Vraag aan Ron.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Vraag aan Ron.

Bericht door pietje Bell » do feb 16, 2012 9:08 am

Ron,ik heb jou berichten en foto's op het farmersforum gezien en gelezen.
Je kunt zien dat er voor uitgang in zit,alleen al aan je trekker banden :lol: zag dat er om je johndeer kleber banden zaten.Je tarwe stond er met het combine goed voor,je kan echt zien dat hier een hollander aan het werk is,rechte regels met het bieten zaaien,kunstmest strooien e.d.Ik schat de tarwe op het eerste gezicht toch tussen de 7-8,5 ton p.ha.je bieten halen de 55 ton ook wel.Wat zullen die poolse boeren toch gekeken hebben.
Gaat jou tarwe voor varkensvoer?Als ik de poolse teelt zie daarvan,is alles door elkaar gezaaid,dus twee of drie soorsten,en dan sommige nog langer ook,is dit voor brood of zo,dat ze het al vast gemengd hebben.Als ik wel eens keek waar ze aan het combine waren,en dan was het wel eens bloetheet,er bleef van de korrel zowat niets meer over,keihard en een opbrengst van een ton of 4.Spuit jij de tarwe om het gewas kort tehouden,zodat het ook zowat tot de oogst rechtop blijft staan?Je koolzaad stond ook goed schat ik op een ton of 5.Heb je weinig last van virus druk,voor je pootaardappellen,moet je deze zelf selecteren,of doen je werknemers dit?Is het jou al op gevallen dat een poolse P.D er,een aardappel anders doormidden snijd als een hollandse .P.D er.
Maar zo als ik het allemaal bekijk,heb je de wind er aardig onder,alleen men moet niet denken dat dit aan kwam waaien,dat bewijst je foto van de kachel wel,en dan heb je nog niet eens de foto van je douche van in het begin laten zien :lol: In Elbag zitten allemaal van die handelaren,daar heb ik ooit eens een heftruck en 5 ton aardappellen verkocht,bracht de aardappellen om een uur of elf in de avond,ben toen door gereden naar boven naar Gdynia om daar op de markt de andere 15 ton te verkopen,dat lukte in een nacht.Waren toen weinig aardappellen,de eerste nieuwe waren er toen ook,maar deze waren te duur.Kwamen onder Kalisz en verder vandaan.De handelaars waren niet blij met mij toen.Maar ja handel is handel.Tussen Elbag en Gdanks ligt als ik het goed heb,vanaf Elbag aan de rechterkant een groot restaurant met een speeltuin Nowa Hollandia als ik me dit goed herinner. 3qq

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door ron » do feb 16, 2012 9:29 am

............
Laatst gewijzigd door ron op do feb 16, 2012 7:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door ron » do feb 16, 2012 7:56 pm

Pffff, effe denken, een korte en krachtige reactie hierop kan ik niet bedenken, dat is onmogelijk.
Zoals jij weet gaat het ook hier niet alles vanzelf. Opbrengsten van tarwe, bieten en koolzaad zijn in de loop der jaren meer als verdubbeld, soms verdriedubbeld, soms zelfs verviervoudigd. Dan weet jij wel hoe het er hier ooit heeft gestaan (nou ja, niet alleen bij mij hoor). Achteraf gezegd, ja achteraf gezegd, hadden er dingen natuurlijk anders gemoeten. Ik denk dat er weinig nederlandse boeren in Polen zullen zijn die andere ervaringen hebben, maar dat zullen er maar weinig toe durven te geven.
Waarom veel poolse boeren boeren op de manier waarop zij boeren? Volgens mij hebben veel boeren de gebruiken van hun ouders overgenomen. Als je ze vraagt waarom ze iets op een bepaalde manier doen dan krijg je het antwoord dat zij altijd al zo deden.
Alle tarwe teel ik hier als bakwaardige tarwe, soms gooide het weer tijdens de oogst roet in het eten waardoor het voertarwe wordt. Het prijsverschil is te hoog om voertarwe te telen. Halmverkorter spuit ik altijd omdat ik met zo'n groot areaal niet het risico wil lopen dat er plat gaat en hierdoor oogstbare dagen verloren gaan. Pootaardappelteelt is weer een ander verhaal. Net als in NL zijn de noordelijke regio's de aangewezen gebieden voor deze teelt. In deze regio ben ik de enige boer die gecertificeerde pootaardappels teel. Vaak had ik de indruk dat de keurmeester er ook niet alles vanaf wist. Ik ook niet hoor, ik ben begonnen op de manier die stond beschreven in m'n boeken van de middelbare landbouwschool, zonder enige echte ervaring. Daarom weet ik ook niet of een poolse keurmeester anders een aardappel doorsnijdt dan een nederlandse ;) Selecteren met m'n poolse werknemers gaat redelijk goed, al deed ik in het eerste jaar alles zelf. Ik kon m'n personeel er moeilijk van overtuigen dat selectie nodig is, volgens hun was elk plantje toch groen er groeien aardappeltjes aan? Waarom dan eruit trekken? Zij keken mij aan met ogen alsof er bij mij nu echt een steekje las zat :lol: :lol: Gelukkig kon ik hun meenemen naar hun eigen groentetuin, en aan hun vragen waarom er geen enkele plant dezelfde was, terwijl bij mij alles egaal groeide. Het schijnt dat slechts 3% van het pools aardappelareaal wordt geplant met gecertificeerd pootgoed. Reden genoeg om te hopen dat het een blijvende teelt wordt, indien (ja indien, we zitten nog steeds in Polen) iedere boer dit zich ook echt zal realiseren dat gezond uitgangsmateriaal de basis is voor een goede opbrengst.
Maar om echt te begrijpen waarom de poolse landbouw is zoals hij is, ik heb veel verhalen gehoord van buren en niet-buren, dat is een wel heel erg lange geschiedenis waar ik ook niet alles precies vanaf weet.

