Polen vrezen komst Roemenen en Bulgaren

Plaats reactie
bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Polen vrezen komst Roemenen en Bulgaren

Bericht door bertvaneck » ma sep 12, 2011 1:39 pm

Polen vrezen komst Roemenen en Bulgaren

Van de Polen die nu in Nederland wonen, verwacht een kwart voor altijd in Nederland te blijven. 18% denkt 5 tot 10 jaar in Nederland te zijn. Iets minder dan 60% van de Polen geeft aan binnen 5 jaar weer te vertrekken. Van deze groep geeft een groot deel aan naar een ander Europees land door te reizen. Ongeveer een derde van de Polen vreest de komst van de Roemenen en Bulgaren in verband met hun positie op de arbeidsmarkt. Dit blijkt uit een onderzoek van Motivaction.

73% van de Nederlanders vindt dat de regelgeving voor vestiging van Polen in Nederland aangescherpt dient te worden, zodat het voor Polen en andere Oost-Europeanen moeilijker wordt om naar Nederland te komen en zich hier te vestigen. Naast een negatieve houding tegenover Polen, bekommeren autochtone Nederlanders zich ook om de Polen. Zo maakt 67% zich zorgen over de arbeidsomstandigheden van Polen en is men de mening toegedaan dat Polen worden uitgebuit.

Bron: Motivaction

SvMp
Berichten: 35
Lid geworden op: za sep 17, 2011 9:41 am

Re: Polen vrezen komst Roemenen en Bulgaren

Bericht door SvMp » zo sep 18, 2011 5:36 pm

Probleem is dat Nederland een zeer dichtbevolkt land is. Ik vind het zelfs overvol. Daarom vind het ook niet gewenst dat mensen uit het voormalige Oostblok zich hier blijvend vestigen. We hebben de ruimte niet, terwijl er in overige Europese landen volop ruimte is. Bovendien zijn goede Poolse arbeidskrachten hard nodig in Polen zelf. Ik hoop dat de werkloosheid daar af gaat nemen. Als Poolse starters op de arbeidsmarkt een goed bestaan in Polen kunnen opbouwen, hebben ze een land tot hun beschikking met volop ruimte, mooie huizen en niet de problemen die Nederland heeft (multikul, files, gebrek aan vrije natuur, vrijstaande huizen die niet te betalen zijn).

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polen vrezen komst Roemenen en Bulgaren

Bericht door bertvaneck » zo sep 18, 2011 5:48 pm

ik hebt een andere mening waarom zijn er veel Nederlanders die een Poolse vrouw hebben vertrokken naar Polen om daar te leven van hun pensoen of aow :Den waarom zouden dan de Polen niet hier mogen komen

SvMp
Berichten: 35
Lid geworden op: za sep 17, 2011 9:41 am

Re: Polen vrezen komst Roemenen en Bulgaren

Bericht door SvMp » zo sep 18, 2011 5:55 pm

@bertvaneck: Het gaat niet om niet mogen, om Polen of andere bevolkingsgroepen. Maar met 400 inwoners per vierkante kilometer heeft Nederland wel een serieus probleem, wat door bijna iedereen glashard wordt ontkend. Alleen Vlaanderen en de dwergstaatjes zijn in Europa nog dichter bevolkt. Gevolgen: Lange files overal, overal drukte, een plaats met 20.000 inwoners wordt een "kleine plaats" genoemd, verhitte discussies over het volbouwen van het Groene Hart en het aanleggen van wegen, woningschaarste, met een modaal inkomen veroordeeld zijn tot een flatje, natuurgebieden in de verdrukking, etc.. In dat opzicht zijn landen als Polen echt een verademing.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polen vrezen komst Roemenen en Bulgaren

Bericht door bertvaneck » zo sep 18, 2011 6:10 pm

we hebben het niet over de ruimte ik weet dat ik kom al meer dan 27 jaar in Polen en we hebben er zelf een zomerhuis en een appartement en ik woon hier in Almere als ik 5 minuten rijd met de auto zit ik al in een natuur gebied waar leg men zijn grens ik vind dat men het recht moet hebben om je binnen europa vrij te vestigen daar is de eu om begonnen

