Meten met twee boetematen mag niet

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Meten met twee boetematen mag niet

Bericht door bertvaneck » di mei 08, 2012 9:34 am

Meten met twee boetematen mag niet





Nieuwsartikel geplaatst op 07.05.2012, 16:17 door de redactie

BREDA - Gelijke monniken, gelijke kappen. Dat was de duidelijke mening van economisch politierechter C. Peeters vanmorgen in Breda. Hij verlaagde de boete van vervoerder W. Vervat uit Rozenburg van negentienhonderd naar honderd euro. De reden was dat Vervat kon aantonen dat een Poolse chauffeur veel minder hoefde te betalen.

Vervat kreeg een proces verbaal omdat hij op 3 maart 2011 oud papier reed zonder dat hij vermeld stond als vervoerder van bedrijfsafval op de lijst van het NIWO. De man ontkende het geenszins. "Gewoonlijk rijd ik geen oud papier. Ik wist niet van het bestaan van die lijst, anders had ik me wel aangemeld. Het is immers zo gebeurd en het kost niks."

Gevoeliger lag het argument van Vervat dat tegelijk met hem een Poolse chauffeur van een ander bedrijf op de bon werd geslingerd voor een soortgelijke overtreding, maar voor een aanmerkelijk lager bedrag. Met behulp van Klaas de Waardt van de VERN leverde Vervat bij de rechtbank ook het bewijs voor zijn bewering.

Officier van Justitie I. Koopmans legde uit dat het verschil ligt in de feiten die een Nederlandse of een buitenlandse chauffeur verweten kunnen worden. "Ieder Europees land moet zo'n lijst hebben. We kunnen echter alleen de mensen op de Nederlandse lijst natrekken. Dat betekent dat we de Nederlandse chauffeurs kunnen verwijten dat ze niet op de lijst staan. De buitenlandse chauffeurs kunnen we hooguit verwijten dat ze niet kunnen aantonen op een lijst te staan in het land van herkomst."





Volgens Klaas de Waardt, lid van de raad van Beheer van het NIWO, is het klinkklare onzin. "Iedereen die in Nederland oud papier wil rijden, moet in Nederland aangemeld zijn op de lijst van het NIWO. Ook vervoerders uit Polen of andere Oost-Europese landen. De officier kan er de lijst gewoon op nazien via de website. Daar staan alle, ook de buitenlandse bedrijven, gewoon op."

Zelfs met haar argumenten in de hand kon de officier naar eigen zeggen het grote verschil in de hoogte van de boetes niet rechtvaardigen. "Bij het Openbaar Ministerie wordt volop nagedacht over een manier om dit probleem aan te pakken. Maar er wordt mij nu om een mening gevraagd."

Ze eiste het aanzienlijk lagere bedrag van 250 euro, hetzelfde bedrag dat de Poolse chauffeur moest afrekenen met Justitie. De economische politierechter ging nog een stapje verder. Om Vervat te compenseren voor gemaakte kosten en moeite, matigde hij het bedrag naar honderd euro.

Helemaal gratis kwam Vervat er niet af. Er werd immers wel wettig en overtuigend bewezen dat hij niet op de NIWO-lijst stond.

Plaats reactie