erop, ik ga naar huis. :o
Een collega zag/hoorde het en nam het direct over, maar wij konden weer van voren af aan beginnen met het verhaal.

Aan het eind van de dag nog even naar Sowa voor een kopje koffie.
Zegt de dame: wij sluiten over 13 minuten. Ok geen probleem 2 koffie graag. Zegt de dame weer: ik ben 5 a 10 minuten bezig om de koffie te maken.

pfff, nog even op kamer een bakkie thee en morgen weer verder..

Plievo
Berichten: 2949
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » wo mei 25, 2022 9:46 pm

Vandaag zijn wij bij meerdere bedrijven geweest om een offerte te laten maken.
Waar ze bij het ene bedrijf heel vriendelijk zijn en hun best doen kwamen wij achter dat het ook anders kan.
B.v. wij zijn bezig met een offerte, zegt de verkoper, het is 1700 uur, mijn werkdag is voorbij, en hij ging.. De winkel was nog tot 1900h open. Een collega die het zag sprong erop in maar wij konden het gehele verhaal opnieuw vertellen.
Bij een andere zaak was de verkoper heel vriendelijk, hielp mee met tegels uitzoeken, douchekop bespreken, etc.. Toen wij een offerte wilden laten maken zij hij, dat moet je via internet aanvragen op onze website :o

Gelukkig kan het ook anders, wij zagen een leuke keukenstudio en gingen naar binnen. De dame had alle tijd voor ons, lwgde alles uit, hielp met uitzoeken en wij kregen koffie.
Op ons verzoek stuurt ze ons binnenkort een offerte per e-mail.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » do mei 26, 2022 6:38 am

Tja, plus diepe zucht!! Na zoveel jaren van en in Polen verbaast me dit nog steeds, is voor mij ook niet uit te leggen. Begrijp best wel dat de lonen niet tot de hemel reiken maar dan nog is er zo iets als fatsoen. Toch iets waarop de Polen te pas en te onpas op beroepen, maar laat ik niet alles over één kam of weg scheren want er zijn zoveel leuke ervaringen. Polen beroepen zich altijd op zakelijk inzicht, maar gaat vaak niet verder dan de deur!

Nu hebben ze aan mij een hele slechte want ik kijk ze strak aan waardoor mijn boodschap wel overkomt, nu ben ik geboren in Amsterdam waar ook wel iets over te zeggen is! Nu heb ik de rot gewoonte bij grote aanschaf af te dingen, het het geld te gebruiken voor een goede fooi voor het personeel dat zich wel fatsoenlijk gedraagt. Ik wil fatsoenlijk geholpen worden en beloon dienovereenkomstig.

Je kan niet alles over één kam scheren waar ik zo vrij ben om Poznan :mrgreen: als voorbeeld te nemen. Die aardappeleters hebben de naam nors en stug te zijn, mijn ervaring van 40 jaar is gewoon dat dit kul is, ben altijd goed de weg gewezen in de tijd van loopgraven! en kuilen in de weg. Behulpzaam tot en met naast goede uitleg hoe ik beter kan rijden, lukt je in Nederland ook niet altijd! :mrgreen:

Veel is afhankelijk van je eigen houding en de wetenschap vooraf dat alle garantie tot de laatste betaling is, waardoor je vooraf in het besef bent dat alle toezeggingen zwart op wit moeten. Probleem is de werkloosheid, bij weinig schoolopleiding en te weinig beloning waardoor ze de ene week in een slagerij werken en de andere week ergens anders die beter betaald. Dit probleem! ligt bij de werkgevers die wel overal van willen profiteren maar niets willen leren of gunnen.

In de grote steden valt dit wel mee maar in de vele kleine steden is het echt zoals bovenstaand. Beste is gewoon de winkel uit met de gedachte dat er zoveel meer aardige Polen zijn. Je ziet ook dat het wel kan, maar die mensen merken het gelijk aan hun omzet/inkomsten. Kijk altijd eerst in de omgeving van waar je gaat wonen, die winkels zijn verzamelpunten van informatie en je bouwt voor later een goede zakelijke relatie op.

In Nederland zijn we erg prijsbewust, maar wat maakt de paar zloty's uit dat die buurtstudio duurder is? Je wordt fatsoenlijk geholpen en beiden winnen er bij, je bouwt een relatie op die ook voor later van pas komt. Houdt de buurt en winkelaanbod waar je woont in ere, wie wil er in een buurt wonen zonder deze voorziening?

Polen is een ontdekkingsreis, beloon de ander zoals jezelf beloont wil worden. rainbow

Plievo
Berichten: 2949
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » do mei 26, 2022 7:57 pm

Omdat wij maandag de sleutel hebben gekregen, en de meterstanden zijn vastgelegd, zijn wij naar Enea gegaan om dit vast te leggen.
Zegt Enea, die dame van het bouwbedrijf is niet gemachtigd, wij doen niets. Trouwens het bouwbedrijf moet dit doorgeven, wij niet.

