Vraag aan Ron.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door pietje Bell » wo feb 22, 2012 8:58 am

Ja dat gaat tegenwoordig veel sneller als 10 jaar en nog langer geleden.Wat Stamgast schrijft over appels tussen of bij de aarappellen te leggen,kon nog wel eens waar zijn.Of althans ik denk dat dit ook waar is.
Namelijk fruit dus ook appellen produceren ethyleen gas,en dit is dodelijk voor elke plant en bloemen.
Ik denk dat dit van vroeger komt,toen sloeg men alles op in een kelder,zo ook aardappellen en appels vandaar deze redenatie.Kijk voor een teler met 1000 ton is dit niet tedoen. 3qq

ron
Berichten: 737
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door ron » wo feb 22, 2012 8:09 pm

Met dat ethyleengas zijn ze een paar jaar geleden begonnen met experimenteren bij pootaardappels. Bewaartemperatuur kon hoger en het kiemen kon men uitstellen. Berichten waren toen wel hoopvol.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door Stamgast » wo feb 22, 2012 8:25 pm

pietje Bell schreef:Ja dat gaat tegenwoordig veel sneller als 10 jaar en nog langer geleden.Wat Stamgast schrijft over appels tussen of bij de aarappellen te leggen,kon nog wel eens waar zijn.Of althans ik denk dat dit ook waar is.
Namelijk fruit dus ook appellen produceren ethyleen gas,en dit is dodelijk voor elke plant en bloemen.
Ik denk dat dit van vroeger komt,toen sloeg men alles op in een kelder,zo ook aardappellen en appels vandaar deze redenatie.Kijk voor een teler met 1000 ton is dit niet tedoen. 3qq


Hoi Pietje,

Het zit hem inderdaad in het ethyleengas.

Een halve appel bij een stokbrood inpakken zorgt er ook voor dat het brood langer vers blijft.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo feb 22, 2012 9:32 pm

Stamgast bedankt voor de tip,we gaan het zeker proberen.
Volgende keer gaat er weer de nodige kilo`s mee naar Nederland.
Niets smaakt beter dan een Poolse aardappel. 6qq 6qq

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door pietje Bell » do feb 23, 2012 9:22 am

W,J jij bakt ze helemaal bruin,straks branden de poolse boomstammetjes ook nog beter als de hollandse. :lol:
Een poolse aardappel is best goed te eten,mits hij van de zwaardere grond komt,die van het zand mag je van mijn hebben.Zo maakte ik mijn poolse maat altijd wijs dat de poolse l.p.g gas sterker was als het hollandse,hij is heel lang in die waan geweest,en vertelde dit in polen altijd door. :lol: 3qq

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door Wilhelmus Johannes » do feb 23, 2012 11:23 am

W,J jij bakt ze helemaal bruin,straks branden de poolse boomstammetjes ook nog beter als de hollandse. :lol:


Wij koken de aardappelen altijd Piet.
En die stammetjes,ja die branden prima,een jaar of 5 geleden 6 oude appelbomen (neen geen aardappelbomen) neergehaald,toch 3 seizoenen van gestookt,kacheltje aan borreltje erbij,wie doet je wat. 1qq

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door bertvaneck » do feb 23, 2012 8:57 pm

Wilhelmus Johannes schreef:Stamgast bedankt voor de tip,we gaan het zeker proberen.
Volgende keer gaat er weer de nodige kilo`s mee naar Nederland.
Niets smaakt beter dan een Poolse aardappel. 6qq 6qq
Hans zeker de rode aardappels die kopen wij altijd in Polen lijk op de Hollandse bildstar :D

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door Stamgast » do feb 23, 2012 9:16 pm

Wilhelmus Johannes schreef:Stamgast bedankt voor de tip,we gaan het zeker proberen.
Volgende keer gaat er weer de nodige kilo`s mee naar Nederland.
Niets smaakt beter dan een Poolse aardappel. 6qq 6qq


Graag gedaan.

Ben zelf totaal geen liefhebber van aardappelen. Gekookte bedoel ik dan. dat mensen dat lekker vinden.
Maar ja, gelukkig verschillen smaken.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door pietje Bell » vr feb 24, 2012 7:53 pm

Heb jij waar je woont en werkt nog last van brakwater [kwel]Ron? Dit vraag ik omdat je niet ver van het zoute water verwijdert bent.

ron
Berichten: 737
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door ron » vr feb 24, 2012 8:19 pm

Piet, ik heb 'm net beantwoord bij dat andere topic, maar hier is die nog een keer:

Sommige sloten direct achter de dijk van de Zalew Wiślane lopen bijna altijd. Zout hoort het volgens mij niet te zijn. Zalew heeft zoet water. Bij Kaliningrad zit wel een gat in de duinen waar zout water naar binnen zou kunnen stromen. Alle rivieren die in de Zalew uitmonden zorgen ervoor dat er meer zoet water uit gaat als dat er zout water in gaat.
Nog even over kwel, hoogteverschil van water met m'n land is ook niet zo groot. Ongeveer een meter bij normale waterstand. Voor de overstroming van '83 met de daarna uitgevoerde herverkaveling was het land langs de dijk wel veel natter. Toen was het half mei nog vaak onmogelijk om op dit land te komen.

Plaats reactie