SvMp
Berichten: 35
Lid geworden op: za sep 17, 2011 9:41 am

Re: Polen vrezen komst Roemenen en Bulgaren

Bericht door SvMp » zo sep 18, 2011 6:17 pm

@bertvaneck: Open grenzen zijn een kenmerk van de EU. Er is echter één probleem waar geen rekening mee is gehouden: De EU wordt voornamelijk gevormd door dunbevolkte landen. Dan kun je vrije vestiging prima toestaan. Nederland, Vlaanderen en de dwergstaatjes zijn echter extreem dichtbevolkt. Daarvoor moet een uitzondering komen, maar dat is nooit gebeurd. Daardoor zal Nederland nog voller en onleefbaarder worden.

Op lokaal niveau gebeurt dit overigens al. Gemeentes op de Veluwe hebben nog in de huisvestingsverordening staan dat alleen mensen met economische of sociale binding met de gemeentes een goedkope woning mogen huren of kopen, omdat de ruimte voor groei beperkt wordt door de wens om de Veluwe te sparen.

De EU is vooral begonnen om landbouw, althans de voorgangers van de EU. Het draagvlak van de EU neemt snel weg. Momenteel vooral door het Griekenland-verhaal, maar steeds meer Nederlanders ageren terecht tegen de open grenzen. Gelukkig wordt men steeds kritischer, de EU is een grote ellende momenteel. Als economisch samenwerkingsverband prima, maar niet verder.
Laatst gewijzigd door SvMp op zo sep 18, 2011 6:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polen vrezen komst Roemenen en Bulgaren

Bericht door bertvaneck » zo sep 18, 2011 6:22 pm

ik vind 125000 Polen niet overdreven veel het is 0.75 % van de bevolking en men heeft in de komende jaren veel handjes nodig met de vergrijzing

SvMp
Berichten: 35
Lid geworden op: za sep 17, 2011 9:41 am

Re: Polen vrezen komst Roemenen en Bulgaren

Bericht door SvMp » zo sep 18, 2011 6:27 pm

@bertvaneck: Dat is het begin. Er komen nog steeds mensen bij. En als we dezelfde aantallen krijgen met Polen en Roemenen, wordt het nog erger. Nogmaals het gaat mij niet om de mensen, maar om de aantallen. Het is volslagen idioot dat hier zoveel mensen heen komen terwijl er elders in Europa zoveel ruimte is.

Daarnaast gaan mensen zich voortplanten, en dankzij de zeer royale ondersteuning in de vorm van zwangerschapsverlof, kinderbijslag en kinderopvang blijft het zelden bij twee kinderen.

Extra handen in tijden van vergrijzing zijn welkom. Eens. Maar als de gastarbeiders zicht blijvend vestigen, levert dat een nieuwe vergrijzingsgolf op. Het ziet de gemaakte fouten met gastarbeiders uit de vorige eeuw opnieuw gemaakt wordt. Daarnaast is er op dit moment nog geen tekort, aangezien de kaartenbakken van uitkeringsinstanties uitpuilen.

Polen, Roemenen en Bulgaren van harde welkom, op twee voorwaarden:
- Het is slechts tijdelijk.
- Er moeten aantoonbare tekorten zijn, dus geen Nederlandse werklozen die hetzelfde werk kunnen doen.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Polen vrezen komst Roemenen en Bulgaren

Bericht door Wilhelmus Johannes » zo sep 18, 2011 6:31 pm

[quoteen men heeft in de komende jaren veel handjes nodig met de vergrijzing][/quote]

Dat geloof ik niet Bert.

Plievo
Berichten: 2948
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Polen vrezen komst Roemenen en Bulgaren

Bericht door Plievo » zo sep 18, 2011 6:31 pm

Bij mij op het werk zie ik op dit moment Duitsers, Polen, Slovenen, Tjechen, Hongaren en Portugezen.
Ze spreken naast hun eigen taal of Duits of Engels. Juist door de taalproblemen is het veilig werken in het gedrang.
Deze mensen werken bij ons i.h.k.v. een project en gaan daarna weer terug. Stuk voor stuk vakmensen trouwens.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polen vrezen komst Roemenen en Bulgaren

Bericht door bertvaneck » zo sep 18, 2011 6:41 pm

Wilhelmus Johannes schreef:[quoteen men heeft in de komende jaren veel handjes nodig met de vergrijzing]


Dat geloof ik niet Bert.[/quote]ik wel Hans er is nu al een groot te kort in de landbouw in de zorg sector enz de tijd zal het leren Hans :D

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Polen vrezen komst Roemenen en Bulgaren

Bericht door Wilhelmus Johannes » zo sep 18, 2011 6:46 pm

Deze mensen werken bij ons i.h.k.v. een project en gaan daarna weer terug. Stuk voor stuk vakmensen trouwens.


