Een appartement kopen alleen voor contant geld? Slechts een select aantal krijgt een hypotheek

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Een appartement kopen alleen voor contant geld? Slechts een select aantal krijgt een hypotheek

Bericht door JanTorun » wo jan 25, 2023 8:50 am

Volgens een studie bouwde Polen dat jaar het grootste aantal nieuwe woningen in Midden-Europa, maar niet genoeg om aan de vraag te voldoen. Volgens sommige vastgoedexperts is er nog steeds een tekort van ongeveer 2 miljoen woningen in Polen.
Krijg de laatste tijd steeds meer de indruk dat de 'hoopzeggers' aan het woord zijn, om zo het optimisme de boventoon te laten voeren. Er is een groot tekort aan sociale woningbouw voor de lage loners. Dit is iets anders dan dan schrijven over "een tekort van ongeveer 2 miljoen woningen in Polen". Journalisten moeten weer de straat op i.p.v. achter de computer.

Net zo zoals ik in Torun waarneem dat afwerken van muurtjes/terrein etc. rondom woningen die klaar zijn voor verkoop sterk afneemt, geeft aan dat bouwers enorm op de rem trappen. In algemene zin vraag ik me steeds vaker af waar al die positieve geluiden vandaan komen, een journalist loopt toch ook niet met gesloten ogen over straat!

Ander teken is dat restaurants sluiten, kan komen door de hogere energie kosten, maar net zo goed kan dit door de hogere hypotheekrente en hogere bouwkosten komen waardoor woningen ook voor de middengroepen onbetaalbaar worden. Voor kopers is het zaak zich goed te oriënteren en zich laten informeren, en alle voor en tegens tot zich te nemen en op basis daarvan tot een besluit te komen.

Met een bouwonderneming behoef je geen medelijden te hebben, zodra de markt weer aantrekt gaat het spel van 'uitpersen' weer op de wagen. Als er korting gegeven wordt dan er voor zorgen dat dit goed zwart op wit staat. Bovenaan staat bericht waar u zelf enige nuance in kan aanbrengen:

Polen de grootste, en tekort woningen!: Waar halen ze die onzin vandaan! Overal worden gunstige hypotheken voor bepaalde groepen aangeboden, en wat moet u met het woord 'sommige'. In de vertaling betekend dit: we weten het zelf niet.

Dat er zoveel woningen bijkomen is het gevolg van de planning en afspraken bij en voor een bouwer die dit proces niet van de ene op de andere dag kan stoppen. In de politiek klept men bij de dag zonder enig kennis van zaken, als ze die wel hadden komen ze niet met die kul aanzetten. Tegen de 10/15 jaar na de laatste crises moet je al goed op gaan letten, kijk de cyclus er maar op na! Planning bij een bouwer is meer van 'Hoop op Zegen', die moet jaren van te voren beslissen en zit aan een bouwtermijn vast.

Dat er nu woningen leegstaan is gewoon dat ze te duur zijn voor mensen die werken voor hun geld, ga niet in een wijk zitten waar flats compleet verkocht worden aan beleggers. Die verhuren de woningen waardoor u maar moet afwachten hoe de sociale samenstelling van zo'n buurt er gaat uitzien. Als de huurder vertrekt gooien ze wat ze niet meenemen op straat, dit proces herhaalt zich het hele jaar door.

Wil niet alles herhalen wat ik al geschreven heb maar het is duidelijk merkbaar dat de bouw van nieuwe woningen aan het afremmen is, dit merk door de ontslagen in de bouw van diegene die helemaal onderaan staan bij een bouwfirma en makkelijk te ontslaan zijn. Deze werkers kom je nooit in de media tegen, maar zijn er terdege.

Weeg goed af of iets het geld waard is, wat nu duur is kan later een goeden greep zijn door de ontwikkeling van de wijk en nabijheid op loopafstand van winkels, allemaal zaken die in uw leven van alle dag bepalend zijn.

Ik wens u allen dit jaar en mijzelf veel wijsheid toe! zz1

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Een appartement kopen alleen voor contant geld? Slechts een select aantal krijgt een hypotheek

Bericht door Lech » vr feb 10, 2023 7:00 am

Het einde van de waanzin op de vastgoedmarkt? De prijzen van appartementen op de secundaire markt stegen lichtjes, in Wrocław slechts met PLN 5
Afbeelding
e prijs van appartementen in de grootste Poolse steden is de laatste tijd slechts licht gestegen. En over het hele jaar zijn de stijgingen op de secundaire markt veel lager dan de stijging van de prijzen van appartementen van ontwikkelaars - Wrocław is de leider in beide categorieën.
"Op de secundaire markt was januari de tweede maand op rij waarin de gemiddelde aanbiedingsprijs van door makelaars te koop aangeboden appartementen praktisch niet daalde", luidt de laatste analyse van GetHome.pl en RynekPierwotny.pl.

WIJ RADEN AAN: De huizenprijzen zijn voor het eerst in zeven jaar gedaald. Experts kondigden het einde van de hausse op de huizenmarkt aan

In Wrocław steeg de gemiddelde prijs van PLN 11.000. PLN 25 tot PLN 11.000 PLN 30, dus slechts PLN 5. Het was vergelijkbaar in Warschau, Krakau, Gdańsk, Łódź en Katowice. Vanuit grote Poolse steden stegen de prijzen op de secundaire markt alleen merkbaar in Poznań - zij het met slechts 1 procent.

