Werk vinden in Polen

Plaats reactie
Giddyup
Berichten: 7
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 7:18 pm

Werk vinden in Polen

Bericht door Giddyup » ma jan 14, 2013 7:34 pm

Hi, hello!


Woon zelf al een tijdje in Polen (Stegna - Nowy Dwor Gdanski) en sinds ik hier ben ben ik nog steeds opzoek naar een baan en als Nederlander met gebrekkig Pools is het niet echt makkelijk. Sta aangemeld bij PIP, work office en heb tot heden nog niks vernomen en kan zel fook weinig werk vinden in deze omgeving.

Jullie tips? Of zijn er Nederlandse ondernemers actief in Pomorskie? Ik zelf krijg alleen aanbiedingen in Warszawa, Poznan en Krakow maar dat is mij iets te ver, want noord-Polen bevalt me wat beter!


Giddyup

Plievo
Berichten: 2953
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Werk vinden in Polen

Bericht door Plievo » ma jan 14, 2013 7:40 pm

Hoi Giddyup,

Welkom in het Polencafe 3qq .

M.b.t. je vraag, het is enorm belangrijk om de Poolse taal eigen te maken. Daarnaast is b.v. een goede kennis van de Duitse en/of Engelse taal ook aanbevelenswaardig.
In Poznan zijn wel mogelijkheden, je geeft zelf aan dat je dat te ver vindt. Eventueel zou je het tijdelijk kunnen doen en vrijdags weer op huis gaan. Op deze manier heb je een inkomen, zit je in het arbeidsproces en jouw taal zal met sprongen vooruit gaan.

Jouw regio is mij niet bekend en ik weet ook niet in welke richting je werk zoekt, wat een tip kan zijn is contact zoeken met internationale bedrijven die relaties onderhouden met Nederland en Duitsland, b.v. een transportbedrijf.

Succes,
Plievo

Giddyup
Berichten: 7
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 7:18 pm

Re: Werk vinden in Polen

Bericht door Giddyup » ma jan 14, 2013 7:45 pm

Hi,



Pools ben ik nog aan het leren, blijft bovendien een feit dat het lastig is om een slavische taal snel onder de knie te kunnen krijgen. Mijn vriendin is zo her en der wat aanhet informeren zij heeft ook een familie met wat bedrijven en wie weet kom ik daar wel aan de slag als het een beetje mee zit uiteraard.

Op en neer gaan is niet echt een optie. Ik krijg bij de aangebode banen een te lage loon, heb deze optie al bekeken en daar kan ik een appartement voor betalen en eten maar de reiskosten niet dus helaas niet. En me vriendin moet er niet aandenken om te verhuizen naar het zuiden haast haha.

Toch bedankt!

Lech
Berichten: 4993
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Werk vinden in Polen

Bericht door Lech » di jan 15, 2013 6:11 am

Giddyup,

Puur als alternatief, je kan ook bij mensen in de kost.
Eigen kamertje, je eet mee wat er op tafel komt, en de prijs is een stuk lager.

Mijn geografie is niet fantastisch, is Gdansk een goede plaats voor werk qua afstand?
Verder denk ik dat je de internationale bedrijven het beste eens met een bezoekje kan eren, ik dacht dat in die regio ook een Nederlands bouwbedrijf actief is.

Groet,
Lech

ron
Berichten: 737
Lid geworden op: di dec 20, 2011 7:29 pm

Re: Werk vinden in Polen

Bericht door ron » di jan 15, 2013 10:03 am

Hoi Giddyup, welkom bij het forum! Ik kan begrijpen dat jouw vriendin niet zo graag mee zal willen verhuizen, het strand is zo lekker dichtbij 5qw

Helaas is het nog vaak zo dat leuke en redelijk betaalde vacatures worden ingevuld door familie of vriendjes van de leidinggevenden. Misschien een open sollicitatie aan een groot bedrijf een optie, desnoods in het engels?? Wie weet komt daar wat uitrollen.

Giddyup
Berichten: 7
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 7:18 pm

Re: Werk vinden in Polen

Bericht door Giddyup » di jan 15, 2013 1:24 pm

Bedankt voor je tip! :-) Zal vandaag sowieso wat sollicitatiebrieven sturen en als ik volgende maand nog niks heb dan zal ik maar naar een grotere stad verhuizen.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Werk vinden in Polen

Bericht door Wilhelmus Johannes » di jan 15, 2013 6:34 pm


Giddyup
Berichten: 7
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 7:18 pm

Re: Werk vinden in Polen

Bericht door Giddyup » di jan 15, 2013 8:39 pm

Bedankt voor de tip. Heb er zelf al gebruik van gemaakt. Niet veel mee opgeschoten.
Vandaag 5 sollicitatiebrieven verstuurt, hopelijk zal het wat worden.

pietje Bell
Berichten: 516
Lid geworden op: do okt 13, 2011 8:52 am

Re: Werk vinden in Polen

Bericht door pietje Bell » wo jan 16, 2013 2:06 pm

Hey Up,ga voor je eigen beginnen,maakt niet uit in wat voor handel.
Kijk verder als je neus lang is. :geek: Je vriendin zal wel Russisch kennen of anders wel een vader of moeder.Ga zoeken op internet,en je maakt zo contact.En de rest gaat vanzelf.Dus Polen, Rusland, Nederland, man wat wil je nog meer.Succes. 3qq

Giddyup
Berichten: 7
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 7:18 pm

Re: Werk vinden in Polen

Bericht door Giddyup » wo jan 16, 2013 2:44 pm

Hi!