Jaja, goed onthouden Piet! Nowa Holandia is een bekend wegrestaurant aan de zuidkant van de stad Elbląg. Aan de andere kant van de weg heb je het plaatselijke vliegveld (lees grasvlakte, de paus was hier ook ooit eens neergestreken). Restaurant was opgezet door een iemand die tijdens de Golfoorlog op een munitieschip had gevaren, hij omschreef het als een drijvende bom. Van wat hij daar verdient had hij dit restaurant opgezet. Omdat er heel wat laag land bijzat heeft hij er vele vijvers gegraven waar je tegen betaling visjes mag vangen. Al die vijvers zijn door middel van kanalen met elkaar verbonden zodat je rondjes kan varen. Die man had mij ooit gevraagd of ik in nederland een koper kon vinden voor 100 ha zuur nat grasland wat hij zelf niet meer nodig had.
Behalve Nowa Holandia had je nog het project Mała Holandia, niet veel verderop, ter hoogte van een motel bij Nowy Dwór Gdanski tussen Gdansk en Elbląg. Dit moest een soort van PR locatie worden voor nederland. Ik was door de lokale burgemeester benaderd om daar een voorbeeldboerderij met 40 ha met melkvee te beginnen. Daarnaast moest er o.a. ook nog een akkerbouwbedrijf van 40 ha en een bloembollenbedrijf verschijnen.

En die foto van m'n kachel? Die op de foto was m'n derde kachel. M'n eerste, dat was pas een ramp! Maargoed, da's gelukkig verleden tijd 11qw

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door pietje Bell » vr feb 17, 2012 10:07 am