***

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Een appartement kopen alleen voor contant geld? Slechts een select aantal krijgt een hypotheek

Bericht door JanTorun » vr feb 10, 2023 2:31 pm

Wat je nu ziet is dat de woonmarkt zijn werk doet, goede woningen in populaire delen van een stad zullen altijd hun waarde behouden. In dit artikel gooit men alles op één hoop, de ene woning is de ander niet. Kan te maken hebben met gemakkelijk te bereiken en voorzien van een parkeerplek en of garage!!

Een kleine 15 jaar terug zag je in de kuststreek van Polen de etalages van makelaars uitpuilen van 'Te koop', een reden was dat veel Duitsers aan de Poolse kust een flat bezaten voor de vakantie. Toen in Duitsland ook van alles gebeurde op rentegebied probeerde velen hun vakantieflat te verkopen, het geld was nodig om 'thuis' niet in de schulden te raken. Daar komt nog bij dat velen geen werk konden vinden na werkloos te zijn geraakt.

Niemand koopt een nieuwe auto als ze aan zien komen zonder werk of lager inkomen te geraken, dit zie je nu ook. De politiek probeert uit alle macht het doemdenken tegen te gaan door allerlei positieve kul door journalisten op te laten tekenen. Nu wil men in Polen wettelijk per woning 1,5 parkeerplaats invoeren, grond kost zeker niets.

In Toruń waar ik zelf woon zie je het bewonersaantal dalen door met als een reden geen leefruimte tot hun beschikking te hebben, dit zie je ook in vele andere steden van Polen. Mensen trekken naar de rand van de stad of op een tiental km van een stad waar bijna alles meer voldoet, die beweging is in Nederland ook geweest terwijl mensen nu weer meer naar de stad trekken!

Als je ik op weg vanuit Amsterdam naar Polen rijdt dan zit je bij Muiden op de weg met vijf rijstroken om twee uur als vast in het verkeer, dit ga je in Polen ook zien. Daar kun je geen 'wegen' op bouwen, in de tijd zal men ook daar uitwijken naar de rand, wat al zo is, naar een kleine stad in de buurt waar ook nog eens de woonprijzen te behappen zijn.

Wij wonen zelf tegen het Centrum aan, 80% is beloopbaar: zoals drie Ziekenhuizen, Poliklinieken groot Winkelcentrum. Dit zijn zaken wat je van te voren naar moet kijken wil je eigen niet blind wil irriteren omdat het verkeer vast staat. Je kan van te voren weten dat het verstandig is om een garage-plek mede omdat het in de winter in Polen soms verdomd koud kan zijn en niet een half uur eerder uit bed moet om de ramen van de auto schoon te krabben!

Ik weet voor mij zelf dat het verstandig is om over een lang termijn te kijken, onverschillig welke stad dan ook, waar je zoal tegen aan kan lopen in de woonplaats van je keuze. Er zijn altijd mensen die het beter gedaan hebben, maar nooit vertellen waar het geld vandaan komt. ;) Info is vaak misleidend: bij dit krantartikel is een foto geplaatst waar niet de prijs bepalend is maar de prijs van onderhoud, ook iets om rekening mee te houden.

En die 'experts' zaten er bijna 15 jr. terug ook massaal naast toen de koopmarkt van woningen instortte, leer van andere, ook van hun fouten! Wil je graag ergens wonen dan is de prijs niet bepalen maar wel de randzaken zoals openbaar vervoer en kan ik met mijn Rolls-Royce voor de deur komen. :D Bekijk alles wat bij een woning kopen ter zake doende is en laat je niet gek maken.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Een appartement kopen alleen voor contant geld? Slechts een select aantal krijgt een hypotheek

Bericht door Plievo » za feb 11, 2023 9:04 am

Location, location, location.

Zoals Jan al aangeeft bepaald de locatie de prijs, en in het centrum zal je waardevaster zijn dan in een buitendorp.

Wij hebben bewust gekozen voor een appartement net buiten het centrum maar wel met goede voorzieningen.
- Tram voor de deur zodat wij in 10 minuten in het centrum zijn
- Winkelcentrum met alle noodzakelijke en minder noodzakelijke winkels
- 3 supermarkten op loopafstand
- snel toegang tot de snelweg
- overdekte garageplek
- berging
- bewaking

Al deze zaken wegen mee en maken de prijs van het appartement meer waardevast.

Mijn schoonfamilie wonen in een mooie wijk van Poznan en hebben een mooie woning met grond.
Maar geen garage, de tram is op 3 km van huis, de bus is vlakbij maar rijd vooral in het weekend weinig.
Een stokrotka supermarkt op 1 km en dat is het dan.

Mochten de prijzen dalen dan zal hun woning naar mijn verwachting procentueel sneller dalen dan ons appartement.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Een appartement kopen alleen voor contant geld? Slechts een select aantal krijgt een hypotheek

Bericht door JanTorun » za feb 11, 2023 10:23 am

Location, location, location.
Eerst maar even het 'afzeiken'
De prijs van je flat wordt mede bepaald door andere bewoners, de prijs is daar mede afhankelijk van, vergis je daar niet in!
Je bepaald het woongenot niet, maar wel voor een deel door andere flatbewoners!
Is dit negatief? Is maar wat je er zelf instopt en door je mede flatbewoners wordt opgepikt!
In een hoge flat wonen heeft zo zijn eigen 'regels' moet je je wel op in willen/kunnen stellen!
Elke woning/flat heeft zijn eigen -/+ punten, het is aan mensen zelf om dit te bepalen!

