Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » vr feb 03, 2023 7:29 am

Is gewoon proberen, is staande praktijk. Op deze manier vrijwaren ze zich voor elke risico, teken aan de wand over hoogte risicodragend kapitaal van die firma! Het is momenteel zaak om bij neergaande economie de verwikkelingen en verwerking van een bestelling goed in de gaten te houden, niet elke onderneming beschikt over voldoende risicodragend kapitaal!!
Geloof me alsjeblieft - in het verleden hebben we situaties gehad waarin de klant niet akkoord ging met het installeren van een "bekrast" (d.w.z. beschadigd) product, ondanks het feit dat de vermeende kras aan de zijkant op de muur zat. Het was op geen enkele manier onzichtbaar en totaal irrelevant in welke zin dan ook (technisch, visueel)
Bedoel je zichtbaar!

Zet geen handtekening op de opdracht-bon als het werk klaar is en je niet tevreden bent over de uitvoering er van. Zodra je getekend hebt zien ze je als Pipo de Clown die het beter weet en kom je in een oeverloze discussie, alleen doen als je zeker bent van je klacht. Dit geeft weinig vertrouwen over uitvoering opdracht, mijn advies: niet doen! Vraag gewoon of ze zelf een nieuwe auto kopen met krassen. :?:

Verder moet je het maar zien als proberen en zien of de klant er intrapt, besteed er geen aandacht aan en ga verder. Oriënteer je verder en breder, er zijn ook plakfolies voor op de ramen! Denk aan je verzekering als je voor iets kiest wat bij storm een risico kan vormen! Anders uitstellen en meer tijd nemen voor je keuze, de zomer komt er aan. 15qq

Economisch is het ook voor Polen een moeilijke tijd, houdt daar rekening mee.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » za feb 04, 2023 8:43 am

De leverancier van rolluiken waarmee wij in zee wilden gaan blijft bij zijn regels, aangezien wij hier niet mee akkoord gaan, gaan wij nu op zoek naar een andere leverancier.
Vandaag bellen wij met een ander en vragen om zijn voorwaarden, of hij ze kan opsturen aangezien wij nu in NL zitten.

De volledige risico`s neerleggen bij de consument die dient te accepteren dat een product beschadigd is past m.i. niet in het huidige marktklimaat.
Gelukkig is er een vijver vol met rolluiken verkopers, er zal zeker wel eentje zijn die "normale" voorwaarden heeft.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » do feb 09, 2023 4:13 pm

Van een andere rolluiken leverancier hebben wij de voorwaarden gekregen, 8 pagina`s vol met redelijk kleine letters.
Nu al gezien dat ze 100% aanbetaling willen, uiterlijk 3 dagen voordat de rolluiken geplaatst worden :cry:

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » wo mar 29, 2023 8:59 am

Electriciteit wat een gedoe.

Eergisteren zijn de rolluiken geplaatst en gister zou de electricien de rolluiken aansluiten.
Het plaatsen ging prima, getest, het werkt, de "pilot" doet zijn ding, allemaal tevreden.

Gister kwam de electricien, nu hebben wij al een electriciteitsgeschiedenis en die is uitgebreid.
Hij keek en zei: dat is gevaarlijk hoe het is aangesloten.

De electricien die alles had aangelegd nadat wij het apartement hadden gekocht heeft half werk geleverd.
De 24 uurs service heeft alles hersteld maar na nu blijkt met een tijdelijke oplossing. De echte oplossing is muren openbreken.
Dat heeft de electricien gister gedaan en hij liet mij zien dat men een schroef door een electra kabel had geboord en dat men ergens een kabel had afgekapt naar 2 stopcontacten.
Resultaat, nieuwe kabels in de muren.
Dat is gister gebeurt en hopelijk vandaag worden de muren glad gemaakt.

Vandaag en morgen worden de rolety in de logeerkamer en slaapkamer aangesloten.


Vraag ik mij toch af: de 24 uurs service heeft ons eergister gezegd dat hij een noodoplossing heeft uitgevoerd, maar in zijn rapport staat dat alles keurig en veilig is aangesloten..