Ja net wat je schrijft,zo deden de ouders het van de boeren,en zo doen hun het ook.Het zal nog wel een tijdje duren eer dat uit hun gedachten is.En dan komt het dat de meeste strond eigenwijs zijn.Als er eens ik noem maar ergens over gepraat gaat wordt,brult iedereen door elkaar heen,en de een weet het beter als de ander :lol: .
Is vlees koeien geen optie,ik heb een kennis die zit onder Slonsk,die heeft er wel een duizend van die dingen,hij laat ze gewoon hun gang gaan[wel gecontroleerd]een paar stieren er tussen,en als het zover is dan pakt hij er een zooitje uit,en die gaan voor de slacht.Het meeste vlees gaat over de grens.Hij [Tadeus] laat ze lopen in een ruig gebied langs de warta,heeft er een grote schuur in het gebied staan,waar de beesten als het te streng vriest buiten in kunnen schuilen,en daar alleen bij gevoerd worden met hooi.Zijn van die enorme vleeskoeien.Dit doet hij er bij,normaal importeerd hij alleen maar fruit en groente uit spanje,met zijn eigen 4 vrachtwagens.
Wat bollenteelt betreft,is het voor de virus druk daar wel ideaal,alleen de winter is een probleem.En de grond moet gedraineerd worden met goede afwatering,maar dit is terealiseren,met een hoofdsloot waar de dranage op uitkomt,en deze sloot weer lozen op het opervlakte water,door een pomp het zij elektrisch of door middel van een tractor.
Dan dekken met stro,maar technisch is alles mogelijk.Maar dan komt het prijs kosten verhouding.En de bollen prijs is al niet zo,om dat er gewoon genoeg zijn in holland.Al hoe wel er nu 500 ha minder staat.Maar dit zegt nog niet alles,tegenwoordig worden die dingen in netten geplant,en daar door kan men meer kilo plantgoed op een ha kwijt.
Dan zijn er wel minder ha,maar de kilos blijven gelijk,en met een goed groei jaar,weer teveel bollen.
Om die bollen kwijt tekomen in polen,is niet gemakkelijk.Er zitten een paar grote broeiers[dit zijn mensen die de bollen in een kas zetten,en dan de bloem verkopen]o.a Adam Orlofski,deze zit onder Kalisz,hele grote en gezellige man,en onder Pozan zit er nog een,zo ook onder Warschau,en deze hebben zo wel alles onder controle.Met dan de geluk zoekers die dit ook doen,en de import bloemen.Dan wordt het erg moeilijk om daar nog wat teverdienen.
Het was net als de aardappels vorig jaar,of eigenlijk voorjaar 2011,toen was er ook een moment even een tekort in Polen,Wit-Rusland en Rusland,dan wordt je plat gebeld,om aardappellen.Althans door mijn maat want,die zit in die gebieden,en heeft daar zijn kontakten.Dan kan alles geleverd worden,zelf afgekeurde poters die grof gegroeid zijn.Die moesten voor Polen dan in een 20 kg nylonzak,en Wit-Ruland en Rusland in 25 kg zakken.Mochten niet in bigbags,anders dachten ze hier weer,dat zie de grond ingingen :lol: En dit duurt een twee weken,en dan is het weer over,dan komen er zelfs aardappellen uit India.Wat betreft poolse boeren een beetje gek maken voor jou pootaardappellen,zou je de keurmeester eens moeten vragen ,of een plan opzetten,ik bedoel maar wat net als voorlichting geven,met bij een komsten.Met daarbij proef veldjes,zo dat ze het met eigen ogen kunnen zien.En dan vooral de uitkomsten,want net als een hollandse boer is ook een poolse boer gek op geld. 3qq

kees
Berichten: 536
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 5:57 pm

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door kees » vr feb 17, 2012 8:33 pm

Piet even een misschien brutale vraag, al dat gereis van lou naar polen en alles wat je daar gedaan hebt, was daar meer mee te verdienen als wanneer je in Nederland was gebleven? Aan Ron stel ik die vraag niet want als ik boer was ging ik ook naar Polen.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door pietje Bell » vr feb 17, 2012 8:43 pm

Kees ik was ook teler van bloembollen,maar ik had daarbij van alles aan mijn fiets hangen,ik heb in Nederland gewonnen en verloren,maar ook in Polen gewonnen en verloren.Het leven is net een voetbal spel,je kan winnen en verliezen.Maar ook met een doel voor je ogen,om te scoren,soms schiet je mis,en andere keer raak.En als ik dan het doel gemiddelde bij elkaar optel,is de score niet zo slecht geweest.

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door ron » vr feb 17, 2012 9:34 pm

