Vrachtwagenchauffeurs klagen over voormalige Oostblokkers op

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Vrachtwagenchauffeurs klagen over voormalige Oostblokkers op

Bericht door bertvaneck » ma mar 05, 2012 10:49 am

Vrachtwagenchauffeurs klagen over voormalige Oostblokkers op PVV website
Nieuwsartikel geplaatst op 03.03.2012, 10:19 door Marcel van der Voort

DEN HAAG - "De PVV website 'Meldpunt Midden en Oost-Europeanen' heeft binnen korte tijd meer dan 100.000 meldingen opgeleverd. Waaronder reacties vanuit de transportwereld", laat PVV Tweede Kamerlid Ino van den Besselaar dit weekeinde tijdens een exclusief interview aan Transport Online weten.

"De aanleiding om het Meldpunt op het internet op te zetten is de eerdere discussie in de Tweede Kamer over het openzetten van de grenzen voor Bulgaren en Roemenen. Er is weliswaar een rapport hierover verschenen waaraan ik ook heb meegewerkt. Maar daarin vinden wij de conclusies over de verdringen van arbeidskrachten en overlastklachten te simpel."

"Wij wilden hiermee verder gaan. Dus is het huidige Meldpunt ingericht. Daar kunnen mensen aangeven in welke mate ze last hebben. Bijvoorbeeld vanwege baanverlies of overlast", klinkt het.

"Er zijn meer dan 100.000 meldingen gedaan. Dat geeft aan dat wij het niet hebben over een probleempje, maar over een probleem", benadrukt Van den Besselaar.

Veel meldingen uit transportbranche
"Er zijn veel specifieke meldingen uit de transportbranche bij. Terwijl ik nog lang niet alle reacties heb kunnen lezen. Wij hebben een tijdelijke medewerker erop gezet. Bij het doen van een melding kunnen de mensen in een open vak een toelichting geven. Dat doen ze veelvuldig."

"Wat betreft de transportsector lees ik dikwijls dat chauffeurs worden verdrongen. Ze raken hun baan kwijt aan goedkope arbeidskrachten."

"De PVV vergaart alle reacties en die komen in een database. Dan worden ze onderverdeeld in rubrieken. Of het gaat om verdringen van arbeid, in welke gemeente dat gebeurt en in welke sector. En dat doen wij ook bij de overlastmeldingen. Zo komt er een inzicht in de mate en omvang van het probleem."

"We willen de bevindingen publiceren en overhandigen aan minister Henk Kamp van Sociale Zaken."

PVV Kamerlid bedreigd
Tussen de talloze meldingen zitten ook vervelende teksten. Van den Besselaar: "Ik ben anoniem bedreigd. Bijvoorbeeld dat ik zo snel mogelijk uit de wereld geholpen moet worden."

De PVV wil trouwens dat een onderzoeksbureau naar de resultaten kijkt. "Zodat het duidelijk is dat de reacties daadwerkelijk bij ons binnen zijn gekomen."

Uitgebuit
"Via het Meldpunt ben ik er ook mee bekend dat Oost-Europese chauffeurs door Nederlandse transportbedrijven worden uitgebuit. Chauffeurs zitten voor een paar euro in een vrachtwagen. En werken via een brievenbusachtige constructie. Dat gebeurt via Nederlandse transportbedrijven. Wij willen dat het aangepakt wordt."





Potje koken naast tankwagen
"Ik heb in Rijnmond op een parkeerplaats een Oost-Europese chauffeur zijn potje zien koken pal naast een tankwagen. Zoiets is verschrikkelijk. Het moet niet gekker worden. En die chauffeurs doen daar eveneens hun behoeften."

Zoals bekend zijn er in de Rotterdamse haven in het weekeinde regelmatig dergelijke gevaarlijke situaties. Als de Oost-Europese chauffeurs hun maaltje gaan koken tussen tankauto’s. Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als zo’n tankauto ontploft.