Schoonfamilie
Als ik het zo lees doen ze er verstandig de boel te verkopen, voordat men om gezondheidsredenen moet verhuizen! Je mist op zo wonen wel het 'contact' met de rest van Polen als je nieuwsbron een winkel is, en dan doel ik bepaald op het buurtnieuws.

Selfie
Die snelweg doet er weinig toe, uitvaartcentrum geeft ook geen korting als je dichtbij een begraafplaats woont. :roll: Over een paar jaar speelt afstand zo goed als geen rol meer in jullie leven, het winkelcentrum daar en tegen wel. Waar het vooral om gaat is beleving die je zelf met mede flatbewoners op doet en de wil er iets van te maken!

Bij de bewaking kan je altijd terecht voor de laatste voetbaluitslagen, vriendjes mee zien te worden. Goed voor de laatste flatroddels en adressen van winkels. Berging is leuk, vergeet nooit als je het niet meer gebruiken kan je rug zeer gaat doen van het op/uitruimen.

Maar bovenal ga er positief en wel gestemd tegenaan, nog even en al het groen gaat weer in bloei. Wanneer gaan jullie daar permanent wonen? 11qw

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Een appartement kopen alleen voor contant geld? Slechts een select aantal krijgt een hypotheek

Bericht door Plievo » zo feb 12, 2023 9:02 am

Schoonfamilie
Als ik het zo lees doen ze er verstandig de boel te verkopen, voordat men om gezondheidsredenen moet verhuizen! Je mist op zo wonen wel het 'contact' met de rest van Polen als je nieuwsbron een winkel is, en dan doel ik bepaald op het buurtnieuws.
Mijn schoonouders zullen het huis ooit verlaten, maar dan wel horizontaal :arrow:
De woning en tuin is hun te groot maar naar een kleiner huis of appartement, nooit.
Wanneer gaan jullie daar permanent wonen?
De bedoeling is na mijn pensioen in de zomer in Polen te wonen en in de winter in Nederland.
Dat zal nog wel een jaar of 10 duren verwacht ik.
Misschien is de situatie dan wel zo dat wij emigreren naar Polen, alle opties liggen open.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Een appartement kopen alleen voor contant geld? Slechts een select aantal krijgt een hypotheek

Bericht door JanTorun » zo feb 12, 2023 10:44 am

Eens moet je kiezen, voor je vrouw geen probleem! :roll: . Je krijgt op deze manier van leven veel kosten zonder er van te profiteren, naast al de boekhoudkundige zaken zoals fiscus! Wil me nadrukkelijk niet tegen jullie privé leven bemoeien, maar het is raadzaam om ruim van te voren te bepalen over wat en hoe. Als je eerst het leven in de flat af wenst te wachten is het op zich niet onverstandig, maar je mist op die manier veel info!

Op een gegeven moment zal je toch moeten beslissen en dan is het misschien te laat, je weet wat ze zeggen: op twee benen hinken gaat niet. zz1 .

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Een appartement kopen alleen voor contant geld? Slechts een select aantal krijgt een hypotheek

Bericht door Lech » ma feb 27, 2023 6:28 am

Zelfs 20.000 PLN voor een ruïne in erfpacht. Garageprijzen zijn verrassend
Afbeelding
Zelfs meer dan 100.000 PLN moet worden betaald voor de garage, en niet voor de eerste jeugd. Ook de huurprijzen stijgen. In kleine steden bereiken de maandelijkse kosten PLN 400. Garages beginnen investeerders te verleiden. Je kunt er veel aan verdienen.
De heer Dariusz woont in een van de kleine steden in het zuiden van Polen, in een geprefabriceerd flatgebouw. Hij droomde al lang van een garage en toen hij besloot de auto te vervangen, begon hij actief te zoeken.

https://wyborcza.biz/biznes/7,147758,29 ... 2-L.1.maly

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Een appartement kopen alleen voor contant geld? Slechts een select aantal krijgt een hypotheek

Bericht door Lech » do mar 02, 2023 6:28 am

Er gelden boetes voor huiseigenaren. Een capsule kan helpen

Vastgoedeigenaren moeten een energieprestatiecertificaat halen, anders betalen ze een boete. Ze kunnen echter worden geholpen door een heiligdom in een flatgebouw of voor het huis te plaatsen.

Afbeelding
Zullen heiligdommen eigenaren van appartementen beschermen tegen boetes? (Oost-Nieuws, Adam Burakowski/VERSLAGER)


Op 28 april gaat de nieuwe regelgeving over het energiecertificaat van gebouwen in. Zoals we op money.pl schreven, introduceert de wijziging de verplichting om energiecertificaten op te stellen voor elk gebouw, ook voor gebouwen die vóór 2009 zijn gebouwd. Het kan een eengezinswoning zijn, maar ook een meergezinswoning.

Volgens de huidige regelgeving is de boete voor het ontbreken van het vereiste energiecertificaat een boete van maximaal PLN 10.000. zloty. Dat gaat echter veranderen. De boete kan oplopen tot 5.000. PLN, als de eigenaar geen certificaat heeft bij verhuur of verkoop.

Het blijkt echter dat onnauwkeurige regels omzeild kunnen worden. Met behulp van een heiligdom.

Een heiligdom in plaats van een certificaat
Volgens de website praw.pl "voorzien de nieuwe regels in een lange lijst van uitsluitingen". "Onder hen is een plaats van aanbidding en religieuze activiteit . De wet definieert echter niet wat met deze term wordt bedoeld. Er zijn dus ideeën om heiligdommen, heiligenbeelden of kruisen in flatgebouwen te plaatsen. Waarom? Zodat de eigenaar van het appartement hoeft geen attest te halen" - lazen we op de website.