Als er hier vee had gelopen op het moment toen ik hier kwam, had het er gelopen tot vandaag de dag. Volgens mij kan de veeteelt uitstekent profiteren van de akkerbouwtak, en andersom. Ik had graag met melkkoeien willen beginnen, maar het kapitaal wat ik had moeten investeren kon ik niet missen tot het moment dat de eerste druppel melk in de tank kwam lopen. Toen kwam de EG met al z'n regeltjes en quota. Om een koe te mogen houden moest je al een dik boek regeltjes voldoen. Toen had ik daar maar helemaal vanaf gezien. Als, ja als het iets zal worden met vee, dan zullen het wel vleesstieren worden.
Langs de kust zitten wel enkele poolse bloembollentelers. Zij deden dit al lang, maar alles ging beter lopen toen een nederlander met ervaring bij hun de puntjes op de i ging zetten. Misschien hebben jullie wel eens van hem gehoord, Robert Stoop, hij importeert en verhandelt hier heel wat bollen uit Nederland: http://www.stokolex.com/en/home Het is hier met veel dingen zo, de opstartproblemen bij een nieuwe teelt zijn wel om te overwinnen in de loop der tijd. Afzet tegen een eerlijke prijs, daar ontbreekt het wel eens aan. En om groenteleveranties e.d. aan ziekenhuizen, kazernes in de wacht te kunnen slepen is kwalitiet nog steeds geen sleutelword, je moet er nog steeds voor zorgen dat de juist gevulde envelop in de juiste hand terecht komt, stelletje hu....s.
Reclame voor m'n pootaardappels, tsja. Enkele boeren in de buurt hadden van mij sorteerafval gekocht en in de grond gestopt :lol: En die aardappels die daaruit kwamen groeien, ongelovelijk! vergeleken met hun eigen uitgangsmateriaal. De keuringsdienst rijdt hier regelmatig langs die boertjes om te kontroleren. Die boeren vertelden hun dat al die poolse pootaardappeltelers maar eens een voorbeeld aan mij moesten nemen, zo tevreden waren zij over die aardappels! Leuk toch als je dat van de lokale keuringdienst te horen krijgt? Betere reklame bestaat er bijna niet 6qq Maar ja, als die boeren een keer goed uitgangsmateriaal kopen, dan zie je ze de volgende vijf jaar ook niet meer terug.
Mijn buren vertrouwen mij wel dat ik hun eerlijke aardappels verkoop. Ik vertel erbij wat het voor aardappels zijn en wat er mee aan de hand is. Is het troep, dan zeg ik dat het troep is. Of ze lekker smaken? Smaken verschillen zeg ik maar.
Bij die poolse handelaren op de markt gaat het zo; mevrouw A komt langs en vraagt ofdat het ras Bryza is. Ja, zegt de handelaar. En omdat vrouw A denkt dat het Bryza is koopt ze die aardappels. Even later komt mevrouw B langs. Zij vraagt ofdat dat Irga is. Ja, zegt de handelaar. En omdat mevrouw B denkt dat het Irga is koopt zij ook die aardappels :lol:

Thomasz
Berichten: 155
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 1:39 pm

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door Thomasz » za feb 18, 2012 2:23 pm

Stuur maar 2 kilo om te pooten zal wel de eerste keer worden om dat te doen.
Welke soort is het ?
Thomasz

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door ron » za feb 18, 2012 9:28 pm

Lord, een zeer vroeg pools ras voor directe consumptie. Kooktype AB, losjes dus, lichtgele vleeskleur. Kopytka e.d. maken van dit ras schijnt niet zo'n succes te zijn. Lord kan je vaak op de markt tegenkomen, hier in de buurt tenminste.
Thomasz, bekijk eerst maar eens of deze aardappels je passen. Jammer om pas in de keuken erachter te komen dat ze je net niet bevallen.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door Wilhelmus Johannes » za feb 18, 2012 9:37 pm

Heeft Lord hier iets mee te maken Ron?
http://www.lordchips.com/nl_home.htm

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door ron » za feb 18, 2012 9:45 pm

Nee hoor, helemaal niets. Hier staat hij tussen http://hzz.meguri.pl/index.php/odmiany.html

Thomasz
Berichten: 155
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 1:39 pm

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door Thomasz » zo feb 19, 2012 8:48 am

Ron,

Meestal eten we Denar, maaar soms ook Wineta, zie hier Lord leggen op de markt.


Thomasz

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door ron » zo feb 19, 2012 9:39 am

Denar had ik een paar jaar geteeld, ging goed, per ongeluk had m'n toeleverancier (en afnemer) van pootgoed Lord opgestuurd. Daarna werd het dus Lord.
De kwaliteit van het uitgangsmateriaal wat ik binnen krijg wisselt sterk van jaar tot jaar (en dat nog wel afkomstig van de kweker van het ras). Als het uitgangsmateriaal soms is om te huilen, dan weet je wel hoeveel werk het kan zijn om vervolgens alles binnen de norm te houden.

Thomasz
Berichten: 155
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 1:39 pm

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door Thomasz » zo feb 19, 2012 12:17 pm

Ron hoe kan je het beste de aardappelen bewaren binnen wel te verstaan?????
We kopen soms 3 4 zakken van 15 kilo, maar na 1 week gaan ze al uit lopen, ik heb wel eens gehoord van specialpoeder dat er over gestooid werdt bestaat dat nog ??
Thomasz.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door Stamgast » zo feb 19, 2012 2:55 pm

Dag Thomasz,

Luxan Neo-conserviet kan worden toegepast om het uitlopen (kiemen) van aardappelen tijdens de winteropslag te voorkomen.

Werkzame stof: chloorprofam

Afbeelding

Maar er zijn mogelijk andere oplossingen.