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » wo mar 29, 2023 10:09 am

Plievo,
Vraag ik mij toch af: de 24 uurs service heeft ons eergister gezegd dat hij een noodoplossing heeft uitgevoerd, maar in zijn rapport staat dat alles keurig en veilig is aangesloten.
Op zich niet fout maar dient het wel op de factuur te vermelden dat binnen bepaalde tijd door een erkende firma de elektriciteit volgens de norm hersteld moet worden.

De rest heb ik al eens aangegeven dat haastige spoed zelden goed is, voor dit soort van zaken dien je tijd in te schalen en er vooral bij te blijven. Hier wil ik het bij laten anders wordt het iedere keer zo'n *eikverhaal.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » vr mar 31, 2023 2:59 pm

Alle electra is nu tiptop, de muren weer vlak en gesausd.
De rolluiken lopen soepeltjes, de pilot werkt. Nu wij toch bezig waren hebben wij ook schakelaars geplaatst om de rolluiken te bedienen.

Behang dat wij hadden uitgezocht ziet er fantastisch uit en de kastjes naast het bed zijn opgehangen.

Al met al een geslaagde missie deze week.

Nu kawa met galaretka truskawkami, mijn favoriet festivdd

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » wo apr 12, 2023 8:02 pm

Na veel winkels bezoeken, kletsen en meten hebben wij een bank gekocht bij Agata meble in Poznan, een hoekbank die past in de kamer.
Wat mij opviel in Polen is dat de meeste banken alhier slaapbanken zijn, een bank vinden die geen slaapbank is en past qua maatvoering bleek alleen mogelijk als wij een bank op maat zouden laten maken, maar ja dat werd een beetje prijzig.

Belangrijk is dat wij tevreden zijn met onze keus, deze bank zagen wij vorige maand ook al, stond sindsdien op ons lijstje, en was nu 20% afgeprijsd. Toch een meevaller 1qq
Levertijd 4 week, gaven ze aan, toevallig is mijn vrouw dan in Poznan, ik ben benieuwd of het allemaal lukt qua levering.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door JanTorun » do apr 13, 2023 5:46 am

Praktisch vraagje: past de hoekbank in de lift?

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » do apr 13, 2023 9:00 am

JanTorun schreef:
do apr 13, 2023 5:46 am
Praktisch vraagje: past de hoekbank in de lift?
De bank bestaat uit een aantal elementen en het grootste blok is 2 meter. De lift is 230 cm hoog en 210 cm diep.
Agata Menke vroeg ook specifiek naar de maten van onze lift, ze zullen vast en zeker wel eens zoiets meegemaakt hebben.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » wo apr 26, 2023 6:00 pm

Wij hebben de Poolse belastingdienst maar eens gebeld, aangezien wij nog geen aanslag hebben gekregen.
De afspraak is dat de aanslag naar ons Nederlands adres zou worden gestuurd, maar ja belastingdienst kan wel eens weerbarstig zijn.

In dit geval viel het mee, ze hebben een achterstand, dacht ik ff dat we per ongeluk de Nederlandse belastingdienst hadden gebeld 5qw

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » di mei 16, 2023 9:35 am

Mijn vrouw is in het appartement voor een week en heeft gister de brievenbus leeggehaald.
Naast de gebruikelijke reclame 2 brieven (eentje van een makelaar en eentje van eenkantoor die woonruimte zoekt voor buitenlanders) of wij ons appartement willen verkopen aangezien wij een 3 kamer appartement hebben waar ze in geinteresseerd zijn.

Nope 8-)

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » zo mei 21, 2023 3:41 pm

Inmiddels hebben wij met 4 bedrijven contact gezocht voor plaatsen van een glaswand boven het aanrecht.
Eentje hebben wij via internet gevraagd en bij 3 zijn wij het bedrijf binnen gegaan, glas bekeken en uitgezocht, maten doorgegeven, mailadres en telefoonnummer achter gelaten.
3 van de 4 bedrijven reageren binnen 24 uur, tenminste dat geven ze aan. Eentje heeft inmiddels een offerte uitgebracht en van de anderen wachten wij inmiddels 6 dagen.