Dit betekent dat een heiligdom of Boeddhabeeld in het gebouw voldoende kan zijn om een ​​boete te voorkomen.

- De vraag rijst waarom zo'n uitsluiting überhaupt is ingevoerd. [...] De inhoud van de verordening specificeert ook niet welk deel als plaats van aanbidding moet worden gebruikt, wat een plaats van aanbidding is en hoe kan worden aangetoond dat in het gebouw een religieuze activiteit wordt uitgeoefend en wat het is. Ook rijst de vraag of het ophangen van bijvoorbeeld een kruis of het plaatsen van een klein boeddhafiguurtje met wierookstokjes op de trap betekent dat aan deze voorwaarde is voldaan. In zo'n geval zullen bewijskwesties natuurlijk doorslaggevend zijn - oordeelt Piotr Pałka, PhD, juridisch adviseur en partner van DERC PAŁKA Juridisch adviseursbureau op prawo.pl.

Dr. Pałka benadrukt dat elk geval afzonderlijk kan worden bekeken. Hij sluit niet uit dat notarissen huis- en appartementeigenaren kunnen ontslaan van hun nieuwe verplichtingen als ze kunnen aantonen dat het pand in ieder geval deels een gebedshuis is. De kenner vraagt ​​zich af of ons "een massale zegening van trappen te wachten staat".

Maciej Obrębski, advocaat, partner bij Obrębski Adwokaci i Radcowie, is een andere mening toegedaan. Volgens hem is het oprichten van een heiligdom niet voldoende om te bewijzen dat "religieuze praktijken daadwerkelijk en systematisch worden uitgevoerd op deze plek".

- Er moet aan worden herinnerd dat een dergelijke actie kan worden opgevat als schijnbaar, alleen gericht op het omzeilen van de wet. Dit neemt niet weg dat de ontwerpbepaling onnauwkeurig is en op zijn minst moet worden verduidelijkt door aan te geven welk deel van een bepaald gebouw moet worden gebruikt voor erediensten, benadrukt Obrębski.





https://www.money.pl/gospodarka/wlascic ... 7760a.html

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Een appartement kopen alleen voor contant geld? Slechts een select aantal krijgt een hypotheek

Bericht door Lech » di mar 14, 2023 6:18 am

Locatie, locatie, locatie! Innovatieve nieuwe app helpt huizenkopers gebieden te vinden die het beste bij hun behoeften passen
Afbeelding

Bewoners en potentiële nieuwkomers in Warschau kunnen opgelucht ademhalen nu er een innovatieve webapplicatie is ontwikkeld om hen te helpen bij het vinden van hun ideale woonlocatie.
Afbeelding
Met de app kunnen gebruikers een kaart van Warschau analyseren met behulp van zestien filters om de plaats in Warschau te vinden die het beste bij hun behoeften past.
Mieszkaj Tu

Met dit unieke platform kunnen gebruikers filteren op hun droomvoorzieningen, of het nu gaat om goedkope supermarkten, restaurants, kerken of zelfs bomen.

Met de app kunnen gebruikers een kaart van Warschau analyseren met behulp van zestien filters om de plaats in Warschau te vinden die het beste bij hun behoeften past.
Afbeelding
et dit unieke platform kunnen gebruikers filteren op hun droomvoorzieningen, of het nu gaat om goedkope supermarkten, restaurants, kerken of zelfs bomen.
Mieszkaj Tu

Ze omvatten de hoogte van gebouwen, boombedekking, openbaar vervoer, afstand van een treinstation en hogesnelheidswegen, discountwinkels, winkelcentra, restaurants, parken, kerken, kleuterscholen, basisscholen, speeltuinen en de prijs van het appartement.

Gebruikers kunnen individueel instellen waar ze naar op zoek zijn, waarna de applicatie laat zien welke plekken in de stad het beste bij deze voorkeuren passen.
Afbeelding
De filters omvatten de hoogte van gebouwen, boombedekking, openbaar vervoer, afstand van een treinstation en hogesnelheidswegen, discountwinkels, winkelcentra, restaurants, parken, kerken, kleuterscholen, basisscholen, speelplaatsen en prijs van appartement.
Mieszkaj Tu

Żankowski legde uit dat het idee voor de site in een eureka-moment kwam.

Hij zei: "Een jaar geleden was ik op zoek naar een website om me te helpen bij het kiezen van de beste plek om te wonen in Warschau die me zou vertellen over de nabijheid van diensten, openbaar vervoer en groene ruimten. Ik kon zo'n tool niet vinden in Polen of zelfs in de wereld, dus besloot ik er zelf een te maken.

“Als we naar een advertentie en vervolgens naar een appartement kijken, weten we niet altijd veel over de omgeving. Wat als we het zoekproces zouden omdraaien: eerst de buurt vinden waar de belangrijkste voorzieningen voor ons zullen zijn, en dan alleen op een bepaalde plek zoeken naar advertenties?”
Afbeelding
Maker Jan Żankowski zei: “Als we naar een advertentie en vervolgens naar een appartement kijken, weten we niet altijd veel over het gebied. Wat als we het zoekproces zouden omdraaien: eerst de buurt vinden waar de belangrijkste voorzieningen voor ons zullen zijn, en dan alleen op een bepaalde plek zoeken naar advertenties?”
Mieszkaj Tu

Met behulp van gegevens van de gemeenteraad van Warschau en OpenStreetMap brak Żankowski de stad op in blokken van 200 vierkante meter en gebruikte vervolgens algoritmetovenarij om de afstand van alle voorzieningen tot elk van deze blokken te meten, waardoor gebruikers hun zoek- en vindmogelijkheden konden aanpassen de ideale plek om naar huis te bellen.