Ik heb daar ook al over nagedacht en een beetje research gedaan.
Maar als je een eenmanszaak wil beginnen moet je ZUS betalen, en dat is volgens mij 1000 zloty ongeacht of je wel of geen inkomen hebt. Ik zelf heb dit ook graag samen met me vriendin maar als we in 1 maand geen 1000 zl halen dan hebben we een probleem.

We hebben ook gekeken om een eigen winkel te beginnen, maar dat heb je snel 50.000 zl nodig.

Giddyup
Berichten: 7
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 7:18 pm

Re: Werk vinden in Polen

Bericht door Giddyup » wo jan 16, 2013 3:04 pm

Of is ZUS niet verplicht tegenwoordig bij eenmanszaak?

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Werk vinden in Polen

Bericht door Wilhelmus Johannes » wo jan 16, 2013 4:58 pm

Zeer zeker wel,anders weten ze je te vinden.

Giddyup
Berichten: 7
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 7:18 pm

Re: Werk vinden in Polen

Bericht door Giddyup » wo jan 16, 2013 5:28 pm

Wilhelmus Johannes schreef:Zeer zeker wel,anders weten ze je te vinden.

Tja, eigenlijk ook terecht dat je ZUS moet betalen.
Maar als je net een eenmanszaak registreert dan weet je nooit wat je gaat verdienen in eerste maand, dan is het gewoon erg lastig allemaal. Ik moet me er wat meer in verdiepen of gewoon laten gaan. Vooral als buitenlander in Polen beetje voorzichtig zijn.

Lech
Berichten: 4993
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 12:30 pm

Re: Werk vinden in Polen

Bericht door Lech » do feb 07, 2013 5:07 pm

In welke sector zoek je een baan?
Een mogelijkheid is de IT-sector, daar kun je met de Engelse taal vaak al binnen wnadelen.

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Werk vinden in Polen

Bericht door Giorgino » ma apr 15, 2013 8:56 pm

Vandaag voor een opdracht van twee maanden voor mijn bedrijf in Krakow gesolliciteerd? Ik hoop dat ik het krijg toegewezen, maar ik maak toch wel heel zeker een goede kans... 8-)

Plievo
Berichten: 2953
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Werk vinden in Polen

Bericht door Plievo » ma apr 15, 2013 10:32 pm

Giorgino schreef:Vandaag voor een opdracht van twee maanden voor mijn bedrijf in Krakow gesolliciteerd? Ik hoop dat ik het krijg toegewezen, maar ik maak toch wel heel zeker een goede kans... 8-)

Ik duim voor je :D
Wat voor soort werk doe je Giorgino?

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Werk vinden in Polen

Bericht door Giorgino » di apr 16, 2013 5:03 am

Ik werk in een bank die net een nieuwe vestiging heeft geopend in Krakow. Het kan zijn dat ik er een paar maanden als senior ga werken om nieuw opgeleiden te helpen met hun vragen. Dat zou natuurlijk fantastisch zijn! 2qq

Plievo
Berichten: 2953
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Werk vinden in Polen

Bericht door Plievo » di apr 16, 2013 1:58 pm

Giorgino schreef:Ik werk in een bank die net een nieuwe vestiging heeft geopend in Krakow. Het kan zijn dat ik er een paar maanden als senior ga werken om nieuw opgeleiden te helpen met hun vragen. Dat zou natuurlijk fantastisch zijn! 2qq

Hopelijk lukt het jou, laat je het ons weten?

Zorgt de werkgever ook voor onderdak?

Giorgino
Berichten: 316
Lid geworden op: zo okt 30, 2011 2:29 pm

Re: Werk vinden in Polen

Bericht door Giorgino » di apr 16, 2013 7:10 pm

Plievo schreef:Hopelijk lukt het jou, laat je het ons weten?

Zorgt de werkgever ook voor onderdak?


Uiteraard, andere collega's van mij zijn al daar nu. Ze verblijven in een soort hotelappartement. Maar ik ga eind juni sowieso al op vakantie in Polen, twee weken Gdansk-Mazurië-Torun. 't wordt een vruchtbaar jaar voor Polen-fotografie! 2qq

Plaats reactie