Degene die een offerte heeft uitgebracht hebben wij gekozen, het bedrag komt overeen met onze verwachting en dit bedrijf reageert netjes en vlot.
Zo te zien word het eind volgende maand geplaatst, ze kunnen eerder maar wij niet :D

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » vr jun 02, 2023 1:05 pm

Een van de hoogste gebouwen in Poznań met een internationale onderscheiding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Een van de hoogste gebouwen in Wielkopolska, Atal Towers ontworpen door AP Szczepaniak, is erkend in de European Property Awards-plebisciet.
  • Het gebouw aan de Rataje-straat in Poznań, ontworpen door de studio AP Szczepaniak, ontving een prijs in de internationale wedstrijd European Property Awards 2023.
  • Het gebouw onderscheidt zich door zijn ongebruikelijke geometrische vorm en originele gevel.

Geometrie, contrasten en edele materialen
In dit project hebben we verticale en horizontale indelingen gebruikt, waardoor we kleinere blokken van verschillende groottes konden verkrijgen. Hierdoor werd het gebouw ondanks zijn hoogte optisch lichter - tot wel 60 meter. De perceptie van een vaste stof wordt ook beïnvloed door de locatie. Atal Warta Towers bevindt zich op een natuurlijke heuvel, waardoor het door ons veronderstelde monumentalisme nog sterker is geworden - legt Artur Szczepaniak, de hoofdarchitect van AP Szczepaniak, uit.

Het gebouw onderscheidt zich ook door zijn bijzondere gevel. Door het contrast van licht- en donkergrijze pleisters kon een originele compositie worden gecreëerd. De omlopende balkons en loggia's met balustrades van melkglas zorgden er op hun beurt voor dat de gevel een extra voorgrond kreeg in de vorm van horizontale strepen.

Traditionele competitie
De overwinning van het Poolse architectenbureau in de internationale wedstrijd toont aan dat het Poznań-project wordt gewaardeerd door experts over de hele wereld. De European Property Awards is onderdeel van de International Property Awards en wordt al 30 jaar georganiseerd. Het onderscheidt jaarlijks voorzieningen die zich kenmerken door tijdloze en originele architectuur en innovatieve oplossingen.

De jury bestaat uit 80 ervaren, onafhankelijke architecten en stedenbouwkundigen die projecten beoordelen op kwaliteit, innovatie, technologie en duurzame ontwikkeling. ATAL Warta Towers won de prijs in de categorie "Meergezinsarchitectuur".

De officiële prijsuitreiking vindt plaats op 27 juni in Londen. De prijzen van dit jaar worden gesponsord door Laufen.

https://www.propertydesign.pl/architekt ... 7.html#img

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » za jul 01, 2023 6:42 am

De afgelopen week is er een mooie glasplaat boven het aanrecht en onder de hangkastjes geplaatst.
Vooral met de verlichting onder de hangkastjes geeft het een heel gezellig en rustgevend gevoel.

De airco lekte, het bedrijf gebeld en die hebben eentje gestuurd. Ergens zat een kleine blokkade, die hebben ze opgeheft en bij de buitenunit heeft de man de kabels heel netjes weggewerkt, hij was niet zo tevreden wat zijn voorganger had gedaan.

Langzamerhand gaat het steeds mooier en mooier worden.
In Nederland hebben wij wat spullen besteld, over enige tijd huren wij een busje en brengen deze naar Poznan.
Het bijzondere is dat de meubeltjes die wij gekocht hebben niet in Polen te koop zijn, maar wel in Polen gemaakt zijn.
In Polen werken c.a. 6000 mensen in de meubelindustrie die uitsluitend voor de westerse markt produceren.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » wo jul 05, 2023 2:30 pm

Verleden week kwamen de monteurs langs voor de kleine storing en onderhoud van de airco. Wij voregen naar het garantiebewijs en die zouden ze opsturen.
Gisteren, zittend in het vliegtuig vlak voor vertrek, belt het bedrijf met het verzoek om de nummer van de airco door te geven voor het garantie bewijd, staat aan de zijkant van de airco wat?s

We hebben maar gezegd dat ze daar een tijd op moeten wachten omdat wij de eerste paar week niet in het appartement zijn...