Hoewel sommige resultaten voor de hand liggend zijn voor degenen die bekend zijn met de stad, zoals Śródmieście met veel restaurants en Wawer dat erg groen is, verrasten sommige resultaten zelfs Żankowski.

“Een enorm positieve verrassing voor mij waren Old Praga en Bródno. De kaart die ik heb gemaakt, laat zien dat dit enkele van de beste plekken zijn om te wonen in Warschau, 'zei hij.
Afbeelding
Met behulp van gegevens van de gemeenteraad van Warschau en OpenStreetMap brak Żankowski de stad op in blokken van 200 vierkante meter en gebruikte vervolgens algoritmetovenarij om de afstand van alle voorzieningen tot elk van deze blokken te meten, waardoor gebruikers hun zoek- en vindmogelijkheden konden aanpassen de ideale plek om naar huis te bellen.
Mieszkaj Tu

Oud Praga komt op de tweede plaats na Śródmieście wat betreft de nabijheid van restaurants.

Żankowski heeft plannen om de service te ontwikkelen door meer criteria toe te voegen met binnenkort een tabblad voor veiligheid.

"Ik hoop dat mijn tool nuttig zal zijn voor bewoners, en misschien ook voor het stadsbestuur", zei hij.


https://www.thefirstnews.com/article/lo ... eeds-37024

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Een appartement kopen alleen voor contant geld? Slechts een select aantal krijgt een hypotheek

Bericht door Lech » do mar 16, 2023 6:17 am

Polen zijn nu op zoek naar dergelijke appartementen. 'Klanten vragen om een ​​pakjesautomaat in de buurt'
Het toppunt van dromen 40 jaar geleden was M3 in een geprefabriceerd flatgebouw. De volgende generatie droomde na jaren in een kleine ruimte te hebben gewoond van een open keuken. Klanten van vandaag letten er bij het kiezen van een appartement op of er ... een pakketautomaat op het landgoed is.
Afbeelding
Het onderzoek laat er geen twijfel over bestaan. Polen hebben graag een eigen appartement. Uit het rapport "Er is geen plek zoals thuis, of hoe Polen leven", in opdracht van Echo Investment, blijkt dat twee op de drie respondenten een appartement hebben , en bijna de helft geeft aan dat het bezit van een appartement staat synoniem voor een gevoel van onafhankelijkheid.

Ondanks de inflatie en de alomtegenwoordige onzekerheid, blijven de Polen streven naar hun eigen M. Alleen dat het object van zuchten tegenwoordig aanzienlijk verschilt van waar de Polen jaren geleden van droomden.

Het appartement is ruim en goed verlicht. Maar het is niet alles
De tijden dat de Polen hoe dan ook alles kochten, "zolang ze maar op eigen benen konden staan", zijn voor altijd voorbij. Klanten accepteren tegenwoordig geen inconsistente kamers of ondoordachte oplossingen. Tegenwoordig hebben kopers meestal duidelijk omschreven verwachtingen met betrekking tot een nieuwe woning. Een belangrijk punt waar klanten rekening mee houden bij het kopen van een appartement is de indeling van de kamers.

Polen zijn nu op zoek naar dergelijke appartementen. 'Klanten vragen om een ​​pakjesautomaat in de buurt'
Het toppunt van dromen 40 jaar geleden was M3 in een geprefabriceerd flatgebouw. De volgende generatie droomde na jaren in een kleine ruimte te hebben gewoond van een open keuken. Klanten van vandaag letten er bij het kiezen van een appartement op of er ... een pakketautomaat op het landgoed is.

Het onderzoek laat er geen twijfel over bestaan. Polen hebben graag een eigen appartement. Uit het rapport "Er is geen plek zoals thuis, of hoe Polen leven", in opdracht van Echo Investment, blijkt dat twee op de drie respondenten een appartement hebben , en bijna de helft geeft aan dat het bezit van een appartement staat synoniem voor een gevoel van onafhankelijkheid.

Ondanks de inflatie en de alomtegenwoordige onzekerheid, blijven de Polen streven naar hun eigen M. Alleen dat het object van zuchten tegenwoordig aanzienlijk verschilt van waar de Polen jaren geleden van droomden.

De tijden dat de Polen hoe dan ook alles kochten, "zolang ze maar op eigen benen konden staan", zijn voor altijd voorbij. Klanten accepteren tegenwoordig geen inconsistente kamers of ondoordachte oplossingen. Tegenwoordig hebben kopers meestal duidelijk omschreven verwachtingen met betrekking tot een nieuwe woning. Een belangrijk punt waar klanten rekening mee houden bij het kopen van een appartement is de indeling van de kamers.

- Kopers zijn vooral op zoek naar functionele eigenschappen. Dit is op dit moment het belangrijkste aspect voor hen", zegt Klementyna Sobieraj van Archicom . Relatief universele criteria die van toepassing zijn op alle eigendommen, ongeacht het gebied, voegt Sobieraj toe.

Dit werd geholpen door de pandemie, die in veel gevallen de dringende noodzaak dwong om de ruimte te herschikken door een plek voor werk, studie of hobby's klaar te maken. - Om dergelijke veranderingen mogelijk te maken, moet het appartement een optimale indeling en doordacht gebruik van de beschikbare kamers hebben - benadrukt de deskundige.