Volgens bronnen handhaaft de politie nauwelijks. Wat vindt de PVV’er hiervan nu hij ook deze meldingen op zijn website langs ziet komen? "De politie moet bij iedere vorm van overlast optreden. Deze mensen zouden faciliteiten moeten krijgen. Het probleem is dat die chauffeurs zo weinig geld verdienen dat ze niet naar een restaurant kunnen waar ze voor een schandelijke prijs eten aanbieden", reageert hij.

Karig loontje
Er zijn transportbedrijven die nog steeds via een postbusfirma in het buitenland deze chauffeurs voor een karig loontje laten rijden. Van den Besselaar: "Dat heeft te maken met de houding van de landen waar het om gaat. In veel gevallen gaat het om Bulgaarse en Litouwse chauffeurs. Die komen uit landen waarmee slecht afspraken zijn te maken. Ze zijn vaak blij dat hun landgenoten aan het werk zijn." De PVV vindt dat er meer controle moet komen.

Het feit dat Oost-Europese chauffeurs via 'bedrijven' uit Oost-Europa hier aan het werk zijn betekent dat zijn geen loonheffing, geen belasting, geen ziektekosten en geen wegenbelasting betalen. Volgens cijfers van de voorzitter van de VERN (vereniging voor kleine transporteurs) Klaas de Waardt kost dit de regering 50 miljard euro. Van den Besselaar: "Het is verschrikkelijk dat ons land veel geld misloopt. De buitenlandse chauffeurs brengen dikwijls het hier verdiende geld ons land uit."

Daarbij komt nog dat als bijvoorbeeld een Poolse werknemer iets overkomt de Nederlandse zorg nog zo coulant is om de buitenlander te helpen. Iets dat de Nederlandse premiebetaler ook weer geld kost.

Van den Besselaar: "Dat gebeurt zeker. Regelmatig zijn Bulgaren en Roemenen in Nederland illegaal aan het werk. En in veel gevallen dus niet verzekerd. Als hen iets overkomt melden ze zich bij een huisartsenpost of ziekenhuis. Die kosten worden betaald via de zogenoemde stroppenpot. En hierdoor gaan de Nederlandse premies omhoog."

Volgens cijfers is de criminaliteit in Nederland met 17 procent gestegen. In Oost Europa juist met 14 procent gedaald. Volgens De Waardt van de VERN komt dit doordat de Oost-Europese criminaliteit in ons land toeneemt.

Van den Besselaar: "Criminele bendes uit de voormalige Oostbloklanden komen hier en dat heeft een aantal redenen. Er zijn veel luxe goederen; er is een geringe pakkans, zeker als ze opereren in buitengebieden en er zijn lage straffen. Er zijn bovendien nergens grenzen waar ze gecontroleerd worden."

Dieseldiefstal
De nieuwsredactie van Transport Online ziet dagelijks persberichten voorbij komen over dieseldiefstal door Oost-Europese criminelen. "Dat ben ik op het Meldpunt nog niet tegen gekomen. Wel veel diefstal van alles wat los en vast zit. Je kan niet overal een politieagent neerzetten. De transportsector moet zelf maatregelen nemen om diefstal te voorkomen", vindt hij.

Harde kritiek
Wat vindt het PVV Tweede Kamerlid van de harde kritiek richting het meldpunt? "Dat vind ik hypocriet. En ik ben verontwaardigd. Wij discrimineren niet en het meldpunt is een keurige website."

"De website was net in de lucht en de Poolse ambassadeur reageerde als door een horzel gestoken. Wij gingen van start tijdens de recente Elfstedenkoorts en hadden een beetje animo verwacht. Het slaat enorm aan. Gekker nog. Na ons zijn er nog vier meldpunten elders bijgekomen. Onder andere voor huurders namens de PvdA. Dus wij zijn trendsetters."

"Dit Meldpunt blijft open tot de zomer. Na het zomerreces gaan de reacties naar de minister. En uiteraard krijgt ons Kamerlid die transport in zijn portefeuille heeft alle meldingen die met de transportbranche te maken hebben", besluit Van den Besselaar.

Plaats reactie