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door ron » wo jul 05, 2023 6:07 pm

Plievo schreef:
za jul 01, 2023 6:42 am

Langzamerhand gaat het steeds mooier en mooier worden.
Super 6qq

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » do jul 20, 2023 8:23 am

Binnenkort ga ik weer naar Poznan, er komen wat spullen aan voor de inrichting. En natuurlijk een mooi moment om een weekje te genieten van de Poznanse terrasjes en sfeer in het centrum 3qq

Helaas word de eettafel niet geleverd, gister kwam een telefoontje dat de fabriek in het zuiden door het noodweer wateroverlast had en dat hierbij onze tafel helaas was beschadigd :o
Nu duurt het weer 3 maand voordat de tafel geleverd word.

Ondertussen zit ik via facebook op de besloten omgeving van het appartementencomplex, ik verbaas mij erover dat veel leden hun berichten anoniem plaatsen.
Via facbook krijg ik mooi mee wat er speelt.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » di aug 29, 2023 12:46 pm

Boven het aanrecht in de keuken dient nog een glas spatplaat te komen, deze is besteld.

Eergister hadden wij contact met degene die deze levert, na 4 september kan deze geplaatst worden was zijn bericht.
Mooi, kunnen wij dan afspreken op 11 september? Vroegen wij..
Eh.., was het antwoord, ik weet niet of ik de glasplaat dan al heb. :shock:


Afspreken met Polen is een wereld op zich :geek:


In de kamer hebben wij nu gordijnen hangen, keurig besteld, betaald en opgehangen.
De gordijnrail van 6 meter lang is via de trappengang naar de 14e verdieping gebracht, op verdieping 12 vielen alle ruiters eraf naar de onderliggende verdiepingen 5qw

Nu begint dat bedrijf dat ze 400 zloty extra willen omdat er
- telefonisch afspraken zijn gemaakt
- de boekhouder de verkeerde offerte heeft gepakt
- het plaatsen niet was meegenomen

De praktijk is dat wij van de boekhouder een keurige overzicht hebben gekregen met alle bedragen die wij moesten betalen gebaseerd op de laatste offerte.

Nu worden wij elke dag gebombardeerd met sms-jes om die 400 zlotys :cry:

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » do sep 07, 2023 6:22 am

Gisteravond eens gekeken of er appartementen worden aangeboden in het complex voor te koop of te huur, een aantal.

Zouden wij willen verkopen dan kunnen wij een leuke winstmarge pakken, dat gaan wij niet doen, het dient ons 2e huisje te zijn
Alhoewel wij beide nog een flink aantal jaren moeten werken gaan wij ook niet verhuren, alhoewel een huurprijs van c.a. 5000 zlotys wel tot de mogelijkheden behoort.

Wij willen het appartement voor ons behouden als wij in de stad zijn, ons eigen plek :D

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Mijn ervaringen met (eventuele) aanschaf van een apartement

Bericht door Plievo » wo dec 27, 2023 2:32 pm

Mocht je ooit bedenken om een appartement in Polen te kopen die helemaal kaal is en volledig ingericht moet worden, denk eraan waar je tegenaan kan lopen.
Wij hebben een nieuw appartement gekocht, volledig nieuw, tegenwoordig worden ze niet afgewerkt. De muren moeten nog gestucked, geen binnenkozijnen en deuren, etc..
Wij hebben dit gedaan en vanwege ons werk hebben wij niet altijd bij de werkzaamheden aanwezig kunnen zijn.
Gelukkig kan ik veel vanuit huis werken, de helft van de tijd waren wij wel tijdens de werkzaamheden aanwezig, maar toch..