De locatie speelt de eerste viool
De noodzaak om de verwachtingen bij te stellen wordt ook beïnvloed door stijgende inflatie of moeilijke toegang tot hypothecaire leningen. De studie van ARC Rynek i Opinia "Hoe leven Polen? Een decennium op de vastgoedmarkt" in opdracht van Nexity toont aan dat Polen zich bij het kiezen van een appartement meestal laten leiden door de prijs (90%) en de locatie (89%). De grootte van het appartement kwam slechts op de derde plaats (78%).

- De eerste viool wordt vandaag gespeeld door de locatie , die niet alleen moet worden opgevat als een aangename wijk, maar ook als uitgestrekte groengebieden in de buurt of als een bevredigende commerciële, service- en communicatie-infrastructuur. We moeten echter niet vergeten dat een specifieke locatie zelf zonder de genoemde voorzieningen, zoals de functionaliteit van het appartement, definitief zijn aantrekkelijkheid verliest - legt Klementyna Sobieraj uit.

Er moet een tuin zijn. In ieder geval een balkon
Maar liefst 82 procent van de respondenten kan zich geen leven zonder balkon of terras voorstellen. Dit wordt bevestigd door het onderzoek van ARC Rynek i Opinia, waaruit blijkt dat maar liefst 9 op de 10 Polen buitenruimte, bijvoorbeeld een balkon of terras, als een bijkomend voordeel beschouwen , wat een paar jaar geleden niet altijd een prioriteit was. Tegenwoordig zien ontwikkelaars hoe populair appartementen met een tuin zijn.

Toegang tot je eigen stukje gras is niet alles. Klanten gaan een stap verder. Volgens een onderzoek in opdracht van Echo Investment door het Ariadna Research Panel maar liefst 58 procent. Polen verwachten meer groen van nieuwe woninginvesteringen. Ook de gewone. In het onderzoek "No place like home" van Nexity wil meer dan de helft van de respondenten graag "veel groen en ruimte om te ontspannen" op het landgoed.

Elke derde respondent droomt van een plek om te recreëren en sociale banden op te bouwen.
Maar tegelijkertijd verandert, verwijzend naar de pandemie, maar liefst 16 procent. droomt van een aparte werkplek op het landgoed.

Ook komt er steeds meer aandacht voor ecologie. Factoren waarmee rekening wordt gehouden bij het kiezen van de perfecte plek om te wonen, zijn onder meer regenwaterirrigatie van groene gebieden, fotovoltaïsche panelen die gemeenschappelijke delen van gebouwen van stroom voorzien, energiebesparende LED-verlichting in gemeenschappelijke ruimtes en oplaadstations voor elektrische auto's.

Poort voor de applicatie en pakjesautomaat onder de woning
Ook het belang van innovatieve technologieën neemt toe. Uit het onderzoek van Echo Investment blijkt dat er een grote groep mensen (38 procent) is die bereid is extra te betalen aan de ontwikkelaar voor intelligente oplossingen, zoals het openen van een poort of deur met een smartphone of het aansturen van diverse functies in het appartement vanaf het applicatieniveau .

Er zijn ook onveranderlijke problemen. 80 procent zoekt naar aanpasbaarheid in nieuwbouwwoningen, en 79 procent. wil privacy . Daarnaast zijn de speerpunten in de directe omgeving onder andere: de aanwezigheid van een supermarkt (61%), een park (48%) en een buurtwinkel (41%). Nieuw ten opzichte van voorgaande jaren is dat de klanten van nu ook opletten of er een pakjesautomaat op de boedel staat. In de Archicom-barometer gaf maar liefst 40% van de respondenten de aanwezigheid van een pakketautomaat aan.

- Op basis van het rapport kunnen we concluderen dat sommige trends tijdelijk zijn, maar wat de aantrekkelijkheid van een appartement op lange termijn beïnvloedt, zijn tijdloze waarden. In zekere zin kunnen ze worden teruggebracht tot het concept van een stad van 15 minuten. We willen alle alledaagse zaken in de buurt van de woonwijk kunnen regelen , die ook een sociale functie moet hebben, ecologische gewoonten moet ondersteunen, de band met andere bewoners kan versterken en de historische identiteit van een bepaalde locatie moet weerspiegelen - beoordeelt Sobieraj .

Interessant is dat de keuzes van kopers ook worden beïnvloed door hun geslacht. Zoals uit de studie van Otodom en SWPS Innowacje bleek, wordt er meer aandacht besteed aan b.v. vrouwen letten zeker op de bezonning van het appartement en of er een tuin naast is . Voor mannen zijn zaken als m. slimme huisoplossingen en wie naast de deur woont.







https://finanse.wp.pl/takich-mieszkan-s ... 961752384a

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Een appartement kopen alleen voor contant geld? Slechts een select aantal krijgt een hypotheek

Bericht door JanTorun » za mar 18, 2023 7:39 am

Ze hadden zich een hoop geld kunnen besparen door gewoon een onderzoek uit bijvoorbeeld Amsterdam over te nemen, precies dezelfde wensen en woningen die voor een grote groep niet betaalbaar is. De foto die erbij geplaatst is gewoon belachelijk, waarom staat er niet bij wat de maandelijkse servicekosten bedragen. Alle mensen hebben wensen, tot ze geconfronteerd worden met de maandelijkse lasten, zoals bij de geplaatste foto met een mooi binnenplein dat ook onder servicekosten valt. Leuk voor de verkoop, maar de meeste tijd zit u daar door weersomstandigheden niet.

