Bericht
door Plievo » wo dec 27, 2023 2:32 pm
Mocht je ooit bedenken om een appartement in Polen te kopen die helemaal kaal is en volledig ingericht moet worden, denk eraan waar je tegenaan kan lopen.
Wij hebben een nieuw appartement gekocht, volledig nieuw, tegenwoordig worden ze niet afgewerkt. De muren moeten nog gestucked, geen binnenkozijnen en deuren, etc..
Wij hebben dit gedaan en vanwege ons werk hebben wij niet altijd bij de werkzaamheden aanwezig kunnen zijn.
Gelukkig kan ik veel vanuit huis werken, de helft van de tijd waren wij wel tijdens de werkzaamheden aanwezig, maar toch..
Zaken waar wij o.a. tegenaan liepen:
- Een electriciën die zaken uitvoerde m.a.g. dat een stopcontact met binnenwerk verdwenen was en 3 stopcontacten niet meer werkten
Reactie van de electriciën: de klusjesmannen hebben de stopcontact verwijderd. En wij moeten de gehele rekening betalen anders een rechtszaak.
Wij hebben een deel van de rekening niet betaald (ook geen rechtszaak) en uiteindelijk iemand anders ingehuurd om de zaken te herstellen.
- Alle deurposten waren te laag.
Reactie van de bouwer: dit valt binnen de toleranties ook als die lager zijn dan wettelijk toegestaan.
Met een officieel rapport hebben wij de bouwer aansprakelijk gesteld en een termijn gegeven. Uiteindelijk heeft de bouwer dit hersteld, duurde toch weer 4 maanden
- De klusjesmannen die vergat dat ik wat beelden maakte en schold dat ik was gekomen zodat ze niet wat eerder weg konden. Tja, dat begreep ik wel weer, ik heb er niet op gereageerd maar ben toen elke dag om 1500h gekomen tot 1700h zodat ze niet op tijd weg gingen.
- We bestellen alle tegelwerk, kranen, toiletten, douchebak, etc.. bij één leverancier. Moeten wij extra geld betalen omdat ze het 4 week in opslag moeten bewaren a 100 zloty per week.
O ja, tijdens het bestellen liep de medewerker weg met de mededeling: mijn dienst zit erop. Een andere medewerker zag dat, schrok en sprong er snel op in en nam het over.
- De rekening van de klusjesman, stond b.v. in Schilderen 10.000 zloty. Het heeft even geduurd voordat wij een gespecificeerde rekening kregen
- Keuken bested en geplaatst, was er iets beschadigd. De keukenstudio reageerde niet op mails en telefoontjes, dus er maar weer naar toe.
- De laminaatvloer is geplaatst, helaas waren ze de drempel bij de voordeur vergeten te plaatsen alhoewel dit wel aangegeven was, voor 200 zloty wilden ze dit wel doen. Uiteindelijk moesten de mannen een dag later weer komen om dit te herstellen.
- Deurposten geplaatst inclusief binnendeuren, bleken niet alle poste naan de muur vastgezet te zijn. Of wij even 200 zloty wilden betalen om dit te herstellen, nou nee.. Uiteindelijk is het kostenloos hersteld maar echt overall willen ze extra geld voor.
- Etc.. etc..
Andere zaken die typisch Pools? is:
- Wij bestellen bij de IKEA een slaapbank die 2 maand later bezorgd dient te worden, geen probleem.
- Wij bestellen bij de IKEA een PAX kast, alles is in het magazijn maar niet alles kan bezorgd worden, en wij moeten extra betalen voor opslag. En waarom niet alles bezorgd kan worden is omdat niet alles in hetzelfde magazijn ligt. Maar als wij het ophalen is het geen probleem, dan is alles voorradig.
- Een bank voor de woonkamer is bezorgd, nu blijkt die niet zo te zijn als besteld, b.v. de achterkant bestaat uit 3 stukken die niet goed genaaid zijn terwijl degene die wij besteld hebben uit 1 stuk bestaat, zoals ook in hun eigen folder staat. Tja, dat is volgens het bedrijf geen enkel probleem en ze zien het probleem niet
- Een eettafel gekocht van 100% hout, blijkt dat de buitenkant voorzien is van kunststof, wij hebben gereclameert, is het antwoord, de binnenkant is van 100% hout? Na lang praten (in hun folder staat 100% hout en kunststof is geen hout) komt er toch een nieuw tafelblad.
- Wij gaan naar een gordijnenwinkel, zien leuke gordijnen en bestellen die. Een week voor de levering de rekening betaald, de gordijnen zijn keurig geplaatst. Het probleem hier was dat de gordijnenspecialist ons een extra rekening stuurde omdat de boekhouder een fout heeft gemaakt en de gordijnen duurder zijn. Wij hebben haar alle correspondentie laten zien, zelfs met haar eigen handtekening waar alles op stond, ook het bedrag en dat wij allen hiermee akkoord zijn gegaan. Dit heeft ook weer c.a. 2 maand geduurd, veel mails over en weer, wij ijn uiteindelijk gestopt met mailen.
Nu heb ik nog niet eens alles beschreven, mocht je van plan zijn een woning te kopen, probeer zelf elke dag er bij te zijn en dan nog mag je hopen dat alles goed komt.