Wij weer terug naar die dame van het bouwbedrijf. Zegt ze doodleuk dat ze weet dat Enea dit niet accepteert en wij maar een collega van haar moeten bellen :evil:
Die collega gebeld, zegt die dat onze papieren niet binnen zijn die haar collega moet aanleveren, volgende week kijken wij wel.
Volgende week zijn wij er niet, dus....?
Nu hebben wij een mail gekregen met info van het bouwbedrijf waarmee wij morgen mee naar Enea moeten :?

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » vr mei 27, 2022 6:19 am

Welkom in de grote wereld en gefeliciteerd met jullie woning, die vrouw van Enea heeft gelijk, leuk is anders. Kan per stad verschillen, doorgaans wordt bij overdracht van de nieuwe woning door verkoper de meterstanden opgenomen die je moet controleren en voor akkoord tekenen.

Je kan het volgende doen: de service op de datum in laten gaan op de dag dat je aangesloten bent, en even navragen wie die tent runt. Deze een pittige mail sturen over de gang van zaken waar je een slecht humeur aan over hebt gehouden. :twisted:

De woning onder een vergrootglas leggen en bij onvolkomenheden een mail sturen met de boodschap dit op zeer korte termijn te verhelpen, en de servicekosten pas na oplossing in laten gaan.

Leg alles schriftelijk vast, want ze hebben na ondertekening allemaal de ziekte van Rutte, nergens herinnering aan. Liefst per aangetekende brief, bij kleine dingen per email!

Als je koopakte via de notaris hebt ontvangen staat op de laatste pagina doorgaans een stempel waar je je moet melden voor inschrijving en melding, de kosten staan er bij of je kan het bij notaris vragen. Let op de datum waarbinnen jullie dit moeten doen

Laat je niet gek maken, en geniet van jullie woning. Je zal nog genoeg irritaties tegenkomen, Polen is Nederland niet, andersom ook niet! Blijf beleefd en neem een bak koffie onderweg voor de noodzakelijke rust. Zorg altijd dat je je paspoort en aanmelding in Polen bij je hebt, daar vragen ze in de beginne altijd om.

Ga lekker het centrum van Poznan in en geniet, goede afleiding. 11qw

Plievo
Berichten: 2949
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » vr mei 27, 2022 7:48 pm

Bij een hoofkantoor van Enea hebben wij de boel kunnen regelen.
Wat we zoal moesten aanleveren:
- id bewijs
- bewijs koopcontract
- bewijs van Atal gemachtigde (hadden wij per mail ontvangen)

Wat niet interessant was: de meterstanden, die kunnen ze zelf wel aflezen:lol:

Een boel papierwerk en 3 kwartier zitten bij Enea.
Het grappige is dat wij het laatste papier met een digitale pen moesten tekenen.
Al met al gelukt :)

Inmiddels hebben wij wat offertes van tegels voor badkamer en toilet, wij proberen nog om het bedrag lager te krijgen.
Als wij de tegels aldaar een maand of langer willen bewaren bij de teglboer, dan willen ze dat wij 100 zloty per maand ervoor betalen :o
Zo leer ik dat de verschillen tussen Polen en Nederland groter zijn dan gedacht.

O ja, wij kregen een standje van de dame van Enea omdat wij niet direct bij haar kwamen toen ons nummer (die je aanvraagt bij binnenkomst) opgeropen werd. :roll:

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » za mei 28, 2022 3:58 am

Alles went, zelfs Enea! Waren er niet meer aanbieders voor aanleveren voor het nutsgebruik als gas/elektra? Je vrouw had aan die dame moeten vragen of ze soms met jullie op school was geweest. Je moet niet het kaas van je brood laten eten door een onderknuppel van een bedrijf, dan ben je gezien!
Stroomverbruik wordt op afstand afgelezen, betalen is leuk, controleren is beter!

Wat het nut van die digitale pen is zal me wel nooit duidelijk worden, wie kan daar een fatsoenlijke handtekening mee schrijven. Posta werkt er ook mee! Dat van die tegelboer ben ik nog nooit tegengekomen, die probeert wat! Meest logische is dat hij een aanbetaling vraagt, die tegels liggen daar al tijden moet je daar soms ook voor betalen. Voor mij is het dan gelijk einde 'verhaal', die zijn geen zakenmensen maar zeikerds!

De woningverkopen zullen naar schatting in 2022 met ong. 30% dalen, dit zal die tegelschuiver ook wel gaan merken :( . Ik onderhandel altijd zakelijk maar correct, als ze moeilijk gaan doen dan moeten ze maar een ander nemen. Er zijn toch grote bouwmarkten in Poznan, kijk daar eens! De prijs staat daar wel vast, maar misschien is er een actie met korting! Meestal is de prijs wel lager en doen niet onder voor de tegelboer op de hoek!