Mensen vragen om een ​​pakjesautomaat in de buurt, alsof andere voorzieningen belangrijker zijn zoals een parkeergelegenheid of een lift die ook voor rolstoelgebruikers goed bereikbaar is. Iedereen wil in een bos wonen, daar is geen onderzoek voor nodig. Mensen worden gek gemaakt met zaken die nu en in de toekomst voor de meesten onbereikbaar zijn. Bouwondernemingen lopen altijd achter bij wat de consument vraagt, dit komt door aanvraag vergunningen, bouwtekeningen etc.

Is voor de koper die meestal 4 of 5 jaar verder zaak om goed op te letten of de aankoop nog past bij hun wensen, men doet er dus goed aan om goed aan in de toekomst te kijken en niet alleen de opleverdatum in het oog te houden! Bedenk ten alle tijden dat de foto's altijd mooi zijn, maar een ziekenhuis/polikliniek dat gemakkelijk bereikbaar is lijkt mij ook fijn! Zet altijd uw wensen op papier, is wel zo handig en kan u een domper besparen.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Een appartement kopen alleen voor contant geld? Slechts een select aantal krijgt een hypotheek

Bericht door Plievo » zo mar 19, 2023 3:05 pm

Lokatie is zeker belangrijk, de prijs ook.
Wonen in het centrum, bos vlakbij, een balkon en een tuin,wees realistisch, dit kan allemaal niet.

Maak keuzes, wat vind je belangrijk, wat niet.
Een pakjesautomaat vind je bijna op elke hoek, als ik kijk waar ik nu in Polen woon zijn er ineens 2 pakjeautomaten vlakbij gekomen, allebei op loopafstand.

In een apartementencomplex wonen en een tuin hebben, misschien als je op de begane grond woont, ander vergeet het maar.
Kijk naar jouw portemonnee en kijk dan wat je kan..

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Een appartement kopen alleen voor contant geld? Slechts een select aantal krijgt een hypotheek

Bericht door JanTorun » ma mar 20, 2023 7:14 am

Is gewoon een een lik en plak artikel, misschien om adverteerders ten dienste te zijn. De servicekosten en loonkosten zullen met stijgende prijzen voor levensonderhoud ook toe gaan nemen, daar ontkomt niemand aan. Je zou denken dat de media daar eens de nadruk op zou leggen, je komt het bijna nergens tegen.

Mensen moeten het totale kostenplaatje onder ogen nemen, zo er in stappen zonder alle maandelijkse kosten door te rekenen is richting bankroet! Bij aanvaarding van de woning is alles nog laag wat bij eerst volgenden vergadering mensen zal confronteren met verhogingen. Sociale voorzieningen in de buurt van je woning is veel belangrijker dan een pakjesautomaat.

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Een appartement kopen alleen voor contant geld? Slechts een select aantal krijgt een hypotheek

Bericht door Lech » wo mar 22, 2023 6:25 am

Lucky dertien voor ontwikkelaars. De verkoop van appartementen herstelde zich van de bodem, het is beter om niet naar de prijzen te kijken
Afbeelding

De belangstelling voor het kopen van een appartement in Warschau is een vijfde hoger dan een jaar geleden, en februari 2023 was de best verkochte periode in 13 maanden, constateren analisten.
- Ontwikkelaars en makelaars merken een duidelijke bevriezing op de vastgoedmarkt - melden analisten van Otodom.pl. Uit hun observaties blijkt dat de zoekopdrachten naar te koop staande appartementen zijn teruggekeerd naar het niveau van de herfst van 2021, en in bijna elke stad in Polen.

Appartementen in Warschau. Grote stijgingen
In februari werd in Warschau een stijging van 20% genoteerd. vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Het was geen recordstijging - in Krakau steeg de rente met meer dan 30 procent, in Lublin - met 36 procent, in Rzeszów - met maar liefst de helft!

***

https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7 ... 5-L.1.duzy

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Een appartement kopen alleen voor contant geld? Slechts een select aantal krijgt een hypotheek

Bericht door JanTorun » wo mar 22, 2023 7:52 am

Schoolvoorbeeld van waar u naar kijken moet voordat u ergens uw handtekening onder zet. In de buurt komt ook een kerk die op zondag en andere speciale gelegenheden zoals trouwen autoverkeer aantrekt. En dit in een nieuwe bouwwijk waar je zonder de straat over te moeten bij de buren een kopje suiker kunt lenen, door gebrek aan bouwgrond en soms oplopende koopprijzen wordt er steeds dichter op elkaar flats uit de grond gestampt. Dit kan voor veel mensen een benauwend effect geven, waar u vooraf rekening mee moet houden.

Of er nog iets van woonplezier overblijft door daar te gaan wonen wordt op deze manier van bouwen is voor mij twijfelachtig, als is er wel een kentering naar meer groen in de wijken. Leuk, maar dit staat er al. Bij een slechte koopmarkt zal het ongelofelijk moeilijk worden om voor de woning nog de oorspronkelijke koopprijs te bedingen. Als u pas in Polen gaat wonen adviseer ik ieder om zich goed te laten informeren, bedenk daarbij dat de foto van een makelaar vaak niet de weergave is van wat u over pakweg 10 jaar ziet.