Groeten,
Stamgast

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door ron » zo feb 19, 2012 2:56 pm

Stamgast, klopt! Dat poeder voor kiemremming is er nog steeds, vaak worden andere middelen toegepast om kieming tegen te gaan. Met poederen hebben sommige rassen last dat de schil er moeilijk tegen kan: het zgn poederbrand. Even voor de zekerheid, doe zoiets natuurlijk nooit bij jezelf thuis!

Hou ze thuis op een koele en donkere plaats, temperatuur liefst 6 - 8 graden.

M'n pootaardappels houd ik op een temperatuur van 4 graden. Dan ligt het kiemproces stil.

Stamgast
Berichten: 431
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 3:50 pm

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door Stamgast » zo feb 19, 2012 2:58 pm

Dag Ron,

Is het ook waar dat je uitlopen kunt voorkomen door er appels bij te leggen?

Groeten

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door ron » zo feb 19, 2012 3:05 pm

Daar heb ik zelf nog nooit van gehoord of over gelezen. Ik wil dus niet zeggen dat het niet waar is.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door pietje Bell » di feb 21, 2012 5:53 pm

Toen de aardappel prijs weer eens dramatisch was in nederland en in polen er even een moment van schaarste was.Heb ik daar een 6 trailers met aardappelen verkocht,samen met mijn poolse partner.Ik haalde ze hier bij de boeren op die nog zat hadden liggen en verkeerd gegokt hadden.Kwam ik er op het erf,en vroeg of hij nog aardappellen had[dit wist ik al lang,maar deed net of ik gek was]Hij zei dat ie nog wel makkelijk 6 trailers had,en zijn ogen begonnen al te glinsteren :) ,de man dacht eindelijk handel.Ik vroeg of hij ze geschoond[geen rotte en geen grond] kon leveren,en in big bags,hij hoefde ze niet te sorteren,dit werd in polen gedaan.Nou dat kon wel volgens de boer,en dit werd afgesproken.Toen begon de man aan een prijs te denken.Hij wou 10 ct de kilo.
Ik glimlachte naar hem,en zei ik wil je niet beledigen,alleen maar helpen.Helpen zei de beste man,ja zei ik,als jij ze naar de stort moet brengen kost je dit 150,- per ton,en dan heb je het transport niet gerekend.
Mijn bod was dus ,ik wou ze gratis afnemen.De man keek me aan van ben je wel goed bij je hoofd,nou dat was ik zeker.Hij ging nog niet over stag,waar op ik tegen hem zei,even goede vrienden,dan ga ik wel naar de buurman.De man bleef bij zijn standpunt,ik zei je weet mijn nummer mocht je van gedachten veranderen dan hoor ik het wel.
Ik nam afscheid,en ging naar huis,ik was nog niet thuis daar ging de telefoon.Hij ging akkoord.
Vrachtwagen geregeld,en hup naar polen,eerst naar mijn poolse partner.En toen met zijn broer naar Gdynia op de groot markt.Dat is een beetje omhoog links aan de weg.Om 11 in de avond kwamen we daar aan.Bij de portier melden,maar de man zijn ogen rolde uit zijn hoofd,24 ton aardappellen!!!En poolse oogst.De broer van de pool,bevestigde dit,met een paar in elkaar geflanste papieren.Staan plaats betaald,er moesten een stuk of wat poolse handelaren[boertjes] een andere plaats zoeken,zodat ik de wagen goed kon parkeren.Trailer open,en zei tegen de pool,wat voor ras ze ook vragen,wat ze vragen zit op de trailer.Ik weet niet meer waar ze naar vroegen,ik meen iets met een star of zo iets.Maar in een nacht de 24 ton verkocht aan de plaatselijke winkeliers en handelaren,tot groot ongenoegen van de plaatselijke handelaren.Dit ging nog 4 x goed toen was de markt verzadigd,en bleef ik met 2 trailers zitten.Maar dit was geen probleem verkochten we aan een wodka fabriek,en de kleine maten als pootgoed en de cirkel was rond.Ik heb dit ook wel eens met wortelen gedaan,maar dit ging 2 x goed,de rest kon naar de dierentuin :lol: dat was geen vetpot.In polen is het heel apart handelen,maar als je dit door hebt is er wel een paar centen teverdienen. 3qq

ron
Berichten: 732
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Vraag aan Ron.

Bericht door ron » wo feb 22, 2012 7:47 am

Gaat makkelijk tegenwoordig he? Om iets te exporteren hoef je alleen nog maar aan de grens je gaspedaal iets verder in te trappen :)

De dieren in de dierentuin in Gdansk zagen er tenminste goed uit! Ik kom er regelmatig met de kinderen.

Plaats reactie