Denk er aan dat bezorgen niet gratis, maar bij veel tegels is er over te praten. Bezorging is tot de buitendeur, smeer je rug vast in of koop een steek karretje! Is het niet beter om te wachten tot je een maand verder bent, misschien loop je in die tijd nog tegen een aanbieding aan. En controleer de tegels op schade, de tegels kunnen tegen handgift naar je woning gebracht worden.

- Let even op of de lift tegen die tijd in werking is, kijk uit met beschadiging. Vraag anders toestemming.
- Denk aan de woonverzekeringen bij overdracht die vanaf dat moment jou verantwoordelijkheid is bij brand of wateroverlast!
- Controleer alles goed, is in NL niet anders, en bewaar je goede humeur!
- Kabelaanbiedingen bekeken!
- Gasaansluitingen (!) dient door een erkende gasfitter te gebeuren die je garantiebewijs moet afstempelen.

De verschillen tussen Nederland en Polen is minder groot dan je denkt, alleen in 'zeuren' zijn ze beter. Verschil zit hem hier in dat Polen 'creatief' zijn als het om geld gaat, denken ze tegen te gaan door een meter A4-tjes te laten tekenen. Met een crises in aantocht zal het 'creatief' zijn toenemen, net als de werkloosheid! Firma's willen zich hiertegen wapenen, zou ik ook doen maar blijf menselijk naar je klant toe. Ondernemen is risico lopen, die nooit helemaal uit te sluiten is. Dit risico is voor de ondernemer en niet voor jou! wat?s

Plievo
Berichten: 2949
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » za mei 28, 2022 6:14 am

Het 1e jaar dienen wij gebruik te maken van Enea, ik denk dat de bouwer hier een extra zakcentje verdient. Wij zijn geschat op 50 zloty per 2 maand, lijkt mij erg laag toe, wij zien wel.
Gasaansluiting is er niet in het gebouw, dat scheelt ook naar de toekomst toe.
Voor internet hebben wij allerlei reclames in de brievenbus ontvangen, aangezien wij het 1e jaar daar toch niet wonen laten wij dit even links liggen.

Vandaag rijden wij naar huis en morgen gaan wij de tegel offertes bekijken. Maandag bellen wij eentje p met het bericht dat wij de tegels leuk vinden maar.... wat korting willen + gratis opslag. De aanbetaling is trouwens 40%, nogal hoog volgens mij.
De tegels worden tot aan de deur begane grond geleverd, ik denk er al aan om een steekkar aan te schaffen.

Wij hebben inmiddels al 2 keukenoffertes binnen, bij studio`s waar mijn vrouw en ik beide binnen zijn gegaan.
Ze vragen gewoon 12000 euro puur voor de kastjes, zonder aanrechtblad, zonder apparatuur en zonder plaatsen.
Ik ben benieuwd wat de offertes worden waar mijn vrouw alleen bij de studios naar binnen is gegaan. Anders word het een IKEA keuken.
2 week geleden waren wij in Duitsland even aan het kijken naar een Nolte keuken, voor 10000 euro een complete keuken met alles er en eraan inclusief plaatsen (wij wonen vlak bij de Duitse grens).
Dit zullen ze denk ik niet plaatsen in Polen, maar het prijsverschil is wel enorm.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » za mei 28, 2022 10:36 am

Even rijtje af:
Energieleverancier is gekozen door bouwer, dit is overal zo, is niet ongewoon.
Tegels De tegels moeten denkelijk bij-besteld worden, heb 40% nooit meegemaakt, is geen aanrader en niet doen.
Tip van Jan!! Kijk bij levering goed of de tegels allemaal dezelfde aanmaak code hebben!
Service Belachelijk laag, maar is afhankelijk wat er in is opgenomen:
- Voorschot energieverbruik, water en verwarming!
- Is per coöperatie anders geregeld, kijk er eens naar!
- Indien garage kan het zijn dat daar ook maandelijks servicekosten berekend worden!
Steekkar sterk aanbevolen, let wel op max. gewicht lift. ;)
Keuken Je schrijft Euro, is dit correct?
Tip van Jan!!
Zorg dat je bij installatie keuken of andere werkzaamheden dat je in de woning bent, advies van een Polen veteraan.

Welkom in Polen. 6qq

Ken je een vrouw die bij de firma ARKA werkt?

Plievo
Berichten: 2949
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » zo mei 29, 2022 8:45 pm

De maandelijkse servicekosten worden berekend over het aantal m2, waarbij de parkeerplek meegerekend worden. De berging word weer niet meegenomen grappig genoeg.

