Ophef glijdt langs Poolse schouders

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Ophef glijdt langs Poolse schouders

Bericht door bertvaneck » za feb 18, 2012 7:37 pm

Ophef glijdt langs Poolse schouders
vrijdag 17 februari 2012 | 06:41 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 17 februari 2012 | 08:46



Volgens de Poolse dames Ania (links) en Grazyna ontgaat veel landgenoten de huidige ophef over het PVV-meldpunt. "Soms word ik wel boos, vind ik het niet eerlijk", aldus Ania. foto Vedapress
Op de parkeerplaats van de Emmeloordse supermarkt C1000 van ondernemer Sybolt Greidanus zijn bijna altijd wel een paar witte kentekens te vinden. Polen, Roemenen, Bulgaren en andere zogeheten MOE-landers (mensen uit Midden- en Oost-Europa) verdienen in de polder hun geld en doen hun boodschappen bij de lokale super, waar nu ook Poolse producten worden verkocht. Nederland, Polen en het Europees Parlement staan op hun kop door het meldpunt voor overlast van MOE-landers dat de PVV heeft opgezet.
Veel van de Polen in de Noordoostpolder hebben het echter niet eens door, vertellen de 27-jarige Ania en de 30-jarige Grazyna tijdens hun rondje boodschappen.

"Ik denk dat veel mensen het niet begrijpen", legt Ania uit. "Ze spreken de taal niet en kijken geen Nederlandse televisie."

De van oorsprong Poolse woont sinds acht jaar in Nederland en begeleidt veel van haar landgenoten bij het reilen en zeilen in de polder. Zelf kan ze zich wel druk maken om de negatieve berichtgeving. "Er zijn ook slechte Nederlanders. Iedereen ziet alleen maar de Polen, maar niet de Nederlanders. Soms word ik wel boos, vind ik het niet eerlijk. We komen hier om te werken en je doet zelfs een inburgeringcursus."

Daarbij schiet ze in de lach en geeft een voorbeeld van de in haar ogen soms stompzinnige vragen die daar worden voorgelegd. "Als ik in de rij bij de kassa sta en wil mijn spullen op de band leggen, hoe heet dan dat ding dat je achter de boodschappen van je voorganger legt?"

Zelfs Sybolt Greidanus, al 35 jaar in het vak, blijft stil.

"Een beurtbalk", aldus Ania. "Dat moet je dus weten terwijl ik nog geen Nederlander ben tegengekomen die het antwoord weet."

De Poolse dames kunnen er om lachen, maar tegelijkertijd wordt er een punt gemaakt over de kortzichtige manier waarop soms te werk wordt gegaan. Dat mensen een oplossing zien in de massahuisvesting zoals in een 'Polenhotel' kan er bij Ania bijvoorbeeld niet in. "Je kunt honden toch ook niet allemaal bij elkaar in één hok stoppen?"

Een snelle rondgang bij de supermarkt leert dat ook veruit de meeste Emmeloorders de ophef niet begrijpen. Greidanus had niet anders verwacht. "Ik spreek ze in hun taal aan, want als je hier Engelsen krijgt, praat je ook Engels. Zo krijg je juist binding. Ik kan lezen en schrijven met die mensen. In Den Haag zijn ze altijd maar negatief en gooien ze graag met stenen. Het zou mooi zijn als ze die stenen juist gebruiken om iets op te bouwen."

De MOE-landers zijn welkom en zo voelen Ania en Grazyna het ook. Ania: "Persoonlijk vind ik Nederlanders hele lieve mensen. Ik ken genoeg mensen die de Polen juist helpen. Ik vind het goed zo hier."

De gemeente Noordoostpolder kwam als reactie op het PVV-initiatief met een tegengeluid. In september wordt een zogeheten Poolse Landdag georganiseerd. Niet te verwarren met het spreekwoord, dat verwijst naar een chaotische bijeenkomst. "Het wordt wel een feest, maar niet wanordelijk", vertelt woordvoerster Willeke Hulleman lachend. "We willen juist laten zien dat de Polen heel veel bijdragen in de Noordoostpolder."

Plaats reactie