Kijk bij aankoop waar de winkels, bus/tram-haltes komen of al zijn! Nergens is het perfect, laat het u niet weerhouden, maar laat u zwart op wit informeren met de aantekening dat u zich daar juridisch zin op kunt beroepen. Laat desnoods een advocaat die thuis is in de bouwwereld naar het voorlopige koopcontract kijken/beoordelen. Goede raad is niet duur.
Teken van te voren niets, ook niet als er voorlopig staat. Ook een voorlopig koopcontract is bindend, en zorg voor een goede parkeergarage. Als die er niet is dan een parkeerplaats bij de flat.
.

Plievo
Berichten: 2947
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Een appartement kopen alleen voor contant geld? Slechts een select aantal krijgt een hypotheek

Bericht door Plievo » wo mar 22, 2023 2:48 pm

Als u pas in Polen gaat wonen adviseer ik ieder om zich goed te laten informeren, bedenk daarbij dat de foto van een makelaar vaak niet de weergave is van wat u over pakweg 10 jaar ziet.

Kijk bij aankoop waar de winkels, bus/tram-haltes komen of al zijn! Nergens is het perfect, laat het u niet weerhouden, maar laat u zwart op wit informeren met de aantekening dat u zich daar juridisch zin op kunt beroepen. Laat desnoods een advocaat die thuis is in de bouwwereld naar het voorlopige koopcontract kijken/beoordelen. Goede raad is niet duur.
Wat mijn vrouw en ik gedaan hebben is vanuit Nederland online kijken waar in Poznan (aantrekkelijke) appartementen gebouwd werden, via google maps de situatie bekeken (waarna een aantal appartementen afviel), en daarna een paar dagen naar Poznan gegaan om de lokaties die wij op het oog hadden te bekijken inclusief de omgeving en de mogelijkheden (vervoer / winkels / drukte / etc.).

Één lokatie was bizonder aantrekkelijk, maar bij navraag bleek dat de komende jaren (10 jaar werd gezegd) rondom nog meer appartementencomplexen uit de grond werden gestampt, en al het verkeer bij het complex langs ging waar wij ons oog op lieten vallen.

Uiteindelijk bleef er voor ons 2 mogelijkheden over die wij aantrekkelijk vonden, later nogmaals beide situaties bekeken, gesprekken gevoerd met de bouwers, in het appartementencomplex gekeken, de omgeving nogmaals goed bekeken en een keus gemaakt.

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Een appartement kopen alleen voor contant geld? Slechts een select aantal krijgt een hypotheek

Bericht door JanTorun » wo mar 22, 2023 7:14 pm

Wat je ook koopt je krijgt nooit wat je voor ogen had, stop dit gegeven altijd in je achterhoofd. Dit geldt voor ieder die een flat of woning koopt, aan de koop kleven zoveel zaken waar je geen grip op hebt en vaak ook nooit zult krijgen. Leef je leven zo goed als kan, het is iets van up & downs als je een grote aankoopt doet. Het is gelijk voor veel mensen daarom ook een avontuur waar je op zijn best blijmoedig in kan stappen!

Bepaal vooraf wat voor jullie belangrijk is en gebruik dit als leidraad, de perfecte woning bestaat niet maar je kunt je wel goed voorbereiden. De één woont liever in een dorp, de ander liever in het Centrum van een stad. Zoveel mensen en even zoveel wensen, die we we allemaal willen benaderen.

Lech
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Een appartement kopen alleen voor contant geld? Slechts een select aantal krijgt een hypotheek

Bericht door Lech » zo apr 02, 2023 7:44 am

Het PiS-programma veroorzaakte paniek op de huizenmarkt. Zullen de huizenprijzen stijgen?
Afbeelding
Ontwikkelaars zijn op zoek naar klanten en stellen contracten voor met een doorlooptijd van september. De waanzin begint op de secundaire markt. Kopers willen appartementen huren die te koop staan ​​om ze in juli te kopen met een lening van 2%. Ze zijn bang dat de prijzen omhoog gaan.
Kopers staan ​​in de rij om te profiteren van het "Eerste Appartement"-programma van de overheid, dat - volgens de aankondigingen van PiS - vanaf juli van dit jaar van kracht wordt.

Kopers staan ​​in de rij om te profiteren van het "Eerste Appartement"-programma van de overheid, dat - volgens de aankondigingen van PiS - vanaf juli van dit jaar van kracht wordt.


“We zitten niet passief af te wachten. We zijn al op zoek naar een woning om te kopen, bevestigt Joanna, die samen met haar man wil profiteren van de "Veilige lening van 2 procent", een van de elementen van "Eerste appartement". op zoek naar een appartement van 50 meter - We hebben al overeenstemming bereikt met de verkopers. Als iets ons bijzonder opvalt, zijn we van plan om nu tot overeenstemming te komen en een voorlopig contract te ondertekenen, met de voltooiingsdatum voor augustus-september, verklaart Joanna.

https://wyborcza.biz/biznes/7,147758,29 ... B.1-L.5.zw

JanTorun
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 18, 2021 10:35 am

Re: Een appartement kopen alleen voor contant geld? Slechts een select aantal krijgt een hypotheek

Bericht door JanTorun » zo apr 02, 2023 7:57 am

Voor mij zitten er teveel haken en ogen aan,
mensen moeten goed bedenken dat een voorlopig koopcontract gewoon een koopcontract is.
Er is teveel onafgewerkt waar nog bijkomt dat er van verkiezing beïnvloeding sprake kan zijn, lees derhalve goed de mitsen en maren in het koopcontract door. Wie betaalt de lage rente als de rente blijft stijgen, niets is eeuwig!

Plaats reactie