M.b.t. de liften dienen wij met van alles rekening te houden, want we willen het wel in ons appartement alle materialen krijgen die in de ligt meekunnen, en de liften zijn niet erg groot. Via de trap naar de 14e verdieping slepen is wel een heel eind.

Wij willen wel overal bij zijn maar b.v. een verlaagd plafond en een badkamer inrichten gaf men aan dat dit 3 maand duurt :o , dit lijkt mij wel heel erg lang en 3 maand vrij nemen gaat niet lukken.

Jouw tip van de tegels neem ik ter harte :)

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » ma mei 30, 2022 3:25 am

Serviceberekening is meestal M2, parkeerplek moet op de mnd.servicerekening wel apart vermeld zijn!! Als parkeerplaats inpandig is dan wel mee laten verzekeren, kan via je inboedelverzekering.

Lift zelf eens opmeten (ook de hoogte), en eens navragen of er andere mogelijkheden zijn tot vervoer. Grote meubels zal niet gaan en met tegels sjouwen goed op max. gewicht letten, staat in de lift aangegeven. Neem de maten mee als je iets aanschaft, wel zo handig.

Drie mnd. voor verlaagd plafond en badkamer komt op mij over als 'plukken', maar kan me vergissen! Kan er slecht over oordelen, de woning en omgeving is op afstand derhalve is mijn advies vrijblijvend.

Plievo
Berichten: 2949
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » ma mei 30, 2022 4:20 pm

De maten van de lift, daar houden wij rekening mee, de tegels die wij in gedachten hebben passen prima, de lift zelf kan ruim 600kg dragen, dat zijn heel wat tegeltjes :D
Drie mnd. voor verlaagd plafond en badkamer komt op mij over als 'plukken'
Wij hebben 3 offertes aangevraagd,

Bij de 1e waren mij vrouw en ik aanwezig, die man gaf aan dat hij het kon maar een offerte is niet nodig vond hij, de rekening komt wel, ja ja....
Bij de 2e man was ik bewust afwezig, wij zijn benieuwd wat zijn offerte oplevert.
Bij de 3e man was ik weer aanwezig en hij kwam aan met 3 maanden, dit voelt niet goed maar ik ben benieuwd naar zijn offerte prijs.

Het bouwbedrijf gaf aan dat wij het formulier moeten invullen voor het geld voor de VVE, bleek dat ze ons dat formulier niet hadden gestuurd, inmiddels hebben wij het per mail ontvangen.
Nu is het invullen geen probleem, maar waar moeten wij het naar toe sturen? Dart zijn ze weer vergeten te melden 5qw Van sommige zaken word ik een beetje moedeloos van..

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » ma mei 30, 2022 4:39 pm

Laatste is een eitje, aangetekend schrijven sturen dat je ze aansprakelijk stelt bij nalatigheid. Zijn ze gelijk klaarwakker.
Terug sturen naar afzender, na eerst een Kopie gemaakt te hebben.
Blijf ruim onder de 600 kg, liften moeten zich in het begin nog inwerken. Niets mis mee maar is nog nieuw.
Weet je of de flat volledig 'uitverkocht' is en of het al tijd is voor een VVE!
De niet verkochte flats zijn voor kosten service bouwonderneming, controleer dat ze het niet 'uitsmeren' over verkochte flats.
Bezoek zeker de eerste jaren de jaarlijkse vergadering, leer je gelijk de "vrienden" van de VVE kennen. ;)

TIP Koop een printer met een scanmogelijkheid.

Plievo
Berichten: 2949
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » di mei 31, 2022 3:44 pm

Bij de tegelofferte die wij hadden ontvangen heb ik de m2 eens goed nagerekend en het bleek niet te kloppen, wij hebben de juiste info teruggestuurd.
Vrij vlot kregen wij een nieuwe offerte met de juiste maten terug.

Wij hebben een tegenbod gedaan, een beetje korting geprobeerd te krijgen.
Geprobeerd dus, niet gelukt.
Hun tegenbod was hetzelfde bedrag + het bedrag in opslag met 20% verhoogd + bezorging zelf betalen en direct 100% aanbetaling :o

Dat gaat hem niet worden....

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » di mei 31, 2022 4:20 pm

Plievo, is moeilijk iets zinvols te schrijven, is namelijk afhankelijk van lichtval in de woning etc.. Zelf zou ik liever tegen een kale muur aankijken dan me een poot uit laten draaien, die krijgen bij dalende woningverkopen toch wel hun trekken thuis. Krijg de indruk dat ze niet eens voldoende voorraad hebben en moeten bijbestellen met grote kans op afwijken in kleur en motief.

Er zijn toch genoeg tegelwinkels of 'Gamma's' in je buurt, neem iets meer tijd zodat je alles rustig kan bekijken! Opslag heb ik nog nooit betaald, wel bezorgkosten. Nooit gelijk 100% betalen als je de zaak niet kent.

Plaats reactie