Zaken waar wij o.a. tegenaan liepen:
- Een electriciën die zaken uitvoerde m.a.g. dat een stopcontact met binnenwerk verdwenen was en 3 stopcontacten niet meer werkten
Reactie van de electriciën: de klusjesmannen hebben de stopcontact verwijderd. En wij moeten de gehele rekening betalen anders een rechtszaak.
Wij hebben een deel van de rekening niet betaald (ook geen rechtszaak) en uiteindelijk iemand anders ingehuurd om de zaken te herstellen.
- Alle deurposten waren te laag.
Reactie van de bouwer: dit valt binnen de toleranties ook als die lager zijn dan wettelijk toegestaan.
Met een officieel rapport hebben wij de bouwer aansprakelijk gesteld en een termijn gegeven. Uiteindelijk heeft de bouwer dit hersteld, duurde toch weer 4 maanden
- De klusjesmannen die vergat dat ik wat beelden maakte en schold dat ik was gekomen zodat ze niet wat eerder weg konden. Tja, dat begreep ik wel weer, ik heb er niet op gereageerd maar ben toen elke dag om 1500h gekomen tot 1700h zodat ze niet op tijd weg gingen.
- We bestellen alle tegelwerk, kranen, toiletten, douchebak, etc.. bij één leverancier. Moeten wij extra geld betalen omdat ze het 4 week in opslag moeten bewaren a 100 zloty per week.
O ja, tijdens het bestellen liep de medewerker weg met de mededeling: mijn dienst zit erop. Een andere medewerker zag dat, schrok en sprong er snel op in en nam het over.
- De rekening van de klusjesman, stond b.v. in Schilderen  10.000 zloty. Het heeft even geduurd voordat wij een gespecificeerde rekening kregen
- Keuken bested en geplaatst, was er iets beschadigd. De keukenstudio reageerde niet op mails en telefoontjes, dus er maar weer naar toe.
- De laminaatvloer is geplaatst, helaas waren ze de drempel bij de voordeur vergeten te plaatsen alhoewel dit wel aangegeven was, voor 200 zloty wilden ze dit wel doen. Uiteindelijk moesten de mannen een dag later weer komen om dit te herstellen.
- Deurposten geplaatst inclusief binnendeuren, bleken niet alle poste naan de muur vastgezet te zijn. Of wij even 200 zloty wilden betalen om dit te herstellen, nou nee.. Uiteindelijk is het kostenloos hersteld maar echt overall willen ze extra geld voor.
- Etc.. etc..

Andere zaken die typisch Pools? is:
- Wij bestellen bij de IKEA een slaapbank die 2 maand later bezorgd dient te worden, geen probleem.
- Wij bestellen bij de IKEA een PAX kast, alles is in het magazijn maar niet alles kan bezorgd worden, en wij moeten extra betalen voor opslag. En waarom niet alles bezorgd kan worden is omdat niet alles in hetzelfde magazijn ligt. Maar als wij het ophalen is het geen probleem, dan is alles voorradig.
- Een bank voor de woonkamer is bezorgd, nu blijkt die niet zo te zijn als besteld, b.v. de achterkant bestaat uit 3 stukken die niet goed genaaid zijn terwijl degene die wij besteld hebben uit 1 stuk bestaat, zoals ook in hun eigen folder staat. Tja, dat is volgens het bedrijf geen enkel probleem en ze zien het probleem niet
- Een eettafel gekocht van 100% hout, blijkt dat de buitenkant voorzien is van kunststof, wij hebben gereclameert, is het antwoord, de binnenkant is van 100% hout? Na lang praten (in hun folder staat 100% hout en kunststof is geen hout) komt er toch een nieuw tafelblad.
- Wij gaan naar een gordijnenwinkel, zien leuke gordijnen en bestellen die. Een week voor de levering de rekening betaald, de gordijnen zijn keurig geplaatst. Het probleem hier was dat de gordijnenspecialist ons een extra rekening stuurde omdat de boekhouder een fout heeft gemaakt en de gordijnen duurder zijn. Wij hebben haar alle correspondentie laten zien, zelfs met haar eigen handtekening waar alles op stond, ook het bedrag en dat wij allen hiermee akkoord zijn gegaan. Dit heeft ook weer c.a. 2 maand geduurd, veel mails over en weer, wij ijn uiteindelijk gestopt met mailen.

Nu heb ik nog niet eens alles beschreven, mocht je van plan zijn een woning te kopen, probeer zelf elke dag er bij te zijn en dan nog mag je hopen dat alles goed komt.

Plaats reactie