Johan,als dat project slaagt,kan ik dat alleen maar toejuichen en ik hoop ook dat het lukt.
Het blijkt dus wel,als wij deze mensen op kunnen leiden dat we zelf vakmensen genoeg hebben.

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Polen vrezen komst Roemenen en Bulgaren

Bericht door Wilhelmus Johannes » zo sep 18, 2011 6:56 pm

bertvaneck schreef:
Wilhelmus Johannes schreef:[quoteen men heeft in de komende jaren veel handjes nodig met de vergrijzing]


Dat geloof ik niet Bert.
ik wel Hans er is nu al een groot te kort in de landbouw in de zorg sector enz de tijd zal het leren Hans :D[/quote]

Bert,geef jij mij dan eens antwoord op het feit dat pak weg 20 jaar geleden onze landbouw OOK floreerde met veel minder inwoners,en wij dat toch redden met de handjes die er toe beschikbaar waren.
Inmiddels hebben de nodige miljoenen inwoners erbij gekregen en NU moeten we plotseling buitenlanders inhuren om ons tekort in de landbouw op te vangen,terwijl Ons land toch echt geen vierkante KM groter is geworden.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polen vrezen komst Roemenen en Bulgaren

Bericht door bertvaneck » zo sep 18, 2011 7:14 pm

dat zal ik je vertellen Hans in de jaren 1980 hadden wij enkel Nederlandse schoonmaaksters 15 jaar later was het nog minder als de helft hoe het nu precies is weet ik niet maar de Nederlander haalt voor bepaal de werkzaamheden ze neus op en hebt liever een uit kering :D

Gebruikersavatar
Wilhelmus Johannes
Berichten: 2833
Lid geworden op: di aug 30, 2011 7:21 pm

Re: Polen vrezen komst Roemenen en Bulgaren

Bericht door Wilhelmus Johannes » zo sep 18, 2011 7:25 pm

Dan zijn we dus duidelijk verkeert bezig Bert,of vergis ik mij nu ??

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polen vrezen komst Roemenen en Bulgaren

Bericht door bertvaneck » zo sep 18, 2011 7:33 pm

Nee hans wat jij zegt klop we zijn verkeert bezig maar dat is al vele jaren zo hans mijn moeder zei al tegen mijn jochie probeer door te leren dan kan je het met een wit bordje verdienen dat zei dat mens 60 jaar geleden en hebt ik geluk gehad dat zei een eigen bedrijf is begonnen waar ik aan mee hebt mogen werken om het uit te bouwen

Plievo
Berichten: 2948
Lid geworden op: do aug 18, 2011 8:19 pm

Re: Polen vrezen komst Roemenen en Bulgaren

Bericht door Plievo » zo sep 18, 2011 7:42 pm

Ongeveer een derde van de Polen vreest de komst van de Roemenen en Bulgaren in verband met hun positie op de arbeidsmarkt


De Polen zien vermoedelijk nu ook wat de EU betekent, concurrentie! In dit geval op de arbeidsmarkt.
Vandaar ben ik ook een groot voorstander dat de Polen, Roemenen, Bulgaren, etc. moeten worden betaald volgens de hier geldende CAO`s als ze in Nederland werken. Op deze manier kunnen bedrijven de werknemers niet uitspelen o.b.v. salaris.

bertvaneck
Berichten: 16423
Lid geworden op: vr aug 19, 2011 8:54 am

Re: Polen vrezen komst Roemenen en Bulgaren

Bericht door bertvaneck » zo sep 18, 2011 8:21 pm

plivo dat ben ik met je eens maar ik denkt dat het niet gebeurd zo lang deze mensen berijd zijn om voor minder te werken

Plaats reactie